Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma  (Luettu 25004 kertaa)

Pappa-Joe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Toisissa on, mit en tiedä onko kaikissa.

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Useimmissa taitaa olla jonkinlainen 'talvisarja' tai vastaava viritys. Ideana on ottaa talvella imuilma hieman esilämmitettynä jolloin kaasuttimen kurkku ei pyri jäätymään siinä nollakelien tuntumassa.

Se on yleensä joku muovinpala tai vastaava jolla tukitaan jonkin kopan väliseinän aukko niin että ilma otetaan enemmän moottorin ympäriltä kuin raakana ulkoa. Joissain on ollut myös sähkölämmitettyä kaasutinta (ainakin riittävän vanhoissa Jonsseissa oli tuolle lämmitykselle ihan kytkin sammutusnappulan tuntumassa jolla valittiin kahvalämmitin tai kaasuttimen kurkun lämmitys.

Jos käyttöohjeet ovat tallessa tai saatavilla niin sieltä selvinnee.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Mun molemmissa husuissa on tarkkaa säätö jos siis haluaa että saha ryntää hyvin, esim karsiessa tosi tärkeää. Kahdeksasosa kierrosta on tarkkuus joka jo vaikuttaa. Säätö on pikku pakkaselle tehty enkä kesälämpimien pikku sahausten takia tietenkään alkanu ruuvaileen.
Löytyy "talvivarustuskin", illanottoon kiinnitettävä, tukkivampi muoviosa. Ei ole ku pari kertaa ollu paikoillaan.
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

Käytätkö pienkonebensoja? Mun sahat ovat Stihl MS170 ja MS260 sekä myöskin 420 Dolmari ja ne eivät käy yksikään millään säädöllä luotettavasti kuin 98-bensasta 2% seoksella synteettisellä kaksitahtiöljyllä terästetyllä polttoaineella. Meinasin jo vaihtaa pois MS260:n kun ei käynyt millään säädöllä kunnolla kunnes tajusin vaihjtaa takaisin 98-pohjaiseen polttoaineeseen jonka jälkeen ei ole ollut säätöongelmia eikä ole hommat jääneet kesken käymättömän sahan takia.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

Saitin pienkonemekaanikko sorkkis korjaa tuon hetkessä. Laita yyveetä tai etsi Kosken yritysluettelosta Sorkkahoitaja Heikki Toivonen. :)

Suosittelen.  :)
It ain't over till the fat lady sings

Köntys

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

Saitin pienkonemekaanikko sorkkis korjaa tuon hetkessä. Laita yyveetä tai etsi Kosken yritysluettelosta Sorkkahoitaja Heikki Toivonen. :)

Vieläkös Heka teråittaa hokkareita  :)

Pappa-Joe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
kun ei oo käyttöohjetta Husseen eikä säätömeisseliä/avainta; näyttää spesiaalilta nuo säätöruuvien kannat; olisko torx-tyyppisiä?
olen käyttänyt niin 98E kuin Nesteen pienkonebensaa synteettisellä 2t-öljyllä n.2-3 % seosta

Köntys

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
kun ei oo käyttöohjetta Husseen eikä säätömeisseliä/avainta; näyttää spesiaalilta nuo säätöruuvien kannat; olisko torx-tyyppisiä?
olen käyttänyt niin 98E kuin Nesteen pienkonebensaa synteettisellä 2t-öljyllä n.2-3 % seosta


Mitä pienkonepensaa se on, mihin oot laittanut tota öljyä?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Ääni M-tronikille  ;D Eipä tarvi mietiskellä tollasia.

Pappa-Joe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Nesteen mittarista Lahdesta

Köntys

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Nesteen mittarista Lahdesta

Onko se 4T- vai 2T-pienkonepensaa?

RainMan

  • Vieras
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Partnerissa oli muovinen välisenä kaasuttimen ja sylinterin  välissä jossa valmis pyöreä ura johon sai tehtyä reiän ja kesäksi reikä tukkoon .Toinen konsti oli jäähdytysaukkojen pienentäminen alareunasta ,yleensä sitten toimi hyvin talvella . Partner taitaa tosin olla nykyään pelkkä hobbysaha Culloppi

Nykyisessä huskyssa on samaa ongelmaa pulverilumella ,mutta en ole perehtynyt keinoihin jolla korjaisi ongelmaa kun sahaa käytetään niin harvoin .

Imuilmaa pitäisi saada talvella sylinterin läheltä ja pakkasella ,yli 5 astetta voi pienentää käynnistimen alapuolisia ilma-aukkoja 30 %.

Pappa-Joe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
taitaa olaa 4t, johon oon sekottanut 2t öljyn MUTTA kun sahat tekevät saman myös 98E bensalla samalla 2t öljyllä ja sekotussuhteella, jolla kesällä molemmat sahat toimivat ok

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
kun ei oo käyttöohjetta Husseen eikä säätömeisseliä/avainta; näyttää spesiaalilta nuo säätöruuvien kannat; olisko torx-tyyppisiä?
olen käyttänyt niin 98E kuin Nesteen pienkonebensaa synteettisellä 2t-öljyllä n.2-3 % seosta 

Tuolta löytyy käyttöohjeet Husqvarnaan

http://www.husqvarna.com/fi/support/download-manuals/

Säätöruuvit näyttävät todennäköisesti kummallisilta siksi, että niissä on jonkin sortin rajoittimet ettei käyttäjä pysty säätämään sahaa täysin pieleen... Niitä pystyy säätämään sen verran kuin rajoittimet antavat myöden ilman purkamista kun hakee tarpeeksi sopivan, tavallisen ruuvimeisselin ja on huolellinen.