Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suuri on kaunista...  (Luettu 16520 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suuri on kaunista...
Minä en ole käsittänyt tästä perheviljelmä jaarittelusta yhtään mitään. Eikös lähtökohta ole se, että tänä päivänä me olemme kaikki maatalousyrittäjiä ja koska sangen monella on voimakas sukupuolivietti, niin lopputuloksena on usein perheellistyminen. Sitten kun on kasassa perhe, niin yritystä aletaan kutsua perheviljelmäksi. No, sitten kun nämä roolit menee vähän sekaisin siinä tontilla, kun kaikki tekee vähän kaikkea, niin alkaa näyttä siltä, että kaikki vaan hösää ja hommia keksitään aina vaan lisää. Sitten se muuttuu jossain vaiheessa tehottomaksi. Se on jäänyt mulle hiukan epäselväksi, että mikä sen tehottomuuden ja tuottamattomuuden aiheuttaa ja osin sekin, että miten se tuottamattomuus mitataan. Jos tuo yrittäjä tai perhe tienaa tuolla hommalla leipänsä, niin eikö se riitä. Minun mielestäni tosi vaikeaa jos pitäisi määritellä jotain tavoitekokoa, että mikä on se kannattava yksikkö. Minun mielestäni kannattava yksikkö on sellainen, että se yrittäjä (perhe) omasta mielestään pärjää sillä kohtuullisesti. Joku haluaa, että homman pitäisi tuottaa tulosta. Musta vähän tuntuu siltä, että tämän mielipiteen takana on palstalle naamioitunut verohallinnon edustaja. Mutta, minä olen sitä mieltä, että verottaja saa hoitaa omat asiansa ja viljelijä omat asiansa. Jep

En tiedä oliko tässä vuodatuksessa mitään järkeä, mutta ei nuo teidänkään jutut aina mitään kovin järkeviä ole. Anteeksi häiriö. Jatkakaa :P

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
Tää perheviljelmä on vähäsen sellainen häilyvä käsite: Esimerkiksi vertaan omaa tilaa toiseen tilaan lähiseudulla: Molemmilla suurinpiirtein 60 lehmää, samoihin aikoihin tehty navetta. Meillä tilaa pyöritetään emännän ja vähän itsenikin voimalla, vastaavasti toisella tilalla on yrittäjät joilla on seitsemän aikuista lasta ja saattaa olla lastenlapsiakin jo remmissä mukana, kaikki on innokkaita tekemään töitä(kuten lasten lukumäärästäkin voi päätellä), kumpi nyt sitten on enemmän perheviljelmä?
Eipä silti, kyllä itsekin olen sitä perhettä yrittänyt viljellä, mutta vain kolme lasta, kahdessa ja puolessa vuodessa. Nyt pittää huilata välillä ;) ;)

Millä ihmeen vehkeillä, olet saanut kolme lasta kahdessa ja puolessa vuodessa ???
Onko sulla haaremi, vai onko se eukkosi kokoajan tiineenä ???

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Suuri on kaunista...

Millä ihmeen vehkeillä, olet saanut kolme lasta kahdessa ja puolessa vuodessa ???
Onko sulla haaremi, vai onko se eukkosi kokoajan tiineenä ???
[/quote]

Eikö se kantoaika ole 9 kuukautta, 2,25 vuottakin riittäis periaatteessa.  :P

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Suuri on kaunista...
summarum,elikkä jos on perheeton poikamiesviljelijä,niin ei edusta perheviljelmä mallia ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...

Millä ihmeen vehkeillä, olet saanut kolme lasta kahdessa ja puolessa vuodessa ???
Onko sulla haaremi, vai onko se eukkosi kokoajan tiineenä ???

Eikö se kantoaika ole 9 kuukautta, 2,25 vuottakin riittäis periaatteessa.  :P
[/quote]

Teoriassa on joo, mutta eihän sillä irtoa munasoluakaan kolmeen kuukauteen synnytyksestä, kuin poikkeustapauksessa ...
On siinä täytynyt nousta pukille, heti kun on eukko kotia saatu ja samalla se onkin lasahtanut uudestaan tiineeksi ...

1cowman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Suuri on kaunista...
 
Teoriassa on joo, mutta eihän sillä irtoa munasoluakaan kolmeen kuukauteen synnytyksestä, kuin poikkeustapauksessa ...
On siinä täytynyt nousta pukille, heti kun on eukko kotia saatu ja samalla se onkin lasahtanut uudestaan tiineeksi ...
[/quote]


Tuleehan se lehmäkin kantavaksi 2 viikkoa poikimisesta...

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
Sitä on sitten pojilla harjoittelua tällä alalla vielä. Kattokaas kun täällä ab-alueella ei ole emäntää varaa montaa kertaa makuuttaa, niin sitä sitten ensimmäisen harjoituskappaleen jälkeen voidaan siirtyä SARJATUOTANTOON!!! Tehokkuus ennenkaikkea, useempaa vaan kerrallaan, hei POJAT!!
Ei se sen kummempaa ole, PIENVILJELIJÄT.

37peuse

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: Suuri on kaunista...
On tainnu näiden "tehokkaiden" isäntien, renki Aatu, polkaisemassa sillä välin kun isäntä ite laski tehokkuutta... vai mitä se nyt oli?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
On tainnu näiden "tehokkaiden" isäntien, renki Aatu, polkaisemassa sillä välin kun isäntä ite laski tehokkuutta... vai mitä se nyt oli?

Pitäähän sitä sukua jalostaa, kuten karjaakin jalostetaan, vaihdetaan välillä sonnia ...

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Suuri on kaunista...
Minä en ole käsittänyt tästä perheviljelmä jaarittelusta yhtään mitään. Eikös lähtökohta ole se, että tänä päivänä me olemme kaikki maatalousyrittäjiä ja koska sangen monella on voimakas sukupuolivietti, niin lopputuloksena on usein perheellistyminen. Sitten kun on kasassa perhe, niin yritystä aletaan kutsua perheviljelmäksi. No, sitten kun nämä roolit menee vähän sekaisin siinä tontilla, kun kaikki tekee vähän kaikkea, niin alkaa näyttä siltä, että kaikki vaan hösää ja hommia keksitään aina vaan lisää. Sitten se muuttuu jossain vaiheessa tehottomaksi. Se on jäänyt mulle hiukan epäselväksi, että mikä sen tehottomuuden ja tuottamattomuuden aiheuttaa ja osin sekin, että miten se tuottamattomuus mitataan. Jos tuo yrittäjä tai perhe tienaa tuolla hommalla leipänsä, niin eikö se riitä. Minun mielestäni tosi vaikeaa jos pitäisi määritellä jotain tavoitekokoa, että mikä on se kannattava yksikkö. Minun mielestäni kannattava yksikkö on sellainen, että se yrittäjä (perhe) omasta mielestään pärjää sillä kohtuullisesti. Joku haluaa, että homman pitäisi tuottaa tulosta. Musta vähän tuntuu siltä, että tämän mielipiteen takana on palstalle naamioitunut verohallinnon edustaja. Mutta, minä olen sitä mieltä, että verottaja saa hoitaa omat asiansa ja viljelijä omat asiansa. Jep

En tiedä oliko tässä vuodatuksessa mitään järkeä, mutta ei nuo teidänkään jutut aina mitään kovin järkeviä ole. Anteeksi häiriö. Jatkakaa :P

eikö tuo tavoitekoko pitäs olla ainakin sellainen että saat tehdylle tunnille ainakin sen hinnan mitä vieraan palveluksessa saisit + kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa ajasta. eli yrittäjän tulo pitäisi olla jotain 30000-40000eur vuodessa/henkilö?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
Minä en ole käsittänyt tästä perheviljelmä jaarittelusta yhtään mitään. Eikös lähtökohta ole se, että tänä päivänä me olemme kaikki maatalousyrittäjiä ja koska sangen monella on voimakas sukupuolivietti, niin lopputuloksena on usein perheellistyminen. Sitten kun on kasassa perhe, niin yritystä aletaan kutsua perheviljelmäksi. No, sitten kun nämä roolit menee vähän sekaisin siinä tontilla, kun kaikki tekee vähän kaikkea, niin alkaa näyttä siltä, että kaikki vaan hösää ja hommia keksitään aina vaan lisää. Sitten se muuttuu jossain vaiheessa tehottomaksi. Se on jäänyt mulle hiukan epäselväksi, että mikä sen tehottomuuden ja tuottamattomuuden aiheuttaa ja osin sekin, että miten se tuottamattomuus mitataan. Jos tuo yrittäjä tai perhe tienaa tuolla hommalla leipänsä, niin eikö se riitä. Minun mielestäni tosi vaikeaa jos pitäisi määritellä jotain tavoitekokoa, että mikä on se kannattava yksikkö. Minun mielestäni kannattava yksikkö on sellainen, että se yrittäjä (perhe) omasta mielestään pärjää sillä kohtuullisesti. Joku haluaa, että homman pitäisi tuottaa tulosta. Musta vähän tuntuu siltä, että tämän mielipiteen takana on palstalle naamioitunut verohallinnon edustaja. Mutta, minä olen sitä mieltä, että verottaja saa hoitaa omat asiansa ja viljelijä omat asiansa. Jep

En tiedä oliko tässä vuodatuksessa mitään järkeä, mutta ei nuo teidänkään jutut aina mitään kovin järkeviä ole. Anteeksi häiriö. Jatkakaa :P

eikö tuo tavoitekoko pitäs olla ainakin sellainen että saat tehdylle tunnille ainakin sen hinnan mitä vieraan palveluksessa saisit + kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa ajasta. eli yrittäjän tulo pitäisi olla jotain 30000-40000eur vuodessa/henkilö?

Miksei, näinkin sen voi ajatella, tosin jos on vähäinen koulutus, eikä ole erikois-osaamista, niin tuskin pääsee yksityisellä kuin puoleenväliin tuosta tienasta.
Eli itse pitäisin jo 20 000 vuosi/henkilö yrittäjätuloa, kohtuullisena.

mah

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
Se on tämä yrittäjätulo hiukka häilyvä käsite, Yllättävän paljolti tuonne maatilan verotukseen hukkautuu tuommosia yksityistalouden menoja, jotka normipalkansaaja maksaa tilipussistaan. (sähköä, polttoainetta, huushollin kunnossapitoa ym. ym.) Tarkoitan vain ettei nyt pidä masentua, vaikkei tilille jäiskään vuodessa ihan sitä 20 tonnia per naama.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Suuri on kaunista...
Se on tämä yrittäjätulo hiukka häilyvä käsite, Yllättävän paljolti tuonne maatilan verotukseen hukkautuu tuommosia yksityistalouden menoja, jotka normipalkansaaja maksaa tilipussistaan. (sähköä, polttoainetta, huushollin kunnossapitoa ym. ym.)

Hys, hys, hiljempaa näistä.  ;)

gonemies

  • Vieras
Vs: Suuri on kaunista...
Vieraalla töissä olevat varastavat paskapaperit ja teippirullat jotka nekin menee työnantajan verotukseen.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: Suuri on kaunista...
Vieraalla töissä olevat varastavat paskapaperit ja teippirullat jotka nekin menee työnantajan verotukseen.

Lähes kaikilla työtätekevillä jotain etuisuuksia mitkä ei näy tilissä...

Tuohon yrittäjätuloon,pitäähän tuon oman työtulon päälle saada korvaus myös omalle pääomalle. Jos ny haluaa jotenki vilunkia pelata että saa näyttämään laskelmat mukavalta(unohtaa rakennukset,koneet ym.),niin edes sille maanostolle,joko SPV tai lisämaanostoille. Sitä kun ei saa vähentää verotuksessa ja se on verotetulla maksettava.
 Mikäli näitä maakauppoja tulee edes silloin tällöin eli kokoajan niistä velkaa hiukan päällä,realisoituu laskutaidottomammallekin kuinka paljon lyhennykset sitä omaa palkkaa syö... Tarttee olla sitä verotettavaa jonkiverran??

Tai sitte oon väärässä :)

Kylmiksen ajatukset ihan jees,niissä unohdettu se tuloksenteko,pääasiana elämästä nauttiminen ilman turhaa ressiä 8)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)