Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma  (Luettu 25007 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26120
  • vastustan
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
jotenki tuntuu että nuo nykybensat tekee kaikenmaailman ihmeellisyyksiä... jonseredin korkit turpoaa jottei tahdo jenkalla kulkee, bensaletkut kopistuu ja murenee , vanhan liiton ölijykanistert joissa oikeen tanssattuna hyväksyntä bensiiniastiaksi pehmenee, bensat menee töhnäks vuoden säilytyksessä yms yms :o :o :o :o

vie kaasuttimien purkuun ja puhistukseen sahas :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Pappa-Joe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
kiitokset varsinkin Pasille; löytyi käyttöohjeet ja varaosakuvasto....ja maininta talvikäytöstäkin...

Köntys

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
jotenki tuntuu että nuo nykybensat tekee kaikenmaailman ihmeellisyyksiä... jonseredin korkit turpoaa jottei tahdo jenkalla kulkee, bensaletkut kopistuu ja murenee , vanhan liiton ölijykanistert joissa oikeen tanssattuna hyväksyntä bensiiniastiaksi pehmenee, bensat menee töhnäks vuoden säilytyksessä yms yms :o :o :o :o

vie kaasuttimien purkuun ja puhistukseen sahas :-\ :-\ :-\ :-\

Joo ja näis nyky bioterästetyissä benziineissä alkaa ajan kanssa kasvamaan jotain levää, kun vehkeet seisoo puolikin vuotta  :-\

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma

Joo ja näis nyky bioterästetyissä benziineissä alkaa ajan kanssa kasvamaan jotain levää, kun vehkeet seisoo puolikin vuotta  :-\
[/quote]
Olen kuullu samaa. Kaverin moottoripyörässä pensa onkelmia ja kun kaasareita on 4 niin, kiva  :( Niin ja viime talviset pensat kaadetaan autontankkiin eikä edes yritetä nykiä sahaa käyntiin!!
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Noinhan se menee kuten Peltola kertoo.
Itse olen ottanut perussäädöt siten että kierrän molemmat seossäätöruuvit kiinni(kevyesti ei kiristäen) sitten auki molemmat 3/4 kierrosta ja käynnistys.Säädetään tyhjäkäyntiruuvista L siten että saha käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierrokset tukehtumatta ja käynnistyy puolikaasulla.Työkäynti ruuvista H säädetään kaasu pohjassa työkäyntikierrokset sellaisiksi että käynti hiukan "nelistää".Vielä kokeillaan käynnistymistä ja kiihtyvyyttä ja säädetään tyhjäkäyntiruuvista ettei saha kaasuttaessa tukehdu ja ottaa ärhäkästi kierroksia.Joutokäynti ruuvista T säädetään lopuksi tyhjäkäyntikierrokset siten ettei teräketju pyöri joutokäynnillä,mutta ettei saha myöskään sammu missään asennossa.Sahan kaikki säädöt tehdään moottorin ollessa lämmin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
ja tosiaan nuo nykypensat sitten ei kestä pitempää säilyttelyä missään.  ite olen huomannu jo tojossa jos useamman ajan seisoo niin saa veivata käyntiin ihna sairaasti....kolme viikkoa oli tepoilin ukon ohje pensan varastoinnille noille pienkoneille ja öölin kanssa....     miksi mikään ei voi olla kuten ennen vanhaan?????     huoletonta ja helppoa.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Tuo on ihan hyvä ohje. Huomaa, että olet asiasta perillä. ;) Sen verran voisi lisätä, että säätämään kannattaa lähteä perussäädöistä. Löytyvät ohjekirjasta. Ovat jotain: suutin kiini, ja avataan 1,5 kierrosta, tai 1 1/4 kierrosta auki, molemmat L ja H. Tyhjäkäyntiä T sen verran auki että ketju juuri ja juuri ei pyöri. Sitten vain säätämään. ;D

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Husussa tuo 1,5 kierrosta on ollut liikaa,korkeintaan 1 kierros jolla olen saanut sahan käymään kohtuullisesti kastelematta heti tulppaa.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Husussa tuo 1,5 kierrosta on ollut liikaa,korkeintaan 1 kierros jolla olen saanut sahan käymään kohtuullisesti kastelematta heti tulppaa.

Joo voi ollakkin, mutta perussäädöt aluksi ohjekirjan mukaan.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Muuten ihan asiaa, mutta tuo seossuhde täyttä soopaa... Menee se halvemmillakin öljyillä 2% seoksella. Ite ostan kyllä synteettistä 2-tahtiöljyä jos sattuu löytymään. Aina ei tahdo olla kaupan hyllyssä silloin kun olis tarve. Jos laittaa liikaa öljyä niin savuttaa ihan pirusti ja karstaa koneen, jolloin lämpö siirtyy huonommin pois moottorista ja leikkaa varmasti kiinni. Säätö pitää tehdä työn mukaan seossuuttimella. Liian laihalla säädöllä kone leipoo kyllä varmasti kiinni esim. jatkuvassa pöllien katkonnassa. Harvennuksissa yms. kevyemmässä hommassa voi sitten antaa sahan naukua kunnolla...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Olen käyttänyt 2,5% ja 98 on toiminut sahat tähän asti.95 oktaanilla on pari kertaa leikannut saha kiinni.Sen jälkeen en ole käyttänyt.Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Tuo on ihan hyvä ohje. Huomaa, että olet asiasta perillä. ;) Sen verran voisi lisätä, että säätämään kannattaa lähteä perussäädöistä. Löytyvät ohjekirjasta. Ovat jotain: suutin kiini, ja avataan 1,5 kierrosta, tai 1 1/4 kierrosta auki, molemmat L ja H. Tyhjäkäyntiä T sen verran auki että ketju juuri ja juuri ei pyöri. Sitten vain säätämään. ;D

Noi ohjeet toimivat niissä sahamalleissa, joissa ei ole nykyaikaisten päästömääräysten vuoksi tullutta ilmahuuhtelua. Nää ilmahuuhtelulliset mallit on erittäin tarkkoja säädöistään, niissä säätöä on haettava vain kymmenminuuttisten avulla (kellotauluvertaus). Eikä niissä enää päde samat perusarvotkaan, joissain tapauksissa esim. raivureissa saattavat perussäädöt osua johonkin lähelle kahta kierrosta. Sen ilmahuuhtelun syklien sekoaminen on useasti juurikin liian rajuista säätötoimista johtuvaa ja saha on ihan toivoton käyttää...
Erinomaisen v-mäisiä säädettäviä ilman virallisia perussäädön tietoja, kysykää vaikka kaikilta joilla on HQ 545 raivuri  :(

Tästä syystä ovat tuleet automaattisäätöiset Autotunet ja Mtronicit, ne korjaavat ilmahuuhtelun ongelmia.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista. 

Nesteen pienbensaa saa jo hieman useammalta asemalta. Jonkin sortin vaivan näköä sen ostaminen vielä vaatii muttei mahdottomia jos matkan varrelle tai melkin sopivasti sijaitsevat. Hinta Turussa on noin kaksi euro litra

https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198

Köntys

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista. 

Nesteen pienbensaa saa jo hieman useammalta asemalta. Jonkin sortin vaivan näköä sen ostaminen vielä vaatii muttei mahdottomia jos matkan varrelle tai melkin sopivasti sijaitsevat. Hinta Turussa on noin kaksi euro litra

https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198

Ei oo näköjään ainuttakaan pienkonepensan jakeluasemaa täällä tundralla  >:(