Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:
Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.
Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.
L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.
H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.
Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.
Tuo on ihan hyvä ohje. Huomaa, että olet asiasta perillä. Sen verran voisi lisätä, että säätämään kannattaa lähteä perussäädöistä. Löytyvät ohjekirjasta. Ovat jotain: suutin kiini, ja avataan 1,5 kierrosta, tai 1 1/4 kierrosta auki, molemmat L ja H. Tyhjäkäyntiä T sen verran auki että ketju juuri ja juuri ei pyöri. Sitten vain säätämään.
Noi ohjeet toimivat niissä sahamalleissa, joissa ei ole nykyaikaisten päästömääräysten vuoksi tullutta ilmahuuhtelua. Nää ilmahuuhtelulliset mallit on erittäin tarkkoja säädöistään, niissä säätöä on haettava vain kymmenminuuttisten avulla (kellotauluvertaus). Eikä niissä enää päde samat perusarvotkaan, joissain tapauksissa esim. raivureissa saattavat perussäädöt osua johonkin lähelle kahta kierrosta. Sen ilmahuuhtelun syklien sekoaminen on useasti juurikin liian rajuista säätötoimista johtuvaa ja saha on ihan toivoton käyttää...
Erinomaisen v-mäisiä säädettäviä ilman virallisia perussäädön tietoja, kysykää vaikka kaikilta joilla on HQ 545 raivuri
Tästä syystä ovat tuleet automaattisäätöiset Autotunet ja Mtronicit, ne korjaavat ilmahuuhtelun ongelmia.