tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä
Remmi-Teamissa (bensanpihistysajokkia rakentava kerho) kokeiltiin solenoideilla ohjattuja venttiileitä 90 -luvulla. Systeemin sai toimimaan kunnolla vain tasaisella kuormalla vakiokierroksilla, koska paineen vaihdellessa venttiilin kahta puolta vaadittiin erisuuri voima venttiilin avaamiseksi. Ajoitukset eivät pysyneet kohdallaan. Solenoidin olisi pitänyt olla järjettömän suuri, jotta olisi voinut käyttää normaalin kokoista palautusjousta, jotta venttiili olisi myös mennyt kiinni ajallaan ja tiivistänyt kunnolla.
Nokka-akselissa on aina riittävästi voimaa runnoa venttiili auki joka tilanteessa samaan aikaan, ja suurehko jousivoima vetää sen myös kiinni.
Voihan tietysti olla, että tekniikka on noista ajoista hieman kehittynyt. Meidän proto oli tehty Mankin kannesta ja Pappatunturin kampiakselista. Venttiilejä ja sytytystä ohjasi piirikortti, joka oli rakennettu teurastamovaa-an sisuskaluista...
Mika