Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Metsaman - 23.04.15 - klo:17:37

Otsikko: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 23.04.15 - klo:17:37
Tietokoneen kiintolevyä tonkiessa löytyi kymmenkunta vuotta vanhoja Pika / Pinox metsäkoneiden videoita, toimivan tuntuinen laite etenkin tuo "combikoura", R.I.P  ...  :(

Pinox 818 Metsäkone

https://www.youtube.com/watch?v=TklYJojEnVM

Pinox 828 "combikouralla"

https://www.youtube.com/watch?v=VBHU3T0NplA

Pinox 856 Harvesteri

https://www.youtube.com/watch?v=PQjO1u4WmV8
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Köntys - 23.04.15 - klo:19:01

Olikko itse puikoissa?
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 23.04.15 - klo:19:15

Olikko itse puikoissa?

Mieli tekis sanoa että olin mutta en kyllä ollut.  :(
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.04.15 - klo:21:06

Olikko itse puikoissa?

Mieli tekis sanoa että olin mutta en kyllä ollut.  :(

Kuvasit?
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 23.04.15 - klo:21:15

Olikko itse puikoissa?

Mieli tekis sanoa että olin mutta en kyllä ollut.  :(

Kuvasit?

No en ollut kuvaamassakaan.  ::)
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: apilas - 23.04.15 - klo:23:44


http://fi.wikipedia.org/wiki/Sakari_Pinom%C3%A4ki
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 24.04.15 - klo:12:25


http://fi.wikipedia.org/wiki/Sakari_Pinom%C3%A4ki

Melkoinen keksijä tuo Sakari, ehkä liiankin edellä aikaansa.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: nranta - 24.04.15 - klo:12:29
 :) Kappas vaan. Ei ole muuten näkynyt paljoa vaihtokoneriveissäkään enää näitä kaunotaria
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: apilas - 24.04.15 - klo:12:32
:) Kappas vaan. Ei ole muuten näkynyt paljoa vaihtokoneriveissäkään enää näitä kaunotaria

Ne onkin kovassa ajossa.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: metsajussi - 24.04.15 - klo:17:04
Yhtä vanhaa Pikan motoa rassasin sähköpuolen osalta noin vuosi sitten.

Oli minusta ikäisekseen oikein siististi ja järkevästi tehty, niin että systeemit eivät nopeasti rapistu, ja oli vielä huoltoystävällinenkin.

Pahin ongelma noissa on ikääntyvät mittalaitteet - siinä vaiheessa kun kukaan ei enää niitä osaa huoltaa eikä varaosia saa on edessä pakkosaneeraus.
Tuossa yksilössä taisi olla joku iäkäs Kajaanin laatikko, vika oli loppujen lopuksi tietysti siinä, ilmeisesti EEPROMilta oli bitti nyrjähtänyt. Onneksi löytyi yksi paja jolla noita softia ja laitteen tuntemusta vielä oli.

Voihan sinne vaihtaa Motomitin tai Epecin jos rakenteluintoa ja osaamista riittää.. PonsseOpti 4G:tä ei ehkä kannata...
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 24.04.15 - klo:17:31
Yhtä vanhaa Pikan motoa rassasin sähköpuolen osalta noin vuosi sitten.

Oli minusta ikäisekseen oikein siististi ja järkevästi tehty, niin että systeemit eivät nopeasti rapistu, ja oli vielä huoltoystävällinenkin.

Pahin ongelma noissa on ikääntyvät mittalaitteet - siinä vaiheessa kun kukaan ei enää niitä osaa huoltaa eikä varaosia saa on edessä pakkosaneeraus.
Tuossa yksilössä taisi olla joku iäkäs Kajaanin laatikko, vika oli loppujen lopuksi tietysti siinä, ilmeisesti EEPROMilta oli bitti nyrjähtänyt. Onneksi löytyi yksi paja jolla noita softia ja laitteen tuntemusta vielä oli.

Voihan sinne vaihtaa Motomitin tai Epecin jos rakenteluintoa ja osaamista riittää.. PonsseOpti 4G:tä ei ehkä kannata...

Voipi olla melko hankala projekti, vankkaa osaamista pitäisi olla mutta sais varmaan kohtuu kuluilla tehtyä.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: metsajussi - 24.04.15 - klo:21:15
Jos olisi tuollainen kone, voisin ottaa harrasteprojektina.

Muutama vuosi sitten vaihtelimme sähköposteja sellaisen henkilön kanssa joka oli päättänyt tehdä vanhaan omatarvemotoon itse mitta- ja ohjausälyn. Ja teki kanssa. Minä taas neuvoin häntä hydrauliikan suhteen :-) Mutta tuollainen vaatii niin kiinnostusta, aikaa kuin osaamistakin. Rahaa siihen menee melko vähän vaikka valitsee kunnon koteloinnit ja liittimet jne. Ei siinä loppujen lopuksi mitään salatiedettä ole, ellei tahdo jotain leimikosta oppivia apteeraussysteemejä, yhteyksiä firmojen järjestelmiin paikannustekniikoineen ja työajanseuratoineen kaikkineen. Eihän siellä ole kuin pituus- ja paksuusanturit ynnä muutama tilatieto hakkuupään mekaniikasta. Ja sitten ohjaillaan vaan muutamaa propoventtiliä, ennakoiden ja sopeutuen. Kaikki bittiliikenne mielellään vaikka CAN-väylän yli. Kyllä karvahattumallin tekee jos mikro-ohjaimet ovat tuttuja ja vähän vakoilee vaikka Epecin parametrilistaa josta voi päätellä minkälaisiin asioihin pitää varautua. Kuutiointikin on 'vain' matematiikkaa.

Nykyään saa käyttökelpoista valmista 'rautaa' käsittämättömän edullisesti jos tietää mitä ja mistä.

Ei kuitenkaan ole aloittelevan elektroniikkaharrastajan seuraava projekti - jos on tarkoitus saada se toimimaankin kohtuullisessa ajassa. Sopiva vasemman käden harjoitustyö vaikka DI:lle tms.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: erik - 24.04.15 - klo:21:27
Eikös pikas ollu nosturinohjaus ja hydrauliikka jotain ihan omaa sävellystä mihin ei enään komponentteja saa eikä pahemmin neuvoakaan enää.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: FMJ - 24.04.15 - klo:21:38
Eikös pikas ollu nosturinohjaus ja hydrauliikka jotain ihan omaa sävellystä mihin ei enään komponentteja saa eikä pahemmin neuvoakaan enää.

Jep, Pikoissa oli monesti Sakarin omakehittelemä venttiilistö, joka oli omavalmisteosista koottu.

Sakari oli kokonaisvaltainen tehtailija, taisi olla toimitusjohtaja-pääsuunnittelija-tehtaan talonmies samanaikaisesti  ;D
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 24.04.15 - klo:21:41
Eikös pikas ollu nosturinohjaus ja hydrauliikka jotain ihan omaa sävellystä mihin ei enään komponentteja saa eikä pahemmin neuvoakaan enää.

Jep, Pikoissa oli monesti Sakarin omakehittelemä venttiilistö, joka oli omavalmisteosista koottu.

Sakari oli kokonaisvaltainen tehtailija, taisi olla toimitusjohtaja-pääsuunnittelija-tehtaan talonmies samanaikaisesti  ;D

Monitoimimies sanan varsinaisessa merkityksessä.  8)
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Järkimies - 25.04.15 - klo:22:13
Tämmööstäki mietin kiinnostuksella milloin tuloo Suomehe? Ei tullut, ei. Tuli konkurssi.
https://sv-se.facebook.com/timbearAB (https://sv-se.facebook.com/timbearAB)
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 25.04.15 - klo:22:20
Tämmööstäki mietin kiinnostuksella milloin tuloo Suomehe? Ei tullut, ei. Tuli konkurssi.
https://sv-se.facebook.com/timbearAB (https://sv-se.facebook.com/timbearAB)

Muistuu ammoinen nokka jokeri mieleen ulkonäöstä... ???
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: FMJ - 25.04.15 - klo:22:32
Tämmööstäki mietin kiinnostuksella milloin tuloo Suomehe? Ei tullut, ei. Tuli konkurssi.
https://sv-se.facebook.com/timbearAB (https://sv-se.facebook.com/timbearAB)

Muistuu ammoinen nokka jokeri mieleen ulkonäöstä... ???

Noita erilaisia projekteja syntyy kuin sieniä sateella Ruotsissa. Siellä metsäyhtiöillä kovasti halua keksiä pyörä uudelleen ja ilmeisesti valtio tukee noita projekteja. Nyt on aukkokäyttöön tarkoitettujen kombikoneiden kehittelyä, esimerkiksi Komatsu teki oman järeän versionsa, pelkästään Holmenin pyynnöstä. Aika näyttää, jääkö ainoaksi kappaleeksi.
(http://www.atl.nu/sites/atl.nu/files/imagecache/grid-26/newspilot/komatsuX19.jpg)
https://www.youtube.com/watch?v=Fe7c6hD00Tw (https://www.youtube.com/watch?v=Fe7c6hD00Tw)
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: apilas - 26.04.15 - klo:00:27

Koskahan noi keksii että motoon voi laittaa vetokoukun ja siihen perään sitten metsäkärry :-[
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: FMJ - 26.04.15 - klo:01:42

Koskahan noi keksii että motoon voi laittaa vetokoukun ja siihen perään sitten metsäkärry :-[

Prosilva sen teki kokeiluna muutama vuosi sitten...yksiakselinen kärry oli 810:n perässä...
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Oksa - 26.04.15 - klo:08:09
onkohan veton kanssa?   jos ei, niin susi!   mutta jos oli, niin jopa vois toimiakin.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 26.04.15 - klo:08:37
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: metsajussi - 26.04.15 - klo:09:52
Tämmööstäki mietin kiinnostuksella milloin tuloo Suomehe? Ei tullut, ei. Tuli konkurssi.
https://sv-se.facebook.com/timbearAB (https://sv-se.facebook.com/timbearAB)

Kyllä ne yrittivät. Kone oli ainakin kerran Metkossa näytillä, olin yhden ajolenkin kopissa mukanakin.
Koneen idea oli muuntautua tarpeen mukaan motoksi tai ajokoneeksi. Siitä sai todella pitkän 'junan' kun laittoi perävaunukin.
Yllättävän valmiilta se vaikutti, ollakseen jonkinlainen proto. Moottori oli Cummins, nosturi Cranab. Hydrauliikka Parker IQAN, voimansiirto hydraulinen, Poclainin vetomoottorit. Ohjaamo oli melko korkeatasoinen, oliko nyt Haran tekosia.

https://www.youtube.com/watch?v=MHChsvH9zk0

Jonkinlainen 'pieni suuri kone', varmaan parempi pehmeillä mailla kuin kivikkorinteissä.
Kyllä se muutamia ajatuksia herätti, kehittelyyn oli kuitenkin mennyt aikaa ja rahaa paljon.
Puoen tunnin tutustumisella en osannut tuomita. Esite taitaa olla jossain pöytälaatikossa yhä...
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 26.04.15 - klo:10:28
Tämmööstäki mietin kiinnostuksella milloin tuloo Suomehe? Ei tullut, ei. Tuli konkurssi.
https://sv-se.facebook.com/timbearAB (https://sv-se.facebook.com/timbearAB)

Kyllä ne yrittivät. Kone oli ainakin kerran Metkossa näytillä, olin yhden ajolenkin kopissa mukanakin.
Koneen idea oli muuntautua tarpeen mukaan motoksi tai ajokoneeksi. Siitä sai todella pitkän 'junan' kun laittoi perävaunukin.
Yllättävän valmiilta se vaikutti, ollakseen jonkinlainen proto. Moottori oli Cummins, nosturi Cranab. Hydrauliikka Parker IQAN, voimansiirto hydraulinen, Poclainin vetomoottorit. Ohjaamo oli melko korkeatasoinen, oliko nyt Haran tekosia.

https://www.youtube.com/watch?v=MHChsvH9zk0

Jonkinlainen 'pieni suuri kone', varmaan parempi pehmeillä mailla kuin kivikkorinteissä.
Kyllä se muutamia ajatuksia herätti, kehittelyyn oli kuitenkin mennyt aikaa ja rahaa paljon.
Puoen tunnin tutustumisella en osannut tuomita. Esite taitaa olla jossain pöytälaatikossa yhä...

Ensiharvennuksille olis  sopivan tuntuinen tuommoinen kone, nykyään ruhtovat isoilla koneilla nekin...
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: FMJ - 26.04.15 - klo:12:18
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Järkimies - 26.04.15 - klo:12:23
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Tuon koneen etu on tuo kaks kuormatilaa. Yhren varas tuolla näköö nälkää. Ja yllättävän hyvin eteni videoos nevallaki. 20 min. ajokoneesta tekokoneheksi.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 26.04.15 - klo:12:38
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...

Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: metsajussi - 26.04.15 - klo:15:46
Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.

Onko täällä kenelläkään kokemusta tuosta Alstorista? Aiemmin sitä taisi myydä Metsä-Säämänen, mutta nyt niillä on listoilla joku halvempi kopio (?), Kinetic.

Jotain videoita olen Alstorista katsellut, mutta en koskaan ole päässyt samalle työmaalle, saati puikkoihin.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Köntys - 26.04.15 - klo:17:26
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...

Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.

Laita siihen sun kiinankaivuriin hakkuupää tai giljotiini  :D
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 26.04.15 - klo:17:54
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...

Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.

Laita siihen sun kiinankaivuriin hakkuupää tai giljotiini  :D

Jos olis vähän isompi ympäripyörivä kone niin esim. sykesyöttöisen kouran vois laittaa,, näkyy olevan niistä videoitakin jotta onnistuu.  ???
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: vms1 - 26.04.15 - klo:18:47
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...

Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.

Laita siihen sun kiinankaivuriin hakkuupää tai giljotiini  :D

Jos olis vähän isompi ympäripyörivä kone niin esim. sykesyöttöisen kouran vois laittaa,, näkyy olevan niistä videoitakin jotta onnistuu.  ???

Sitten ennen kuin miettii kaivuria mettään niin kannattaa tehdä pieni testi. Ajelee ketjutetulla raktorilla mettässä ja kattoo että pääseekö eteenpäin. Jos pääsee niin kaivurilla ei pääse. Jos se raktori uppoaa jonnekin niin sitten kaivurilla pääsee mutta raktorilla ei ja jos maasto menee niin hankalaksi pinnanmuodoiltaan, että raktorilla ei pääse niin ei pääse myöskään kaivurilla. Mäntykankaille ja soille kaivuri on hyvä. Muuten mitätön kampe mettässä.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 26.04.15 - klo:18:56
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...

Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.

Laita siihen sun kiinankaivuriin hakkuupää tai giljotiini  :D

Jos olis vähän isompi ympäripyörivä kone niin esim. sykesyöttöisen kouran vois laittaa,, näkyy olevan niistä videoitakin jotta onnistuu.  ???

Sitten ennen kuin miettii kaivuria mettään niin kannattaa tehdä pieni testi. Ajelee ketjutetulla raktorilla mettässä ja kattoo että pääseekö eteenpäin. Jos pääsee niin kaivurilla ei pääse. Jos se raktori uppoaa jonnekin niin sitten kaivurilla pääsee mutta raktorilla ei ja jos maasto menee niin hankalaksi pinnanmuodoiltaan, että raktorilla ei pääse niin ei pääse myöskään kaivurilla. Mäntykankaille ja soille kaivuri on hyvä. Muuten mitätön kampe mettässä.

En tiedä miten tuollainen kumitelainen maks. 3 tonnin ympäripyörivä pelais, eipä silti on jo liian kallis meikäläiselle.  :(
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Monttu Simeon - 26.04.15 - klo:20:27
Kumiteloilla metsään? Kannattaa kysyä kokeilleilta ensin. Iten en ole ajanut, mutta sivuluisu sohjossa lienee taattu. Minulle metsä on aina jyrkkiä mäkiä ja kiviä, joiden alta löytyy aina 3 kiveä lisää. Siellä tasasella maastolla taasen lienee sama mistä tela on tehty.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 26.04.15 - klo:21:07
Kumiteloilla metsään? Kannattaa kysyä kokeilleilta ensin. Iten en ole ajanut, mutta sivuluisu sohjossa lienee taattu. Minulle metsä on aina jyrkkiä mäkiä ja kiviä, joiden alta löytyy aina 3 kiveä lisää. Siellä tasasella maastolla taasen lienee sama mistä tela on tehty.

No eipä ole itselleni ajankohtaista, liian kalliita nuo ympäripyörivät.
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: metsajussi - 27.04.15 - klo:08:52
Kumiteloilla metsään? Kannattaa kysyä kokeilleilta ensin. Iten en ole ajanut, mutta sivuluisu sohjossa lienee taattu. Minulle metsä on aina jyrkkiä mäkiä ja kiviä, joiden alta löytyy aina 3 kiveä lisää. Siellä tasasella maastolla taasen lienee sama mistä tela on tehty.

Jep, suometsiin ja muihin tasaisiin.

Kerran olin mukana pihan salaojituksessa, ja sama pienen luokan (ehkä 5 tonninen) kumitelakone kaivoi sitten myös rajaojaa pätkän metsään. Vähän kallellinen ja jonkinverran kivinen paikka.
Homma näytti kovin onnettomalta, kosteassa tela ei pidä, kone jää aina jonkun mättään päälle kiikkumaan, luistelee minne sattuu tai on turhan paljon kallelleen, ja maavarakin oli harmillisen pieni. Telakone murjoo kuitenkin myös kaikki juurenniskat jos ei pääse suoraan vaan joutuu kääntelemään ja vääntelemään.

Minun mielipiteeni on sellainen että jos ilman pitkiä teloja ei pärjää niin sitten ProSilvan telaversio...

Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 27.04.15 - klo:11:22
Kumiteloilla metsään? Kannattaa kysyä kokeilleilta ensin. Iten en ole ajanut, mutta sivuluisu sohjossa lienee taattu. Minulle metsä on aina jyrkkiä mäkiä ja kiviä, joiden alta löytyy aina 3 kiveä lisää. Siellä tasasella maastolla taasen lienee sama mistä tela on tehty.

Jep, suometsiin ja muihin tasaisiin.

Kerran olin mukana pihan salaojituksessa, ja sama pienen luokan (ehkä 5 tonninen) kumitelakone kaivoi sitten myös rajaojaa pätkän metsään. Vähän kallellinen ja jonkinverran kivinen paikka.
Homma näytti kovin onnettomalta, kosteassa tela ei pidä, kone jää aina jonkun mättään päälle kiikkumaan, luistelee minne sattuu tai on turhan paljon kallelleen, ja maavarakin oli harmillisen pieni. Telakone murjoo kuitenkin myös kaikki juurenniskat jos ei pääse suoraan vaan joutuu kääntelemään ja vääntelemään.

Minun mielipiteeni on sellainen että jos ilman pitkiä teloja ei pärjää niin sitten ProSilvan telaversio...

Pistän Kellfri-kaivuriin motokouran niin sillähän sitä pärjää missä vaan.  ::)
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Köntys - 27.04.15 - klo:11:47
Kumiteloilla metsään? Kannattaa kysyä kokeilleilta ensin. Iten en ole ajanut, mutta sivuluisu sohjossa lienee taattu. Minulle metsä on aina jyrkkiä mäkiä ja kiviä, joiden alta löytyy aina 3 kiveä lisää. Siellä tasasella maastolla taasen lienee sama mistä tela on tehty.

Jep, suometsiin ja muihin tasaisiin.

Kerran olin mukana pihan salaojituksessa, ja sama pienen luokan (ehkä 5 tonninen) kumitelakone kaivoi sitten myös rajaojaa pätkän metsään. Vähän kallellinen ja jonkinverran kivinen paikka.
Homma näytti kovin onnettomalta, kosteassa tela ei pidä, kone jää aina jonkun mättään päälle kiikkumaan, luistelee minne sattuu tai on turhan paljon kallelleen, ja maavarakin oli harmillisen pieni. Telakone murjoo kuitenkin myös kaikki juurenniskat jos ei pääse suoraan vaan joutuu kääntelemään ja vääntelemään.

Minun mielipiteeni on sellainen että jos ilman pitkiä teloja ei pärjää niin sitten ProSilvan telaversio...

Pistän Kellfri-kaivuriin motokouran niin sillähän sitä pärjää missä vaan.  ::)

Laita siihen tälläset jalatkin, on helpompi kulkea  8)

(http://33.media.tumblr.com/cfedd8e8b5504dcbc07f869f32ee962c/tumblr_inline_nhd3eh7qIU1qzgziy.gif)
Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: Metsaman - 27.04.15 - klo:17:09
Kumiteloilla metsään? Kannattaa kysyä kokeilleilta ensin. Iten en ole ajanut, mutta sivuluisu sohjossa lienee taattu. Minulle metsä on aina jyrkkiä mäkiä ja kiviä, joiden alta löytyy aina 3 kiveä lisää. Siellä tasasella maastolla taasen lienee sama mistä tela on tehty.

Jep, suometsiin ja muihin tasaisiin.

Kerran olin mukana pihan salaojituksessa, ja sama pienen luokan (ehkä 5 tonninen) kumitelakone kaivoi sitten myös rajaojaa pätkän metsään. Vähän kallellinen ja jonkinverran kivinen paikka.
Homma näytti kovin onnettomalta, kosteassa tela ei pidä, kone jää aina jonkun mättään päälle kiikkumaan, luistelee minne sattuu tai on turhan paljon kallelleen, ja maavarakin oli harmillisen pieni. Telakone murjoo kuitenkin myös kaikki juurenniskat jos ei pääse suoraan vaan joutuu kääntelemään ja vääntelemään.

Minun mielipiteeni on sellainen että jos ilman pitkiä teloja ei pärjää niin sitten ProSilvan telaversio...

Pistän Kellfri-kaivuriin motokouran niin sillähän sitä pärjää missä vaan.  ::)

Laita siihen tälläset jalatkin, on helpompi kulkea  8)

(http://33.media.tumblr.com/cfedd8e8b5504dcbc07f869f32ee962c/tumblr_inline_nhd3eh7qIU1qzgziy.gif)

Sitten tuon vois nimetä vaikka skorpioniksi...  ;D

Tässä toinen laite, vois kyydissä olla aika metkaa...  :P

https://www.youtube.com/watch?v=wE3fmFTtP9g

Otsikko: Vs: Tämäkin konemerkki kuollut ja kuopattu
Kirjoitti: opelmies jr - 27.04.15 - klo:18:00
Ruotsissahan on myös paljon noita pienkoneita, kait niillä kannattaa siellä urakoida kun kerran niitä kannattaa valmistaakin, mm Terrihän on ruotsalaisella valmistajalla.

Pienkoneet ei mene Ruotsissa urakointikäyttöön, vaan useimmiten käsittääkseni isojen metsätilojen omiin harvennushommiin. Vähän kuin täällä isännät hankkii käytetyn Ponssen...

Isännän linjalle... ilmeisesti kysyntää riittää kun noita valmistajia tuntuu monta Ruotsissa olevan, onhan noita joitakin Suomessakin myynnissä mm. alstor.

Laita siihen sun kiinankaivuriin hakkuupää tai giljotiini  :D

Jos olis vähän isompi ympäripyörivä kone niin esim. sykesyöttöisen kouran vois laittaa,, näkyy olevan niistä videoitakin jotta onnistuu.  ???

Sitten ennen kuin miettii kaivuria mettään niin kannattaa tehdä pieni testi. Ajelee ketjutetulla raktorilla mettässä ja kattoo että pääseekö eteenpäin. Jos pääsee niin kaivurilla ei pääse. Jos se raktori uppoaa jonnekin niin sitten kaivurilla pääsee mutta raktorilla ei ja jos maasto menee niin hankalaksi pinnanmuodoiltaan, että raktorilla ei pääse niin ei pääse myöskään kaivurilla. Mäntykankaille ja soille kaivuri on hyvä. Muuten mitätön kampe mettässä.

Tost äskesest + + +