Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päistetien uusi tuleminen.  (Luettu 10365 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Päistetien uusi tuleminen.
Oli viimeisessä käytännön-maamiehessä taas joku hoksannu peltojensa kasvukunnon heikentyneen kun raskailla koneilla oli juntannu. Niin ne silmät vaan aukeaa pikkuhiljaa.

Kehitysversio jo kulttimaiseen statukseen nousseelle innovaatiolle on seuraavanlainen.

Tehdään kone joka kaivaa kaksi noin metrin levyistä uraa jotka on noin 40 cm syviä ja samantien täyttää urat murskeella siten että pohjalle karkeampaa ja pintaan sitten ohuempaa. Lisäksi pois kaivettu maa levitetään urien väliin ja vaikka 1,5 metriä urien molemmille puolille. Tällä koneella kierretään viljelty pelto viljelykaluston mukaan noin ensimmäisessä ruiskutusurassa. Tästä saadaan kantava ura koko pellon ympäri mitä käytetään hyväksi päisteajossa jolloin tallaustappiot pienenee dramasttisesti. Lisäksi urat on hieman korkeammalla jolloin ne kuivuu hieman paremmin.

Viljelyteknisesti järjestelmä vaatii kaverikseen hyvän ajouraopastimen jotta pystytään tekemään useita " avauksia" työtä tehdessä ja työn edetessä päästään peruuttamatta aina seuraavalle työuralle. Peltojen kulmiin sitten tietenkin liittymät sopivasti millä päästään yleisille teille.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Oli viimeisessä käytännön-maamiehessä taas joku hoksannu peltojensa kasvukunnon heikentyneen kun raskailla koneilla oli juntannu. Niin ne silmät vaan aukeaa pikkuhiljaa.

Kehitysversio jo kulttimaiseen statukseen nousseelle innovaatiolle on seuraavanlainen.

Tehdään kone joka kaivaa kaksi noin metrin levyistä uraa jotka on noin 40 cm syviä ja samantien täyttää urat murskeella siten että pohjalle karkeampaa ja pintaan sitten ohuempaa. Lisäksi pois kaivettu maa levitetään urien väliin ja vaikka 1,5 metriä urien molemmille puolille. Tällä koneella kierretään viljelty pelto viljelykaluston mukaan noin ensimmäisessä ruiskutusurassa. Tästä saadaan kantava ura koko pellon ympäri mitä käytetään hyväksi päisteajossa jolloin tallaustappiot pienenee dramasttisesti. Lisäksi urat on hieman korkeammalla jolloin ne kuivuu hieman paremmin.

Viljelyteknisesti järjestelmä vaatii kaverikseen hyvän ajouraopastimen jotta pystytään tekemään useita " avauksia" työtä tehdessä ja työn edetessä päästään peruuttamatta aina seuraavalle työuralle. Peltojen kulmiin sitten tietenkin liittymät sopivasti millä päästään yleisille teille.

 Kustannus tuotto?  Onko järkee?
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8366
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
No nyt karkaa kovaa  ;D ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26120
  • vastustan
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
No nyt karkaa kovaa  ;D ;D
viljanviljely on tietty eri asia  mutta karjatilalla se olis vaan ihannetilanne että sarkojen päässä menee kantava tie pellon tasossa tai vain aavistuksen ylempänä, edes toisessa päässä :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
No nyt karkaa kovaa  ;D ;D
viljanviljely on tietty eri asia  mutta karjatilalla se olis vaan ihannetilanne että sarkojen päässä menee kantava tie pellon tasossa tai vain aavistuksen ylempänä, edes toisessa päässä :-\ :-\ :-\ :-\

Tällä aukeella suuri osa pelloista juuri noin, että päässä menee "päistetie". Lietteenajossa hehtaarimäärän määrittää levittimen työleveys ja kuorman koko, saran mitta kuormalla. Yleisin saran mitta noin 600m, eli levitin ei kovin leveä saa olla, ettei tuu turhaa ajoa tyhjällä ja täydellä kärryllä. Kolme lohkoa on katkaistu kolmeen osaan juuri 600m:n välein, tie nimellinen eli sitä ei kynnetä eikä muokata mutta yli voi ajaa kaikilla koneilla konetta kohottaen. Voi sanoa että on optimaalisesti toimiva systeemi, mutta vaatii isoja lohkoja...
Omissa pelloissa "liian" isoja muutama, ja kyllähän se harmittaa lietekärryn kanssa tallata. Ajan tyhjänä erijälkiä. täyden kuorman kanssa suunnilleen samoja. Nää maat kun ei kestä kuorman kanssa montaa ajoa, alkaa painumaan on kuivaa tai märkää.  Millään muulla koneella ei tuu turhaa liikennöintiä, kun puimurinkin purkaa vauhdissa, viimeinen tyhjennys osuu liittymän lähelle paikallaan.

Sitten on niitä tilkkuja, joita tallataan optimaalisesti ajaenkin ihan liikaa, vekslaillen siellä täällä. Liian isoa lohkoa ei olekaan, etteikö tallaaminen vähenisi vrt. pikkulohkot. Pienissä lohkoissa suurin syy huonoihin satoihin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Oli viimeisessä käytännön-maamiehessä taas joku hoksannu peltojensa kasvukunnon heikentyneen kun raskailla koneilla oli juntannu. Niin ne silmät vaan aukeaa pikkuhiljaa.

Kehitysversio jo kulttimaiseen statukseen nousseelle innovaatiolle on seuraavanlainen.

Tehdään kone joka kaivaa kaksi noin metrin levyistä uraa jotka on noin 40 cm syviä ja samantien täyttää urat murskeella siten että pohjalle karkeampaa ja pintaan sitten ohuempaa. Lisäksi pois kaivettu maa levitetään urien väliin ja vaikka 1,5 metriä urien molemmille puolille. Tällä koneella kierretään viljelty pelto viljelykaluston mukaan noin ensimmäisessä ruiskutusurassa. Tästä saadaan kantava ura koko pellon ympäri mitä käytetään hyväksi päisteajossa jolloin tallaustappiot pienenee dramasttisesti. Lisäksi urat on hieman korkeammalla jolloin ne kuivuu hieman paremmin.

Viljelyteknisesti järjestelmä vaatii kaverikseen hyvän ajouraopastimen jotta pystytään tekemään useita " avauksia" työtä tehdessä ja työn edetessä päästään peruuttamatta aina seuraavalle työuralle. Peltojen kulmiin sitten tietenkin liittymät sopivasti millä päästään yleisille teille.

 Kustannus tuotto?  Onko järkee?

olisi ehdottomasti järkeä. Pellon kiertävä "päiste" on prosenttuaalisesti todella iso pinta-alaltaan ja sen kasvukunnon ylläpitäminen tuottaa kaikkein eniten. Siksi kannattaa peltoliikennöinti johtaa yhdelle uralle ja "pilata" se jonkajälkeen loput pellosta kasvaa kunnolla.

Tietenkin tällaista rakentaessa kannattaa aina huomioida maalajit motta tärkeintä on että se pellon ympäri kiertävä ura on kuiva jotta siihen ei jää raiteisiin vettä.

Jonkinverran vaatii vain huomiota että ajolinjat sääilyy järkevinä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Eikö se olisi jo helpompi laittaa ne telat traktoriin kuin käytännössä kaivaa ne telat maan sisään
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Eikö se olisi jo helpompi laittaa ne telat traktoriin kuin käytännössä kaivaa ne telat maan sisään

Ei se valitettavasti vaikuta kun ajokerrat ovat liian monet päisteissä. Rengastus sitten sen mukaan että pelto kestää sen yhden yliajon/ työkerran.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Eikös nykyisin voi tehdä pellon ympäri kolmemetriset jotkut ympäristöpäisteet (virallisesti nimike taisi olla jokin muu), jotka tukilaskennassa luetaan samaan pinta-alaan varsinaisen viljelykasvin kanssa. Monivuotinen nurmi kantaa paremmin kuin muokattu tai yksivuotiselle kylvetty maa ja kasvukunnon mahd. heikkeneminen ei paljoa haittaa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Heti ensi kesänä mä asfaltoin ajourat pellolle.
Nothing is Something Worth Doing

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Eikö se olisi jo helpompi laittaa ne telat traktoriin kuin käytännössä kaivaa ne telat maan sisään
älä kommentoi kun et ymmärrä. Sinne pellolleen siis pitää päästä sillä kylän suurimmalla koneella kelillä kuin kelillä ja saada työt tehtyä nopeasti ja oikeaan aikaan.  ::)
Nothing is Something Worth Doing

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
täyttää urat murskeella siten että pohjalle karkeampaa ja pintaan sitten ohuempaa.

Mursketta pellon pintaan? Tulevat sukupolvet kiittää.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Ripcord

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Eikö se olisi jo helpompi laittaa ne telat traktoriin kuin käytännössä kaivaa ne telat maan sisään
älä kommentoi kun et ymmärrä. Sinne pellolleen siis pitää päästä sillä kylän suurimmalla koneella kelillä kuin kelillä ja saada työt tehtyä nopeasti ja oikeaan aikaan.  ::)

Se on just noin, urakooottija ku tullee niin paska vedetään leviäksi oli keli ku keli. Samahan se on mitä ihmiset pelloilleen tekee (tai vuokranantajiensa pelloille), mutta kun yksityistiet (ja joskus valtion tietkin) on siinä kunnossa, ettei meinaa tavallisella perheautolla päästä enää läpitte. Eihän ne paakut ja urat haittaa tietenkään niitä, joilla on autoissaan ne metriset pyörät ja raavinta joka kulmassa. Ja jos sattuu omallansa vielä läpi pääsemäänkin niin sen jälkeen kottero haisee paskalle viikkokausia, ettei ainakaan vieraampia voi kyydittää eikä autoa jättää mihinkään suljettuun parkkitilaan sivistyneemmässä maailmassa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
mutta mites sitten kun nuo peltolohkot ei olekaan oikein sellasia kuin a4?   jos oliskin poimuja ja kaartoja metän syliin ja kalliokielekkeitä joita joutus kiertään.

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Päistetien uusi tuleminen.
Oli viimeisessä käytännön-maamiehessä taas joku hoksannu peltojensa kasvukunnon heikentyneen kun raskailla koneilla oli juntannu. Niin ne silmät vaan aukeaa pikkuhiljaa.

Kehitysversio jo kulttimaiseen statukseen nousseelle innovaatiolle on seuraavanlainen.

Tehdään kone joka kaivaa kaksi noin metrin levyistä uraa jotka on noin 40 cm syviä ja samantien täyttää urat murskeella siten että pohjalle karkeampaa ja pintaan sitten ohuempaa. Lisäksi pois kaivettu maa levitetään urien väliin ja vaikka 1,5 metriä urien molemmille puolille. Tällä koneella kierretään viljelty pelto viljelykaluston mukaan noin ensimmäisessä ruiskutusurassa. Tästä saadaan kantava ura koko pellon ympäri mitä käytetään hyväksi päisteajossa jolloin tallaustappiot pienenee dramasttisesti. Lisäksi urat on hieman korkeammalla jolloin ne kuivuu hieman paremmin.

Viljelyteknisesti järjestelmä vaatii kaverikseen hyvän ajouraopastimen jotta pystytään tekemään useita " avauksia" työtä tehdessä ja työn edetessä päästään peruuttamatta aina seuraavalle työuralle. Peltojen kulmiin sitten tietenkin liittymät sopivasti millä päästään yleisille teille.

Ai että, ilman Sinua :-* olisi kyllä kurjaa, olen oikeen odottanu että koska keksit jotain uutta. Mul ois pari tarkentavaa kysymystä.

Ensiksikin, paljonko korkeammat nuo urat olisi?
Tehdäänkö niitä koko lohkolle, vai vain päisteisiin?
Entäs jos käy talvella huvikseen omamyyjän pakeilla, ja keväällä pihalle tuodaan väärän levyinen ruisku?
Miten tukihaku, omat kasvulohkot murskeelle?
Laitetaanko urien väliin satokasvia?
Entä murskeuriin, satokasvia?
Kasvaako vehnä paremmin tiivistetyssä murskeessa kuin tallatussa savessa?
Estääkö murske maan tiivistymisen murskekerroksen alapuolelta, esim. lietevaunulla ryvetessä?