Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomuun siirtyminen?  (Luettu 15935 kertaa)

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Luomuun siirtyminen?
Kertokaas lyhyesti mitäs pitäisi ottaa huomioon, jos meinaisi vaihtaa tavanomaisen tuotannon luomuun.

Kyseessä kasvitila ja viljelykierto ollut monipuolinen mm. apilanurmia, lhp, riista, vilja (kevät/syys) ja mukula/juureskasveja. Lannan vastaanottosoppari toistaiseksi voimassa oleva ja tarkoitus saada vielä muutama soppari tehtyä. Koneet olemassa kylvöön, muokkauksiin, lannanlevitykseen ja sadon korjuuseen.

Lähinnä viljelytekniset seikat kiinnostaa?
Viljelyssä koitettu nytkin käyttää sekaisin tavanomaisen ja luomun juttuja, jotka kullakin hetkellä sattuneet sopimaan tuotantoon sopivasti.

Larppa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
  • Pohjalta on hyvä ponnistaa!
Vs: Luomuun siirtyminen?
Tuossahan on valmis konsepti!!! Viljekierto on valmiiksi monipuolinen ja olet varmasti huomannut esim nurmien vaikutuksen maan rakenteeseen niin homma hallussa. Jos lantaakin saat vastaan niin kysymys melkein kuuluukin että miksi et ole luomuun siirtynyt jo aiemmin?  :D

Rikkaäes hankintalistalle! ilman voi olla vähän hankalaa. jos omistat aikakoneen niin hyppää viis vuotta taaksepäin ja ruiskuta joka vuosi syksyllä kunnon annos glyfoa joka lohkoon niin saat muutaman juolavehnättömän vuoden aloitukseen  ;D

meillä oli tässä kototilalla luomua liki 20 vuotta vähän sellaisena vasemman käden viljelynä vanhan isännän toimesta. Peltojen kasvukunto ja viljavuus aivan toista luokkaa nyt kuin aloittaessa! Olisin jatkanut luomuilua mutta lantaa ei täällä saa oikein mistään järkevältä etäisyydeltä ja esim lihaluujauho lannat tähtitieteellisen hintaisia. Nyt tavanomaista touhua yrittäen ottaa luomumaailmasta noita hyviä juttuja!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.

Ja jos maalaji antaisi myöten, niin kylväisin matalampaan.

Märkinä vuosina (=kovempi rikkaruohopaine) vetäisin kaiken matalaksi silppurilla jo juhannuksena  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Luomuun siirtyminen?
On sellaisia kasveja viljelyssä, että ei oikein tuo luomuilu ole onnistunut ilman kasvustoruiskutuksia. Mut jos heittäytyisi pelkälle viljalle,nurmi, riista, lhp, niin ei olisi niin ison riskikertoimen kasveja vaikka kasvustoruiskutuksia ei pystyisi tekemään. No ei toi rikkaongelma ole vaivannut viljelykierron ja tarvittavien glyfottelujen johdosta ja taitaa noi rikkaongelmat tavanomaisessa olla omaa hölmöilyä, jos ei saa hävitettyä.

Maanparannusvaikutuksen ja osittain huonon viljan hinnan johdosta ollut nurmia ja muita kasveja kierrossa. Kyllähän tuo monipuolinen kierto on parantanut maanrakennetta aikas lyhyessäkin ajassa.

Eikös luomussa kannata kylvää ainakin viljalle aina jokin alikasvusto kurittamaan rikkoja?
Suojaviljoja kun kylvänyt, niin päässyt helpolla rikkaruiskutusten kanssa. Tosin helpotusta tullut edellisen kasvin toimesta tehtyjen toimenpiteiden vuoksi ja nurmet olleet siten viljan jälkeen puhtaita. Nurmen lopetuksetkin tullu tehtyä pelkästään kyntämällä, kun en ole nähnyt tarvetta glyfon käyttöön.

Onko mitään erikoista huomioitavaa siirtymävaiheessa, hallinto/viljely?

marhoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 228
Vs: Luomuun siirtyminen?
Kurssille vaan mars, nii siitä se lähtee. Ja hyödynnä Neuvo2020

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Luomuun siirtyminen?
Oma alkukokemukseni meni näin:
Menin luomukurssille hakemaan keinoja tavanomaisen viljelyn tueksi. Kuten aloittajalla, minullakin oli jo viljelykierto ja viherlannoitusnurmet käytössä. Huomasin, että siirtymä oli varsin pieni.
Luomukurssi on pakollinen, ennenkuin voi jättää hakemuksen, joten jos sitä ei vielä ole käyty, on jo kiire. Meilläpäin kurssi on jo lopuillaan.

Hallinnon vaatimat dokumentit ovat lähinnä hakemus ja luomusuunnitelma. Luomusuunnitelma sisältää toimintasuunnitelmat juuri sinun tilallasi. Siihen liitetään lannoitus- ja kasvinsuojelusuunnitelmat. Suunnitelman eri asiat pitää tehdä aika huolella, joten suosittelen myöskin tuota Neuvo 2020 käyttöä. Yhteys vaikkapa proagriaan tai jos alueellasi on muu luomuneuvoja, niin sieltä saa ja kannattaa kysyä apua paperisotaan. Se on yllättävän tarkkaa ja lähes vaativaa.

Hakemuksen yhteydessä tai sen jälkeen tulee hakea lupa käyttää omaa siementä luomupellon kylvöön. Tämä siksi, että ilman lupaa ei tavanomaisesti viljeltyä siementä saa käyttää. Lupa käytännössä tulee aloittavan tilan kohdalla aina.

Itse aloitin suorakylvötilanteesta, joten keväällä pellot olivat sängellä tai nurmella. Kyntöaurat, äes ja kultivaattori olivat seisoneet vuosia ladossa. Ne tietysti piti kaivaa esille. Kevät oli kuiva ja maa tosi kovaa yllättäen. Vanhalla Potilallaei sängen äestyn onnistunut, joten muokkasin osan kultivaattorilla ja osan kyntäen keväällä ja sitten äestyksen kautta kylvöön. Suorakylvöurakoitsija kävi kylvämässä, koska oma kone tuli joskus myytyä pois. Kauheasti räpeltämällä ja vähän naapuriapua käyttämällä (TopLine) sain maat muokattua ja lopulta kylvettyä.

Kylvön yhteydessä laitoin jo heti alusta lähtien aluskasveja heinänsiemenlaatikosta kasvamaan. Tällä suorakylvökoneella kylvettäessä takapyörät tiivistivät maan niin, että kylvön jälkeen tullut sade kuoretti pinnan, joten jouduin rikkomaan kuorettumat potilalla. Samalla kylvin vähän lisää aluskasveja. Jos kasvilajikkeet ovat mieluisia ja markkinoiden haluamia, kannattaa aluksi kylvää niitä, jotta voi saada omaa siementä jatkossa käyttöön mahdollisimman paljon. Jos jotain muuta lajiketta haluaa, on sen oltava luomua tai sille pitää hakea taas lupa jos ko. lajiketta ei luomuna saa.

Millaisia ovat maat? Omat hiuemaat olivat aloitettaessa mahdollisimman puhtaat, ja en ole nähnyt tarpeen hankkia rikkaäestä. Oli kyllä asenteessa tekemistä ensimmäisenä vuonna, koska puhtaana pitämäni pellot kasvoivatkin yllättävän paljon rikkoja. Rikkojen määrä kuitenkin vähenee ajan kanssa. Jos rikkaäestystä joskus tunnen tarvittavan pyrin sen suorittamaan normaaliäkeellä sokkoäestyksenä, eli ennen orastumista. Jos maat ovat turve tai multamaita, rikkaäes, kevätkyntö ja myöhästetty kylvö voivat olla onnistumisen edellytyksiä. Minun tietoni tällaisten maiden osalta ovat vajavaiset. Rikkaäkeen voi hankkia myöhemminkin, jos ei ole löytänyt muita keinoja rikkojen hallintaan.

Mitä kasveja ovat nuo, joita ei voi viljellä ilman ruiskutuksia?

Tervetuloa mukaan. Haasteita ja mielenkiintoa riittää. Työhön löysin ainakin itse paljon uutta mielenkiintoa. Myös talous on parantunut, eikä se ole pelkästään luomutuen ansiota. Tosin ensimmäiset pari vuotta ovat taloudellisesti hankalia, koska joudut tuottamaan tavanomaisena myytävää satoa pari vuotta luomusatojen tasolla.
Don Essex

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.
Ehdottomasti eri mieltä. Tarkoituksellisesti olen kyllä kylvöä hieman viivytellyt, että saan kaksi hyvää muokkauskertaa kestorikkakasveja vastaan, mutta muuten myöhäisellä kylvöllä vain menetetään kevään kosteus ja riskeerataan kasvuunlähtö kuivuudella. Kuitenkin hyvin perustettu aikainen kasvusto kilpailee rikkaruohojen kanssa paremmin kuin se myöhästetty ja kentien sääriskin toteutumisen vuoksi harvaksi jäänyt pehko.

Kasvuajan pituudella ei mielestäni ole suurtakaan merkitystä, ne kuolee kumminkin ravinnepuutteeseen ennen määräaikaansa.
Nothing is Something Worth Doing

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?
Luomuun siirtymisen aakkoset; käyt kurssilla, teet hakemuksen, jätätä apulannat ostamatta ja myyt ruiskun helvettiin. Sitten kun aikaa on, niin ennen ensimmäistä tarkastusta myyt kaikki myrkkyjämät naapureille. Mulla oli aina perusvarastoa olemassa, mutta kaveri osti  lannoitteet ja torjunta-aineet omaan käyttöönsä.

Glyfosaatin kylväminen ennen siirtymistä on turhaa, luomussa kuitenkin pitää oppia pärjäämään ilman sitä. Itse lähdin luomuun niin, että mulla oli noin 30% syksyllä muokkaamatonta rypsipeltoa, olihan ne ruman näköisiä sen pari vuotta, mutta kun saa nurmikierron rullaamaan niin homma muuttuu.

Tilalla oli käytetty lautasmuokkaria, jätin sen jätin ulos ruskettumaan ja kaivoin pusikosta siellä viitisen vuotta maanneen potilan ja vaihdoin siihen siipiterät, sekä heitin perähärvelin hevon kuuseen. Rumahan se oli kun sammalta kasvoi, mutta ei rauta pahene. Ensimmäisen kärjen asennettuani huomasin piikin geometrian olevan väärä ja vaihdoin piikitkin. Vanhaan äkeeseen asensin 70 mm kärkilaput, olisi saanut olla leveämmätkin, mutta ei kaikkea uskalla tehdä kerralla.

Itselläni on käytössä rikka-äes pneumaattisella kylvökoneella ja kylvöominaisuutta pidän itse rikkaäestystä tärkeämpänä. Jos saat nurmet perustettua hyvin, niin mielestäni rikka-äkeeseen ei tarvitse kiireellisesti investoida.
Nothing is Something Worth Doing

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Luomuun siirtyminen?

Tilalla oli käytetty lautasmuokkaria, jätin sen jätin ulos ruskettumaan ja kaivoin pusikosta siellä viitisen vuotta maanneen potilan ja vaihdoin siihen siipiterät, sekä heitin perähärvelin hevon kuuseen. Rumahan se oli kun sammalta kasvoi, mutta ei rauta pahene. Ensimmäisen kärjen asennettuani huomasin piikin geometrian olevan väärä ja vaihdoin piikitkin. Vanhaan äkeeseen asensin 70 mm kärkilaput, olisi saanut olla leveämmätkin, mutta ei kaikkea uskalla tehdä kerralla.

Olen asentamassa hanhenjalkoja omaan äkeeseeni. Miten tuo geometria oli väärä? Miten sait äkeen toimimaan. Muutitko myös piikkijakoa?
Don Essex

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?

Tilalla oli käytetty lautasmuokkaria, jätin sen jätin ulos ruskettumaan ja kaivoin pusikosta siellä viitisen vuotta maanneen potilan ja vaihdoin siihen siipiterät, sekä heitin perähärvelin hevon kuuseen. Rumahan se oli kun sammalta kasvoi, mutta ei rauta pahene. Ensimmäisen kärjen asennettuani huomasin piikin geometrian olevan väärä ja vaihdoin piikitkin. Vanhaan äkeeseen asensin 70 mm kärkilaput, olisi saanut olla leveämmätkin, mutta ei kaikkea uskalla tehdä kerralla.

Olen asentamassa hanhenjalkoja omaan äkeeseeni. Miten tuo geometria oli väärä? Miten sait äkeen toimimaan. Muutitko myös piikkijakoa?
Tuo asento-ongelma oli siis kultivaattorin hanhenjaloissa, se korjaantui vaihtamalla myös jouset. Äkeessä on normaalit 10*32 piikit ja pelkäsin vain niiden olevan liian löysät leveälle kärjelle, mutta ei se sitten niin ollutkaan. Nyt olen rikkoutuneiden kärkien tilalle vaihtanut 100 mm hanhenjalkoja ja toimivat hyvin. Tulevaisuudessa vaihdan kaikki kärjet 100 millisiin. Piikkijakoon en koskenut sen suuremmin, tietenkin katsoin että suurin piirtein menee kohdalleen. Oma äkeeni on kevyt potila SK 450. se pomppii muutenkin perässä miten sattuu...
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.
Ehdottomasti eri mieltä. Tarkoituksellisesti olen kyllä kylvöä hieman viivytellyt, että saan kaksi hyvää muokkauskertaa kestorikkakasveja vastaan, mutta muuten myöhäisellä kylvöllä vain menetetään kevään kosteus ja riskeerataan kasvuunlähtö kuivuudella. Kuitenkin hyvin perustettu aikainen kasvusto kilpailee rikkaruohojen kanssa paremmin kuin se myöhästetty ja kentien sääriskin toteutumisen vuoksi harvaksi jäänyt pehko.

Kasvuajan pituudella ei mielestäni ole suurtakaan merkitystä, ne kuolee kumminkin ravinnepuutteeseen ennen määräaikaansa.

.... joo... kirjoitin kyl että jos maalaji sallisi, niin sitten myöhästetty
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.
Ehdottomasti eri mieltä. Tarkoituksellisesti olen kyllä kylvöä hieman viivytellyt, että saan kaksi hyvää muokkauskertaa kestorikkakasveja vastaan, mutta muuten myöhäisellä kylvöllä vain menetetään kevään kosteus ja riskeerataan kasvuunlähtö kuivuudella. Kuitenkin hyvin perustettu aikainen kasvusto kilpailee rikkaruohojen kanssa paremmin kuin se myöhästetty ja kentien sääriskin toteutumisen vuoksi harvaksi jäänyt pehko.

Kasvuajan pituudella ei mielestäni ole suurtakaan merkitystä, ne kuolee kumminkin ravinnepuutteeseen ennen määräaikaansa.

.... joo... kirjoitin kyl että jos maalaji sallisi, niin sitten myöhästetty
teillä vakavien vaikeuksien tukialueella kaikki tällainen on saviseudun kasvatille ihan uutta... 😍
Nothing is Something Worth Doing

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.
Ehdottomasti eri mieltä. Tarkoituksellisesti olen kyllä kylvöä hieman viivytellyt, että saan kaksi hyvää muokkauskertaa kestorikkakasveja vastaan, mutta muuten myöhäisellä kylvöllä vain menetetään kevään kosteus ja riskeerataan kasvuunlähtö kuivuudella. Kuitenkin hyvin perustettu aikainen kasvusto kilpailee rikkaruohojen kanssa paremmin kuin se myöhästetty ja kentien sääriskin toteutumisen vuoksi harvaksi jäänyt pehko.

Kasvuajan pituudella ei mielestäni ole suurtakaan merkitystä, ne kuolee kumminkin ravinnepuutteeseen ennen määräaikaansa.

+ härkäpavun puinti marraskuulla voi aiheuttaa lampaiden nälänhätää pohjoisemmissa maakunnissa. ;D
It ain't over till the fat lady sings

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.
Ehdottomasti eri mieltä. Tarkoituksellisesti olen kyllä kylvöä hieman viivytellyt, että saan kaksi hyvää muokkauskertaa kestorikkakasveja vastaan, mutta muuten myöhäisellä kylvöllä vain menetetään kevään kosteus ja riskeerataan kasvuunlähtö kuivuudella. Kuitenkin hyvin perustettu aikainen kasvusto kilpailee rikkaruohojen kanssa paremmin kuin se myöhästetty ja kentien sääriskin toteutumisen vuoksi harvaksi jäänyt pehko.

Kasvuajan pituudella ei mielestäni ole suurtakaan merkitystä, ne kuolee kumminkin ravinnepuutteeseen ennen määräaikaansa.

.... joo... kirjoitin kyl että jos maalaji sallisi, niin sitten myöhästetty
teillä vakavien vaikeuksien tukialueella kaikki tällainen on saviseudun kasvatille ihan uutta... 😍

Mää nyt tarkoitin niitä Perätilan Etelälohkoja. Täällä tundralohkoilla on ihan sama mitä ja milloin kylvää, tärkeintä on että tuki tulee
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?
Jos mä luomuilisin, niin siirtyisin myöhästettyyn kylvöön ja aikaisempiin lajikkeisiin.
Ehdottomasti eri mieltä. Tarkoituksellisesti olen kyllä kylvöä hieman viivytellyt, että saan kaksi hyvää muokkauskertaa kestorikkakasveja vastaan, mutta muuten myöhäisellä kylvöllä vain menetetään kevään kosteus ja riskeerataan kasvuunlähtö kuivuudella. Kuitenkin hyvin perustettu aikainen kasvusto kilpailee rikkaruohojen kanssa paremmin kuin se myöhästetty ja kentien sääriskin toteutumisen vuoksi harvaksi jäänyt pehko.

Kasvuajan pituudella ei mielestäni ole suurtakaan merkitystä, ne kuolee kumminkin ravinnepuutteeseen ennen määräaikaansa.

.... joo... kirjoitin kyl että jos maalaji sallisi, niin sitten myöhästetty
teillä vakavien vaikeuksien tukialueella kaikki tällainen on saviseudun kasvatille ihan uutta... 😍

Mää nyt tarkoitin niitä Perätilan Etelälohkoja. Täällä tundralohkoilla on ihan sama mitä ja milloin kylvää, tärkeintä on että tuki tulee
Sori, en muistanutkaan sun olevan suurtilallinen jolla menee viikko kun kiertää kaikki lohkot...  ::)
Nothing is Something Worth Doing