Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mimmonen vinssi  (Luettu 6987 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7149
  • karkki vai keppana?
Vs: Mimmonen vinssi
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Miksi ei te sitä vinssiä omaksi laitteekseen? Ei sitä 200kg:n keksintöä mihinkään heitellä käsin, eikä kyllä jaloinkaan.
pessimisti ei pety!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8935
Vs: Mimmonen vinssi
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Miksi ei te sitä vinssiä omaksi laitteekseen? Ei sitä 200kg:n keksintöä mihinkään heitellä käsin, eikä kyllä jaloinkaan.

Täysperäyhdistelmä kuorman kanssa jumissa ja osin uponneena on ilkee vetää kenen tahansa millä tahansa. Vetokoneen kun pitää vielä pysyä paikallaankin.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Mimmonen vinssi
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Miksi ei te sitä vinssiä omaksi laitteekseen? Ei sitä 200kg:n keksintöä mihinkään heitellä käsin, eikä kyllä jaloinkaan.

Täysperäyhdistelmä kuorman kanssa jumissa ja osin uponneena on ilkee vetää kenen tahansa millä tahansa. Vetokoneen kun pitää vielä pysyä paikallaankin.  ;D
Notta Ännäläisenku paenottaa kahteenkymmeneen tonniin ja laittaa kettingit joka nurkkaan nii alakaa nousemaan. Ja jos ei nouse niin sitten ollaan vaan hissukseen...  ;)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4605
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mimmonen vinssi
Jos lähdetään linjalle että voimaa löytyy niin paljon kuin tarvitaan, niin sitten se vaijerin toinen pää ei kyllä saa olla missään tekemisissä enää traktorin kanssa. Eli ei mihinkään traktorin koukkuun tms ellei halua ensitöikseen keräillä traktorin kappaleita.
Tukivoiman pitää kohdistua vain ja ainoastaan siihen maatukeen ja vinssin runkoon, traktori antaa vain hydraulipaineet tai pyöritysvoimaa ja siirtää keksintöä tarvittaessa.

Eikä ne vedettävätkään kestä mitä tahansa. Tuossa lumiaurakuski kertoi että kun oikeasti iso pyöräkone jostain louhokselta oli käynyt nyppäämässä auton ojasta ylos ja veti (ja nosti?) vähän vinosti, tietty jotta auto tuli ojasta ylös eikä vaan tullut ojaa pitkin, niin auton runko jäikin pysyvästi kieroksi kun koppi kenottaa tasamaalla somasti kallellaan... :-/ Autossa oli ilmeisesti sorakuorma päällä siellä ojassa.

Kunnon kaivinkoneen telamoottorista tai vastaavasta säteismäntäkoneesta vaihteineen löytyy kyllä voimaa, mutta sellaista ei ole helppoa löytää halvalla ja ehjänä.
Yksi 'helppo' tapa olisi yksinkertaisesti iso pitkä sylinteri, vaikka 3 m iskulla mutta se ei ole halpa. Eikä kevyt jos se on iso. Lisäksi ketjua tms pitää sitten lyhentää pätkä kerrallan homman edetessä. 150 millinen työntäisi 35 t / 200 bar. Pitäisi riittää useimpiin tilanteisiin joita tavalliselle immeiselle vastaan tulee. Suohon kadonneet 70 tonnin autonosturit ovat sitten toinen juttu.

Tuurilla ja sopivista 'romuista' saattaa saada jotain loihdittua inhimilliselläkin hinnalla, mutta jos tekee hyvän ja luotettavista osista niin ei sitä ilmaiseksi saa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8935
Vs: Mimmonen vinssi
Jos lähdetään linjalle että voimaa löytyy niin paljon kuin tarvitaan, niin sitten se vaijerin toinen pää ei kyllä saa olla missään tekemisissä enää traktorin kanssa. Eli ei mihinkään traktorin koukkuun tms ellei halua ensitöikseen keräillä traktorin kappaleita.
Tukivoiman pitää kohdistua vain ja ainoastaan siihen maatukeen ja vinssin runkoon, traktori antaa vain hydraulipaineet tai pyöritysvoimaa ja siirtää keksintöä tarvittaessa.

Eikä ne vedettävätkään kestä mitä tahansa. Tuossa lumiaurakuski kertoi että kun oikeasti iso pyöräkone jostain louhokselta oli käynyt nyppäämässä auton ojasta ylos ja veti (ja nosti?) vähän vinosti, tietty jotta auto tuli ojasta ylös eikä vaan tullut ojaa pitkin, niin auton runko jäikin pysyvästi kieroksi kun koppi kenottaa tasamaalla somasti kallellaan... :-/ Autossa oli ilmeisesti sorakuorma päällä siellä ojassa.

Kunnon kaivinkoneen telamoottorista tai vastaavasta säteismäntäkoneesta vaihteineen löytyy kyllä voimaa, mutta sellaista ei ole helppoa löytää halvalla ja ehjänä.
Yksi 'helppo' tapa olisi yksinkertaisesti iso pitkä sylinteri, vaikka 3 m iskulla mutta se ei ole halpa. Eikä kevyt jos se on iso. Lisäksi ketjua tms pitää sitten lyhentää pätkä kerrallan homman edetessä. 150 millinen työntäisi 35 t / 200 bar. Pitäisi riittää useimpiin tilanteisiin joita tavalliselle immeiselle vastaan tulee. Suohon kadonneet 70 tonnin autonosturit ovat sitten toinen juttu.

Tuurilla ja sopivista 'romuista' saattaa saada jotain loihdittua inhimilliselläkin hinnalla, mutta jos tekee hyvän ja luotettavista osista niin ei sitä ilmaiseksi saa.

Hyvän saa itse tekemällä. Luotettavuus tai sen puute tekee vinssaamisen jännäksi. Niinkuin Mavin toiminta, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Mimmonen vinssi
Vemssille olis tuossa metsätraktorin mäenlaskulinkissä videokuvaa valmiista vinssiaparaatista...