Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pyöränvälijyrästä  (Luettu 15085 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Pyöränvälijyrästä
Tuli ostettua VM pyöränvälijyrällä. Kun en ole välijyrällä kylvänyt, piti kysymäni, et onko jotain huomioitavaa. Tiedän että peruttaessa pitää olla ylhäällä, mutta onko esim koko koneen etupään paino aina jyrällä, vai onko pehmeässä jotenkin kevennettävä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20029
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pyöränvälijyrästä
Kai sen voi maassa pitää. Vaikka en välttämättä tarviisi tossa sivupyörätumessa nii kääntyminen helpottui takavedolla ja sai jättää etupainot kotiin. Tiellä en ole ajanut pyörät maassa koska nostolaitteissa sen verran klappia et alkaa vispata sivuittain

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9860
Vs: Pyöränvälijyrästä

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

Näin välipyöräjyrättömänä en kyllä ihan ymmärtänyt mitä tossa tarkoitettiin. Ei kait hinattavan vantaat vaurioidu eteenpäin ajettaessa, siis pellolla vantaat maassa. Olkoot jyrä maassa tai ei, mentäessä suoraan tai kurvattaessa.  Pakittelulla varmaan saa solmuun, mutta tuohonkaan ei välipyöräjyrällä taida olla merkitystä  ;)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Pyöränvälijyrästä
Lähinnä kiinnostais tietää, et pitääkö jyrästä huolimatta nostolaitteiden laskukorkeus jättää sillai, et ne ei paljoja laske alemmas. Tulee vaan mieleen, et oikeen pehmeässä maassa kylvökoneen keula voi sukeltaa kun pyöränvälijyrä uppoaa normaalia syvemmälle. Tällöin osa kuormasta siirtyisi jyrältä traktorin takapyörille.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Etelä-Karjala
Vs: Pyöränvälijyrästä
Tosi pehmeää saa olla, jos pyöränvälijyrä sukeltaa. Silloin painuu jo vetokonekin...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Pyöränvälijyrästä

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

Näin välipyöräjyrättömänä en kyllä ihan ymmärtänyt mitä tossa tarkoitettiin. Ei kait hinattavan vantaat vaurioidu eteenpäin ajettaessa, siis pellolla vantaat maassa. Olkoot jyrä maassa tai ei, mentäessä suoraan tai kurvattaessa.  Pakittelulla varmaan saa solmuun, mutta tuohonkaan ei välipyöräjyrällä taida olla merkitystä  ;)

Kait S. tarkoitti unohtaneensa nostaa vantaat päisteessä.
Takavedolla kun kääntää, niin vantaisiin tulee aika kovat sivupaineet? 8)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9860
Vs: Pyöränvälijyrästä

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

Näin välipyöräjyrättömänä en kyllä ihan ymmärtänyt mitä tossa tarkoitettiin. Ei kait hinattavan vantaat vaurioidu eteenpäin ajettaessa, siis pellolla vantaat maassa. Olkoot jyrä maassa tai ei, mentäessä suoraan tai kurvattaessa.  Pakittelulla varmaan saa solmuun, mutta tuohonkaan ei välipyöräjyrällä taida olla merkitystä  ;)

Kait S. tarkoitti unohtaneensa nostaa vantaat päisteessä.
Takavedolla kun kääntää, niin vantaisiin tulee aika kovat sivupaineet? 8)

Hinattavassa koneessa?  Niin no joo jos nyt pyöräjarrulla yrittää, mutta auttaako sekään kääntymään liian jyrkkään. Vai käyttäytyykö sivupyöräkone erilailla kuin takapyöräkone? Taitaa sitten käyttäytyä. Toki teliperävaununkin pyörät käännyttäessä siristää, mutta eiväthän ne vantaat sivupyörä tumessakaan kait muokkamattomassa maassa kulje. Silloin  mä sen jotenkin ymmärtäisin, että vantaat kärsii ja nostolaitekone on asia erikseen. Mä yleensä kylvän vastoin kaikkia sääntöjä kiertämällä ja märjässä "savessa" mä oon useinkin pitänyt käännyttäessä vantaat maassa siellä keskipellon jyrkissäkin käännöksissä. Kylvää tuplaten tietysti, mutta lintta tintta painaa edellisen kylvöksen niin syvään, että tuskin nousee. tällä tavoin nousee paremmin enkä ole kyllä osannut vantaita suroota.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Pyöränvälijyrästä
Itselläni on Nova Combissa tuollainen Cultipack http://www.tumeagri.fi/site/tuotteet/muokkaus/cultipack/ pyöränväljyränä. Verrattuna siihen, että olisi kylvökone suoraan traktorissa kiinni, muuttuu meno tasaisemmaksi ja kylvösyvyyskin pysyy tasaisempana, kun yhdistelmä ei nyöki. Nostovarret ovat aina ala-asennossa (lautasethan saa tuossa hydraulisesti ylös). Ainoastaa tieajossa kevennän hiukan cultipakin rakenteita säästääkseni.

Välijyrä tai vastaava on sikäli mukava, että kylvölaite seuraa paremmin traktorin jälkiä, kun kiinnityspiste on taaempana. Myöskään käännöksissä ei pääse syntymään kontaktia traktorin levikepyörän kanssa.

Lähellä asuva itsekin viljelevä tehtaan osaomistaja on sanonut, että kylvettäessä saa tehdä niin jyrkkiä käännöksiä kuin tarve vaatii ja kone taipuu. Vantaat kestävät kyllä. Ja ovathan ne nyt jo 10 vuotta kestäneet. Vertailukohtana edellinen härmälääsromu, jossa täydellinen vannasremontti kuului huolto-ohjelmaan joka toinen vuosi ja satunnainen uudelleen laakerointi joka toinen päivä. Tämä siitäkin huolimatta, että ohjeiden mukaisesti jyrkkiä kurveja ei saanut ajaa vantaat maassa.
 

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pyöränvälijyrästä
Itselläni on Nova Combissa tuollainen Cultipack http://www.tumeagri.fi/site/tuotteet/muokkaus/cultipack/ pyöränväljyränä. Verrattuna siihen, että olisi kylvökone suoraan traktorissa kiinni, muuttuu meno tasaisemmaksi ja kylvösyvyyskin pysyy tasaisempana, kun yhdistelmä ei nyöki. Nostovarret ovat aina ala-asennossa (lautasethan saa tuossa hydraulisesti ylös). Ainoastaa tieajossa kevennän hiukan cultipakin rakenteita säästääkseni.

Välijyrä tai vastaava on sikäli mukava, että kylvölaite seuraa paremmin traktorin jälkiä, kun kiinnityspiste on taaempana. Myöskään käännöksissä ei pääse syntymään kontaktia traktorin levikepyörän kanssa.

Lähellä asuva itsekin viljelevä tehtaan osaomistaja on sanonut, että kylvettäessä saa tehdä niin jyrkkiä käännöksiä kuin tarve vaatii ja kone taipuu. Vantaat kestävät kyllä. Ja ovathan ne nyt jo 10 vuotta kestäneet. Vertailukohtana edellinen härmälääsromu, jossa täydellinen vannasremontti kuului huolto-ohjelmaan joka toinen vuosi ja satunnainen uudelleen laakerointi joka toinen päivä. Tämä siitäkin huolimatta, että ohjeiden mukaisesti jyrkkiä kurveja ei saanut ajaa vantaat maassa.

Mä ajan jyrän varassa oikeastaan aina kun vaan mahdollista, tielläkin hissukseen. Syynä lähinnä se että 4 m Nova antaa täytenä vähintään riittävän aisapainon nostolaitteelle, ja sellaisen taakan kanssa ei ole kovinkaan kiva ajella. Levikkeet tahtoo paukkua ja ilman etupainoja 5,5 t kutosen saa komeasti keulimaankin, puskemisesta puhumattakaan :-/
Jyrä maassa kulkee kuin sukkasillaan.
Minusta ei kuitenkaan ole mieltä lisätä rautaa kylvötraktorin nokalle kun sen painon voi laskea välijyrän varaankin. Minkäänlaista vispaamista tai viipotustaipumusta en ole tiellä huomannut, tulee perässä kuin juna.

En ole kovalla savella raaskinut vantaat maassa tehdä kovin tiukkoja kaarroksia, näyttää kuitenkin vantaat vääntyvän aika ilkeän näköisesti. Suorakylvössä siis. Ehkä ne sitten kestävät jos joku tietävä kerran näin sanoo.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20029
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pyöränvälijyrästä
Nii tuo foorti kääntyy kahden euron kolikon päällä, ja kyllä se Tume sitten jo hiukan natisee ja varsinkin apulantavantaat näkyvät taipuvan sivuittain, ulkokaarteeseen päin. Nii ja syysviljan kylvöksillä tulee se kahdenkertainen kylvö, mut vaan vasemmalle kaarrettaessa. Oikea pyörä sitä kettinkiä pyörittää. Tallausta olen välttänyt sillä, että kynnän päisteen vasta kylvön jälkeen, ja sitten käyn ripsaamassa jyvät sinne joskus kun kerkiää.

Eli ajattelin, että oikea tapa olisi nostaa aina päässä ja laskea. Tuo venttiili on semmoinen että sen kun pyyhkäisee nostoon, nousee tume ylös asti ja vipu ponnahtaa itsestään pois, siinä on semmoinen lukitus. Mutta tuntuu olevan erilainen operaatio, ei ole lihasmuistissa niin kuin nostolaitekoneen kanssa.

-SS-

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7109
Vs: Pyöränvälijyrästä
Tosi pehmeää saa olla, jos pyöränvälijyrä sukeltaa. Silloin painuu jo vetokonekin...

Pyöränvälijyrää kannateltava käytännössä kaikilla mun pelloilla. Eikä mielestäni oo märkää tai pehmeää  :P

Kyllä sen huomaa milloin jyrää kevennettävä, ei riitä 200 heppaakaan kun alkaa maavalli kasvamaan jyrän edessä ;D

Tuo vieskalaisen malli sellainen, ettei renkaiden välissä maa juokse, vaan valli menee edellä kokoajan sopivissa olosuhteissa eli kuivahkoissa. Kaveri käyttää rapidissa vetovastusta, se ok. kun olosuhteet vaihtelee hiedan ja turpeen välillä.  Suunnilleen samaa maalajia olevilla mailla riittää asennonsäätö, päisteessä napista kone alas että kääntyy eikä puske suoraan täysillä säiliöillä.

Maalajit Kht ja turpeet, multamaat. Vähän on raskaampaa maalajiakin eli hienoa hietaa. Siellä ei kannatusta tarve, kun on kova maalaji :)

Kaverilla härmäläinen ja isommat säiliöt ku vieskalaisesa mutta tyhjäpainoa vähemmän, saattaa olla siltikin yhtä raskas möykky. Jyrä saa olla maassa pl. märät silmäkkeet. Eli erilailla käyttäytyy nuo jyrät eri koneissa. Muokkaus toki vaikuttaa eniten, kevätkyntö ja kertaäestys pahin. Mitä useammin äestää, sitä tiiviimmmäksi pelto muuttuu ja jyrän kannattelutarve vähenee.

Ens keväänä tulee kokemusta Tumelaisesta versiosta, saa nähä :)

Viimeksi muokattu: 31.01.16 - klo:19:46 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Pyöränvälijyrästä
Lähellä asuva itsekin viljelevä tehtaan osaomistaja on sanonut, että kylvettäessä saa tehdä niin jyrkkiä käännöksiä kuin tarve vaatii ja kone taipuu. Vantaat kestävät kyllä. Ja ovathan ne nyt jo 10 vuotta kestäneet.
Jaa, toi on uusi tieto. Silloin kun ostettiin konetta, niin kysyin Keskon kaverilta, että voiko tätä Novacombia käännellä kuinka päin huvittaa, niin vastaus oli, että ei missään nimessä, ei kestä vantaat. Hankkijassa sanottiin, että rapidi kyllä kestää ja aattelin, että kai sitä kestävämpi kone täytyy sitten ostaa.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Pyöränvälijyrästä
Riippunee tuo kannattelun tarve koneen koosta. Mulle tuli Vm:n kolmemetrinen joka on tonnin keveäpi kuin nelonen,että luulisi pyörien kantavan paremmin.

Miten tuo koneen laskeminen napista auttaa kääntymiseen, eikö se vantaat maassa mene kuin juna eikä käänny minnekään.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7109
Vs: Pyöränvälijyrästä
Riippunee tuo kannattelun tarve koneen koosta. Mulle tuli Vm:n kolmemetrinen joka on tonnin keveäpi kuin nelonen,että luulisi pyörien kantavan paremmin.

Miten tuo koneen laskeminen napista auttaa kääntymiseen, eikö se vantaat maassa mene kuin juna eikä käänny minnekään.

Kolmimetrinen mullakin...

Nostolaite alas päisteessä. Jos/kun asennonsäädöllä sopiva säätö ettei sukella pellolla, kone päädyssä ylös ja nostolaite kannattelee pyöränvälijyrää vielä enemmän -> puskee suoraan. Napista ohittaa nostolaitteen säädön päisteessä kääntäessä, kone kääntyy nätisti. Tätä ei tosin oo tarvetta tehä jos ajaa vaikka joka kolmatta työleveyttä tms., johon taidan palata ensi keväänä yhden välikevään jälkeen.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Pyöränvälijyrästä
Kuulostaa hiukan hankalalta tuo jyrä tosiaan. Suoralla pitäis kannatella ja kurvissa paino jyrällä, kun kone ylhäällä. Mahtaako nostolaitteen kanssa tulla vaikeat nappisulkeiset.