Tässä nähdään kuinka toisella on jo perintö metsiä ja peltoja runsaasti ja toinen alkaa lähes tyhjästä,sitten noita perintötilan poikia sanotaan kovaksi yrittäjäksi kun tosiasiassa se pienviljelijä on ollut kovin yrittäjä koko kylällä.
Velka rahalla ostin samalta ukolta Hämeenlinnasta tuon JF ja kylvökoneen tulivat junalla tuohon asemalle 2 kilometrin päähän ja siinä oli muutama tunti aikaa saada se vaunusta pois sanoi asemamestari ,no ei siinä mennyt kuin puoli tuntia kun olin tehnyt nokkaraudan jo valmiiksi nuffiin.
Jf oli suuri seulasto ja viettopinta eli vastasi 12 jalan ajopuimurin koneistoa.Puiminen sillä oli
konstikkaampaa kuin ajopuimurilla mutta ammattimies pärjäsi hyvin.
Taisi olla käytetyt puimurit hinnoissaan vielä tuohon aikaan 
Nuffilla ei pyöritä 12 jalan koneistoa . 
Leikkuupöytä oli 8 jalan eli sehän määrää mitä voimaa tarvitaan ,kyllä siellä muu liikkuu vähällä voimalla mutta kela siinäpä se.Nuffissa oli itse asenettu kaksoiskytkin ainoa maailmassa johon on laitettu jälkeen päin ,senki itse värkkäsin romuttamolta ostetuista osista kun ei pystynyt uutta traktoria ostamaan ..Nuffissa oli nopea voa eli 1450 kierrosta moottorissa sai jo 540 rimiä akseliin kierroksia.Mitään voima ongelmia ei ollut ja asiaa helpotti kun ei ollut silppuri käytössä.
Mahdotonta skeidaa taas pukkaa että vallan ainoa maailmassa,kait samalla virittelit siihen jäffään viljasäiliönkin
Muusta en tiedä, mutta jaffassa oli kyllä säiliö ihan tehtaalta tullessaan. Tyhjennysruuvi oli kyllä hiidaas. Kai sitä sai säkkiversionakin.
Joskus naapuri avitti Sampo 10:llä. Jos se sattui toimimaan - usein oli remontissa. Tuon Zambon penkillä istuin pikkupoikana pihalla ja haaveilin että joskus pääsisin ajamaan...
Oli tässä kylällä pari hinattavaa Arostakin, mutta niistä ei näköhavaintoa enempää hajua ole.
Mä olen sitä sukupolvea joka hämärästi muistaa että puitiin Teijolla riihessä, ja urakoitsija ajoi itsesitojalla lyhteitä... elonleikkuukonekin oli riihessä jemmassa mutta sitä en muista enää käytössä. Sen haravat ovat vieläkin tuolla liiterin orrella muistona ajoista jolloin säkillinenkin viljaa oli merkityksellinen.
Pari vuotta sitten ihmettelin vieressä kun sitojalla tehtiin lintulyhteitä, nyt se vasta hassulta värkiltä näyttikin :-)