Stella Attia
4 t · Muokattu ·
MOT-ohjelmassa esitetyn, teurastamoilla kuvatun materiaalin jälkeen keskustelua on käyty niin tuottajien kuin kuluttajienkin kesken kiivaasti. Kaikkialta paistaa syvä järkytys eläinten kohtelusta teurastamoilla. Lampurit pidättelivät itkua yhtä paljon kuin kuluttajat ja me eläinlääkäritkin, kun katsoimme videota. Yksi tuottaja sanoi ettei voi katsoa ja käänsi toiselle kanavalle. Oli ilta ollut pilalla.
Päätin nyt käsitellä asiaa näin julkisesti eläinlääkärinä, joka on ollut useammalla teurastamolla tarkastuseläinlääkärin sijaisena ja lisäksi viimeisen neljän vuoden aikana Paimion teurastamolla olen ollut lukemattomia aamuja teurastamon navetassa ja tainnuttamossa seuraamassa tainnutusta. Olen opettanut neljän vuoden aikana kandeja ja valmiita eläinlääkäreitä Yliopistolla sekä tuottajia erilaisissa koulutuksissa ja kursseilla. Olen myös tehnyt sekapraktiikkaa vuodesta 2007. Paimiossa olen monesti ollut seuraamassa nautojen ajoa ja auttanut siinä tarvittaessa itsekin. Kanssani teurastamolla on ollut 10-15 lypsykarjatilallista tai lihakarjakasvattajaa. Yhteensä noin 200 tuottajaa olen tutustuttanut toimilupakurssin ohella teurastamoon. Olen myös seissyt tainnuttamossa ja jutellut tainnuttajien kanssa ilman että olen ollut valvova eläinlääkäri. Monesti kun olen mennyt tainnuttamoon niin siellä on ollut nainen valvomassa taintumista. Hän on kokeillut jokaiselta naudalta kornearefleksin kuten tuo ruotsalainen asiantuntija suositteli tekemään. Hän kirjaa kaikki taintumiset ylös ja kerran kyselin häneltä että mitä hän tekee niin hän kertoi että säännöllisesti käy seuraamassa tietyn ajan taintumisen onnistumista. Olen myös seurannut verenlaskua. Voin sanoa todellakin että ei pidä paikkaansa tuo väitetty, että joka kymmenes tainnutus epäonnistuu. Eikä tuo videon kuvaama tilanne ole mitenkään tavallista eikä normaalia. Vakituiset tainnuttajat ovat hyviä. Edellinen vanhempi mies suorastaan käsittämättömän hyvä työssään, mutta hän sai sairaskohtauksen, eikä ole enää työssään vaan hänen tilalleen on jouduttu kouluttamaan uusia nuoria. Hän jutteli lehmille ja silitteli niitä aamuisin. Tarjosi kauhasta ruokaa, että eläin rauhoittuisi, jos se heilui. Toiset oppivat ja heistä tulee hyviä ja toiset eivät ja kaikilla vaan ei ole eläinsilmää eikä malttia odottaa kunnes eläin on paikallaan ja tainnutuksen pystyy suorittamaan. Teurastamoon vaikeimmat paikat on löytää hyvät työntekijät navettaan, tainnuttamaan ja verenlaskuun. Pitää olla ihan omanlainen ihminen että siinä pystyy olemaan hyvä ja inhimillinen. Kaikista siihen vain ei ole vaikka kuinka kouluttaisi. Mutta siis lopputulema on että videoita on kuvattu lukemattomia tunteja niin kyllä aina joku taintuminen epäonnistuu. Tilanne on voinut olla se että uusi ihminen on joutunut tainnuttamaan liian heppoisella koulutuksella. Sonnit ovat hyvin hankalia tainnutettavia koska kallo on paksu ja osaamista on oltava että osuu oikealle kohdalle. Itse niin monta aamua tuolla viettäneenä tiedän ettei tuo ole normaali tilanne ko teurastamossa. Kyllä siellä normaalisti varmistetaan taintuminen jäämällä katsomaan eläintä ja tainnutetaan joskus varmuudeksi uudestaan vaikka itse olen ollut varma että eläin on taintunut. Pisto on onnistunut aina sataprosenttisesti ja kerralla. Tuo tilanne ettei pistoa ole tehty 2min sisään on ollut ehkä laiterikko eikä eläintä ole saatu nostettua jalasta roikkumaan linjaan. Ei siellä ole aikaa nojailla mollaan muuten. Ja näissäkin tapauksissa olen nähnyt että eläin on pistetty maassa vaikka se onkin erittäin suuri työturvallisuusriski.
Sastamalassa en ole ikinä käynyt mutta noita videoita ei voi perustella millään inhimillisellä virheellä eikä kokemattomuudella. Eläinten kanssa ei pitäisi työskennellä jos ei ole hermoja ja kyllähän tuon teurastamon tilat ovat puutteelliset kaikin puolin ajatellen lainmukaista lampaiden teurastusta. Tai ainakaan tiloja ei käytetä oikein. Eläin ei saa nähdä toisen eläimen lopetusta eikä sitä kuulu kävelyttää verilammikkoon tainnutusta varten. Puhumattakaan suoranaisista pahoinpitelyistä joita videoilla nähtiin. En ihmettele yhtään että kuluttajat, mutta myös lampurit ovat järkyttyneitä. Niin olen minäkin. Toivottavasti asioihin puututaan tarvittavalla vakavuudella.
Eniten kuitenkin järkyttää ettei näitä videoita ole aiemmin viety poliisille tutkittavaksi. Monena vuonna kuvattu ja haetaan vain kohua mediassa. Kyllä minulla ei olisi sielua olla muka eläinten asialla mutta antaa tilanteen jatkua ja kuvata lisää. Vielä odottaa että saadaan useamman vuoden kuvamateriaali yhteen ja lähettää se Ylelle eikä tehdä tutkintapyyntöä poliisille ja Eviraan