Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kani  (Luettu 137178 kertaa)

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Olen valitsemassa meille lihakanirotua, enkä osaa päättää! Mitä rotua suosittelette? Mistä lopetusjousia saa tilattua?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kani
Olen valitsemassa meille lihakanirotua, enkä osaa päättää! Mitä rotua suosittelette? Mistä lopetusjousia saa tilattua?

Eikös tää Ranskan luppa ole aika iso ????

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Olen valitsemassa meille lihakanirotua, enkä osaa päättää! Mitä rotua suosittelette? Mistä lopetusjousia saa tilattua?

Eikös tää Ranskan luppa ole aika iso ????
Onhan se.   Suurin luppakorvainen   ja    leppoisa "lötkö".   Lihantuotantoon ei kylläkään puhdasrotuisena kuulemma paras.   Emona kai hyvä, patakaneilla isänä kuulemma wiener parempi.   Valkoisen maatiaisen ja ranskiksen jälkeläiset ovat kuulemma erityisen tehokkaita kasvamaan.
   Itselläni on muutama puhdas ranskanluppa ja niillä mennään, toisaalta niiden syöminen ei nyt pelkästään ole mikään itsetarkoitus.
 Lopetusjousia ja paljon muutakin kanien ja tipujen kasvatukseen varsin kohtuullisella hinnalla :                                    http://www.breker.de/

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Jo ehdin varata belgianjätin poikasen tuossa viikon alussa, mutta sen jälkeen olen saanut käsitystä, että ei olisi niin lihaisa.. Nyt mietin, joskos ottaisin sen belgianjättinaaraan ja myöhemmin sille ranskanluppa-uroksen, kun näiden keskustelujen perusteella sekarotuisista tulisi parempia lihakaneja. Herättääkö ajatuksia? :)

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Ja kiitos tuosta linkistä, tuollahan on KAIKKEA ja HALVALLA!! :) Eiku tilaamaan...

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kani
Kumpaa satsaat enempi, kasvukykyyn vai lisääntymiskykyyn.
Onko noissa poikueissa ja niiden pentumäärissä kuinka suuria eroja rotujen kesken.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Kumpaa satsaat enempi, kasvukykyyn vai lisääntymiskykyyn.
Onko noissa poikueissa ja niiden pentumäärissä kuinka suuria eroja rotujen kesken.
Belggari ehkä tekee hiukan pienempiä poikueita, emo-ominaisuudet ei ole parhaat mahdolliset.   Isoin ja painavin kani kyllä, paino saattaa olla jopa 10kg, se paino ei vaan lihantuotannossa tahdo tulla oikein hyödyksi kun kasvuaika on pitkä ja isompi osa painosta muodostuu isoista luista.   Teurasruhon paras käyttötarkoitus minun mielestä on koiranruoka mutta kyllä tuota ruuaksikin vähinsä joillakin on.
  Optimitilanteessa ranskis tekee 6 poikuetta vuodessa, poikasmäärä 8-12, poikasten paino 3 kuisina patavalmiina 3 kiloa ja teuraspainokin 1,5 kiloa.     Käytännössä lievällä harrastuspohjalla jo 30 poikasta vuodessa on hyvä tulos omasta mielestäni mutta jostain keskieurooppalaisilta sivuilta luin joskus yli sadasta poikasesta :)

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Ei kai lihakanejaan saa suositusta enempää poi'ittaa?? (suositus on 4 poikuetta vuodessa).
Tarkoitus olisi pitää yksi emä ja isä jatkuvasti ja poikasista ruokaa koirille ja käärmeelle, mutta miksei itsellekin jos innostuu.. Eli ei kasvateta kauhean pitkään, saisivat puolen vuoden iässä viimeistään päätyä jonkun lautaselle. Poikueiden ei tarvitse olla isoja. Lähinnä sitä haen, että minkäköhänlaisella miksauksella sitä saisi alle puolivuotiaista jo ok lihaa.. Varmaan olen jo ihan oikeilla jäljillä? Turhaan taidan säntäillä ajatusten kanssa.. :)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kani
Ei kai lihakanejaan saa suositusta enempää poi'ittaa?? (suositus on 4 poikuetta vuodessa).
Tarkoitus olisi pitää yksi emä ja isä jatkuvasti ja poikasista ruokaa koirille ja käärmeelle, mutta miksei itsellekin jos innostuu.. Eli ei kasvateta kauhean pitkään, saisivat puolen vuoden iässä viimeistään päätyä jonkun lautaselle. Poikueiden ei tarvitse olla isoja. Lähinnä sitä haen, että minkäköhänlaisella miksauksella sitä saisi alle puolivuotiaista jo ok lihaa.. Varmaan olen jo ihan oikeilla jäljillä? Turhaan taidan säntäillä ajatusten kanssa.. :)

 ;D Ihanaa  ;D

Eikös pikkupupun voisi antaa käärmeelle elävänä, saisi hyvää matskua pääsiäiskortteihin  :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Ei kai lihakanejaan saa suositusta enempää poi'ittaa?? (suositus on 4 poikuetta vuodessa).
Tarkoitus olisi pitää yksi emä ja isä jatkuvasti ja poikasista ruokaa koirille ja käärmeelle
  Jaa miksei??   Mitä jos olisi suositus että kana saa munia vain 5 kuukautta vuodessa :P   Haasteellista kyllä on kovin monta poikuetta saada vuoteen aikaiseksi mutta niin monta kannattaa teettää kun putkeen onnistuu.
  Käärmeen ruokavaliosta ei ole minulla mitään hajua mutta koiralle belgianjätti on varmaan luiden määrän suhteessa lihaan oikein sopiva.

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Liekö kana yhtään eri asia kuin kani? ;)
Suositus tosiaan lemmikkikaneilla on, että poikaset korkeintaan 4 kertaa vuodessa, jotta emä saisi sopivan lepoajan. Tarkistelin asiaa, niin sama ei päde tuotantokaneilla. Aika hassua sinänsä.. :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
 :-\   Minä en ole tiennytkään että suomessa on erikseen ohjeita tuotanto ja harrastekaneille...   Noo, ei ole ihan taattua että neljäkään poikuetta vuodessa onnistuu suomen suvessa.

e.parviainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Kani
Kaipa se 4 kertaa vuodessa on ennemminkin sellainen "hyvä tapa" kuin virallinen asetus. Emolle jää poikasten vieroituksen jälkeen sitten muutama viikko aikaa levätä ennen uutta kierrosta. Mutta: Valtioneuvoston asetus koirien, kissojen ja muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten suojelusta koskee lemmikkinä pidettäviä kaneja, mutta ei tuotantokaneja. (Evira, Finlex)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kani
Kaipa se 4 kertaa vuodessa on ennemminkin sellainen "hyvä tapa" kuin virallinen asetus. Emolle jää poikasten vieroituksen jälkeen sitten muutama viikko aikaa levätä ennen uutta kierrosta. Mutta: Valtioneuvoston asetus koirien, kissojen ja muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten suojelusta koskee lemmikkinä pidettäviä kaneja, mutta ei tuotantokaneja. (Evira, Finlex)

Se taitaa olla vaan semmonen suositus ...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Kaipa se 4 kertaa vuodessa on ennemminkin sellainen "hyvä tapa" kuin virallinen asetus. Emolle jää poikasten vieroituksen jälkeen sitten muutama viikko aikaa levätä ennen uutta kierrosta. Mutta: Valtioneuvoston asetus koirien, kissojen ja muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten suojelusta koskee lemmikkinä pidettäviä kaneja, mutta ei tuotantokaneja. (Evira, Finlex)

Se taitaa olla vaan semmonen suositus ...
Niitä on tosiaan noita suosituksia, niistä ei muuhun ole kun pyyhkimiseen >:(