Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paljonko voi laskuttaa traktorin kuljettajana toimimisesta  (Luettu 29018 kertaa)

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Noo ammattitaidosta, kone on sama kun itellä maataloushommissa ja kyllä se homma sujuu ilman arpomisia. ei ole mitään päivystyksiä maakärryn kanssa ajellaan. päivätyö, mutta yli 10h päiviä. No ajattelin sanoa että 21.50e/h alv0% jos on liikaa voin olla kotonakin... mun mielestä tänä päivänä ei kenenkään pitäisi edes ajatella menevän verokirjalla n 10e/h töihin, ***** sillä mitään elä, turha sitä toisille rahaa tekee. 8)



Yöhommia ja päivystystä ilman eri korvausta. Kyllä tuo 25 on aika varovaista sekin. Olosuhteita tuntematta se pitäisi pyöriä tuossa 25 - 35 €/h +Alv. Hiukan riippuu myös taajaman vaativuudesta eli sinun omasta ammattitaidostasi.
nimimerkki terminaattori on pätevän ekonomistin maineessa mitä noilla alle kympin  palkoilla selviämiseen tulee ;) :D ;D 8)

Näkyy maalla olevan suorittava työ arvossaan.

Haastattelin Sarka-messuilla kotimaisen led-valaisimen valmistajaa Salosta. Kysyin, paljonko kotimainen lyhty tulee kalliimmaksi kuin laadultaan vastaava kiinalainen. Sanoi, ettei käytännössä yhtään. Tuolta saa kavereita kokoonpanohommiin 9 euroa / tunti ja siihen sivukulut, niin se on 15 tunti. Tunnissa kaveri kasaa 10 valaisinta, niin ei silä 200W valaisimessa ole mitään roolia, vaikka joku toinen juottaisi saman ajan vielä piirilevyjäkin ja kolmas prässäisi pellistä kotelon.

No ei se nyt niin kallista ole, tuo 9 euroa tunnille ei sisällä ihan kaikkea mitä se kaveri tulee maksamaan talolle kuitenkaan. Työterveys, lomarahat, mahdolliset pekkaset. Sairaslomapäivistäkin tulee kustannuksia. Toiminimiheppuli ottaa tämän kaiken omasta tuntiveloituksestaan ja on paikalla silloin kun tarvitaan vs. tuntipalkkalainen tarvitsee palkan vaikkei töitä olisikaan. Itse paikallisella metallipajalla jyväjemmailun ohella työskentelevänä en lähtisi 9€ tunti tekemään töitä, se on oppipojan palkka eikä sillä tasolla kauaa pysy tai sitten saa opettaa aika usein uusia työntekijöitä eikä sekään nyt kuulosta kaikkein järkevimmältä touhulta.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Noo ammattitaidosta, kone on sama kun itellä maataloushommissa ja kyllä se homma sujuu ilman arpomisia. ei ole mitään päivystyksiä maakärryn kanssa ajellaan. päivätyö, mutta yli 10h päiviä. No ajattelin sanoa että 21.50e/h alv0% jos on liikaa voin olla kotonakin... mun mielestä tänä päivänä ei kenenkään pitäisi edes ajatella menevän verokirjalla n 10e/h töihin, ***** sillä mitään elä, turha sitä toisille rahaa tekee. 8)



Yöhommia ja päivystystä ilman eri korvausta. Kyllä tuo 25 on aika varovaista sekin. Olosuhteita tuntematta se pitäisi pyöriä tuossa 25 - 35 €/h +Alv. Hiukan riippuu myös taajaman vaativuudesta eli sinun omasta ammattitaidostasi.
nimimerkki terminaattori on pätevän ekonomistin maineessa mitä noilla alle kympin  palkoilla selviämiseen tulee ;) :D ;D 8)

Näkyy maalla olevan suorittava työ arvossaan.

Haastattelin Sarka-messuilla kotimaisen led-valaisimen valmistajaa Salosta. Kysyin, paljonko kotimainen lyhty tulee kalliimmaksi kuin laadultaan vastaava kiinalainen. Sanoi, ettei käytännössä yhtään. Tuolta saa kavereita kokoonpanohommiin 9 euroa / tunti ja siihen sivukulut, niin se on 15 tunti. Tunnissa kaveri kasaa 10 valaisinta, niin ei silä 200W valaisimessa ole mitään roolia, vaikka joku toinen juottaisi saman ajan vielä piirilevyjäkin ja kolmas prässäisi pellistä kotelon.

No ei se nyt niin kallista ole, tuo 9 euroa tunnille ei sisällä ihan kaikkea mitä se kaveri tulee maksamaan talolle kuitenkaan. Työterveys, lomarahat, mahdolliset pekkaset. Sairaslomapäivistäkin tulee kustannuksia. Toiminimiheppuli ottaa tämän kaiken omasta tuntiveloituksestaan ja on paikalla silloin kun tarvitaan vs. tuntipalkkalainen tarvitsee palkan vaikkei töitä olisikaan. Itse paikallisella metallipajalla jyväjemmailun ohella työskentelevänä en lähtisi 9€ tunti tekemään töitä, se on oppipojan palkka eikä sillä tasolla kauaa pysy tai sitten saa opettaa aika usein uusia työntekijöitä eikä sekään nyt kuulosta kaikkein järkevimmältä touhulta.
Luulen, että jösse tietää nämä sivukulut. Toisekseen olisi aika valaisevaa lukea vaikka kaupan-alan TES- läpi ja miettiä palkkoja ja sitä, että duunia tehdän 10 h sopparilla...
Nothing is Something Worth Doing

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Näkyy maalla olevan suorittava työ arvossaan.

Haastattelin Sarka-messuilla kotimaisen led-valaisimen valmistajaa Salosta. Kysyin, paljonko kotimainen lyhty tulee kalliimmaksi kuin laadultaan vastaava kiinalainen. Sanoi, ettei käytännössä yhtään. Tuolta saa kavereita kokoonpanohommiin 9 euroa / tunti ja siihen sivukulut, niin se on 15 tunti.


Mutta että vaadi muita alentamaan palkkaansa ja etujaan ja vaadi itse lisää etuja, niinhän se menee. Mutta ay-liikehän se on ahne ja kaiken pahan alku ja juuri.

Meinaatko että valaisinten kokoaminen liukuhihnalla vastaa työnkuvaltaan maataloustyöntekijää, jolta vaaditaan oma-aloitteisuutta ja osaamista eri aloilta?

Aloittajan mainitsema lumen siirto varmasti helpoimmasta päästä, mikäli homma tuttua. Siinä voi ollakin perusteltua tinkiä hinnasta mutta emmä peltotöihin ottais kortistosta mitään 9€ tunti valaisimen kokoajaa. On ollut, vähän kalliimpaakin miestä ja minkäs teet ellei homma onnistu. Kalliimmalla pätkätyöläisellä pitää olla homma hallussa alusta saakka, tai muuten hinta ei ole perusteltu.

Itse olen ollut toissa kesänä pikkupätkän töissä kaverille konetta ajamassa, 50€ tunti plus alvi  ::) Hinta sellainen että voisin lähteä uudelleenkin :) Pätkätöissä on pätkätyön hinta. Kummatkin oltiin tyytyväisiä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Voishan kysyä näinkin, mitä itse olis valnmis maksamaan traktorikuskille tunnista.

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Toisekseen olisi aika valaisevaa lukea vaikka kaupan-alan TES- läpi ja miettiä palkkoja ja sitä, että duunia tehdän 10 h sopparilla...

Juu. Niin olisi. Syytä tutustua. Ja miettiä...

Mutta se mikä särähtää. Ja pahasti. Niin täällä ollaan pääsääntöisesti moittimassa että palkat liian korkeat ja vaaditaan ay-liikettä tinkimään ja hyvä että Sipi laittaa ay-liikkeen polvilleen ja saadaan palkat alas ja vaaditaan duunareiden palkkoja alemmas. Jopa noiden pienipalkkaisten 10 euroa tunti palkkoja.

Ja sitten näistä

20€ suoraan lapaseen.. ::) *****uks muita elättämään ku oman perheensä  ;D

Jos meinaa maksaa sivukulut eläkkeet jne niin mielestäni sen hinnan pitäisi olla 25-30€ per tunti +alv. Sillä hinnalla alkaa itsellekkin jäädä se 14-17€ kätöseen tuntia kohti, pitää kuitenkin muistaa että toiminimiheppuli ei saa mitään etuja mitä palkolliset joten sen korvauksen pitää olla vähän isompi kuin palkollisena.

No ajattelin sanoa että 21.50e/h alv0% jos on liikaa voin olla kotonakin... mun mielestä tänä päivänä ei kenenkään pitäisi edes ajatella menevän verokirjalla n 10e/h töihin, ***** sillä mitään elä, turha sitä toisille rahaa tekee. 8)

Itse paikallisella metallipajalla jyväjemmailun ohella työskentelevänä en lähtisi 9€ tunti tekemään töitä, se on oppipojan palkka eikä sillä tasolla kauaa pysy tai sitten saa opettaa aika usein uusia työntekijöitä eikä sekään nyt kuulosta kaikkein järkevimmältä touhulta.


huomaa että itse ei niillä palkoilla olla valmiita töitä tekemään millä vaaditaan muita töitä tekemään. Oikeastaan ainoa poikkeus oli tässä


Näkyy maalla olevan suorittava työ arvossaan.

Haastattelin Sarka-messuilla kotimaisen led-valaisimen valmistajaa Salosta. Kysyin, paljonko kotimainen lyhty tulee kalliimmaksi kuin laadultaan vastaava kiinalainen. Sanoi, ettei käytännössä yhtään. Tuolta saa kavereita kokoonpanohommiin 9 euroa / tunti ja siihen sivukulut, niin se on 15 tunti.


Mutta että vaadi muita alentamaan palkkaansa ja etujaan ja vaadi itse lisää etuja, niinhän se menee. Mutta ay-liikehän se on ahne ja kaiken pahan alku ja juuri.

Mielestäni en ole vaatinut muita tekemään millään palkalla töitä, nyt oli kyse siitä millä hinnalla lähtee itse tekemään omalla laskutuksella muille. Jos joku haluaa lähteä ajamaan vaikka traktoria sillä 10€ tunti ja alvi päälle niin se on kuskin oma asia. Mutta jos siitä maksaa kaikki sivukulut mitä kuuluu lain mukaan maksaa niin ei siitä käteen mitään jää. Ja kyllä asiansa osaava työmies on palkkansa ansainnut. Ja miksi traktorikuskin pitäisi tyytyä vähempään kuin esimerkiksi hitsarin tai koneasentajan? Timpurille ollaan valmiita maksamaan 40-50 euroa tunti +alv, eikä silläkään ole huonoimmassa tapauksessa kuin vasara ja saha mukanaan.

Siitä oppipojan palkasta vielä senverran (johon ilmeisesti takerruttiin?), itse olen lähtenyt 8,5 eurosta liikkeelle oppipoikana ja palkkaa on nostettu kokemuksen karttuessa ja hommista on tullut vaativampia. Nykyään suoraan ammattikoulusta tulleille maksetaan toistakymppiä tunti suoraan.

Julli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen 26-28 +alv itellä!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
joukseeko tunnit koko ajan kun istutaan esson baarissa kahveella :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen 26-28 +alv itellä!

No jos traktoreille saa 60 ja veron, niin yli 20+vero alkaa homma mennä nahkoilleen. Sanoisin että osta oma traktori ja tule ajamaan orakkaa 40+vero!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Eihän navettahommistakaan saa kuin 4€/h, miks traktorihommista pitäis tienata sen enemmän, nehän on kuitenkin mukavampiakin.

Tutustuisitte maatalousalan tessiin, joku 20€ tunti sivukuluineenkin on aika kova sana.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Muujussille: Täällä puhuu enimmäkseen myös muita työllistävät yrittäjät ja miettivät kannattaako itse mennä muille töihin. Kun mulla on ukko töissä ja jos ite kävisin toisilla, täytyy saada 25e/h+alv  että saan edes työntekijän palkan maksettua. Tosin yritykseni kärsii enemmän poissaolostani kuin tuokaan palkka, joten en tee vieraalle. Yrittäjllä on aika paljon pelimerkkejä kiinni toisin kuin työntekijällä ettei niitä voi verrata. Ja riskin kantajat ja työllistäjät ovat aika tärkeässä roolissa.

Mullitilallinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Maatalousalan palkoista tiedän sen, että yrittäjälomittajalle maksetaan 26,50€ tunti + ALV.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Tosin yritykseni kärsii enemmän poissaolostani kuin tuokaan palkka, joten en tee vieraalle.
Sä juuri vastasit omaan rutinaasi...  ;D
Nothing is Something Worth Doing

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Tosin yritykseni kärsii enemmän poissaolostani kuin tuokaan palkka, joten en tee vieraalle.
Sä juuri vastasit omaan rutinaasi...  ;D

Nihän mä just sanoin. . .

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Voishan kysyä näinkin, mitä itse olis valnmis maksamaan traktorikuskille tunnista.

Omalle "kloonilleni" voisin maksaa vaikka 30+alv helposti. Edellisellä tarkoitan sitä, että saisin käyttööni minulle sopivana ajankohtana yhtä pätevän ja huolellisen työntekijän kuin mitä itse olen itselleni tutuissa hommissa.

Siinä äkkiä hyöty kääntyy pakkasen puolelle jos joku amiskossi tai joku semmoisen asteelle jäänyt "kyllä minä nää hommat osaan" aikuinen tuleekin alle 15€ ryskäämään ja ajamaan koneilla hormi punaisena. Vielä jos jotain vahinkoa tapahtuu niin muutama kymppi tai satanen on käsirahaa vasta.

Taimia osaa pakata tai kiviä kerätä pellolta nämä 9€ kaveritkin, eikä haittaa jos tupakkitauotkin hieman venähtävät.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Toisekseen olisi aika valaisevaa lukea vaikka kaupan-alan TES- läpi ja miettiä palkkoja ja sitä, että duunia tehdän 10 h sopparilla...

Juu. Niin olisi. Syytä tutustua. Ja miettiä...

Mutta se mikä särähtää. Ja pahasti. Niin täällä ollaan pääsääntöisesti moittimassa että palkat liian korkeat ja vaaditaan ay-liikettä tinkimään ja hyvä että Sipi laittaa ay-liikkeen polvilleen ja saadaan palkat alas ja vaaditaan duunareiden palkkoja alemmas. Jopa noiden pienipalkkaisten 10 euroa tunti palkkoja.

Ja sitten näistä

20€ suoraan lapaseen.. ::) *****uks muita elättämään ku oman perheensä  ;D

Jos meinaa maksaa sivukulut eläkkeet jne niin mielestäni sen hinnan pitäisi olla 25-30€ per tunti +alv. Sillä hinnalla alkaa itsellekkin jäädä se 14-17€ kätöseen tuntia kohti, pitää kuitenkin muistaa että toiminimiheppuli ei saa mitään etuja mitä palkolliset joten sen korvauksen pitää olla vähän isompi kuin palkollisena.

No ajattelin sanoa että 21.50e/h alv0% jos on liikaa voin olla kotonakin... mun mielestä tänä päivänä ei kenenkään pitäisi edes ajatella menevän verokirjalla n 10e/h töihin, ***** sillä mitään elä, turha sitä toisille rahaa tekee. 8)

Itse paikallisella metallipajalla jyväjemmailun ohella työskentelevänä en lähtisi 9€ tunti tekemään töitä, se on oppipojan palkka eikä sillä tasolla kauaa pysy tai sitten saa opettaa aika usein uusia työntekijöitä eikä sekään nyt kuulosta kaikkein järkevimmältä touhulta.


huomaa että itse ei niillä palkoilla olla valmiita töitä tekemään millä vaaditaan muita töitä tekemään. Oikeastaan ainoa poikkeus oli tässä


Näkyy maalla olevan suorittava työ arvossaan.

Haastattelin Sarka-messuilla kotimaisen led-valaisimen valmistajaa Salosta. Kysyin, paljonko kotimainen lyhty tulee kalliimmaksi kuin laadultaan vastaava kiinalainen. Sanoi, ettei käytännössä yhtään. Tuolta saa kavereita kokoonpanohommiin 9 euroa / tunti ja siihen sivukulut, niin se on 15 tunti.


Mutta että vaadi muita alentamaan palkkaansa ja etujaan ja vaadi itse lisää etuja, niinhän se menee. Mutta ay-liikehän se on ahne ja kaiken pahan alku ja juuri.

No tohon allottajan tekstiin että yrittäjänä 10 tuntista päivää. Onnistuu! Kahvit kopissa leipäpalan kanssa sen 10 tunnin aikana. Työntekiänä 10 tunnissa 3 kahvi taukoa a15 minuuttia, ruokatauko a45 minuutia. Sitten jos palkka on 15€/tunti. Niin kahdelta viimeiseltä on 50% korotus, eli 22,5€/tunti. ja se  ettei tuo homma todennäköisesti ole vielä 10 tunnissa ohi kun sisältää nuo tauot, eli ajon työpaikalta lähimmälle ABC:lle ja takaisin. Riitäiskö 16 tuntia. eli 16x15=240€x2=480€!

Yrittäjä 30€/tunti+alvx10 tuntia on 300€+alv=372€!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!