Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi sinusta tuli maanviljelijä ja onko jatkaja tilallesi olemassa?  (Luettu 14385 kertaa)

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Papan verenperintönä.Isä oli isäntänä 17 vuotta.Ittellä 26. vuosi menossa.Vanhin poika aloitti arkeolookiset opinnot,toiseksi vanhin intissä,toiseksi nuorin ysillä ja nuorin 11v,armoton konemies,niittää,karhottaa,siilolla yms.Tarkoitus saaha tila siihen mittaan,että elättää useamman ja saa vapaat pyörimään.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Maatalousalan koulutukset ovat hyviä niille, joilla ei ole maataloudesta mitään hajua tai kokemusta. Jos jälkikasvu viihtyy pellolla pienestä pitäen, ei heidän kannata mitään maatalouskoulua suorittaa.

Ihan vaan siksi, että maatalouden harrastaminen on helpompaa, jos toimeentulo tulee aivan jostain muusta. Luonnontieteiden opiskelu on aina hyvä asia. Näkökulman avartaminen helpottaa myös maataloudenkin kanssa.

On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
 Ei mitään jatkajaa vielä. Ehkä saappaat jalas lähetään, jakakoon suku mitä jää. Mitään koulua täss ole alalle ehtinyt, 15 vuotiaasta kaikki konehommat tehty, sekä remontit, että hommat. Kai se sit niin, että tyhmin jää maatilaa pitämään. aivan hyvä homma tää viljely.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Tunsin jo viisivuotiaana, että haluan maanviljeliäksi. voidaan kai puhua, että ammatti on kutsumus. Jännä juttu, mutta minusta tuli lopulta maanviljeliä, melkoisten koittelemusten jäljeen. :D Tilaa kehitetään ja eletään "itsekkäästi" itseä varten. Jokainen sukupolvi tehköön elämänsä itse.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

mah

  • Vieras
"Iskä pakotti", sanoin maatalousoppilaitoksessakin, kun kysyivät, miksi on opinahjo valittu. :'(

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Halusin (ja onneksi voi sanoa, että halusimme) viljelijäksi ja päälle nelikymppisenä avautui tämä, "runsaasti käyttämättömiä mahdollisuuksia" -paikka. Eli haettiin maataloustoimistosta tilatunnukset ja alettiin tyhjän päälle rakentamaan tuotantoa. Jatkaja tuskin löytyy omista lapsista; toivottavasti joskus noin 15 vuoden päästä yritys pyörii sen verran, että joku on valmis lunastamaan tästä itselleen työpaikan. Ja jos jonkun eläkerovon saa siinä yhteydessä, niin mitäpä muuta maallista tästä tarvitsee jäädäkään?

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Pienestä asti olen halunnut viljellä. En ole tilallisen lapsi, mutta suvussa oli maatalo, jonka omistajan vaihdosta ennen piti -kylläkin- odottaa viikatemiehen käynti  >:( Ilman tukia viljelivät, jäärät, kunnes kuolema korjasi. Jättivät tukikelvottomat pellot, mutta käyvät koneet. Enkä saanut tilaa "verojen hinnalla" niinkuin kunnon maatilan lapset, eikä tila ole niin iso että pääsis "korkotuen piiriin" mutta onneks pankin miehen kanssa laskettiin ja tulopuoli tuli selväksi jo ennen ku nimiä oli paperissa.

Eli itse aiheutettua ankeutta jos niinku rahasta puhutaan. Lapset päättää mitä tekevät aikanaan talolla, mutta esitän toiveen josko säilyttäisivät sen olemassa vastakin. Päätoimeksi tästä ei näillä aloilla ja tällä maailman menolla ole.


Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

Naturalis

  • Vieras
Enkä saanut tilaa "verojen hinnalla" niinkuin kunnon maatilan lapset,
Mikäs toi verojen hinta on ???

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Enkä saanut tilaa "verojen hinnalla" niinkuin kunnon maatilan lapset,
Mikäs toi verojen hinta on ???
Tarkka sanasto ei ole hallussa mutta kun lahjaksi saa niin ei tarvii maksaa ku lahjaverot!?
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Lasken itseni "kunnon maatalon lapseksi" mutta lahjaksi en oo mitään saanu.
Isän sanoja lainatakseni -joka pennin maksat mitä minä oon tähän laittanu-.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Lasken itseni "kunnon maatalon lapseksi" mutta lahjaksi en oo mitään saanu.
Isän sanoja lainatakseni -joka pennin maksat mitä minä oon tähän laittanu-.
Niin no, kauppoja on monenlaisia. Meillä ei luopuja saanut itselleen asuntoa tilakaupoilla muuten kuin pidättämällä asumisoikeuden tilalla. Tais pankki sanoa hinnan? Jatkaja rakensi talon ja maksaa vielä edellistäkin navettainvestointia. Jotain uuttakin pitäis joskus saada.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Lasken itseni "kunnon maatalon lapseksi" mutta lahjaksi en oo mitään saanu.
Isän sanoja lainatakseni -joka pennin maksat mitä minä oon tähän laittanu-.
Niin no, kauppoja on monenlaisia. Meillä ei luopuja saanut itselleen asuntoa tilakaupoilla muuten kuin pidättämällä asumisoikeuden tilalla. Tais pankki sanoa hinnan? Jatkaja rakensi talon ja maksaa vielä edellistäkin navettainvestointia. Jotain uuttakin pitäis joskus saada.
Niinpä niitä on. Yhtä monenlaisia kun on tilojaki. Meillä vanhapari rakensi talon tilarahoilla muualle, tai siis pois pihapiiristä.

Tiedän semmosenki tapauksen jossa luopujat laittoi koko potin jatkajan konekalustoon. Tuli uudet traktorit, maakärryt, aurat, puimurit ym...

noloo_itte

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Tyhymin ku oon.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Lasken itseni "kunnon maatalon lapseksi" mutta lahjaksi en oo mitään saanu.
Isän sanoja lainatakseni -joka pennin maksat mitä minä oon tähän laittanu-.
En halua arvostella ketään ihmisenä, mutta korostan täten miten erilaiset lähtökohdat monella on! Toki on omaa tyhmyyttä jos tekee maatilasta sellaisen velan jota tarvii ruokkoa muilla palkkatuloilla ....
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Mää vaan olin se tyhmin  :D

Mut miks joku fiksu maahommiin jäisikään, ja tyhmeneehän tässä vielä lisää  :D Ei opi kuin valittamaan  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.