Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eiköhän kyse ole vallan muusta  (Luettu 3809 kertaa)

RainMan

  • Vieras
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Minua melkein hämmästyttää kuinka vaikutusvaltaisena tuota Valiota pidetään..hienoa. :)
Mutta torppasikohan Valio tuon naapurin matkailutilankin kyltin, kun se alkuperäinen vähin äänin poistettiin, eikä uutta tullut, kun eivät montaa tonnia olleet siitä valmiita maksamaan..jännä juttu.. ???

Meinaatko ettei Valio ole valtio valtiossa?. Pääministeri laitetaan oman markkinan puolustajaksi. Todella törkiää toimintaa. 👺
Jospa se noinkin onnistuu, mutta eiköhän jokaisella ole oikeus vaatia kaupalta sitä mitä tahtooo?? Minä ainakin äänestän jaloillani, jos kauppa ei vastaa vaatimuksiani. ::)

  Jokainen tietää mikä on Valion ongelma. Jos et tiedä niin minä kerron, ylituotanto. Muilla ei ole liikaa maitoa, mutta Valiolla on. Ei ole muiden asia osallistua valion vientitalkoisiin. Se on yksinkertaisesti valion omistajien asia. Tästä on kysymys. 😊
On se kummaa tuo Valion touhu, kun sitten kovasti yrittävät tuosta kivi-maidosta eroon...melkein tyhmiä, sanosin.. ::)

Ylituotanto kenties vähenisi jos markkinat voisivat toimia ,mutta viranomaiset ovat hankkineet raaka-aineet pienmeijereille . Nyt sitten viranomaiset ovat  alkaneet hinnoittelemaankin maidon. :o

Viranomaiset määränneet Lidllin myymään saksalaasta maituva 65 sentillä litran. 🎃

Älä sekoita tuottajahintaa ja kaupan myyntihintaa . Jos kauppa ottaa normaalit katteet niin meijerin on saatava jostain muusta tuotteesta enemmän ja tämä yhtälö on " Kivi-maidon" peruslähtökohta eli pitääkö mmeijerin tilittää tuottajalle kuluttajamaidon myyntihinnan perusteella vaikka sillä olisi muuta parempikatteista tuotantovolyymia  8)

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta



Etkö ymmärrä miksi?
No pitää kertoa. Kun muilla ei ole edes riittävästi maitoa, niin kivi maidon poistuttua näillä muilla ei ole raaka-ainetta (kotimaista) niin niiden markkinaosuus putoaa.

Kannattais katsoa peiliin jos ei saa riittävästi raaka-ainetta

Viimeksi muokattu: 15.11.15 - klo:13:37 kirjoittanut der bauer

navettapiika

  • Vieras
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta



Etkö ymmärrä miksi?
No pitää kertoa. Kun muilla ei ole edes riittävästi maitoa, niin kivi maidon poistuttua näillä muilla ei ole raaka-ainetta (kotimaista) niin niiden markkinaosuus putoaa.

Kannattais katsoa peiliin jos ei riittävästi raaka-ainetta
Kyllä sitä rahalla saa.. :)

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta



Etkö ymmärrä miksi?
No pitää kertoa. Kun muilla ei ole edes riittävästi maitoa, niin kivi maidon poistuttua näillä muilla ei ole raaka-ainetta (kotimaista) niin niiden markkinaosuus putoaa.

Kannattais katsoa peiliin jos ei riittävästi raaka-ainetta
Kyllä sitä rahalla saa.. :)

Siitähän tulee iso uutinen jos arla ostaa euroilla tuottajia leipiinsä. 🎃

navettapiika

  • Vieras
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta



Etkö ymmärrä miksi?
No pitää kertoa. Kun muilla ei ole edes riittävästi maitoa, niin kivi maidon poistuttua näillä muilla ei ole raaka-ainetta (kotimaista) niin niiden markkinaosuus putoaa.

Kannattais katsoa peiliin jos ei riittävästi raaka-ainetta
Kyllä sitä rahalla saa.. :)

Siitähän tulee iso uutinen jos arla ostaa euroilla tuottajia leipiinsä. 🎃
Eipä noilla riittänyt... ::)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8366
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Joka tapauksessa, maidontuotantoa tuetaan liian paljon, koska meijerillä on varaa rakennella tuollaisia. Ja nekin tukirahat otetaan suoraan viljanviljelijöiden taskusta.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Joka tapauksessa, maidontuotantoa tuetaan liian paljon, koska meijerillä on varaa rakennella tuollaisia. Ja nekin tukirahat otetaan suoraan viljanviljelijöiden taskusta.
Minä pikkasen luulen, että vaikka maitoa ei tuettaisi sentilläkään niin yhtään enempää tukea et saisi...ikävähän se on myöntää, mutta näin se taitaisi mennä. ::)

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Joka tapauksessa, maidontuotantoa tuetaan liian paljon, koska meijerillä on varaa rakennella tuollaisia. Ja nekin tukirahat otetaan suoraan viljanviljelijöiden taskusta.
Minä pikkasen luulen, että vaikka maitoa ei tuettaisi sentilläkään niin yhtään enempää tukea et saisi...ikävähän se on myöntää, mutta näin se taitaisi mennä. ::)

Nyt on oikeesti hyvä linja. Ryssät saa lypsää maitonsa itse ja saa maksaa tukensä myös itse. Luulen ettei ihan välleen maidon vienti ala itään. Venäjä on aloittanut massiivisen maatalouden tukemisen. Rajat pysyvät kiinni, koska jos ne avataan, niin ruplat on hukkaan heitetty. 🎅

RainMan

  • Vieras
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Joka tapauksessa, maidontuotantoa tuetaan liian paljon, koska meijerillä on varaa rakennella tuollaisia. Ja nekin tukirahat otetaan suoraan viljanviljelijöiden taskusta.

Ei se noin mene ,meijeri investoi siitä katteestaan mitä se saa kaupalta ja tuottaja saa tämän jälkeen sen mitä jää kaikkien kulujen jälkeen . Jos meijereillä on varaa investoida on kysyttävä kuinka paljon niillä olisi rahaa maksaa tuottajalle.
Jos meijerillä ei ole rahaa investoida se tuskin pitkään pystyy jatkamaan kilpailua markkinoilla 

RainMan

  • Vieras
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Joka tapauksessa, maidontuotantoa tuetaan liian paljon, koska meijerillä on varaa rakennella tuollaisia. Ja nekin tukirahat otetaan suoraan viljanviljelijöiden taskusta.
Minä pikkasen luulen, että vaikka maitoa ei tuettaisi sentilläkään niin yhtään enempää tukea et saisi...ikävähän se on myöntää, mutta näin se taitaisi mennä. ::)

Nyt on oikeesti hyvä linja. Ryssät saa lypsää maitonsa itse ja saa maksaa tukensä myös itse. Luulen ettei ihan välleen maidon vienti ala itään. Venäjä on aloittanut massiivisen maatalouden tukemisen. Rajat pysyvät kiinni, koska jos ne avataan, niin ruplat on hukkaan heitetty. 🎅

Rajat ei aukea hetkeen se on selvää ,mutta voihan venäjältä loppua ne maatalouden tukirahat . Jos ne maatalouden tukirahat loppuu on muutkin rahat loppuneet ja ostovoima  ,ei se siinä tapauksessa enää kuitenkaan maitomarkkinoita avaa.

Itse olen kyllä kirjoittanut samasta asiasta joskus 10 v takaperin että ongelmia tulee jos/kun Venäjän maatalous nousee . No se nousee toki jos niiden rahat riittää .

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta


Ei se noin mene ,meijeri investoi siitä katteestaan mitä se saa kaupalta ja tuottaja saa tämän jälkeen sen mitä jää kaikkien kulujen jälkeen . Jos meijereillä on varaa investoida on kysyttävä kuinka paljon niillä olisi rahaa maksaa tuottajalle.
Jos meijerillä ei ole rahaa investoida se tuskin pitkään pystyy jatkamaan kilpailua markkinoilla
[/quote]

  Jostain sitä katetta on kertynyt, olin rakentamassa erästä meijeriä 60-luvun lopulla,, rahasta ei ollut kiinni, esim. nämä tummat tiilet minkä värisävyn arkkitehti oli kääritellyt, maksoivat silloin yli 70 penniä kpl. kun tavallisen punaisen tiilen hinta oli tinkimättä kaupassa 16 p.,, No, maksaahan se erityispolttokin jotain..
  Nyt niin tääkin niinkuin  muutkin Etelä-Suomen maitopalatsit on lahjoitettu mikä millekin yrittäjälle, jopa kiinalaisille.
  Eräskin yrittäjä kertoi ostatelleensa erästä meijeriä, sanoi että hinta olisi ollut mitätön, ainoa ehto oli ettei meijeritoimintaa aloiteta niissä tiloissa. katsoi kuitnkin että olivähän sopimattomat tilat hänen tarpeisiinsa ja jätti kaupan tekemättä..

  Antti Aarnio-Wihuri ihmettelikin eräässä lehdessä miksei meijereitä rakenneta suoraan kullasta kun maajussien rahoja raiskataan kalliisiin pytinkeihin.
  Olihan siihen aikaan kyllä se tavoitehintalaki joka esti kilpailjoita kilpailemasta hinnalla, se oli suuri synti jos joku myi maitonsa tai lihansa paremmin maksaville yrityksille, se ylitys kun katsottiin seuraavissa hintaneuvotteluissa miinustavaksi tekijäksi.
  Vielähän vanhan Hankkijan kuolinkouristuksissa MTK:n Franssila moitti viljelijöitä siitä "kun keskuudessamme on liikaa puhelimella tienaajia", tarkoitti että uskottomat kyselevät hintoja muualtakin kuin "omasta"Hankkijasta

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
miksi muuten arlameijeri tekee halpaa maitojauhetta maidosta... kun sillä ei ole edes kunnon hintaakaan...?

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta


Ei se noin mene ,meijeri investoi siitä katteestaan mitä se saa kaupalta ja tuottaja saa tämän jälkeen sen mitä jää kaikkien kulujen jälkeen . Jos meijereillä on varaa investoida on kysyttävä kuinka paljon niillä olisi rahaa maksaa tuottajalle.
Jos meijerillä ei ole rahaa investoida se tuskin pitkään pystyy jatkamaan kilpailua markkinoilla

  Jostain sitä katetta on kertynyt, olin rakentamassa erästä meijeriä 60-luvun lopulla,, rahasta ei ollut kiinni, esim. nämä tummat tiilet minkä värisävyn arkkitehti oli kääritellyt, maksoivat silloin yli 70 penniä kpl. kun tavallisen punaisen tiilen hinta oli tinkimättä kaupassa 16 p.,, No, maksaahan se erityispolttokin jotain..
  Nyt niin tääkin niinkuin  muutkin Etelä-Suomen maitopalatsit on lahjoitettu mikä millekin yrittäjälle, jopa kiinalaisille.
  Eräskin yrittäjä kertoi ostatelleensa erästä meijeriä, sanoi että hinta olisi ollut mitätön, ainoa ehto oli ettei meijeritoimintaa aloiteta niissä tiloissa. katsoi kuitnkin että olivähän sopimattomat tilat hänen tarpeisiinsa ja jätti kaupan tekemättä..

  Antti Aarnio-Wihuri ihmettelikin eräässä lehdessä miksei meijereitä rakenneta suoraan kullasta kun maajussien rahoja raiskataan kalliisiin pytinkeihin.
  Olihan siihen aikaan kyllä se tavoitehintalaki joka esti kilpailjoita kilpailemasta hinnalla, se oli suuri synti jos joku myi maitonsa tai lihansa paremmin maksaville yrityksille, se ylitys kun katsottiin seuraavissa hintaneuvotteluissa miinustavaksi tekijäksi.
  Vielähän vanhan Hankkijan kuolinkouristuksissa MTK:n Franssila moitti viljelijöitä siitä "kun keskuudessamme on liikaa puhelimella tienaajia", tarkoitti että uskottomat kyselevät hintoja muualtakin kuin "omasta"Hankkijasta
[/quote]
Hyvä kirjootus. Noinhan se meni. Onneksi museovirasto ei oo ottanu näitä kul litettuja maitoparoonien pyhättöjä suojelukohteeksi. Purkamalla niistä pääsee eroon. 😊
[

Viimeksi muokattu: 15.11.15 - klo:20:04 kirjoittanut Sepeteus

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Miten se tuo Valio on niin iso ongelma niille joilla ei ole lehmiä ensinkään. Itse en välitä tippaakaan, mitä Valio ja Mtk touhuaa. Yötä päivää jauhavat Valion tekemisiä,laittakaa edes 100 lehmää ja jatkakaa siltä pohjalta.

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Eiköhän kyse ole vallan muusta
Miten se tuo Valio on niin iso ongelma niille joilla ei ole lehmiä ensinkään. Itse en välitä tippaakaan, mitä Valio ja Mtk touhuaa. Yötä päivää jauhavat Valion tekemisiä,laittakaa edes 100 lehmää ja jatkakaa siltä pohjalta.

Sanoppas se? 😊🎅