Noi moto ja ajohinnat ei ole uskonasioita, ei niissä löysiä ole... Tuo kaikki samaan kasaan ei moton eikä ajokoneen toimintaa nopeuta paskan vertaa. Ja mikä olisi sitten noiden lajittelukeskusten sijainti ja määrä tarve? Nykyisin meillä päin tukki kulkee sahalle keskimäärin alle 30km kuitu hiukan pitemmälle. Ei siis mitään tarvetta täppäröintiin...
joo ei olekaan uskon asioita. Kyllä niistä ihan laskua on hankintahakkuissa tullut eikä niissä mitään neljän euron ajotaksoja ole näkynyt. Se on vaan tosiasia että yllättävän paljon ylimääräisiä liikeitä tehdään sen takia että välpätään eri puutavaralajeja. Varsinkin harvennuksilla ja kaukokuljetuksen osalta. Lisäksi sitä kutsutaan varastamiseksi kun metsäyhtiöt ei osta pieniä määriä tukkia vaan siirtää ne kuiduksi tai energiaksi. Tällä alueella en tiedä tarkkoja kuljetusetäisyyksiä mutta ainutkaan saha tai kuitua käyttävä tehdas ei liene 30 kilsan säteellä. Tukkikuljetuksetkin vaihtelee Suolahden, Kyrön ja Rengon välillä ja taitaa vilppulaankin päin mennä joten aika kauas niitä kuskataan.
Eli loppujen lopuksi on kyse siitä ettet pysty järjestämään tarpeeksi iso pinoa jotta ostajat kiinnostuisi?
Mutta käytännössä sitä ei pysty tekemään kukaan. Jos pitää olla esim 100 mottia (tai jo 10) jokaista puutavaralajia niin harvennuksilla tukit jää auttamatta joltain osin vajaiksi. Jos kuitenkin määräalennukset laskettaisi kokonaisleimikon mukaan niin moni pääsisi hieman jakamalla hakkuitaan 300-500 motin luokkaan joka tarkoittaisi jo useita rekkalasteja pois metsästä.
Ittelläni ei ole siis ikinä ollut ongelmia että ei saisi tarjouksia mutta nää marginaalilajikkeet jää aina vajaiksi jolloin hinnat ei ole kohdillaan.