Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.  (Luettu 17107 kertaa)

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Peruskysymyksen ohi pikku viilauksia: Ensikon (sika) kiimoja voi alkaa tiirailla sillä silmällä 210. päivästä alkaen. Vieroituksen jälkeen normaali siemennysaika on 5. ja 6. päivä. Tuossa on tilakohtaista eroa. Esim. jos emo pääsee kuivikepohjapihattoon ja valaistuskin on trimmattua mallia, kiimat alkavat 4. pv. Atrian neuvonta agiteeraa 4:ttä päivää kohti (esim: pitäkää karju eri tilassa 3 ekaa päivää), HK:n neuvonta on perinteisemmillä linjoilla.

Voihan vinetto, kesti vähän aikaa ennen kuin hoksasin. Kun tuumasin että "niin, 7 kuukautta, 210 päivää, ok". Kunnes huomasin kirjoittaneeni numerot väärin päin. Ei sitä 4 kuukauden ikäistä paljon siemennellä. Korjasin. Ja OK, 4-5 päivää siemennetään mutta kyllä se 3 päivän kuluttua aletaan jo katsella että josko miltä näyttää. Onko merkkejä. Ja onko vieroitettu aamulla / illalla jne, ei ole niin tunnin päälle.

Mutta sen oli tarkoitus vain olla osana laskua että se on about sen 5 kuukautta siemennyksestä seuraavaan siemennykseen jos menee nappiin. En itse asiassa tiedä mikä on tämän hetken suositus tuon vieroituksen suhteen, siinä kun on ollut erilaisia kokeiluja ja käytäntöjä. Tanskalaiset kokeilivat sitä 3 viikon vieroitusta lämpökaappeihin ja onpa venytetty kokeissa 7-8 viikkoon mutta kai se 4-5 viikkoa edelleen lienee. Taloudellinen optimi? Sitä 3 viikkoa ei meillä käsittääkseni koskaan ainakaan käytännössä kokeiltu?

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Sitten topiikkiin: Minä en keksi syytä, miksi maitoväkeä tulisi paapoa. Nykytilanteeseen syynä lienee onnistunut edunvalvonta. Kokonaisuutena maitopuoli on hieman jälkeenjäänyttä sikaan verrattuna ainakin ab-alueella. Itse pidän tosi paljon 2 robon /100 + lehmän touhusta. Todella löysää jo 150 emakkoon verrattuna.

Se on se pyhä lehmä... Ja onnistunut edunvalvonta, joskus tuntuu että MTK / Maaseudun Menneisyys että mitään muuta (edun)valvottavaa ei olekaan kuin lypsylehmät. Ja varsinkin jos edut vastakkaiset vrt viljan hinta. Ja tuollainen 100-150 emakkoa työllistää vähintään saman kuin keskimääräinen maitotila 35 lehmää. Mutta toisin kuin 35 lehmän navetassa jossa kai usein molemmat töissä niin tuollaisessa monesti töissä vain se yksi työntekijä ja jos hyvä tuuri käy niin eläkeläiset ilmaistyövoimana. Tiedän jo 80-luvulta emakkosikalan jota isäntä pyöritti yksin vaikka oli toistasataa emakkoa.

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Se 20 lehmän navetta kokoluokkaan soveltuvalla kalustolla + navettaan soveltuvalla rehukalustolla voi kuitenkin olla työtuntimäärältään jotain aivan muuta.

Järjestelykysymys... Mutta kun täällä ei ole talous pakottanut tukien ansiosta ja se on ollut se MINÄ ITTE -meininki. Pitää olla IHAN OMAT koneet ja perusteluina että että sekunnilleen oikeaan aikaan rehut tehtyä tai jotain muuta skeidaa. Aikanaan 80-luvulla tuo ruotsalainen 70 lehmän tila niin heillä EI OLLUT VARAA PITÄÄ KOKONAAN OMAA REHUKETJUA. Ei, heillä oli kolmen tilan yhteiset koneet tai oliko niin että kullakin oli joku kone tms en tiedä omistussuhteita joilla tehtiin sitten heinät ja säilörehut noin 130 hehtaarin alalta.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Voehan hevon perse...jos joutuu tekkee vähän enemmän niin kortistoon,joutas mennä jo nyt.
Niin lähinnä viittaansiihen että Suomessa tuntuu olevan jotenkin sopivampaa olla kortistossa/sossun yms tukien varassa kuin maatalousyrittäjänä ??? Tosin en valitettavasti pääse nauttimaan näistä etuuksista vaikka lehmänpidon lopettaisinkin. Kas muutakin yritystoimintaa on. Mutta laajennus haluja eisillätavalla ole kun en halua miksikään ns johtajaksi. Ennemmin sitte töihin muualle.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

navettapiika

  • Vieras
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Ei tämä vänkääminen mihinkään johda.. Tervetuloa tutustumaan..

Voisinhan minä tullakin. Milläs nimimerkillä olitkaan siellä treffeissä? Olikos se jotain hornymilf tai jotain?

Vai tarkoititko että navettaan? Kyllä minä sain siinä yksin hoidettavassa 70 lehmän parsinavetassa aika lailla tarpeekseni lehmän p..erseitä kattella. Nyt on vähän muut p..erseet mielessä...
koitahan ettiä.. ei sitä tiedä mitä löytää. ;)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Onko tämä nyt siten semmonen niinkö Agrotinder ?

-SS-

navettapiika

  • Vieras
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Ei tämä vänkääminen mihinkään johda.. Tervetuloa tutustumaan..

Voisinhan minä tullakin. Milläs nimimerkillä olitkaan siellä treffeissä? Olikos se jotain hornymilf tai jotain?

Vai tarkoititko että navettaan? Kyllä minä sain siinä yksin hoidettavassa 70 lehmän parsinavetassa aika lailla tarpeekseni lehmän p..erseitä kattella. Nyt on vähän muut p..erseet mielessä...
koitahan ettiä.. ei sitä tiedä mitä löytää. ;)

Osuisikohan tämä?

http://treffit.suomi24.fi/profile/512736
Muuten kiva, mutta väärä lääni.. ;D

navettapiika

  • Vieras
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Ei tämä vänkääminen mihinkään johda.. Tervetuloa tutustumaan..

Voisinhan minä tullakin. Milläs nimimerkillä olitkaan siellä treffeissä? Olikos se jotain hornymilf tai jotain?

Vai tarkoititko että navettaan? Kyllä minä sain siinä yksin hoidettavassa 70 lehmän parsinavetassa aika lailla tarpeekseni lehmän p..erseitä kattella. Nyt on vähän muut p..erseet mielessä...
koitahan ettiä.. ei sitä tiedä mitä löytää. ;)

Osuisikohan tämä?

http://treffit.suomi24.fi/profile/512736
Muuten kiva, mutta väärä lääni.. ;D

Pahus... En ole seurannut kirjoituksiasi niin paljon että osaisin edes läänin haarukoida...
Niin, se tuo elämä koittelee.. Nyt jäi haaveeksi tuokin. ;D

navettapiika

  • Vieras
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Niin, se tuo elämä koittelee.. Nyt jäi haaveeksi tuokin. ;D

Niin toiko?
http://treffit.suomi24.fi/profile/512736
Vai hornymilf?
Tuon voit saada, ainakin kuvauksen perusteella kovasti olis tarve, mutta minua et nyt oikein löydä, joten minä jään haaveisiin.. ;D

navettapiika

  • Vieras
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Niin, se tuo elämä koittelee.. Nyt jäi haaveeksi tuokin. ;D

Niin toiko?
http://treffit.suomi24.fi/profile/512736
Vai hornymilf?
Tuon voit saada, ainakin kuvauksen perusteella kovasti olis tarve, mutta minua et nyt oikein löydä, joten minä jään haaveisiin.. ;D

Jos ei sitten tämä?
http://treffit.suomi24.fi/profile/681226
Mä noin vanha ole.. Se kuule näkyy ja kuuluu, kun meikä sen viisikymmentä vuotta täyttää. Saattaa mennä tovi ootellessa.. ;)

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Vilja liikkuu samalla tavalla sekä tilalle että sieltä pois eli agrimarkettiin soitto niin rekka tuo tai vie. Toki edukkaampiakin tapoja on mutta mahdollisuus on aina olemassa. Säilörehua ei sitten välttämättä saa liikeelle millään.

Hep? Tätä juuri tarkoitan että sulla ei ymmärrys riitä toisten ongelmiin... Olet tehnyt sopimuksen että otat vastaan 750 hehtaarin alalta tuoreviljan joka laitetaan ilmatiiviisiin siiloihin. Kun tulee 750.000 kiloa ylimääräistä niin mihin laitat sen tuoreviljan???

Onkohan järjestelyissä jotain vajaavaisuuksia. Itte kun olen possupuolella ollu tekemisissä niin aina on se suhteellisen kokoinen antti kaverina jolla tasataan huippuja. Sen alta saa sitten kyllä siilot tyhjennettyä kesken kuivauskauden jos tarve vaatii. Muujussi puhuu jostain ihmeellisestä sikalasta jolla ei ole omaa peltoa lainkaan ja määrät on aivan hirveät. Keskiverto sikatila on kuitenkin tila joka viljelee omilta pelloilta tuotteet omaille  sioille ja sitten korjaa hieman tulosta ostamalla ja myymällä tarpeen tullen. Mielenkiintoista olisi tietää montako sikapaikka suomessa on jotka käyttää yli 3 miljoonaa kiloa viljaa.
Muujussi on asiantuntija joka alalla,näkee suurinpiirtein lehmän lehdessä,tuli nauta-asiantuntija.Onkohan tämä kaveri kansanedustajaehdokas,puheet on samaa tasoa?

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Se 20 lehmän navetta kokoluokkaan soveltuvalla kalustolla + navettaan soveltuvalla rehukalustolla voi kuitenkin olla työtuntimäärältään jotain aivan muuta.

Järjestelykysymys... Mutta kun täällä ei ole talous pakottanut tukien ansiosta ja se on ollut se MINÄ ITTE -meininki. Pitää olla IHAN OMAT koneet ja perusteluina että että sekunnilleen oikeaan aikaan rehut tehtyä tai jotain muuta skeidaa. Aikanaan 80-luvulla tuo ruotsalainen 70 lehmän tila niin heillä EI OLLUT VARAA PITÄÄ KOKONAAN OMAA REHUKETJUA. Ei, heillä oli kolmen tilan yhteiset koneet tai oliko niin että kullakin oli joku kone tms en tiedä omistussuhteita joilla tehtiin sitten heinät ja säilörehut noin 130 hehtaarin alalta.

Miksi ne piti silloin tuollaista laitosta? Jos se ei kerran tuottanut mitään, ei edes varstaa  saanut ostettua. Tämähän kävisi esimerkiksi että älä missään nimessä tee näin, painetaan niska limassa yötä päivää ja mitään ei jää käteen.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Se 20 lehmän navetta kokoluokkaan soveltuvalla kalustolla + navettaan soveltuvalla rehukalustolla voi kuitenkin olla työtuntimäärältään jotain aivan muuta.

Järjestelykysymys... Mutta kun täällä ei ole talous pakottanut tukien ansiosta ja se on ollut se MINÄ ITTE -meininki. Pitää olla IHAN OMAT koneet ja perusteluina että että sekunnilleen oikeaan aikaan rehut tehtyä tai jotain muuta skeidaa. Aikanaan 80-luvulla tuo ruotsalainen 70 lehmän tila niin heillä EI OLLUT VARAA PITÄÄ KOKONAAN OMAA REHUKETJUA. Ei, heillä oli kolmen tilan yhteiset koneet tai oliko niin että kullakin oli joku kone tms en tiedä omistussuhteita joilla tehtiin sitten heinät ja säilörehut noin 130 hehtaarin alalta.

Miksi ne piti silloin tuollaista laitosta? Jos se ei kerran tuottanut mitään, ei edes varstaa  saanut ostettua. Tämähän kävisi esimerkiksi että älä missään nimessä tee näin, painetaan niska limassa yötä päivää ja mitään ei jää käteen.
Oikea halu tehdä ko. ammattia ilman kitinää  ???

Vähän kuin sivutoiminen maatalous Suomessa. Tehdään vapaaehtoisesti  :D Se on kumma, että päätoimisilla se tekeminen on usein niin raskasta ja hankalaa, mutta osa-aikaiset viitsivät nähdä saman vaivan palkkatöiden jälkeen  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Sepäse onkin tuo oikea asenne hyväkun sillä voipi rahoittaa eväät ja muut elämisen kulut ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Miksi maidontuotanto on niin eri asemassa.
Se 20 lehmän navetta kokoluokkaan soveltuvalla kalustolla + navettaan soveltuvalla rehukalustolla voi kuitenkin olla työtuntimäärältään jotain aivan muuta.

Järjestelykysymys... Mutta kun täällä ei ole talous pakottanut tukien ansiosta ja se on ollut se MINÄ ITTE -meininki. Pitää olla IHAN OMAT koneet ja perusteluina että että sekunnilleen oikeaan aikaan rehut tehtyä tai jotain muuta skeidaa. Aikanaan 80-luvulla tuo ruotsalainen 70 lehmän tila niin heillä EI OLLUT VARAA PITÄÄ KOKONAAN OMAA REHUKETJUA. Ei, heillä oli kolmen tilan yhteiset koneet tai oliko niin että kullakin oli joku kone tms en tiedä omistussuhteita joilla tehtiin sitten heinät ja säilörehut noin 130 hehtaarin alalta.

Miksi ne piti silloin tuollaista laitosta? Jos se ei kerran tuottanut mitään, ei edes varstaa  saanut ostettua. Tämähän kävisi esimerkiksi että älä missään nimessä tee näin, painetaan niska limassa yötä päivää ja mitään ei jää käteen.
Oikea halu tehdä ko. ammattia ilman kitinää  ???

Vähän kuin sivutoiminen maatalous Suomessa. Tehdään vapaaehtoisesti  :D Se on kumma, että päätoimisilla se tekeminen on usein niin raskasta ja hankalaa, mutta osa-aikaiset viitsivät nähdä saman vaivan palkkatöiden jälkeen  ???

Sivutoimisuuden ja päätoimmisuuden suuri ero on se että sivutoimisella ei tuloksenteolla ole niin väliä ja hetkittäin pystyy alaan vihkiytynyt venyttämään päivää jolloin tuloskin näyttää ok:lta. Ongelma syntyykin kun homma muuttuu päätoimiseksi ja joka ikinen päivä pitää venyttää jotta tulosta syntyy. Silloin mehut loppuu ennemmin tai myöhemmin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.