Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MXU:n etuakseli hajos  (Luettu 17102 kertaa)

Movado

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos
Turha kait sitä rikkinäistä enää on testailla.Tulee vain lisää murusia. ???

Tuskinpa se käsin pyörittämällä enää huonommaksi tulee.
Testillä voi saada lisävalaistusta esim vian kustannus arviosta sekä rajoituuko vika etuakseliin. MXU:n etu voimansiirrossa on kaiketi märkälevykytkin mallinen suojakytkin, joten se PITÄISI olla suojattu, mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Myynti kunnostus on myös varteen otettava vaihtoehto - kuitenkin ensin kustannus arvio.

MF 4000

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Movado

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Ai ?
Mikä siinä on vikana ?
Lautaspyörä vetoakseli tasauspyörästö vai joku muu ?
Jos vikoja korjataan ei yleensä vaihdeta koko osaa (etuakseli ) vaan tarvittavat osat, jos niitä kannattaa vaihtaa.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: MXU:n etuakseli hajos
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Ai ?
Mikä siinä on vikana ?
Lautaspyörä vetoakseli tasauspyörästö vai joku muu ?
Jos vikoja korjataan ei yleensä vaihdeta koko osaa (etuakseli ) vaan tarvittavat osat, jos niitä kannattaa vaihtaa.

Vika on etuakselin sisällä, that's it.  Minusta aika turha yrittää selvittää hajonnutta osaa aukasematta akselia. Ainut askarruttava asia on korjaako ja jos korjaa niin kuka korjaa. Jos päättää ite korjata, niin käyttää tuonkin renkaiden pyörittelyyn menevän ajan tehokkaasti irrtoittamalla akselia. Ei niitä maltaita maksavia varaosia kuitenkaan uskalla tilata ennen kuin on nähnyt omin silmin hajonneet osat.

MF 4000

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Ai ?
Mikä siinä on vikana ?
Lautaspyörä vetoakseli tasauspyörästö vai joku muu ?
Jos vikoja korjataan ei yleensä vaihdeta koko osaa (etuakseli ) vaan tarvittavat osat, jos niitä kannattaa vaihtaa.
Turha tuosta on piikitellä,kun kerta tulee metallinpaloja öljyn mukana silloin VARMASTI on jotain rikki,pyörittelemällä ei asia selkiä vaan pelkästään avaamalla.

Movado

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos

[/quote]
Turha tuosta on piikitellä,kun kerta tulee metallinpaloja öljyn mukana silloin VARMASTI on jotain rikki,pyörittelemällä ei asia selkiä vaan pelkästään avaamalla.
[/quote]

Saivarteluksi taitaa mennä mutta   

Tuo etuakselin jousitus ei varmaan helpota purkutöitä, jos tietäis edes suurin piirtein mistä päästä vikaa hakea se vois helpottaa hommaa sekä varmistaa voiman siiron linjan kunto etuakselista taaksepäin.

Tähän aikaan vuodesta voi olla hankala saada huoltomiestä sekä osia joten tarkastukselle jää aikaa.

Olisko tuo akseli kuitenkin Carraro?
http://www.maatilan.pirkka.fi/mp4_99/otsikko14.htm

" Case IH on kehittänyt yhdessä Carraron kanssa erillisjousitetun traktorin etuakselin, "

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: MXU:n etuakseli hajos
Mulla on vastaava NH ja noissa on CNH etuakseli. Jousitetun akselin irrotus ei ole sen kummempi homma, kun kiinteänkään. Navat irti olkatapeista ja akseli irti, purkamalla se hajonnut osa selviää. 8)

Äyrämöinen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 187
Vs: MXU:n etuakseli hajos
Turha testailla enää ,kyllä vika on jossain etuakselin tasauspyörästössä.Sinällään helpon näköinen purkaa,olkatapit arveluttaa hieman.Ei kai siinä kun viitsii ähistä navetan välissä sen kimpussa. Toisaalta taas jos korjaamo selviää purkamisesta nopeasti ja tilauksen osista saa pian lähtemään on kone pian kunnossa.Esittelykoneita olis kiva nyt testailla kun olis sille tarvis eikä muut kiireet paina ,mut taitavat olla jo myyty tältä vuodelta.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: MXU:n etuakseli hajos

Turha tuosta on piikitellä,kun kerta tulee metallinpaloja öljyn mukana silloin VARMASTI on jotain rikki,pyörittelemällä ei asia selkiä vaan pelkästään avaamalla.
[/quote]

Saivarteluksi taitaa mennä mutta   

Tuo etuakselin jousitus ei varmaan helpota purkutöitä, jos tietäis edes suurin piirtein mistä päästä vikaa hakea se vois helpottaa hommaa sekä varmistaa voiman siiron linjan kunto etuakselista taaksepäin.

Tähän aikaan vuodesta voi olla hankala saada huoltomiestä sekä osia joten tarkastukselle jää aikaa.

Olisko tuo akseli kuitenkin Carraro?
http://www.maatilan.pirkka.fi/mp4_99/otsikko14.htm

" Case IH on kehittänyt yhdessä Carraron kanssa erillisjousitetun traktorin etuakselin, "

---koetapa nyt uskoa jotta MX Maxxum on eri traktori kuin Case MXU.
---MX Maxxumissa Carraro
---MXUssa samoin kuin NH TSAssa on CNHn oma akseli edessä.Jousitettu versio ei ole erillijousitettu
[/quote]

Movado

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos
"
---koetapa nyt uskoa jotta MX Maxxum on eri traktori kuin Case MXU.
---MX Maxxumissa Carraro
---MXUssa samoin kuin NH TSAssa on CNHn oma akseli edessä.Jousitettu versio ei ole erillijousitettu "

Ok
Uskotaan
Lopetan asialla meuhkaamisen

Selitys > Tässä noin kuukausi sitten konekauppias kirkain silmin suoraan katsoen kertoi mxu 115  2008 vm etuakseliksi  Carraron ( taisi olla vielä joku HD malli ) eli taisi puhella mitä lämpimikseen.

Tosin en pysty sanomaan kumpi akseli merkki, CNHn oma akseli vai Carraro on parempi?

Valtran porukat vannoo Danan olevan kestävin.


jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: MXU:n etuakseli hajos


Selitys > Tässä noin kuukausi sitten konekauppias kirkain silmin suoraan katsoen kertoi mxu 115  2008 vm etuakseliksi  Carraron ( taisi olla vielä joku HD malli ) eli taisi puhella mitä lämpimikseen.

*** Malli on kyllä HD, mutta valmistaja CNH (vanha Fiatin akselitehdas). Noita saa kahdella eri kantavuudella, Suomeen tuotavissa koneissa tuo HD versio.
Valitettavan monen myyntimiehen tehtävänä on myydä, ei tietää (merkistä riippumatta).

Tosin en pysty sanomaan kumpi akseli merkki, CNHn oma akseli vai Carraro on parempi ?

*** ZF on ylivoimaanen...

Valtran porukat vannoo Danan olevan kestävin.



[/quote]

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: MXU:n etuakseli hajos


Tosin en pysty sanomaan kumpi akseli merkki, CNHn oma akseli vai Carraro on parempi?

--en minäkään.Carraroa en ole omistanut ja CNHn valmisteisiin ei toistaiseksi ole muuta remppaa tehty kuin napojen tiivisteitä(680DT,5000h/Winner 3000h).



[/quote]

MF 4000

  • Vieras
Vs: MXU:n etuakseli hajos
Turha testailla enää ,kyllä vika on jossain etuakselin tasauspyörästössä.Sinällään helpon näköinen purkaa,olkatapit arveluttaa hieman.Ei kai siinä kun viitsii ähistä navetan välissä sen kimpussa. Toisaalta taas jos korjaamo selviää purkamisesta nopeasti ja tilauksen osista saa pian lähtemään on kone pian kunnossa.Esittelykoneita olis kiva nyt testailla kun olis sille tarvis eikä muut kiireet paina ,mut taitavat olla jo myyty tältä vuodelta.
Olkatapeissa on pultin reiät todennäköisesti 18-20 millin pultille.siihen sopiva kierretanko ja muttereita, sopivaa tavaraa sitten esim laakerin ulkokehiä tai isoa putkea pätkä ja levy jossa pultin mentävä reikä,siinä ulosvedin kaikessa yksinkertaisuudessaan.Pulttia ei sitte kannata vääntää poikki,se lisää vitutuksen määrää uskomattomasti.Voithan pyytää huoltomiestäkin käymään irrottamassa ne olkatapit sekin auttaa paljon.

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: MXU:n etuakseli hajos
Turha testailla enää ,kyllä vika on jossain etuakselin tasauspyörästössä.Sinällään helpon näköinen purkaa,olkatapit arveluttaa hieman.Ei kai siinä kun viitsii ähistä navetan välissä sen kimpussa. Toisaalta taas jos korjaamo selviää purkamisesta nopeasti ja tilauksen osista saa pian lähtemään on kone pian kunnossa.Esittelykoneita olis kiva nyt testailla kun olis sille tarvis eikä muut kiireet paina ,mut taitavat olla jo myyty tältä vuodelta.
Olkatapeissa on pultin reiät todennäköisesti 18-20 millin pultille.siihen sopiva kierretanko ja muttereita, sopivaa tavaraa sitten esim laakerin ulkokehiä tai isoa putkea pätkä ja levy jossa pultin mentävä reikä,siinä ulosvedin kaikessa yksinkertaisuudessaan.Pulttia ei sitte kannata vääntää poikki,se lisää vitutuksen määrää uskomattomasti.Voithan pyytää huoltomiestäkin käymään irrottamassa ne olkatapit sekin auttaa paljon.
Saattaapi olla hakusessa toi tiheekierteinen jenkatanko. :-\
Ite oon kerran käyttäny irti -96 mallisesta hollannikkaasta noita tappeja, ja ne lähti irti ihan kohtuullisella voimankäytöllä. :)

ilpovaari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: MXU:n etuakseli hajos
Etuvedon puute!
Todennäköisesti etuakselin kataanin läpiviennin pusla on liukunut taaksepäin, jolloin rattaat ei ota enään toisiinsa kiinni. Remontti halpa ja yksinkertainen. Etuakselia hiukan eteenpäin, jolloin puslan saa pois ja puhdistettua vaseliinista. Senjälkeen liimaa ulkokehälle ja paketti kasaan ja taas pelittää,ellei ole syönut kartaanin puslasta booreja. Eikä kannata tunkea vaseliinia ylenmäärin, jottei vaseliinin paine lykkää puslaa pihalle.