Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suuri on kaunista...  (Luettu 16428 kertaa)

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Suuri on kaunista...
Vieraalla töissä olevat varastavat paskapaperit ja teippirullat jotka nekin menee työnantajan verotukseen.

Lähes kaikilla työtätekevillä jotain etuisuuksia mitkä ei näy tilissä...

Tuohon yrittäjätuloon,pitäähän tuon oman työtulon päälle saada korvaus myös omalle pääomalle. Jos ny haluaa jotenki vilunkia pelata että saa näyttämään laskelmat mukavalta(unohtaa rakennukset,koneet ym.),niin edes sille maanostolle,joko SPV tai lisämaanostoille. Sitä kun ei saa vähentää verotuksessa ja se on verotetulla maksettava.
 Mikäli näitä maakauppoja tulee edes silloin tällöin eli kokoajan niistä velkaa hiukan päällä,realisoituu laskutaidottomammallekin kuinka paljon lyhennykset sitä omaa palkkaa syö... Tarttee olla sitä verotettavaa jonkiverran??

Tai sitte oon väärässä :)

Kylmiksen ajatukset ihan jees,niissä unohdettu se tuloksenteko,pääasiana elämästä nauttiminen ilman turhaa ressiä 8)

sillähän mie tuota tuloa vähän yläkanttiin veinki, että sais sijoitetulle pääomalle tuottoa.

ja pitäs kai sitä tulostakin tehdä että sais joskus hyvän eläkkeen ja jatkajalla, oli se sitten kuka hyvänsä, ois helppoa lähteä jatkamaan yrittämistä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suuri on kaunista...
Elämästä nauttiminen on tärkeä asia. Tuo 30000-40000 työelämässä on sellainen raha, että siinä joutuu monessa paikassa sorvia kääntämään jo melko kiivaasti. Varsinkin jos aletaan lähestyä tuota neljääkymppiä, niin työntekijältä aletaan vaatia jo jonkinmoisia uhrauksia. Puhelimen päässä työajan ulkopuolella, reissutöitä, nopeita lähtöjä, kireitä aikatauluja, ylitöitä ja kaiken päälle rankasti vastuuta. Ne paljon puhutut yleiset hyvät on suurimmassa osassa yrityksiä karsittu pois. Tietysti se lämmittää mieltä kun voi käydä paskalla työajalla, mutta kyllä siitäkin hinnan joutuu maksamaan omalla tavallaan. Jokainen joutuu omalla kohdallaan miettimään kuinka paljon on valmis tekemään myönnytyksiä muussa elämässään tuon rahan eteen. Siellä vaakakupin toisella puolella painaa perhe, harrastukset, lepääminen yms. jutut.

Palkkatöissä kun käy, niin tuo raha, työaika, vapaa-aika jne. ovat paljon helpommin hahmotettavissa. Yrittäjäpuoli on paljon vaikeampi, koska kaikki asiat ovat niin sekaisin kuin olla ja voi. Rajat on monesti hyvin häilyviä niin rahan käytön kuin vaapaa-ajan/työajan erotteleminenkin. Sitten kun vielä pitäisi laskea näitä tuottojuttuja, niin homma mutkistuu entisestään. Tottakai tuottavuus ja tulos on hemmetin tärkeitä asioita, mutta jotakin rajoja niillekkin on osattava laittaa. Onko sellainen elämä enää kivaa, jossa oman pääoman tuottoprosentti alkaa sanella tekemisiä. Eukolle ei ainakaan kannata siitä liikaa mainita tai se lähtee kävelemään aika vikkelästi. Sitten pitäisi osata tehdä arvovalintoja senkin suhteen, että arvostaako niitä taloudellisia tunnuslukuja vai sitä, että yritys on kenties elinkelpoinen 20 vuoden päästäkin. Taloudelliset tunnusluvut voivat olla hyviä kun ei investoida ja nuukaillaan muutenkin kaikenlaisista asioista. Mutta jos meinataan, että yritys on vielä tulevaisuudessakin mukana tässä bisneksessä, niin kyllä se aiheuttaa sen, että talouden tunnusluvut ovat välillä pitkiä aikoja melkoisesti kuralla.

Tietysti löytyy aina näitä fakiireja jotka pystyvät yhdistelemään hyvät tunnusluvut, investoinnit, jatkuvuuden jne. Mutta luulen, että maataloudessa se on kuitenkin aika harvinaista. Ainahan sitä voi ottaa tavoitteeksi olla huippu joka asiassa, mutta voi olla, että välillä sitten särkee pikkuisen päätäkin.

tuottaja

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
Minä en ole käsittänyt tästä perheviljelmä jaarittelusta yhtään mitään. Eikös lähtökohta ole se, että tänä päivänä me olemme kaikki maatalousyrittäjiä ja koska sangen monella on voimakas sukupuolivietti, niin lopputuloksena on usein perheellistyminen. Sitten kun on kasassa perhe, niin yritystä aletaan kutsua perheviljelmäksi. No, sitten kun nämä roolit menee vähän sekaisin siinä tontilla, kun kaikki tekee vähän kaikkea, niin alkaa näyttä siltä, että kaikki vaan hösää ja hommia keksitään aina vaan lisää. Sitten se muuttuu jossain vaiheessa tehottomaksi. Se on jäänyt mulle hiukan epäselväksi, että mikä sen tehottomuuden ja tuottamattomuuden aiheuttaa ja osin sekin, että miten se tuottamattomuus mitataan. Jos tuo yrittäjä tai perhe tienaa tuolla hommalla leipänsä, niin eikö se riitä. Minun mielestäni tosi vaikeaa jos pitäisi määritellä jotain tavoitekokoa, että mikä on se kannattava yksikkö. Minun mielestäni kannattava yksikkö on sellainen, että se yrittäjä (perhe) omasta mielestään pärjää sillä kohtuullisesti. Joku haluaa, että homman pitäisi tuottaa tulosta. Musta vähän tuntuu siltä, että tämän mielipiteen takana on palstalle naamioitunut verohallinnon edustaja. Mutta, minä olen sitä mieltä, että verottaja saa hoitaa omat asiansa ja viljelijä omat asiansa. Jep

En tiedä oliko tässä vuodatuksessa mitään järkeä, mutta ei nuo teidänkään jutut aina mitään kovin järkeviä ole. Anteeksi häiriö. Jatkakaa :P

eikö tuo tavoitekoko pitäs olla ainakin sellainen että saat tehdylle tunnille ainakin sen hinnan mitä vieraan palveluksessa saisit + kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa ajasta. eli yrittäjän tulo pitäisi olla jotain 30000-40000eur vuodessa/henkilö?

Miksei, näinkin sen voi ajatella, tosin jos on vähäinen koulutus, eikä ole erikois-osaamista, niin tuskin pääsee yksityisellä kuin puoleenväliin tuosta tienasta.
Eli itse pitäisin jo 20 000 vuosi/henkilö yrittäjätuloa, kohtuullisena.
Jos tuohon 20 000€/vuosi/henkilö pidettäis kohtuullisena tulona-niin siihen riittää 20 lehmää +niille peltoa tarvittava ha määrä..........

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Suuri on kaunista...
Jos tuohon 20 000€/vuosi/henkilö pidettäis kohtuullisena tulona-niin siihen riittää 20 lehmää +niille peltoa tarvittava ha määrä..........
Ehkä nyt, mutta kuinka on 10 vuoden kuluttua? Pitääkö silloinkin saada 20 tonnia vai nykyisen 20 tonnin ostovoima?
Mystinen kesälaatumies

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Suuri on kaunista...
kyllä minäkin olen perheviljelmien kannalla. ottaa urakoitsijoita kaveriksi peltotöihin, säästää paljon kustannuksissa. täällä suomessa pellot ovat yleensä niin hajallaan ettei täällä voi kovin suuria kotieläinyksikoitä tulla siitäkään syystä. palkkakustannukset ovat niin korkeat, että kannattaa harkita pärjääkö paremmin vähän pienemmällä yksiköllä ja omalla työvoimalla. verotettava tulo ratkaisee, sillä eletään.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suuri on kaunista...
kyllä minäkin olen perheviljelmien kannalla. ottaa urakoitsijoita kaveriksi peltotöihin, säästää paljon kustannuksissa. täällä suomessa pellot ovat yleensä niin hajallaan ettei täällä voi kovin suuria kotieläinyksikoitä tulla siitäkään syystä. palkkakustannukset ovat niin korkeat, että kannattaa harkita pärjääkö paremmin vähän pienemmällä yksiköllä ja omalla työvoimalla. verotettava tulo ratkaisee, sillä eletään.

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Kui mää ain olen paras?

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Suuri on kaunista...
Jos tuohon 20 000€/vuosi/henkilö pidettäis kohtuullisena tulona-niin siihen riittää 20 lehmää +niille peltoa tarvittava ha määrä..........
Ehkä nyt, mutta kuinka on 10 vuoden kuluttua? Pitääkö silloinkin saada 20 tonnia vai nykyisen 20 tonnin ostovoima?

ja lisä kysymyksenä, onko tollaselle enää jatkajaa 10-20 vuoden päästä? nykysuuntaus on että tuet pienenee, eli jollain aikavälillä myydyn tuotteen pitäisi kattaa kulunsa ja tuottaa voittoa ilman tukiakin. tähän ei mene edes kauaa..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Suuri on kaunista...

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Timppa on EVP: Elää Vaimonsa Palkalla  ;D
Mystinen kesälaatumies

superdexta

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Timppa on EVP: Elää Vaimonsa Palkalla  ;D

Päätoimiset kauranvilijelijät on kaikki.

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Suuri on kaunista...

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Timppa on EVP: Elää Vaimonsa Palkalla  ;D
Ja muuten hommat toimii ATK:lla eli Akka Tekee Kaiken ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
kyllä minäkin olen perheviljelmien kannalla. ottaa urakoitsijoita kaveriksi peltotöihin, säästää paljon kustannuksissa. täällä suomessa pellot ovat yleensä niin hajallaan ettei täällä voi kovin suuria kotieläinyksikoitä tulla siitäkään syystä. palkkakustannukset ovat niin korkeat, että kannattaa harkita pärjääkö paremmin vähän pienemmällä yksiköllä ja omalla työvoimalla. verotettava tulo ratkaisee, sillä eletään.

Kyllä ja kun kassa on kunnossa, niin on mahdollista tehdä ostoja ilman velkapääoman kasvua.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suuri on kaunista...

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Timppa on EVP: Elää Vaimonsa Palkalla  ;D

Päätoimiset kauranvilijelijät on kaikki.

***Mää en oo mikkään päätoiminen. Firaabelia teen senkun kerkiän.
Kui mää ain olen paras?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Timppa on EVP: Elää Vaimonsa Palkalla  ;D

Päätoimiset kauranvilijelijät on kaikki.

***Mää en oo mikkään päätoiminen. Firaabelia teen senkun kerkiän.

Niimpäniin ...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Suuri on kaunista...

Ei samppaj76 ei. Vaimon palkalla eletään.
Timppa on EVP: Elää Vaimonsa Palkalla  ;D

Päätoimiset kauranvilijelijät on kaikki.

***Mää en oo mikkään päätoiminen. Firaabelia teen senkun kerkiän.

nehän parraita hommia on 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suuri on kaunista...
Vieraalla töissä olevat varastavat paskapaperit ja teippirullat jotka nekin menee työnantajan verotukseen.
Miten tämä poikkeaa maajussista joka laittaa yritysverotukseensa ihan kaikki yksityistalouden menot jotka vain kehtaa ja tinkaa vielä tutussa rautakaupassa josko sen pihagrillinkin voisi ostaa varaosina?
Nothing is Something Worth Doing