Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottori ilman nokka-akselia  (Luettu 9173 kertaa)

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Mullakin on dieseltraktori, jonka moottorissa ei ole nokka-akselia.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Siinä on vireoota miten vehjes toimii. Lontoota pitää osata hieman.

https://m.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26229
  • vastustan
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\

Näin on.

Olisihan tuo hienoa jos koneissa olisi aina useampi moodi valittavana, se onnistuu helposti kun nokka-akseli on korvattu ohjelmistonpätkällä.

Esim. tietyille kierroksille aina tehokkain, polttoainetta säästävin, kierrosherkin, stabiilein tai meluttomin vaihtoehto.

Tai sitten etana, kilpikonna, jänis ja härkä.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Moottori tekniikassa aina löytyy näitä hienoja innovaatioita. Moottoripyöräpalstalla oli idea värinättömästä 2-sylliterisestä moottorista.  Siinä oli vierekkäin kaksi 1-mukista konetta, kummallakin oma kampiakseli. Toinen pyöri myötä- ja toinen vastapäivään, kampiakselien päissä oli hammaspyörät kosketuksessa. Kun toisen mäntä meni ylöspäin, niin toisen meni alaspäin, ne siis kompensoivat toisiaan. Moottori siis on käytännössä värinätön,mihin MP-käytössä pyritään. Nykyään ainoa värinätön kone on Hondan 6-pyttyinen boxer moottoripyöräpuolella.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\

Näin on.

Olisihan tuo hienoa jos koneissa olisi aina useampi moodi valittavana, se onnistuu helposti kun nokka-akseli on korvattu ohjelmistonpätkällä.

Esim. tietyille kierroksille aina tehokkain, polttoainetta säästävin, kierrosherkin, stabiilein tai meluttomin vaihtoehto.

Tai sitten etana, kilpikonna, jänis ja härkä.
Koenigseggilla lähdetään liikkeelle 400hp sähkömoottoreilla, joilla kiihdytetään ~35km/h vauhtiin asti ja sitten peliin astuu mukaan ~1200hp polttomoottori. Näin saadaan vähennettyä renkaiden tyhjään pyörimistä. Auto kiihtyy nollasta sataan 2,7sekunnin aikaan, että kait tuo ihan toimiva systeemi on.

Taitaa hybridiautoissakin olla jo jonkinlainen automatiikka säätelemässä millä ajetaan. Kaupungissa menevät sähköllä, jolloin säästyy paljon bensaa ja luontoa. Harmi vain että suurin osa hybrideistä on käsittämättömän rumia. Lexus Is300 Hybrid kelpaisi kyllä.  :)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Poppakonstit ei kuutiotuumia voita! Nuita korjamaan ei sitten tavan taliainen pysty eikä vielä mikään nyrkipajakaan.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\

Remmi-Teamissa (bensanpihistysajokkia rakentava kerho) kokeiltiin solenoideilla ohjattuja venttiileitä 90 -luvulla. Systeemin sai toimimaan kunnolla vain tasaisella kuormalla vakiokierroksilla, koska paineen vaihdellessa venttiilin kahta puolta vaadittiin erisuuri voima venttiilin avaamiseksi. Ajoitukset eivät pysyneet kohdallaan. Solenoidin olisi pitänyt olla järjettömän suuri, jotta olisi voinut käyttää normaalin kokoista palautusjousta, jotta venttiili olisi myös mennyt kiinni ajallaan ja tiivistänyt kunnolla.

Nokka-akselissa on aina riittävästi voimaa runnoa venttiili auki joka tilanteessa samaan aikaan, ja suurehko jousivoima vetää sen myös kiinni.

Voihan tietysti olla, että tekniikka on noista ajoista hieman kehittynyt. Meidän proto oli tehty Mankin kannesta ja Pappatunturin kampiakselista. Venttiilejä ja sytytystä ohjasi piirikortti, joka oli rakennettu teurastamovaa-an sisuskaluista...


Mika

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
silloin kun moottorit ottivat formuloissa kierroksia, niin kaikistellen ei rautajouset tahtoneet pysyä mukana ja venttiilit sekosivat. ferrari alkoi käyttää perinteisen jousen sijaan paineilmapalkeita.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.


kaasujen vaihtuvuus ja pyörteily kai siinä lie takana. siis venttiililautasella.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.


kaasujen vaihtuvuus ja pyörteily kai siinä lie takana. siis venttiililautasella.

Niin, tai ylipäätään miten saadaan rakenne joka on palokaasuja vastaan tiivis. Muistan pienenä poikana kun TM hehkutti uutta keksintöä jossa venttiileinä toimivat kuulaventtiilin tapaiset samalla akselilla pyörivät pallot kannessa. Ei kai siitäkään mitään tullut.

Mika

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26229
  • vastustan
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.
lautanen johtaa lämpöä istukan kautta kanteen ja venttiilin varsi samoin, voi olla jopa täytetty jollain aineella joka hölkätessään johtaa lämpöä...

tavallaanhan voi ajatella että turbo on eräänlainen suutin ja venttiili suuttimen kärki, jos taas polkupyörän venttiilin kaltaisella suuttimella tohauttas ilmaa männän päälle syntyis kylmiä alueita palopäähän mikä eio ole suotavaa :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65964
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
kun aatelee kuin nuo ensimmäiset ukkelit keksikin tuon moottorin varustaa niin alkaa pikkasen jo epäillä että onko älykkyys ollenkaan lisääntyny vuosisatojen aikana?                  ja miten yleensäkin nuo on keksitty jossain pikkupajassa...  ja niillä materiaaleilla ja koneilla...

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
kun aatelee kuin nuo ensimmäiset ukkelit keksikin tuon moottorin varustaa niin alkaa pikkasen jo epäillä että onko älykkyys ollenkaan lisääntyny vuosisatojen aikana?                  ja miten yleensäkin nuo on keksitty jossain pikkupajassa...  ja niillä materiaaleilla ja koneilla...
Väljiä prutkujahan ne vanhat moottorit olikin. Noihin aikoihin on ollut melkoiset paineet kehittyä. Nyt taas tehdään "timmejä" koneita kun on tekniikka joka sen mahdollistaa. Kun männän ja sylinterin seinän välistä puhutaan nykyään mikrometreissä, taisi ennenvanhaan™ vastaavan välyksen loppuliite olla millimetriä.