Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kerääjäkasvi  (Luettu 500149 kertaa)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Kerääjäkasvi
Kerääjäkasvin (italianraiheinä + valkoapila) vaikutus Ceylon syysvehnään:

Sato   -1500 kg/ha
Valkuainen  -0,3 % - yksikköä
Hehtolitrapaino - 5 kg

Helppoa kuin säilörehun kasvatus viljapellolla.

-SS-

Huh. Mikä meni pieleen? Valkuainen voisi mennä normaalivaihtelun piiriin. Satotason 1500 kg vähennys ei voi mitenkään aiheutua vain kerääjäkasveista. On odotettavissa, että kerääjä voi aiheuttaa ensimmäisinä vuosina jopa 500 kg sadon aleneman, mutta noin suuri??? Kyllä jotain muutakin on täytynyt olla. Se sitten selittäisi hlp alenemankin.

Minulla ei ole vertailualoja itselläni, mutta sekä kaurojen, että mallasohrien hlp:t olivat hieman tämän vuoden keskiarvojen yläpuolella. Ymmärtääkseni noissa tilastoissa oli mukana niin luomu, kuin kemiallinenkin tuotanto.

Ai niin. Tosin olen käyttänyt kerääjäkasveja (aluskasveja) jo 5 vuotta peräkkäin. Voihan olla, että nyt se jo vaikuttaakin satoja ja laatuja parantavasti.
Don Essex

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kerääjäkasvi
No kääpiökasvuisessa vehnälajikkeessa, kevätkuivuuden kiusaamana,  italianraiheinä ryöstäytyi kesäsateiden tultua yli tähkäkerroksen. Puinnissa osa tähkistä jäi peltoon märkiä vesihelmiä tirsuavan raiheinän sekaan. Ihan turha oli yrittää haukata pohjalta; pöydän pohja, kolakammio, varstasilta ja viettopinta muurautuivat hetkessä märäksi vihreäksi limamassaksi. Jopa viljanjyvistä tuli ruohonesteiden viherryttämää.

Vieressä samana päivänä kerääjäkylvetty Zebra piti pintansa, mutta pidensi kortta ja pienensi tähkää. Siitäkin siis vain tyydyttävä sato, vaikkakin laon rajamailla.

Kummassakin tapauksessa valkoapilaa ei löytynyt enää syksyllä. Otaksun, että pelkkä valkoapila olisi ehkä toiminut syysvehnällä. Mutta käytetty rikkamyrkky olisi sen tappanut.

-SS-

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Kerääjäkasvi
Ok. Eli kevätkuivuuteen ryytynyt Ceylon ei toipunut kilpailemaan italianrain kanssa. Voisiko olettaa, että kevätkuivuus vei siltä sen lähes tonnin sadosta, ja läpikasvanut raiheinä loput. Kumpi vaikutti hehtolitrapainoon enemmän, en osaa arvioida. Lisävahinkoa tuli ilmeisesti kuivauskustannuksissa. Sattuipa kaikki ongelmat kohdalle. No positiivisesti voisi ajatella, etteivät kestorikat päässeet kasvamaan voimakkaan italianrain seassa, eikä niitä joutunut erikseen ruiskuttamaan? Lisäksi maahan kertyi nyt runsaasti eloperäistä ainetta parantamaan maata. Ja ravinteita odottamaan ensi vuoden kasvustoa. Eikä heikommin kasvaneen Ceylonin lannoitukseen käytettyjä ravinteita päässyt karkuun kesän sateissa niin paljon.

Oliko sinulla vertailualaa, paljonko Ceylon kärsi kuivuudesta ilman kerääjäkasvia?
Don Essex

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Kerääjäkasvi
Mulla kasvo kans italianrai entsyymiohrasta läpi, kun lurahti pari desiä liikaa moddusta ja ohra jäi lyhyeksi. Piti yrittää puida niin, että just tähkät tuli pöydälle, mutta varmaan osa jäi peltoonkin. Satotasosta ei ilman puntaria osaa sanoa eroa, valkuainen oli pari kymmenystä alempi ja roskia prosentti enemmän. Lajittelu/jyväkoko muuten ihan samaa luokkaa kerääjäkasvittomaan nähden. Plussaa komea pitkä raiheinä heti puinnin jälkeen...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kerääjäkasvi
Totta kai oli vertailuala. Satoero oli yleisesti ottaen isompi mutta vertasin vain saman viljavuuden lohkoa. Onhan noista kuvia useampia hienoa tuorerehua polveen asti.

Ceylonin pituus kovemmalla alustalla oli noin 30 cm. Mutta sato muuten raiheinättä oli oikein hyvänlaatuinen ja valkuainen 14 päälle sekä hl paino runsaat 80 kg. Ehkä se italoheinä imi ne heinäkuun raelannat itseensä ?

-SS-

Viimeksi muokattu: 16.10.16 - klo:23:44 kirjoittanut -SS-

Köntys

  • Vieras
Vs: Kerääjäkasvi

Mikä kun mulla raiheinästä ei tiennyt kasvukaudella mitään, vasta puinnin jälkeen rehahti kasvuun.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kerääjäkasvi

Mikä kun mulla raiheinästä ei tiennyt kasvukaudella mitään, vasta puinnin jälkeen rehahti kasvuun.

Tarpeeksi tiheä onnistunut kasvusto pitää italialaisen jollain lailla puoli kesää kurissa. Mulla oli luomu rupsiä kahtenä vuonna peränjälkeen sdamalla lohkolla. Tänä vuonna kylmästi paaliin. Ei kannattanut puida.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Kerääjäkasvi
Kerääjäkasvin (italianraiheinä + valkoapila) vaikutus Ceylon syysvehnään:

Sato   -1500 kg/ha
Valkuainen  -0,3 % - yksikköä
Hehtolitrapaino - 5 kg

Helppoa kuin säilörehun kasvatus viljapellolla.

-SS-

Huh. Mikä meni pieleen? Valkuainen voisi mennä normaalivaihtelun piiriin. Satotason 1500 kg vähennys ei voi mitenkään aiheutua vain kerääjäkasveista. On odotettavissa, että kerääjä voi aiheuttaa ensimmäisinä vuosina jopa 500 kg sadon aleneman, mutta noin suuri??? Kyllä jotain muutakin on täytynyt olla. Se sitten selittäisi hlp alenemankin.

 

 Juu.

 Rasisti saa olla, muttei harhaluuloinen  kerääjäkasvien aiheuttaman satotasolaskun vuoksi.  ; DD
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!

.Puuha-Pete

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
  • Liittynyt:28.12.2006 Viestejä:12 763
Vs: Kerääjäkasvi
Täs on kerääjäkasvinviljelijä pohtimassa vaihtoehtojaan  ;D



Onx toi filmi SKM:n kiinasta tuodun adoptiolapsen sokerinvieroitusharjoitustilaisuudesta  :D

Toi on vissiin poika...mull on adoptoitu tyttö.

Mun kaveri Jami2004 on käyny kans Kiinassa, se on kerto seuraavaa:

Kiinan viisumi käytäntö on muuttunut viime aikoina todella paljon joten kannattaa selvittää mikä on pakollista ja mikä ei. Nyt tarvitaan jo kutsu, varaus todistus majoituksesta ja viimeisimpänä oli jopa todistus matkavaluutuksesta pari viikkoa sitten.

Tänään pitäisi lähteä valumaan sinne Sanzen naapuriin. Perus työmatkan lisäksi olisi ohjelmassa erään työystävän Kiinalaiset maaseutu häät sekä "chinese brother" :in varpajaiset.

(chinese brother ja sister on kiinalaisen ystävyyden "korkein" taso. Ei pidä luulla että henkilöt ovat oikeasti sisaruksia vaan todellisuudessa pitkän ajan hyviä ystäviä. Tällä tasolla esim yhteisen bisneksen tekeminen on todella helppoa. Voi luottaa paremmin kuin länsimaisiin yhteistyö kumppaneihin. Kiinassa korostetusti ihmiset tekevät bisnestä, firmat ovat vain työkaluja bisneksen teolle..)


Jami2004, 11.9.2013

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Kerääjäkasvi
Mitä raati suosittelee kevätvehnän alle kerääjäksi? vehnä olisi aikaisimmasta päästä lajiaan.

2388

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Kerääjäkasvi
Rasti ruutuun on ihan ylivoimainen lajike...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kerääjäkasvi
Rasti ruutuun on ihan ylivoimainen lajike...

Olen samaa mieltä. Mitä isompi ala viljelyksessä, sitä rahakkaampi se toimenpide on, nimenomaan ulkokultaisesti tehtynä. Parin hehtaarin takia ei kannata ottaa riskiä paljastumisesta. Isolla tilalla 3-5000 € lisätukea, käytännössä ilman kuluja.

Täydet 170 kiloa lannoitusta, 800 kpl / m2 kylvötiheyttä, ja puolet vielä pimeää apulantaa kesällä päälle, ei tarvitse katsella heinien kasvamista viljan yli.

Olen varma, että vilja-Suomessa ei valvonnalla ei ole resursseja, ei välttämättä edes halua tutkia kerääjäkasvien tasaisen kasvuston onnistumista.

-SS-

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kerääjäkasvi

Mikä kun mulla raiheinästä ei tiennyt kasvukaudella mitään, vasta puinnin jälkeen rehahti kasvuun.

Tarpeeksi tiheä onnistunut kasvusto pitää italialaisen jollain lailla puoli kesää kurissa. Mulla oli luomu rupsiä kahtenä vuonna peränjälkeen sdamalla lohkolla. Tänä vuonna kylmästi paaliin. Ei kannattanut puida.

  Niin, satokasvin voi paalata, mutta voiko aluskasvia puinnin jälkeen laiduntää tai tehdä säiikseksi..?

ceylon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 101
Vs: Kerääjäkasvi
Mitä raati suosittelee kevätvehnän alle kerääjäksi? vehnä olisi aikaisimmasta päästä lajiaan.



Valkoapila suht lyhyt ja ei v*%*€e puidessa          2,5-3 kg ha oon törkänny menemää.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Kerääjäkasvi
Onko sulla valkoapila oikeesti kasvanutkin?
Mulla ei kasvanut ku peltoliittymissä :)