Olisihan tässä saanut omankin tilan tuotantosuunnan kätevästi vaihdettua kasvinviljelytilasta suojavyöhyketilaan. Kyllä hommia olisi riittänyt, kun ruohoja olis raahannut pitkin kylää navetoille. Yksi kollega jutteli, että heidän kimppatilaukselleen tuli kerääjäkasvinsiemeniä 10 vuode tarpeisiin jne. Iteltä jäi kaikki tukiautomaatit ruksimatta ihan tietoisesti. Noi jutut on sellaisia, että ne ei yksinkertaisesti vie maailmaa, eikä omaa tilaa eteenpäin. Rahaa niistä saa, mutta raha itsellään ei kehitä tilaa. Mun mielestä kaikki ratkaisut täytyisi olla sellaisia, että niistä on jotain pysyvämpää hyötyä itse bisneksen kannalta. Okei, myönnän, että tuo kerääjäkasvihomma voisi toimiessaan olla merkittävä tapa tehostaa viljelykulttuuria, valitettavasti hommaa ei ainakaan vielä saatu toimimaan. Kokeneemman pään luomukaverikin alkaa olla jo skeptinen kerääjien suhteen. Ei ole vaan oikein onnistunut. Itse näkisin, että näiden juttujen pitäisi olla sellaisia, että näitä on oikeasti testattu etukäteen, eikä sellaisia, että puoli Suomea houkutellaan kokeilemaan omilla pelloillaan kaikenlaisia hölmöjä juttuja. Nämä ne vasta kalliiksi tulee.
Osittain olen kyllä eri mieltä, ettei tukiautomaattien toimenpiteistä olisi hyötyäkin. Kyllähän lietelannan multaus ja kuivapaskan vastaanottamistuki ainakin karja-alueilla edes auttaa maanparannusta ja sitä kautta kehittää tilaa?
Saneerauskasvit samoin, ovathan ne maanparannuksesssa ja ankeroisen torjunassa todella hyvä apu.
Kerääjäkasvit on kyllä haasteellisia ja luomu ei ainakaan helpota asiaa. Mutta oikealla pellolla onnistuessaan tekevät kyllä hyvää maaperälle.
Säätökaivotkin oikein käytettyinä oikeassa paikkaa, tekee kyllä ihan silmilläkin huomattavan vaikutuksen laihoon. Valitettavasti ne on useinkin vain ja ainoastaan tuen takia laitettu ja käyttö on sitten sen mukaista.
Niityt, riistat, maisemapellot, orgaanisen katteen käytöt ja vaihtoehtoiset kasvinsuojelut ovatkin sitten puhdasta veronmaksajien kusetusta.