• Tavallinen aihe

Aihe Hydraulilohko Ässä-Nupe  (Luettu 4751 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6886
Hydraulilohko Ässä-Nupe
Viime keväänä alkoi oireilemaan ettei kääntö pysynyt paikoillaan. Kylvöjen loppuja kohti paheni niin, ettei säkki pysynyt kylvökoneen päällä ilman vastaohjausta, kääntöliike jäi päälle toiseen suuntaan. Myös kääntö oli nopeampi toiseen suuntaan, ikään kuin kara ei aukeaisi toiseen suuntaan kunnolla eikä keskittäisi normaalisti. Nyt tuo venttiili purettuna ja hyvin yksinkertaiselta vaikuttaa, mikä siinä voi olla vikana kun ei mitään tiivisteitäkään näyttäisi olevan?

Tuossa käännön lohkossa toinenkin ongelma, ollut hankinnasta saakka, vivussa ei jousitoimista palautusta lainkaan toiseen suuntaan eli kääntö jää päälle jos vivusta irroittaa. Onko normaalia, toista toimintoa tuossa lohkossa ei ole?
Puomin taitossa sama juttu, mutta siinä normaalin nosto takana vielä kolmas liike, jolla ohjataan tukijalkoja. Tässä jousen puuttumisen ymmärtääkin kun vipu pitää olla työasennossa kun tukijalkoja käytetään omista vivuistaan tukijalkojen päältä.

Tämän näköinen paketti, vai pääseekö helpommalla kun laittaa uuden vanhan venttiilipöydän jostakin raadosta, jossa olisi tukijaloillekin omat lohkot.




"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10740
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
kurkista sinne lohkon sisälle siihen reikään josta otit karan pois. siellä pitäisi näkyä useita o-renkaita. tai näkyä ja näkyä, siellä ne kuitenkin ovat.
ja se kara keskittyy ainoastaan sen kupissa olevan jousen avulla ja se keskitys ei oikeastaan voi muutua jos siellä kupissa ei ole mitään ylimääräistä muhua ja jousi on paikallaan ja ehjä.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7788
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
Tuolta löytyy Nupetietoa, jossei paikalliset hydetietäjät tunne. http://www.mekannummi.com/
Mystinen kesälaatumies

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6886
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
kurkista sinne lohkon sisälle siihen reikään josta otit karan pois. siellä pitäisi näkyä useita o-renkaita. tai näkyä ja näkyä, siellä ne kuitenkin ovat.
ja se kara keskittyy ainoastaan sen kupissa olevan jousen avulla ja se keskitys ei oikeastaan voi muutua jos siellä kupissa ei ole mitään ylimääräistä muhua ja jousi on paikallaan ja ehjä.

Joo, vanha isäntä tuo kotoa tullessaan lukkorenkaan tuohon jousikupin toisellekin puolelle, ehjä paketti purkamalla selvis mitä epäiltiin, eli oletettavasti lukkorengas kadonnut minne lie ja jousi ei toimi lainkaan toiseen suuntaan. On vain melkoisen olematon ura, ellei pysy, pitää käyttää sorvissa. Nuo niin helppo purkaa, että ei haittaa vaikka eka kerralla ei osuisikaan kohdalleen. Kokeiltava vain pihalla, ettei tuu pajan seinään reikää mikäli puomi lähtee liikenteeseen kun ulosoton (pumppua pyöritetään ulosotolla, omat öljyt ko. härvelissä) laittaa päälle :)

Täytyypä tihrustaa tarkemmin, löytyyko o-renkaita, näin voisi olettaa olevan koska eihän tuo muuten voi pelittää rauta rautaa vastenn. Tai toimiihan se, liike on jatkuvaa johonkin suuntaan, minne eniten vuotoa ;D

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kontju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
karan tiivistää karassa näkyvät poikittais urat joihin muodostuu öljykalvo ja ainoastaan karan ulos tulo päässä stefa mikä tiivistää ettei vuoda ulos

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3292
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
Oli juuri sanomassa samaa. Luistiventtiileissä O-renkaat päissä pitävät vain öljyn ja ulkomaailman erossa toisistaan.

Karat ovat tarkkuushiottuja reikiinsä, ja sisäinen tiiviys toteutuu öljykalvon ja riittävän pienien välyksien avulla.
Välykset ovat niin tarkkoja, että jos kara on huomattavasti lämpimämpi kuin lohko, sitä ei saa paikalleen, tai juuttuu helposti kiinni jos jo on paikoillaan.
Kädessä pidety kara voi olla mahdoton asentaa kylmään lohkoon. Mieluummin toisin päin.

Voi tietenkin olla että kiinalaiset ovat keksineet jo venttiilin joka tiivistyy sisäisestikin pelkillä o-renkailla...

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
  • rento meininki
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
Karan O-renkaiden laittoa pitänee vähän funtsia ensin. Jos renkaat laittaa paikoilleen karan reijässä uriinsa ja tyrkkää vaan karan sisään, niin renkaat leikkaantuu paskaksi. Oikea järjestys löytyy karaa tutkimalla, karaa joutuu tyrkkäämään ees-taas asennuksen aikana ja toisen pään rengas laitetaan karan ollessa reijässä työnnettynä sopivaan suuntaan "ohi".

O-renkaat voi tietysti olla muuallakin kuin karan reikään sorvatussa urassa ja silloin ei ole tätä mietintää ollenkaan.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

T-Bone

  • Vieras
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
Mulla on käynyt kerran niinkin yksinkertainen vika että se karan alla oleva "kuppi" on löystynyt hieman ja jousi ei ole pitänyt karaa ihan keskiasennossa vaan hienoinen öljyvirtaus on päässyt siirtämään puomia .Liikkeet kyllä taisi toimia molemmin päin normaalisti . Olisiko tuo  mahdollista ettet olisi huomannut purkaessa löysiä ruuveja      :-\ 

Viimeksi muokattu: 02.04.15 - klo:22:58 kirjoittanut T-Bone

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6886
Vs: Hydraulilohko Ässä-Nupe
Mulla on käynyt kerran niinkin yksinkertainen vika että se karan alla oleva "kuppi" on löystynyt hieman ja jousi ei ole pitänyt karaa ihan keskiasennossa vaan hienoinen öljyvirtaus on päässyt siirtämään puomia .Liikkeet kyllä taisi toimia molemmin päin normaalisti . Olisiko tuo  mahdollista ettet olisi huomannut purkaessa löysiä ruuveja      :-\

Kyllä nuo kupit oli ihan normaalisti kiinni, eil ollenkaan lujassa mutta ruuvit kuitenkin kiinni, niin että oli helppo purkaa.

Jousen toiselle puolelle laitettiin lukkorengas, nyt jousessa pänninkiä myös toiseen suuntaan. Alkoi vipu keskittämään normaalisti ja palauttamaan. Sitä en vain ymmärrä miksi liike toiseen suuntaan oli nopeampi ja pyrki hiipimään samaan suuntaan, karakin näytti liikkuvan normaalisti muihin toimintoihin nähden. Muuta syytä en keksi kuin roska karan välissä, niin että ohivirtausta tapahtui tai jousen välissä jotain, jolloin liike jäi aina hitusen päälle eikä kara mennyt toiseen suuntaan pohjaan saakka.

Tiivisteitä tuossa lohkossa ei tosiaankaan ole lohkon sisällä, kara on tehty näköjään melkoisen mittatarkasti... Ulkopäädyissä isot O-renkaat samssa urassa muovitiivisteen/stedan kanssa, painattaen stefaa karan akselia vasten. Tuo näyttää pitävän, ei vuoda akselin juuresta vaikka vanhoilla tiivisteillä kasattiin pl. uudet O-renkaat.  Koekäyttöä tehtiin joku tovi, pumppu lämmitti öljyjäkin kuormaajan rasvauksen ajan mutta ei tihkunut ulospäin eikä itsekseen kääntynyt. Ehkä tuo tuli kuntoon pura/kokoa tyylillä :-X

Kiitokset neuvoista, taas oli hyötyä vaikka varsinaista vikaa ei löytynytkään :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)