Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukioikeuden vuokra  (Luettu 20205 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Tukioikeuden vuokra
Kyllä tukioikeudet tulee mainita erikseen vuokrasopimuksessa ja se on alvillista osuutta. Pellon vuokra on alvitonta. Tukioikeuden vuokrahinnan voi sopia vuokraajan kanssa sis alv ja se pitää näkyä kuitissa.

Jos haluaa tehdä elämän vaikeaksi, voi eritellä alvit.   ???

Kyllä me ollaan yks'oikosta normiviidakkomme tiennannutta kansaa!    ::)

Soppariin pistetään vuokrahinta per hehtaari, ja mainitaan että sisältää myös tukioikeuden. Ei ole verottaja perään huudellut, eikä huutele: kysessä on verottajalle puhdas nollasummapeli.
Slippin 'n sliding

Aabe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Tukioikeuden vuokra
Kyselin tässä jo aiemmin keväällä mikä mahtaisi olla vuokrataso AB- alueen tukioikeudelle,
mutta jostain syystä en vastausta kysymykseeni saanut. Näkyy niitä maastullissa jokunen kyselevän tai tarjoavan vuokralle. Siis onko hintatasosta omakoht. kokemuksia kenelläkään.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Tukioikeuden vuokra
Kait se vaan on asian hankaloittamista, kun vuokrasopimuksessa eritellään pellonvuokra ja tukioikeuksien vuokra erikseen, siksi ei löydy saitilta vastausta tukioikeuden vuokratasoon. Itse vuokrasin peltoni vuonna 2014 pelkkänä pellon vuokrana ihan vuokrajan tahdosta.Tukioikeuden hallintaoikeuden siirsin vuokraajalle ja se siis palutuu minulle, jos joskus vuokramies vaihtuu. Vuokraaja vaan piti tukioikeusien erillistä vuokraamista turhana asian monimutkaistamisena ja hänhän olisi joutunut maksaamaan niistä arvonlisäveron, joten hän olisi lainannut tuon summan verottajalle muutamaksi kuukaudeksi. Hänellä vuokramaita satoja hehtaareita, joten summalla merkitystä.Ainoa etu sisällyttää arvolisäveroja maanvuokriin(sen voi halutessaan liittää myös pellonvuokraan) on se, että jos vuokranantaja kustantaa pellon perusparannusmenoja(salaojitus, ojien kaivuu, kalkitus), niin hän voi vähentää niihin sisältyvät arvonlisäverot. Jos maanvuokriin niitä ei sisälly, niin lain mukaan ei voi vähentää arvonlisäveroja.

agn2926

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Tukioikeuden vuokra
Käsitelläämpä aihetta laajemmin.Oletteko myyneet tukioikeuksia ja vaikka aikaa on  7 pv ! ! keksitään
mahdollisuuksia hyödyntää itse vaikka tukikelpoista alaa ei tuettomana olekaan. Itse ajattelin etsiä pientilojen lohkoja jotka puskittuneet ja myydä omistajalle tukioikeudet ja ehkä onnistua saamaan näin
lohko vuokrauskelpoiseksi. Nyt mielikuvitus liikkeelle aikaa  7  pv ! !.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tukioikeuden vuokra
Juu nimenomaan sitä mielikuvitusta kaivataankin  ;) Joku pyysi 600 euroa hehtaarista, tosin myyntihintana, niin aika jackpotti jos saa kun, ensvuonna kaikki tarvihtevat saa perustukensa varannosta ilmatteex  ;D

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Tukioikeuden vuokra
Juu nimenomaan sitä mielikuvitusta kaivataankin  ;) Joku pyysi 600 euroa hehtaarista, tosin myyntihintana, niin aika jackpotti jos saa kun, ensvuonna kaikki tarvihtevat saa perustukensa varannosta ilmatteex  ;D
Niin tukioikeudesta vai peltohehtaarista :o

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Tukioikeuden vuokra
Juu nimenomaan sitä mielikuvitusta kaivataankin  ;) Joku pyysi 600 euroa hehtaarista, tosin myyntihintana, niin aika jackpotti jos saa kun, ensvuonna kaikki tarvihtevat saa perustukensa varannosta ilmatteex  ;D
Meidän maaseudun kehittäjä ilmoitti Maaseuduntulevaisuudessa, että ostamme tukioikeuksia ja tällä maksetulla uutisella meillä on Suomen kalleimmat tukioikeudet. Alle 400  euron ei irtoa kauppatavaraa, joka myymättä on arvotonta 5 päivän jälkeen. Naapurialueella, ihan tässä lähistöllä kauppaa käydään 170 euron hintaan ilman, että siitä lehdessä tehdään numeroa.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Tukioikeuden vuokra
Juuri vuokrasin parikytähehtaaria tuetonta raivioo nuorelleviljelijälle,vuodeksi. 8)
Oon mäki huono tekeen bisnestä.Itte kun vuokraan joltain peltoo niin pitää maksaa aiva v.tusti,tuolle nuorukaiselle annoin pellot vuokralle ilmatteeksi.Ja jouduin viä itte ne hoitaa :o :o ;D ;D 8)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Tukioikeuden vuokra
Mä vuokrasin peltoa 20 vuoden sopparilla muuhun kuin peltokäyttöön, reilu 21 000€/ha per vuosi. Oisin voinut vuokrata enemmänkin, toki menetän tukikelpoisuuden pellolta mutta eikai tuo ny niin nuukaa kun tiliä tulee 20 vuoden aikaan 428 tuhatta ja risat päälle. Tukioikeudet pitänee siirtää... Onneks ei tarttenut myydä, pellon myyminen ei oo mun juttu mutta voin kyllä vuokrata kohtuullista vuokraa vastaan :) En tiiä mutta mun mielestä tuo summa on ihan kohtuullinen näin aktiivilijelijällekin? 20 vuoden päästä voi olla että saan pellon taas viljelyyn tai sitten joutuu jatkamaan sopparia, toki paremmilla ehdoilla :)

Pinta-ala ei toki kovin järisyttävä :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Tukioikeuden vuokra
Mä vuokrasin peltoa 20 vuoden sopparilla muuhun kuin peltokäyttöön, reilu 21 000€/ha per vuosi. Oisin voinut vuokrata enemmänkin, toki menetän tukikelpoisuuden pellolta mutta eikai tuo ny niin nuukaa kun tiliä tulee 20 vuoden aikaan 428 tuhatta ja risat päälle. Tukioikeudet pitänee siirtää... Onneks ei tarttenut myydä, pellon myyminen ei oo mun juttu mutta voin kyllä vuokrata kohtuullista vuokraa vastaan :) En tiiä mutta mun mielestä tuo summa on ihan kohtuullinen näin aktiivilijelijällekin? 20 vuoden päästä voi olla että saan pellon taas viljelyyn tai sitten joutuu jatkamaan sopparia, toki paremmilla ehdoilla :)
Tuulivoimala ala??
Pinta-ala ei toki kovin järisyttävä :-X

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Tukioikeuden vuokra
Mä vuokrasin peltoa 20 vuoden sopparilla muuhun kuin peltokäyttöön, reilu 21 000€/ha per vuosi. Oisin voinut vuokrata enemmänkin, toki menetän tukikelpoisuuden pellolta mutta eikai tuo ny niin nuukaa kun tiliä tulee 20 vuoden aikaan 428 tuhatta ja risat päälle. Tukioikeudet pitänee siirtää... Onneks ei tarttenut myydä, pellon myyminen ei oo mun juttu mutta voin kyllä vuokrata kohtuullista vuokraa vastaan :) En tiiä mutta mun mielestä tuo summa on ihan kohtuullinen näin aktiivilijelijällekin? 20 vuoden päästä voi olla että saan pellon taas viljelyyn tai sitten joutuu jatkamaan sopparia, toki paremmilla ehdoilla :)
Tuulivoimala ala??
Pinta-ala ei toki kovin järisyttävä :-X

Siihen liittyen :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tukioikeuden vuokra
Juuri vuokrasin parikytähehtaaria tuetonta raivioo nuorelleviljelijälle,vuodeksi. 8)
Oon mäki huono tekeen bisnestä.Itte kun vuokraan joltain peltoo niin pitää maksaa aiva v.tusti,tuolle nuorukaiselle annoin pellot vuokralle ilmatteeksi.Ja jouduin viä itte ne hoitaa :o :o ;D ;D 8)
Totanoin nää bulvaanien käyttämiset hallinto kyllä tylysti raksii pois..

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tukioikeuden vuokra
Eikös tilatuen arvo puolittunut ja sai nimen perustuki? Itselläni jäi 0.48ha käyttämättä niin rahallinen arvo on näin ollen lähes mitätön. Piti jokirannan joutomaahan ympätä ja koukkia luhalla peltomaaksi. Pohdinnan jälkeen päädyin ratkaisuun että vmp.

Saa joku suursarkahörhö käyttää senkin, jos vaikka olis taloudellista hyötyä kustannuskriisissä alueella C... :P
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tukioikeuden vuokra
Eikös tilatuen arvo puolittunut ja sai nimen perustuki? Itselläni jäi 0.48ha käyttämättä niin rahallinen arvo on näin ollen lähes mitätön. Piti jokirannan joutomaahan ympätä ja koukkia luhalla peltomaaksi. Pohdinnan jälkeen päädyin ratkaisuun että vmp.

Saa joku suursarkahörhö käyttää senkin, jos vaikka olis taloudellista hyötyä kustannuskriisissä alueella C... :P
Juu ja viherryttämällä osan puolituksesta saa takaisin. Vapaaehtoinenkin palauttaminen varantoon olisi monelle ollut järkevää ellei onnistunut myymään/vuokraamaan ylimääräisiä, koska kaikkia tukioikeuksia leikataan samassa suhteessa ;) Sun 48 aaria otetaan pois sulta ja sun vuokraamista tukioikeuksista pinta-alojen suhteissa ja siinä sitä taas riittää selittämistä maanomistajille mihinkä ne aarit on kadonneet  ;D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Tukioikeuden vuokra
Eikös tilatuen arvo puolittunut ja sai nimen perustuki? Itselläni jäi 0.48ha käyttämättä niin rahallinen arvo on näin ollen lähes mitätön. Piti jokirannan joutomaahan ympätä ja koukkia luhalla peltomaaksi. Pohdinnan jälkeen päädyin ratkaisuun että vmp.

Saa joku suursarkahörhö käyttää senkin, jos vaikka olis taloudellista hyötyä kustannuskriisissä alueella C... :P
Juu ja viherryttämällä osan puolituksesta saa takaisin. Vapaaehtoinenkin palauttaminen varantoon olisi monelle ollut järkevää ellei onnistunut myymään/vuokraamaan ylimääräisiä, koska kaikkia tukioikeuksia leikataan samassa suhteessa ;) Sun 48 aaria otetaan pois sulta ja sun vuokraamista tukioikeuksista pinta-alojen suhteissa ja siinä sitä taas riittää selittämistä maanomistajille mihinkä ne aarit on kadonneet  ;D

Niinpä , ja jos vuokranantaja on EI aktiivi viljelijä, niitä ei voi sille edes hyvää hyvyyttään enää lahjoittaa ;D