Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi sinusta tuli maanviljelijä ja onko jatkaja tilallesi olemassa?  (Luettu 14386 kertaa)

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Kyllä mä olen ihan pienestä saakka tiennyt että maatalous on se mun juttu. Ja sillä tiellä ollaan.

Sama. 2007 vuodesta saakka omissa nimissä, sitä ennen jonkinaikaa yhtymänä. Peltoa ei niin vain näillä nurkilla osteta mutta jotain on tullut tilakaupan jälkeen ostettua. "Omia" vuokramaita itselle :-X Eli huonoa pisnestä kun velat lisääntyy ja tuotanto pysyy ennallaan ;D

Asian vierestä mutta miten sait yhtymän purettua. Sama ittellä edessä mutta kun uhkaavat varainsiirtoverolla ja myyntivoittoverolla vaikka tasan rahallisesti jaettais  >:(
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Kyllä mä olen ihan pienestä saakka tiennyt että maatalous on se mun juttu. Ja sillä tiellä ollaan.

Sama. 2007 vuodesta saakka omissa nimissä, sitä ennen jonkinaikaa yhtymänä. Peltoa ei niin vain näillä nurkilla osteta mutta jotain on tullut tilakaupan jälkeen ostettua. "Omia" vuokramaita itselle :-X Eli huonoa pisnestä kun velat lisääntyy ja tuotanto pysyy ennallaan ;D

Asian vierestä mutta miten sait yhtymän purettua. Sama ittellä edessä mutta kun uhkaavat varainsiirtoverolla ja myyntivoittoverolla vaikka tasan rahallisesti jaettais  >:(

Ei siinä mitään ihmeempiä ollut, olin pienellä osuudella mukana, olin ostanut vähän peltoa ja metsää ja nämä mun osuus yhtymässä. Samoin  jotain koneita, mutta niitä ei huomioitu mitenkään. Tasaosuudella pitkään olleena, ilman oikeaa kauppaa yhtymään tulleena asia voikin olla kokonaan eri ja ehkä vielä sisarusten kanssa. Mulla yhtymä vanhempien kanssa, joka oli ihan suosituksena silloin että voi tehdä tulonjakoa järkevästi ilman palkan sivukuluja.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Isää kun ei lapsena paljoa näkynyt ja kaikki meneminen oli lomittajista kiinni, niin päätin että tuota ei nyt ainakaan. Opiskelin DI:ksi ja tein 7 vuotta kansainvälistä logistiikkakehitystä. Isä tuli luopumiseläkeikään samalla kun esikoinen syntyi ja päätettiin kuitenkin tehdä sukupolvenvaihdos. Vanhemmat muuttivat rivitaloon, me kerrostalosta tilalle ja isän piti saattohoitaa tila ulkopuolisen työvoiman kanssa. Sitten multa lähti tehdas alta, mutta tarjottiin sentään korvaavaa työpaikkaa Kiinasta. Vaihtoehtoina oli sama työ, paikallinen palkka ja saasteinen suurkaupunki pikkulapsen kanssa tai vuoden palkka eropakettina ja viljelijäksi ryhtyminen. Välillä olen hakenut palkkatöitäkin, mutta vähemmän kun päätinkin panostaa lypsyrobottiin viime vuonna. Katsotaan taas tilannetta kun on saanut hyvät työntekijät vakiintumaan.

Poika lukee kovasti Traktoripörssiä, mutta kaksivuotiaasta vähän aikaista sanoa miten into kestää. Toivottavasti jotain järkevämpää puuhaa keksivät.