Kaikkea satua sitä taas täällä huudellaan.
Eihän noilla ilma-Deutzeilla pitäisi olla mitään virkaa tuolla etelämässä, kun täällä kylmässä Suomessakin ylikuumenee....Just joo...
Tosiasiassa ilmajäähdytys on ollut kova sana päiväntasaajan seudulla, nykyään taidetaan jo osata vesijäähdyttinenkin tehdä niihin olosuhteisiin käypäiseksi.
...
Ilmajäähdytteinen voi kuluttaa enemmän öljyä kylmänä, koska välykset hieman suuremmat ja mitä öljyäkin käyttää. Moottorin nopeaa lämpeämistä käyntilämpötilaan voi edistää viskotuulettimella ja öljytermostaatilla. Niin, öljykin näissä jäähdyttää, vaikka joku viisas nyt sanookin, että ilmalla se öljykin jäähdytetään, mutta ilmalla se vesijäähdytteinenkin moottori silloin jäähtyy... Moottorisuunnittelun kannalta huippu juttu, että veden kiehumispiste ei ole rajoittava tekijä. Suurempi käyntilämpötila parantaa moottorin hyötysuhdetta ja pienentää polttoainetarvetta.
...
Jos verrataan samantasoisia osia, ei taida moottoriremontin hinnassa paljon eroa olla vaikkapa Perkinsiin. Kumminkin Perkinsin kyseessä ollessa puhutaan tarvikeosien halvoista hinnoista. Tarvikesatsi putki+mäntä johonkin 913-Deutziin jää varmaan allekin tuon 200€.
...
Suodatinsatsin hinta riippuu siitä mikä kone kyseessä. Joku DX halpaa huoltaa, uudemmissa hienompaa tekniikkaa ja sitä myöten parempia ja kalliimpia suodattimia. Painesuodattimia kun on niin tulee enemmän hintaa, mutta niin se on joka koneessa ja nämä commonrailien paremmat polttoainesuodattimet jne.. Ja melkein aina löytyy tarvikesuodattimia, jos alkuperäisen hinta on kynnyskysymys.