Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 2015  (Luettu 374385 kertaa)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Puinnit 2015
Mikä olisi ensivuoden kauralajike?

Mulla oli Belindaa ,mutta nyt siitä ei varmasti ole enää siemeneksi.

Mä olen tykästynyt Ringsakeriin. Tänä vuonna mulla oli sitä 36 ha kylvössä ja aivan järjettömän painavaa tavaraa on tullut - ja paljon! Hehtopainot kaikissa ennakkonäytteissä päälle 60 kg:n. Sokerina pohjalla eilen saamani tilityslappu, hlp 62,9.  :)

Miten siitä niin painavaa saa? Yleensä ollu hlp vaan 56-57 >:(
Noin 60 ollu kaikki kaurrat joita on jouduttu toimittaa eteenpäin.Jopa nevakaurat.
Laatu ollu hyvä,määrä paikoitellen huono :) :(
Noin 5ha olis omia jäljellä.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Puinnit 2015
Mikä olisi ensivuoden kauralajike?

Mulla oli Belindaa ,mutta nyt siitä ei varmasti ole enää siemeneksi.

Mä olen tykästynyt Ringsakeriin. Tänä vuonna mulla oli sitä 36 ha kylvössä ja aivan järjettömän painavaa tavaraa on tullut - ja paljon! Hehtopainot kaikissa ennakkonäytteissä päälle 60 kg:n. Sokerina pohjalla eilen saamani tilityslappu, hlp 62,9.  :)

Miten siitä niin painavaa saa? Yleensä ollu hlp vaan 56-57 >:(
Noin 60 ollu kaikki kaurrat joita on jouduttu toimittaa eteenpäin.Jopa nevakaurat.
Laatu ollu hyvä,määrä paikoitellen huono :) :(
Noin 5ha olis omia jäljellä.
Ringsakeria on mullaki ollu nyt kahtena vuotena. Tänä vuonna painot 57-59 ja määrä heikko. Viime vuonna tuliki sitte määrää ihan kivasti ja useampi satsi yli 60hlp. Paras tais olla 61.6. Ens vuonna jatketaan ringsakerilla...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Puinnit 2015
eilen saatiin illalla puitua yksi pelto mistä odottelin satoa aika kovasti... Minttu ohra (omalla peittaamattomalla siemenellä) lannoitettu ainoastaan naudan lietteellä ja esikasvina sinimailas-nurmi. Alustava arvio sadosta reilusti 6000 kg riippuen hehtopainosta. Kerran ruiskutettu ja lakoa oli jonkin verran ja lisäksi oli käytännössä ihan tyhjiä kohtia keleistä johtuen. Kerääjäkasvi alla... Isä pui kerran lakopaikassa puimurin silppurin tukkoon ja oli aika hiilenä. Tuumas ettei kerääjäkasveja enää laiteta viljaan ;D Mulla ei ollu asian kans mitään ongelmaa kun en yritä jokaista jyvää kerätä liimalaosta. Muuten sato tulee jäämään keskimääräisestä aika lailla... Enää olis muutama hehtaari puimatta.

harmi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Puinnit 2015
Mikä olisi ensivuoden kauralajike?

Mulla oli Belindaa ,mutta nyt siitä ei varmasti ole enää siemeneksi.

Mä olen tykästynyt Ringsakeriin. Tänä vuonna mulla oli sitä 36 ha kylvössä ja aivan järjettömän painavaa tavaraa on tullut - ja paljon! Hehtopainot kaikissa ennakkonäytteissä päälle 60 kg:n. Sokerina pohjalla eilen saamani tilityslappu, hlp 62,9.  :)

Miten siitä niin painavaa saa? Yleensä ollu hlp vaan 56-57 >:(
Noin 60 ollu kaikki kaurrat joita on jouduttu toimittaa eteenpäin.Jopa nevakaurat.
Laatu ollu hyvä,määrä paikoitellen huono :) :(
Noin 5ha olis omia jäljellä.
Ringsakeria on mullaki ollu nyt kahtena vuotena. Tänä vuonna painot 57-59 ja määrä heikko. Viime vuonna tuliki sitte määrää ihan kivasti ja useampi satsi yli 60hlp. Paras tais olla 61.6. Ens vuonna jatketaan ringsakerilla...

Kuulostaa ihan hyvältä, mutta mikä oli keskisadon määrä suurinpiirtein ja miten kestää lannoituksen.

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Puinnit 2015
Mikä olisi ensivuoden kauralajike?

Mulla oli Belindaa ,mutta nyt siitä ei varmasti ole enää siemeneksi.

Mä olen tykästynyt Ringsakeriin. Tänä vuonna mulla oli sitä 36 ha kylvössä ja aivan järjettömän painavaa tavaraa on tullut - ja paljon! Hehtopainot kaikissa ennakkonäytteissä päälle 60 kg:n. Sokerina pohjalla eilen saamani tilityslappu, hlp 62,9.  :)

Miten siitä niin painavaa saa? Yleensä ollu hlp vaan 56-57 >:(
Noin 60 ollu kaikki kaurrat joita on jouduttu toimittaa eteenpäin.Jopa nevakaurat.


Annas mulle neuvoja nevakauran oikeaoppiseen viljelyyn.

Jos mä laitan tarpeeksi voimaa maahan, menee lakoon ja pahasti.

Jos en laita paljoa voimaa, tulee pelkkiä kahuja. :(

PH on aikalailla kunnossa, samoin ojitus.
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Puinnit 2015
Kuulostaa ihan hyvältä, mutta mikä oli keskisadon määrä suurinpiirtein ja miten kestää lannoituksen.

Mun speksit tälle vuodelle oli (Varsinais-Suomi, savimaat):

- kylvölannoitus 100 kg N / ha Yaran pussista
- yhden kasvinsuojelukierroksen taktiikka Trio 2 l / ha + 1 l CCC + Yara Gramitrel 2 l / ha + Mantrac Pro 0,5 l / ha

Lakoa vain niissä paikoissa, joissa kylvö mennyt päällekkäin.

Keskisato (arvio tietysti vielä tässä vaiheessa) 5000 kg + / 36 ha alalta. Paras lohko 6500 kg / ha ja heikoin kesäkuun alun kylvö 4000 kg / ha

Viime vuonna hlp oli muistaakseni n. 58-59 samalla lannoitus- ja ks-reseptillä. Tänä vuonna paino nousi varmaan sateiden ansiosta. Ei ollut myöskään pieniä jyviä mukana, siitäkin tuli vielä 6 € / t plussaa ja hehtopainosta 3 € / t. Näillä reunaehdoilla reilusti parempi katetuotto kuin rehuvehnästä.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Puinnit 2015
Typpeä menee yleensä ympin maksimit ja yhdellä ruiskutuksella rikka-aine+1L ccc+ 1L multiple.  Sadot jo usean vuoden ollu 5-6t, painoa ei vaan kerry kunnolla :(

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Puinnit 2015
Useammalta lajikkeelta tulee kevyttä?

rane

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Vs: Puinnit 2015
Painoa kauralle voi saada lisää tautiruiskutuksilla, tosin sekin maksaa ja aiheuttaa jonkun verran vihreiden lisääntymistä (tallatut kohdat jää helposti vihreäksi). Maan ph:lla ja lajikkeella on vaikutusta, kalkittu antanut vähän isompaa jyvää. Lajikkeista Akseli on ollut pettymys, paljon pientä -> isot vähennykset. Esim Belinda paljon varmempi.

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1178
Vs: Puinnit 2015
Huh... Kaikki viljat laarissa! Nyt saa kuivuri sulatella ähkyä myrskypäivän ajan. Valio-myrskyn laannuttua rupean sitten suunnittelemaan härkäpapujen ja kevätrypsin korjuuta.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Puinnit 2015
Huh... Kaikki viljat laarissa! Nyt saa kuivuri sulatella ähkyä myrskypäivän ajan. Valio-myrskyn laannuttua rupean sitten suunnittelemaan härkäpapujen ja kevätrypsin korjuuta.

Sama täällä, omia jonossa kolme tai neljä kuivurillista. Oli mahtava puintipäivä tänään, vaikka ei paistanutkaan. Se tuuli... Lakoa oli rankasti, mutta niin vain tuli taisteltua kaikki talteen. Puinti kävi aamupäivän jälkeen yllättävän mukavasti, kuuden jälkeen iltapäivällä oli isohko pläntti lako-ohraa jemmassa. Nyt kuivurin kautta ja ihmetellen mitä kertyi satoa.

Viimeksi muokattu: 01.10.15 - klo:20:46 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: Puinnit 2015
meillä piti olla puintipäivä, aamulla ehkä hiukan tihkua mutta niin vaan satoi iltapäivään asti pikkusen koko ajan.

no sai purkaa kuivuriruuhkaa ja huomenna sitten taas meliuksen kimppuun.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8368
Vs: Puinnit 2015
Kaikki tuli tänävuonnakin puitua. Kaveri kävi viimeiset herneet nyhtäsemässä pois. Myös syysvehnät tuli tänään kylvetyksi.
Mystinen kesälaatumies

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Puinnit 2015
Voihan perse.

Kaikki tuli puitua. Läksin sitte hakemaan puimuria kotia pellolta ja tuohon se jäi pihatielle. Pari kertaa ensin nykäs, katkes veto.
Sitte pysähty ja alko melkonen korina kuulumaan vaihteiston suunnalta. Vaihde pois päältä ja nyt ei enää mene mikään pykälä päälle, korisee vaan.
Veikkauksia? Kytkinlevyn boorit? Ja konehan on 660 faari.

Köntys

  • Vieras
Vs: Puinnit 2015
Voihan perse.

Kaikki tuli puitua. Läksin sitte hakemaan puimuria kotia pellolta ja tuohon se jäi pihatielle. Pari kertaa ensin nykäs, katkes veto.
Sitte pysähty ja alko melkonen korina kuulumaan vaihteiston suunnalta. Vaihde pois päältä ja nyt ei enää mene mikään pykälä päälle, korisee vaan.
Veikkauksia? Kytkinlevyn boorit? Ja konehan on 660 faari.

No voi voi  :(
Onko variaattori ehjän näköinen?