Itte sovin tässä äskettäin vaihtokaupat 6300-> liikennemallin 6850 ht2 turbiinikytkimellä, ilmastoinnilla ja etukuormaimella.
Sikäli koskettaa aihetta että uudessa koneessa on ymmärtääkseni tuo stanan jakajapumppu ja etuakselina siin on teollisuus carraro ilman lukkoa.
Semmosia tiedonmurusia sain tuota konetta koskien että:
Koneella ajettu liki 7000h ja etuakselissa ei ole kuulemma ollut kummempia murheita, maatalouskäyttöä etukuormaimena 960 kuikka. Yksi navan tiiviste vuotaa.
Suokoneissa on ollut ongelmia noiden carrarojen napojen tiviisteiden ja olka-akselin napakuppien kanssa, kun se laakerointi kuluu liiaksi, niin napakuppi halkeaa ja senjälkeen saattaa hajottaa akselinkin kun irtoaa koko napa. Tuon ei pitäisi olla suuri ongelma jos laakerit vaihtaa ajallaan. Tosin paripyörillä ja isolla kuormaimella voi hajota ihan huonouttaankin kuulemma.
Tasauspyörästön hilock lukossa on noissa carraron akseleissa kuulemma sellaista ominaisuutta että niistä ei välttämättä saa tehtyä kovin kestävää. On kuulemma tehty jo syntyjään vähä huonosti, voi käydä mm. siten että peräöljyt vuotavat etuakselikoteloon. Tai sitten kaveri vain sanoi tuon edellisen sen takia kun harmittelin lukon puuttumista etuakselista
Hitechin kakkosversio on ohjelmointiominaisuuksiltaan monipuolisempi ja toiminnaltaan luotettavampi. 6850:n edellisellä omistajalla oli joskus ollut ykköshitekki ja siinä oli joskus ollut pieniä toimintahäiriöitä. Tämä kakkosversio oli toiminut ongelmitta.
On nuo aika haluttuja koneita, tuo oma 6850 oli laitettu nettiin lauantaina ja bongasin sen sunnuntaina. Soittelin siitä maanantaina ja kävin kattomassa ja tekemässä kaupat tiistaina. Oli kuulemma jo tiistaipäivänä muutkin kiinnostuneet soitelleet. Enkä minä usko että myyjä siinä huijasi, hyvillä varusteilla olevat koneet on haluttuja vaikka tunteja onkin jo mittarissa kohtuupaljon.
Ja vielä tuosta öljymerkistä, uuteen koneeseen en aio etuakseliin laittaa muuta kuin valtran omia öljyjä vastaavia öljyjä/laatuja. Joskus 6300:n etuakselissa oli Teboilin kuraa ja normaalin vaihtovälin aikana öljy oli muuttunut harmaaksi litkuksi joka tuli paineella ulos. Toisin kuin shellin öljy jolle huoltokin lupaa 300h pidemmän vaihtovälin ja tämä öljy oli vielä ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna säilyttänyt ominaisuutensa 800 käyttötunnin jälkeen.