Onko jollain tietoa kuinka paljon tukia on leikattu ? Aika rajusti on tainnu lähteä vaikka viimisen kymmenen vuoden aikana. Tulot on varmaan myös tippunut aika radikaalisti.
Olis vaan jotain mitä vastata kun kateelliset aukoo päätään, ettei maataloudelta leikata mitään.
Kysy niiltä kateellisilta, mitä heiltä on leikattu? Toistaiseksi nimittäin muihin ammattiryhmiin kuin viljelijöihin ei ole vielä kohdistettu mitään leikkausia / säästötoimenpiteitä. Mahdollisista säästöistä puhuminen kun ei ole vielä leikkaus. Myöskään se ei ole leikkaus, että etuisuutta korotetaan vähemmän kuin edunsaaja olisi halunnut. Sitä voidaan juuri ja juuri pitää leikkauksena, että ei tehdä korotusta lainkaan, kun samaan aikaan inflaatio on kuitenkin nakertanut ostovoimaa parin prosentin vuosivauhtia. Maataloustukien osalta tämä on ollut tilanne vuodesta 1995 lähtien - mutta sekin vain niinä vuosina, joina tukea ei ole suoranaisesti leikattu.
Lipposen 1. hallitus leikkasi heti ensi töikseen tukea jo rajusti. Siitä eteen päin on jokseenkin joka hallitus nipistänyt muutaman miljoonan sieltä, toisen täältä. Myös MAKERA:sta on "lainattu" maatalouden rahaa muuhun tarkoitukseen ja siirrelty muihin tukiin kuin niihin, mihin se aikoinaan oli rahastoitu. Näin osa tuista on ollutkin maatalouden itse itselleen maksamaa.
Viime vuonna tuista lähti noin 10 % edellisvuoteen verrattuna, isoilta tiloilta enemmän, pieniltä vähemmän. Samalla loppui vaarallisten kasvintuhoojien torjunnasta maksettavat korvaukset, mutta Eviran määräämät torjuntatoimet jäivät. Toistaiseksi ei yksikään vakuutusyhtiö tarjoa edes vakuutuksia tähän tarpeeseen. Vaarallisen kasvintuhoojan torjunta voi käytännössä johtaa maatilan tai puutarhayrityksen toiminnan päättymiseen.
Vuodenvaihteessa loppui satovahinkojen korvausjärjestelmä. Tilalle tarjottavia satovahinkovakuutuksia rasittaa 24 %:n vakuutusmaksuvero (ainoana Euroopassa), joka kääntää rahavirran viljelijöiltä valtiolle. Leikkaus on siten faktisesti yli 100 %.
Vuodenvaihteessa päättyi myös luopumistuki ja ympäristötuen joidenkin toimenpiteiden maksimikorvauksia rajoitettiin. Lomituksesta on sov!ttu leikattavaksi 20 miljoonaa / vuosi, mikä on sattumalta sama summa kuin maidontuotannolle EU:n osoittama kertaluonteinen kriisituki.
Ensi vuonna pienenee luonnonhaittakorvaus 10 € / ha.
Nämä ovat siis tähän asti sov!ttuja leikkauksia, jotka vielä ajoittuvat tilanteeseen, jolloin useimpien maataloustuotteiden tuottajahinnat ovat pudonneet roimasti ja valtio saanut korkohyötyä, kun tukien maksatuksia on viivästetty.
Lisäksi viljelijäväestöön kohdistuvat tietysti muiden ihmisten tavoin samalla lailla kaikki muutkin etuuksien leikkaukset, mikäli sellaisia toteutetaan: terveyskeskusmaksut, lääkekulujen vähennysoikeuden pienentämiset jne.
Monien tukien nimikkeet ovat vuosien varrella vaihtuneet, samoin tukiehdot. Esim. ympäristötukeen varatun määrärahan kasvaminen ei kerro mitään, ellei oteta huomioon sitä, mistä tämä raha on siirretty. MMM:n budjettihan ei ole kasvanut, päin vastoin. Tukien painopistettä on siirretty poliittisista syistä enemmän ympäristötuen / -korvauksen puolelle. Rahan määrä ei lisäänny sillä, että se siirtyy momentilta toiselle. Saman aikaisesti ympäristötuen ehtona olevilta toimenpiteiltä on jatkuvasti vaadittu lisää kustannusvaikutusta, vaikka alun perin ympäristötukeen kuului merkittävä osa suoraa tukielementtiä. Siten ympäristötuen kasvattaminen muiden tukien kustannuksella voi olla nollasummapeliä valtiolle, mutta miinusmerkkistä viljelijälle. Ainutlaatuista on myös se, että viljelijän pitää sitoutua ympäristötukeen viideksi vuodeksi, mutta toisella sopimusosapuolella on oikeus heikentää ehtoja viljelijää kuulematta. Näinhän tälle vuodellekin tehtiin.