Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kani  (Luettu 137176 kertaa)

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Mulla on nyt valkoisenmaatiaisen ja ranskanlupan risteytyksiä, ja aion sotkea tuohon vielä muitakin lihakanirotuja. Ranskanluppa pysyy kuitenkin aina hyvin edustettuna koktailissa. Jättikaneista belgianjätillä ja saksanjättiperhosella on huonompi lihas-luusuhde, niitä en aio käyttää. Joku sanoi kauniisti, että lihakanien teurasiässä belgianjätti on vielä pelkkää luuta ja korvia. Puhdasrotuinen ranskanluppa on iso (yli 5,5-kiloinen täkäläisen rotumääritelmän mukaan), mutta kasvaa hitaammin kuin nelikiloiset lihakanit.

Euroopan isoissa kaniloissa käytetään yleisimmin uudenseelanninvalkoista. Tehotuotannossa suositaan valkoisia kaneja, koska irtokarvat eivät näytä niin ikäviltä lihassa, kun niitä kuitenkin liukuhihnateurastuksessa jää (ja kyllä kotioloissakin). Poikaset menevät siellä teuraaksi kaksikuisina ja noin kahden kilon painoisina.

Omillani teetän kaksi poikuetta vuodessa, teurastus 3-4 kk:n vanhana, ja painoa pitäisi olla kolmisen kiloa. Ruokinnassa olen käyttänyt kuivaheinän ja tuorenurmen (= kaikenmaailman rikkaruohojen ja oksien) ohessa kauraa ja Primo II:sta, mutta vastaisuudessa täytyy vähentää väkirehun osuutta tai muuttaa koostumusta valkuaispitoisemmaksi, etteivät paistikkaat rasvoitu. Luonnostaan kani on hyvin vähärasvainen, mutta nuo lihakanirodut on jalostettu nopeasti kasvaviksi, ja tehoruokinnalla niistä saa läskejä. Lisäksi mulla on varaa ottaa huomioon maku, kasvatan vain kotitarpeiksi enkä yritä maksimoida voittoa. Sekalaisilla yrteillä 4 kuukautta elänyt maistuu oletettavasti paremmalta kuin Primoa 3 kk syönyt. Kanin rasva ei ole erityisen her*****sta.

e.parviaisella on hyvä pointti tuossa emokanin muutaman viikon lepotauossa kierrosten välissä. Kani pystyy tiinehtymään samana päivänä kuin on poikinut. Tällöin poikasten vieroitus 28 vrk:n kuluttua ja uusi pesällinen syntyy 31 vrk:n kuluttua. Kuitenkin, jos halutaan ensimmäisestä poikueesta mahdollisimman hyvin kasvava, kannattaa vieroitusta siirtää pari viikkoa myöhemmäksi. Suosittelen varsinkin (meille) aloitteleville kasvattajille. Tämä säästää myös emoa. Jos on hyvä emokani jota on tarkoitus käyttää useampana vuotena, ei kannata ajaa sitä heti piippuun. Stressaantunut emokani ei tuota isoja terveitä poikueita, jos yleensä ollenkaan.

Jättikanirodut eivät ole kovin pitkäikäisiä, ranskanluppa elää yleensä noin neljävuotiaaksi. Kaksivuotias kokenut emo on kuitenkin todennäköisesti tuottoisampi kuin ensikertalainen alle vuoden vanha.

Kani on tuottoisimmillaan keväällä ja kesällä. Syksyn ja talven aikana voi tiinehtyä, mutta todennäköisyys tähän on vähäisempi, poikuekoot pienempiä, keskenmenot ja poikasten hylkääminen tavallisempia ja maidontuotanto heikompaa. Tämä siis noin keskimäärin, kyllä talvellakin voi hyvin onnistua.

Koska Suomessa ei ole lakia tuotantokanien kohtelusta, niitä tietääkseni koskee se mitä laissa on säädetty lemmikkikaneista. Mistä e.parviainen löysit tiedon tuosta 4 poikueen rajoituksesta lemmikki- vaan ei tuotantokaneilla?

Lopetus- eli tainnutusjousia saa nykyään myös Suomesta: http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet/muut_kotielaimet/131/

Viimeksi muokattu: 15.01.12 - klo:14:30 kirjoittanut Leena

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
KIITOKSIA LEENA!
Oli todella mielenkiintoinen ja käyttökelpoinen postaus! :)
Yritin etsiä tuota suositusta 4 poikueesta vuodessa, mutta en löydä enää mistään. En siis edes lemmikkikanien puolelta! Siksi epäilin, josko se onkin vain tosiaan hyvä tapa, eikä missään virallisissa asetuksissa. Olen kuitenkin jo monta monta vuotta pitänyt sitä virallisena kantana, eipä siitä haittaakaan ole ollut.. Itse olen poi'ittanut korkeintaan kolme kertaa vuodessa, mutta eipä meillä tuota tarvetta ole ollutkaan. Muilta osin asetukset löytyy erikseen lemmikki- ja tuotantokaneille eviran sivuilta (tuskin uutinen kellekään.. :)).

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kani
KIITOKSIA LEENA!
Oli todella mielenkiintoinen ja käyttökelpoinen postaus! :)
Yritin etsiä tuota suositusta 4 poikueesta vuodessa, mutta en löydä enää mistään. En siis edes lemmikkikanien puolelta! Siksi epäilin, josko se onkin vain tosiaan hyvä tapa, eikä missään virallisissa asetuksissa. Olen kuitenkin jo monta monta vuotta pitänyt sitä virallisena kantana, eipä siitä haittaakaan ole ollut.. Itse olen poi'ittanut korkeintaan kolme kertaa vuodessa, mutta eipä meillä tuota tarvetta ole ollutkaan. Muilta osin asetukset löytyy erikseen lemmikki- ja tuotantokaneille eviran sivuilta (tuskin uutinen kellekään.. :)).

"No niin, nyt näitäkin löytyy viimein Suomesta! Saksasta tilattiin kysynnän vuoksi Goldhase-lopetusjousia, jotka sopii kaneille ja vesilinnulle. Tämän avulla eläimen voi lopettaa ilman eläinrääkkäystä eikä tähän ei tarvitse erillisiä panoksia. Lopetusjousi on kevyt, helppo käyttää ja aina käyttövalmis. Pähkinänkuoressa siis jousi viritetään, asetetaan oikeaan kohtaan ja laukaistaan. Eläin on hetkessä täysin tuskaton ja syvässä tiedottomuuden tilassa. Mukana tulee suomenkieliset käyttöohjeet."

 ;D ;D ;D ;D

täysin tuskaton ja syvässä tiedottomuuden tilassa...

Eikös se olekaan kuollut? 

Kui mää ain olen paras?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
täysin tuskaton ja syvässä tiedottomuuden tilassa...

Eikös se olekaan kuollut?
Eihän se ole...     Sillä on vaan pieni reikä aivoissa :o     Mielestäni mahdollisuus, että kani tuosta heräisi ja lähtisi pomppimaan, on korkeintaan teoreettinen.   
    Minä lähestyisin asiaa niin että pahaa aavistamatonta kania on paras ampua oikealla pyssyllä niin että aivoihin tosiaan tulee aukko mistä veret voi virrata pois niin ei erikseen tarvitse verenlaskuja tehdä, eikä tarvitse sitä kania pyydystää eikä myöskään pitää leukaa kovaa alustaa vasten jolloin kani oletettavasti pyristelee vastaan :-\     Itselläni ei ole kun haulikko ja ilmakivääri, 12mm täyteinen on liika jytky ja ilmakivääri on laiton kanin ampumiseen joten jokin pienari ehkä pitäisi ostaa :)

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Niin kuin rene sanoi, ei se kani lopetusjouseen (heti) kuole. Siksi minusta parempi nimi onkin tainnutusjousi eikä lopetusjousi. Kuten muistamme, pupujenkin teurastukseen kuuluu a) tainnutus ja b) verenlasku, joka alkaa 60 sekunnin sisällä tainnutuksesta. Jousella voi siis tehdä vain alkupuolen teurastuksesta. Renen menetelmällä hoituu molemmat samalla kertaa, tai jollain isommalla pulttipyssyllä tms. Itse tykkään hoitaa tainnutuksen lopetusjousella lähietäisyydeltä, etten osu ohi. Kani painaa usein itse leukansa maahan, kun sitä silittää otsasta. Isäntä (jolla on asiasta enemmän kokemusta) hoitaa tainnutuksen putkenpätkällä, mutta täytyyhän kania siinäkin pitää kiinni ja oikeassa asennossa, ja täytyy osua kohdalleen. Nyt kun eläinsuojelijat yrittävät saada aikaan direktiiviä, joka rajoittaisi teuraskuljetusten pituuden 8 tuntiin, täytyy sanoa että olen tyytyväinen: meidän paistikkaat kuolee omalla pihalla ja voikukanlehti suussa.

Kiitos, e.parviainen!  :-*

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Nyt kun eläinsuojelijat yrittävät saada aikaan direktiiviä, joka rajoittaisi teuraskuljetusten pituuden 8 tuntiin, täytyy sanoa että olen tyytyväinen: meidän paistikkaat kuolee omalla pihalla ja voikukanlehti suussa.

AIVAN! :)

Tämä on usein vähän arka aihe, tämä käärmeen ruokinta, mutta ehkä kerrankin olen foorumilla joka asian sietää (?) :). Tuo lopetusjousi tuntuu nyt melko turhalta hankinnalta, kun vaan tainnuttaa. Ja kun menee käärmeelle, ei voi laskea verta (tai tietenkin voi, mutta siinä on sitten omia haittapuolia, joita en jaksa tässä luetella). Isommilla kaneilla kuitenkin koen, että jokin muu keino täytyisi ottaa käyttöön? Ukko ehdotti naulapyssyä, naula päähän ja vedetään ulos... :S Tuleeko kellekään mitään ajatuksia mieleen, hyviä keinoja?

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Tuolta puput.netistä löytyy yllättäen piilotettu tuotantokanifoorumi, jossa näitä asioita siedetään. Sinne vaan täytyy ensin rekisteröityä, että tuotantokanipuoli tulisi näkyviin. Siellä käsitellään tätä teurastamisasiaakin.

Naulapyssy on periaatteessa sama kuin lopetusjousi. Lain mukaan kani ei kuitenkaan ole teurastettu, ennen kuin on veretkin laskettu. Jotkut haluavat koirillekin ostaa kaneja, joista ei ole veriä laskettu, niin laitonta kuin onkin. Mulle on jäänyt hämäräksi, mikä siinä verenlaskussa on niin hankalaa. Jos teurastat kylppärissä tai pihamaalla, ei siitä sotkua paljon tule. Siistimpi ihminen, joka ei halua rottia houkutella, laskee veret pihallakin ämpäriin. Siitä sitten viemäriin, jos vesivessa on. Kani kyllä sätkii refleksinomaisesti tainnutuksen jälkeenkin ja pumppaa samalla nopeasti itsensä kuiviin, kun pidät sitä pää alaspäin. Jos sulla on niin iso (pultti)pyssy, että kani siihen laakista kuolee, sitten ne veret vaan valuu päälaesta eikä kaulavaltimosta.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Naulaimella minäkin olin aikonut joskus noita lasautella. Minulla on naulain josta on osa runkoa poistettu jolloin iskuri tulee pari senttiä pitkälle ja hyvin äkäisesti...   Vaan helvatun vaarallinen peli tuo :(      Kyllä varmaan se tainnutusjousi on paras, lopullisen iskun voi silloin antaa vaikka vasaralla nuppiin niin ei kyllä enää lähde pupu karkuun :-\

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kani
No miten se toi kani, tähän Halai teurastuksen oikein sopii ????

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Kun  eläinkaupasta ostaa ruokaeläimen (pakaste), niin niissä ei ikinä ole mitään reikää. Miten veret on siis laskettu vai onko laskettu?
Meillä oli pakko alkaa tuottamaan tuota ruokaa itse, kun otus kasvoi niin isoksi, että oli aina hankala saada pakasteruokaa. Ei ole niin paljon niin isoa tarjolla.
Itse kysyin kauan aikaa sitten Rauliolta (Herppeihin erikoistunut EL, HKI), miten ruokaeläimet kannattaisi lahdata oikein, niin vastaus oli, että kova isku päähän riittää. Eipä nuo ole tähän mennessä henkiin heräillyt, parhaimpamme mukaan ollaan elonmerkkien odoteltu hiipuvan ennen syöttöä.
Taitaa tuo tainnutusjousi olla siistein tapa sitten kuitennii.. ympäri ämpäri... :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Kun  eläinkaupasta ostaa ruokaeläimen (pakaste), niin...
Onko ne ruokaeläimet aina samanlaisia, onko esim pakattu erilailla ja millainen on paras ruokaeläin?
  Tuossa sellainen tuli mieleen että tainnutusjousella se aivotoiminnan lamautus ja jos heti perään heittää kanin vakuumipakettiin ja ilmat pois niin ei takuulla taju palaa. Pakastuminenkin oletettavasti on nopeampaa kun turkista on ilmat pois eristämästä ja raatoa pilaamasta.   Mitäs se voisi pakastettu vakuumikokokani maksaa, kilohinnalla kai niitä myydään?
   Tainnutusjousi tekee niin pienen reiän turkkiin että luulen sen löytyminen olevan ihan mahdotonta :)

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Kun eläinkaupasta ostaa (minun kokemuksella, aikaa on muutama vuosi viime kerrasta), niin ei ikinä tiedä mistä ne tulee ja miten tapettu, ym. Yritin kysellä, mutta ei myyjätkään ikinä tienneet. Se oli yksi iso vaikuttaja siihen, että aloin kasvattamaan omat. Ei tuntunut oikein..miten sen nyt sanoisi.. hyvältä? :)
Koskaan ei ole ollut vakuumipakattuna. Joko ovat olleet yksinään muovipusseissa tai sitten on kysytty, että montako laitetaan, ja sieltä nostetaan sitten muovipussiin pahvilaatikosta elukkaa. Sitä tainnutusjousen jälkeä en niinkään meinannut, vaan juuri tuota verenlaskua, koska siitä ei kyllä ole ollut mitään merkkejä, ja siitä luulisi jonkinlainen edes jäävän? Ne on olleet vaan död, ei ikinä mitään merkkejä. Toivottavasti nykyään käytetään vakuumipakkauksia, aika hyvä keino.

Voin varmaan siis "hyvällä omalla tunnolla" jatkaa isompienkin kanien kanssa niin, että kunnon tainnutus ja suoraan terraarioon? Käärme ottaa meillä sen nopeasti syleilyyn, eli kai se on verrattavissa vakuumipakkaukseen... ;) Katsomme silmät, pulssin, hengityksen ym. ennen kuin laitamme käärmeelle, ja tähän mennessä ei ole huteja tullut.

Parhaasta ruokaeläimestä en osaa sanoa, riippuu kelle syöttää. Enimmäkseen siellä myydään erikokoisia rottia, mutta joskus sai tosiaan kanejakin. Pääkaupunkiseudulla on varmaan parempi valikoima, mutta täällä syrjemmällä ruokaeläinten koko jäi nopsaan liian pieneksi. Kuitenkin yleisellä tasolla voin sanoa, että käärme voi selvästi paremmin itsekasvatetulla, tuoreella ruoalla! Ihan silminnähtävä ero. Nykyisiin hintoihin en osaa kommentoida, silloin esim. jättirotta (liekö oliko puolta kiloa, ei kuitenkaan yli kiloa) maksoi 10-15 e/kpl. Kaneja, korkeintaan parikiloisia, sai muistaakseni samaan hintaan, hieman ehkä yli. Hitto, kun ei toi muisti enää meinaa olla entisensä.. :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Katsomme silmät, pulssin, hengityksen ym. ennen kuin laitamme käärmeelle, ja tähän mennessä ei ole huteja tullut.
Siis jos kani ei hengitä tai jos sydän ei lyö niin kuollut on :-\    Ei tainnutusjousi sinällään kai vielä kumpaakaan noista lopeta.   Ja sydämen lyönnit on edellytyskin että veret yleensä on laskettavissa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kani
Kun eläinkaupasta ostaa (minun kokemuksella, aikaa on muutama vuosi viime kerrasta), niin ei ikinä tiedä mistä ne tulee ja miten tapettu, ym. Yritin kysellä, mutta ei myyjätkään ikinä tienneet. Se oli yksi iso vaikuttaja siihen, että aloin kasvattamaan omat. Ei tuntunut oikein..miten sen nyt sanoisi.. hyvältä? :)
Koskaan ei ole ollut vakuumipakattuna. Joko ovat olleet yksinään muovipusseissa tai sitten on kysytty, että montako laitetaan, ja sieltä nostetaan sitten muovipussiin pahvilaatikosta elukkaa. Sitä tainnutusjousen jälkeä en niinkään meinannut, vaan juuri tuota verenlaskua, koska siitä ei kyllä ole ollut mitään merkkejä, ja siitä luulisi jonkinlainen edes jäävän? Ne on olleet vaan död, ei ikinä mitään merkkejä. Toivottavasti nykyään käytetään vakuumipakkauksia, aika hyvä keino.

Voin varmaan siis "hyvällä omalla tunnolla" jatkaa isompienkin kanien kanssa niin, että kunnon tainnutus ja suoraan terraarioon? Käärme ottaa meillä sen nopeasti syleilyyn, eli kai se on verrattavissa vakuumipakkaukseen... ;) Katsomme silmät, pulssin, hengityksen ym. ennen kuin laitamme käärmeelle, ja tähän mennessä ei ole huteja tullut.

Parhaasta ruokaeläimestä en osaa sanoa, riippuu kelle syöttää. Enimmäkseen siellä myydään erikokoisia rottia, mutta joskus sai tosiaan kanejakin. Pääkaupunkiseudulla on varmaan parempi valikoima, mutta täällä syrjemmällä ruokaeläinten koko jäi nopsaan liian pieneksi. Kuitenkin yleisellä tasolla voin sanoa, että käärme voi selvästi paremmin itsekasvatetulla, tuoreella ruoalla! Ihan silminnähtävä ero. Nykyisiin hintoihin en osaa kommentoida, silloin esim. jättirotta (liekö oliko puolta kiloa, ei kuitenkaan yli kiloa) maksoi 10-15 e/kpl. Kaneja, korkeintaan parikiloisia, sai muistaakseni samaan hintaan, hieman ehkä yli. Hitto, kun ei toi muisti enää meinaa olla entisensä.. :D

Aika hyvä kilohinta rotalla ????

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Aika hyvä kilohinta rotalla ????
Onhan se.   Ihan toista kun naudasta maksettava 3 euroa teuraspainolle.   Kanien hinta taitaa olla vakiintunut siihen kahteen kymppiin kappale mutta kysyntä ja tarjonta eivät vaan oikein kohtaa :-\