Mtv:n teksti-tv:n mukaan muitakin automerkkejä on jäänyt
kiinni päästöjen kikkailusta.
Mitsu, Mazda, Honda?
Odotamme lisää tiietoja.
Tämä uutisointi on nyt vain aika epäselvää. Kaikkihan tietävät, että viralliset normikulutukset ajetaan tiettyjen ennalta määrättyjen normien mukaan. Ajetaan samanlaisilla rullilla, vakioidussa lämpötilassa samanlainen "reitti", joka sisältää samanlaisia kiihdytyksiä, jarrutuksia ja nopeuksia. Ilmanvastus huomioidaan laskennallisesti auton kokonaisilmanvastuksen perusteella. Kenellekään ei tule yllätyksenä, että erilaisissa ajo-olosuhteissa saavutetaan erilaisia todellisia kulutuksia kuin nämä normikulutukset ovat. Eri maissa on eri maastonmuodot, nopeusrajoitukset, lämpö-, tuuli- ja kosteusolot, tienpinnat, ruuhkat ja liikennekulttuuri, joten kulutuskin on vaihteleva, mutta jokseenkin joka paikassa korkeampi kuin normikulutus.
Jos mittalenkki on lyhyt, siitä hyötyvät erityisesti hybridiautot, koska niiden sähkövirta riittää mittalenkille. Esim. Mersun C350 E-mallille saadaan noin 2 litran normikulutus. Mutta jos autolla lähtee helsingistä lappiin, kulutus on jotain aivan muuta. Onko tämä huijausta? Ei, se on normin mukaista toimintaa. Jos vika on normissa, sitä pitää muuttaa.
Jos suurin osa mittamatkasta ajetaan nopeudella 90 km/h, autojen välityksen optimoidaan sellaisiksi, että kulutus on mahdollisimman pieni nopeudella 90 km/h. Onko tämä huijausta. Ei. Ei ole auton valmistajan syy, että Suomessa ei tunneta nopeusrajoitusta 90 km/h. Jos kyseinen nopeus on muuallakin harvinainen, miksi se on valittu normiksi?
Eli nyt olisi kiva tietää, ovatko Mersu, Mitsu, Maza ja Honda syyllistyneet
a) autojen optimointiin siten, että ne kuluttavat/saastuttavat vähän normin mukaisessa ajossa ja kenties enemmän muussa ajossa
b) Volkkarin tapaiseen huijausjärjestelmään, jossa auto on säädetty testiä varten eri säätöihin kuin millä sitä todellisuudessa ajetaan
c) johonkin muuhun, mihin?
Toimittajilta ei taida kuitenkaan vastausta tulla, koska Tampereen yliopiston kasvatit eivät juuri autoista ymmärrä.