Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu  (Luettu 16402 kertaa)

Metsaman

  • Vieras
Tietokoneen kiintolevyä tonkiessa löytyi kymmenkunta vuotta vanhoja Pika / Pinox metsäkoneiden videoita, toimivan tuntuinen laite etenkin tuo "combikoura", R.I.P  ...  :(

Pinox 818 Metsäkone

https://www.youtube.com/watch?v=TklYJojEnVM

Pinox 828 "combikouralla"

https://www.youtube.com/watch?v=VBHU3T0NplA

Pinox 856 Harvesteri

https://www.youtube.com/watch?v=PQjO1u4WmV8

Viimeksi muokattu: 23.04.15 - klo:18:15 kirjoittanut Metsaman

Köntys

  • Vieras
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu

Olikko itse puikoissa?

Metsaman

  • Vieras
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu

Olikko itse puikoissa?

Mieli tekis sanoa että olin mutta en kyllä ollut.  :(

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu

Olikko itse puikoissa?

Mieli tekis sanoa että olin mutta en kyllä ollut.  :(

Kuvasit?
pessimisti ei pety!

Metsaman

  • Vieras
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu

Olikko itse puikoissa?

Mieli tekis sanoa että olin mutta en kyllä ollut.  :(

Kuvasit?

No en ollut kuvaamassakaan.  ::)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Metsaman

  • Vieras
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu

nranta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
 :) Kappas vaan. Ei ole muuten näkynyt paljoa vaihtokoneriveissäkään enää näitä kaunotaria

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
:) Kappas vaan. Ei ole muuten näkynyt paljoa vaihtokoneriveissäkään enää näitä kaunotaria

Ne onkin kovassa ajossa.
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Yhtä vanhaa Pikan motoa rassasin sähköpuolen osalta noin vuosi sitten.

Oli minusta ikäisekseen oikein siististi ja järkevästi tehty, niin että systeemit eivät nopeasti rapistu, ja oli vielä huoltoystävällinenkin.

Pahin ongelma noissa on ikääntyvät mittalaitteet - siinä vaiheessa kun kukaan ei enää niitä osaa huoltaa eikä varaosia saa on edessä pakkosaneeraus.
Tuossa yksilössä taisi olla joku iäkäs Kajaanin laatikko, vika oli loppujen lopuksi tietysti siinä, ilmeisesti EEPROMilta oli bitti nyrjähtänyt. Onneksi löytyi yksi paja jolla noita softia ja laitteen tuntemusta vielä oli.

Voihan sinne vaihtaa Motomitin tai Epecin jos rakenteluintoa ja osaamista riittää.. PonsseOpti 4G:tä ei ehkä kannata...

Metsaman

  • Vieras
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Yhtä vanhaa Pikan motoa rassasin sähköpuolen osalta noin vuosi sitten.

Oli minusta ikäisekseen oikein siististi ja järkevästi tehty, niin että systeemit eivät nopeasti rapistu, ja oli vielä huoltoystävällinenkin.

Pahin ongelma noissa on ikääntyvät mittalaitteet - siinä vaiheessa kun kukaan ei enää niitä osaa huoltaa eikä varaosia saa on edessä pakkosaneeraus.
Tuossa yksilössä taisi olla joku iäkäs Kajaanin laatikko, vika oli loppujen lopuksi tietysti siinä, ilmeisesti EEPROMilta oli bitti nyrjähtänyt. Onneksi löytyi yksi paja jolla noita softia ja laitteen tuntemusta vielä oli.

Voihan sinne vaihtaa Motomitin tai Epecin jos rakenteluintoa ja osaamista riittää.. PonsseOpti 4G:tä ei ehkä kannata...

Voipi olla melko hankala projekti, vankkaa osaamista pitäisi olla mutta sais varmaan kohtuu kuluilla tehtyä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Jos olisi tuollainen kone, voisin ottaa harrasteprojektina.

Muutama vuosi sitten vaihtelimme sähköposteja sellaisen henkilön kanssa joka oli päättänyt tehdä vanhaan omatarvemotoon itse mitta- ja ohjausälyn. Ja teki kanssa. Minä taas neuvoin häntä hydrauliikan suhteen :-) Mutta tuollainen vaatii niin kiinnostusta, aikaa kuin osaamistakin. Rahaa siihen menee melko vähän vaikka valitsee kunnon koteloinnit ja liittimet jne. Ei siinä loppujen lopuksi mitään salatiedettä ole, ellei tahdo jotain leimikosta oppivia apteeraussysteemejä, yhteyksiä firmojen järjestelmiin paikannustekniikoineen ja työajanseuratoineen kaikkineen. Eihän siellä ole kuin pituus- ja paksuusanturit ynnä muutama tilatieto hakkuupään mekaniikasta. Ja sitten ohjaillaan vaan muutamaa propoventtiliä, ennakoiden ja sopeutuen. Kaikki bittiliikenne mielellään vaikka CAN-väylän yli. Kyllä karvahattumallin tekee jos mikro-ohjaimet ovat tuttuja ja vähän vakoilee vaikka Epecin parametrilistaa josta voi päätellä minkälaisiin asioihin pitää varautua. Kuutiointikin on 'vain' matematiikkaa.

Nykyään saa käyttökelpoista valmista 'rautaa' käsittämättömän edullisesti jos tietää mitä ja mistä.

Ei kuitenkaan ole aloittelevan elektroniikkaharrastajan seuraava projekti - jos on tarkoitus saada se toimimaankin kohtuullisessa ajassa. Sopiva vasemman käden harjoitustyö vaikka DI:lle tms.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Eikös pikas ollu nosturinohjaus ja hydrauliikka jotain ihan omaa sävellystä mihin ei enään komponentteja saa eikä pahemmin neuvoakaan enää.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Eikös pikas ollu nosturinohjaus ja hydrauliikka jotain ihan omaa sävellystä mihin ei enään komponentteja saa eikä pahemmin neuvoakaan enää.

Jep, Pikoissa oli monesti Sakarin omakehittelemä venttiilistö, joka oli omavalmisteosista koottu.

Sakari oli kokonaisvaltainen tehtailija, taisi olla toimitusjohtaja-pääsuunnittelija-tehtaan talonmies samanaikaisesti  ;D

Metsaman

  • Vieras
Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Eikös pikas ollu nosturinohjaus ja hydrauliikka jotain ihan omaa sävellystä mihin ei enään komponentteja saa eikä pahemmin neuvoakaan enää.

Jep, Pikoissa oli monesti Sakarin omakehittelemä venttiilistö, joka oli omavalmisteosista koottu.

Sakari oli kokonaisvaltainen tehtailija, taisi olla toimitusjohtaja-pääsuunnittelija-tehtaan talonmies samanaikaisesti  ;D

Monitoimimies sanan varsinaisessa merkityksessä.  8)