Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hauskat peltonimiä?  (Luettu 11401 kertaa)

ja-bond77

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Hauskat peltonimiä?
Hei, olen etsimässä pieneen projektiin hauskoja nimiä peltojanne(siis suomeksi). Luulen että on paljon "out there"... :D Vai onko jo olemassa tämmönen keskustelua?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hauskat peltonimiä?
Mä tiedän yhden niityn jonka nimi on "Pitkä paska".

Se nimi tuli siitä, että sieltä oli kovin pitkä matka kotiin paskalle  :D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

T-Bone

  • Vieras
Vs: Hauskat peltonimiä?
Onhan jokaisella vanhalla lohkolla jokin syy mistä se on nimensä saanut . Matka, lohkon muoto ,lohkon koko tai viljelyyn liittyviä seikkoja.
Itse voisin mainita meidän vanhojen miesten  "Sianpääpellon"  joka tuli pienen komiomaisen "Nurkkalaumaan" viimeisestä ja pienimmästä pellosta .

Nurkkalaumaa ja sianpääpelto on sulautunut minun aikana isompiin lohkoihin salaojituksen myötä ja nämä nimet poistuneet käytöstä .  Kaipa onneksi  ;D

Viimeksi muokattu: 09.02.15 - klo:22:15 kirjoittanut T-Bone

tolasvw

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Hauskat peltonimiä?
Meillä on taas ollut tapana liittää tilan tai lohkon nimeen sen tahon nimi jolta
Pelto on ostettu esim tilan nimi + pelto tai sukunimi + pelto.

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Hauskat peltonimiä?
Mä tiedän yhden niityn jonka nimi on "Pitkä paska".

Se nimi tuli siitä, että sieltä oli kovin pitkä matka kotiin paskalle  :D

Luulin että se kirjoitetaan yhteen. Ilmankos siihen on tehty nurkkaan mökki, kai siellä on huusi.

Köyliössä oli pellon raivaaja hoksannut mitä tuli tehtyä kun oli kuokkinut kahden kallion märkään väliin 5-30m kapean pellon ja nimesi sen Paskaperkoksi. Kunnan viranomainen sensuroi nimeksi P.pelto. Saako niin tehdä, missä on oikeusturva?

Tässä lähellä on aukea, jonka pellot ovat isännästä riippuen Puiras tai Puida, tai jotain, mitäköhän tarkoittaa? Nuo oikein vanhat nimet pitää ehdottomasti säilyttää, on hienoja, esim Pellonlalva, Härkiaro, Nyrkkämäki, Tynnyriveräjä...  Vakka-Suomen murrealueelta olen kuullut Kusiljaistahtuman.

Itsellä on oman sukunimen mukainen pelto. Juttu ei ole aivan yksinkertainen, vaan tällä mäellä on ollut joskus kaksi torppaa, joista toinen on ollut kaimamme, mehän olla täsä vielä oltu sattaakaan vuotta.

Jos oikein tiedettä tekee, eikö maataloushallinnolta mahtaisi saada sinne tallennettuja nimiä?
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Hauskat peltonimiä?
Meillä on taas ollut tapana liittää tilan tai lohkon nimeen sen tahon nimi jolta
Pelto on ostettu esim tilan nimi + pelto tai sukunimi + pelto.

Noinhan se usein menee, toisalta pellon oma ikiaikainen nimi olisi jotenkin hienompi juttu. Ihmiset tullee ja mennee, pellot pyssyy, näillä main on viljelty tuhansia vuosia.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Hauskat peltonimiä?
Mulla on sellainen mukava lohko,jonka nimi on Prunnineva. :)
Ihan kans tiedän mistä nimi on keksitty :(

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Hauskat peltonimiä?
Nisupää, osa 0,5 ha lohkosta on kuulunut Nisupään mäkitupaan.
Mystinen kesälaatumies

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Hauskat peltonimiä?
Raivion nimeksi tuli "Kaaheenaakeelaakee"....  8)
ja  toinen pienempi on "Kantturaketo"  ;D
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Hauskat peltonimiä?
Isolla lohkolla oli lähes keskivaiheilla vajaan hehtaarin raivio, sille nimeksi syylä. No, viereen tuli pienempi irrallinen raivio samalla lohkolla, nimeksi finni :) Kolmas raivio nurkka samalla lohkolla yllättäen känsä ::) Nuohan olivat väliaikaisia nimiä, kunnes tulivat tukikelpoisiksi ja sai liittää vanhaan peruslohkoon.

Lohkon nimeämisessä käytetty edellä mainittua tilan nimi+ paikka, erottaakseen muista samalla suunnalla olevista. Toki vanhoja nimiä tilanteen mukaan, mm. mulla, ja parilla naapurilla samalla kohtaa keskellä aukeaa tuhkaruukki. Nimi tulee erm. Kht maasta, kuivuessaan kuin tuhkaa, joka lauttaa koneiden edessä jne.:)

Itse ku kiertelee muidenkin peltoja, tilan nimi ja paikka tms. usein helpompi muistaa kuin jokin täysin outo nimitys, jonka historiasta ei hajuakaan. Toisaalta joku persehelvetti jää kyllä mieleen, ainakin nimi, ja nimen perusteella kyllä lohkokin :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hauskat peltonimiä?
Mä tiedän yhden niityn jonka nimi on "Pitkä paska".

Se nimi tuli siitä, että sieltä oli kovin pitkä matka kotiin paskalle  :D

Luulin että se kirjoitetaan yhteen. Ilmankos siihen on tehty nurkkaan mökki, kai siellä on huusi.

Köyliössä oli pellon raivaaja hoksannut mitä tuli tehtyä kun oli kuokkinut kahden kallion märkään väliin 5-30m kapean pellon ja nimesi sen Paskaperkoksi. Kunnan viranomainen sensuroi nimeksi P.pelto. Saako niin tehdä, missä on oikeusturva?

Tässä lähellä on aukea, jonka pellot ovat isännästä riippuen Puiras tai Puida, tai jotain, mitäköhän tarkoittaa? Nuo oikein vanhat nimet pitää ehdottomasti säilyttää, on hienoja, esim Pellonlalva, Härkiaro, Nyrkkämäki, Tynnyriveräjä...  Vakka-Suomen murrealueelta olen kuullut Kusiljaistahtuman.

Itsellä on oman sukunimen mukainen pelto. Juttu ei ole aivan yksinkertainen, vaan tällä mäellä on ollut joskus kaksi torppaa, joista toinen on ollut kaimamme, mehän olla täsä vielä oltu sattaakaan vuotta.

Jos oikein tiedettä tekee, eikö maataloushallinnolta mahtaisi saada sinne tallennettuja nimiä?
Tuosta on varmaan kahta tietoa.. nimenä on ollut myös "Pitkätty". Nyt siellä kasvaa jo leppää  :'(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Hauskat peltonimiä?
Yksi isän nimeämä lohko on karhunperse ;D

samout

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Hauskat peltonimiä?
Vanhempien tilalta löytyy lohko nimeltä Löysäperä  :D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: Hauskat peltonimiä?
omalla maalla oli aikanaan kivenkolo, kun niiiin helevetin kivinen.   ja pohjan niitty, se kun oli niin alavalla paikalla että ekaks sille halla nousi jo jussina...

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Hauskat peltonimiä?
meillä on Hemilänraivio.Oli täällä käydessään katsonut linja-auton ikkunasta ja sanonut että perlkele(vissiin ärrävika).Peltoraiviot oli aika harvinaisia 1995