Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jeantilin kakkikärri  (Luettu 13435 kertaa)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Jeantilin kakkikärri
Muutama tonniko vaan..no ajattelin että jos on kymmeniä!!!Jaa millä ne terät on kiini jos ei pulteilla??? Ja niitä saa olla repullinen mukana!Niin sitä vaan että kuorma liikkuu samsonissa aina ja kaikenlaisella tavaralla, kun sen lava levenee taakse päin...jentilässä taas pehkunen tavara ei liiku kun kolat lyö tyhjää..tämä on nähty ihan omin silmin! Niin ja ainakin valtran takalasiin on tullut kiviä ja uusiksi menny.

Hinnan eroa en tiedä, mutta sitä tarkoitin et jos on enemmän kuin muutama tonni niin silloin on samsoni ulkona, hinnanero samsonista täsmälevittimeen jää liian pieneksi. Kun kuitenkin täsmälevittimet on ihan omassa sarjassaan levitystarkkuudessa. Niin no terät tosiaan kiinni pultilla, eikös samsonissa oo? Eikös se oo vähän arveluttava ratkaisu, kait nekin kuluu ja katkeilee ja kemppiliimallako ne sitten lopulta vaihdetaan? Tuo holvaus on kyllä huonompi juttu, mut ei varmaan tuu vastaan kuin TOSI pehkusessa ja kevyessä kamassa? Tuo kivien lento myös huonompi juttu, tosin jos se muodostuu ongelmaks niin kait siihen saa itekkin tehtyä lisäsermiä.

Metsähake

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Jeantilin kakkikärri
Joo joo,teräspulteilla mutta terän malli ja tuenta on erilainen  ja pulteja katkeilee tosi harvoin vaikka lannan seassa on kiviä.Ja vaihdelaatikon hammasrattaille asti ei pääse iskut koska väliillä on kuminen suoja kytkin,Niin näistä ratkasuistahan se hinta ero alkaa muodostuun...Tiesitkö muuten semmoista, että samson on kulutus teräksestä valmistettu...

Viimeksi muokattu: 19.11.08 - klo:16:13 kirjoittanut Metsähake

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Jeantilin kakkikärri
15tn joskinilla ajeltiin viime suvena 3000 mottia ilman murheita levitysjälki todella hyvä ja levitysleveys yli 12 metriä
ainoa murhe oikeastaan oli nivelakselin herkkä räikkä joka välillä löi yli etukuormaajalla joutus vääntään keloista että lähti pyöriin ens kaudeks järeempi akseli jotta saa pistää pohjakuljettimeen vauhtia
holvaamista ei tässä ainaskaan esiintyny vaikka suurin osa paskasta tosi olkista makuupohjaa

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Jeantilin kakkikärri
Joo joo,teräspulteilla mutta terän malli ja tuenta on erilainen  ja pulteja katkeilee tosi harvoin vaikka lannan seassa on kiviä.Ja vaihdelaatikon hammasrattaille asti ei pääse iskut koska väliillä on kuminen suoja kytkin,Niin näistä ratkasuistahan se hinta ero alkaa muodostuun...Tiesitkö muuten semmoista, että samson on kulutus teräksestä valmistettu...

Saako samsoniin aisan jousitusta, muuta kuin kumipalaa? Täyttääkö samsonin peruslevitinmalli tän EN-standardin? Onko pohjakulettimen kolat vaihdettavissa ilman rälläkkää?

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Jeantilin kakkikärri
Ajattele nyt hieman tarkemmin mitä nuo yksakselikauppiaat puhuu.
Murtamisesta ei ole mitään ongelmaa,ihan huoletta saa kääntyä niin jyrkkään kun laajakulmaniveltä kestääkuunnella.
Telinkeventimellä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kun ei ole vetoa se kasvattaa vaan pintapainetta ja upottaa kärryä.
Mutta jos pakosta haluaa painonsiirtoa vaikka sitte
siihen yksakseliseen niin se tulee traktorin ja kärryn väliin sielä se jo jotain vaikuttaakin.
Ajatteleppa oikein maalaisjärjellä kumpi on keveämpi vetää.
Telikärry pienellä pintapaineella joka seuraa tarkasti traktorin tekemiä jälkiä ja paino jakautuu tasaisesti kaikille pyörille.
Vai yksiakselinen joka on erilaisella raideleveydellä ja leveämmällä renkaalla kun traktori.
Lisäksi yksiakselisessa täydellä kuormalla tulee niin paljon aisapainoa jotta joutuu käyttämään huomattavasti suurempia rengaspaineita.
Aisajousituksen tarpeellisuus on ilmeinen yksiakselisessa.

Kuitenkin molemmilla saa lannat levitettyä sellaisissa olosuhteissa kun on muutenkaan järkevää pellolle mennä.
Ja mitä parempi levitysjälki sen monipuolisempi kärry on joten lannan voi levittää vaikka oraille jos ei ennemmin ole keliä tai aikaa.

Nykyisillä isoilla renkailla saa isotkin kuormat sellaiseen paikkaan mitä ennen jollain ylöillö 3motin kuormilla

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Jeantilin kakkikärri
Ajattele nyt hieman tarkemmin mitä nuo yksakselikauppiaat puhuu.
Murtamisesta ei ole mitään ongelmaa,ihan huoletta saa kääntyä niin jyrkkään kun laajakulmaniveltä kestääkuunnella.
Telinkeventimellä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kun ei ole vetoa se kasvattaa vaan pintapainetta ja upottaa kärryä.
Mutta jos pakosta haluaa painonsiirtoa vaikka sitte
siihen yksakseliseen niin se tulee traktorin ja kärryn väliin sielä se jo jotain vaikuttaakin.
Ajatteleppa oikein maalaisjärjellä kumpi on keveämpi vetää.
Telikärry pienellä pintapaineella joka seuraa tarkasti traktorin tekemiä jälkiä ja paino jakautuu tasaisesti kaikille pyörille.
Vai yksiakselinen joka on erilaisella raideleveydellä ja leveämmällä renkaalla kun traktori.
Lisäksi yksiakselisessa täydellä kuormalla tulee niin paljon aisapainoa jotta joutuu käyttämään huomattavasti suurempia rengaspaineita.
Aisajousituksen tarpeellisuus on ilmeinen yksiakselisessa.

Kuitenkin molemmilla saa lannat levitettyä sellaisissa olosuhteissa kun on muutenkaan järkevää pellolle mennä.
Ja mitä parempi levitysjälki sen monipuolisempi kärry on joten lannan voi levittää vaikka oraille jos ei ennemmin ole keliä tai aikaa.

Nykyisillä isoilla renkailla saa isotkin kuormat sellaiseen paikkaan mitä ennen jollain ylöillö 3motin kuormilla

Tuon telinkeventimen tarpeellisuudesta olen kuullut kommenttia myös koneiden käyttäjiltä, jotkut valittelee, et ei riitä vetokyky ylämäkeen tms kun kuorma alkaa olemaan tyhjä. Telin kevennys siirtää telin tukeutumispistettä taaksepäin, jolloin kuormitus jakaantuu kärrin ja traktorin välille tasaisemmin. Se on totta et telin renkaiden pinta-ala pienenee, mut samalla kuormitus pienenee myös. Telin kevennintä ei käytetä kuin maantieajossa tyhjällä kärrillä tai kärrin tyhjentyessä. Ja toisaalta telin etupään kevennys parantaa kulkuominaisuutta, onhan velsassakin eturengas kevennetty.

Siihen en ota kantaa kumpi on keveämpi vetää, ei ole kokemusta, mut tosissaan jos haastetaan harvalla on. Vedon keveyteen vaikuttaa todella moni asia, kuten mainitsit. Mut toisaalta oon taipuvainen uskomaan et yksiakselisen normaalia paljon korkeampi rengas kompensoi paljon telin puutetta.

Koukkupaino yksiakselisissa askarruttaa paljon itseäkin. Sitä minä näissä ihmettelen, et kun tieliikennelaki määrää maksimikoukkupainoksi kuormattuna 3 ton ympäri euroopan, niin voiko se paljon tuota suurempi olla. Toisaalta iso koukkupaino varmistaa vetokyvyn säilymisen ;D ;D

Tottakai kaikkein paras olis täsmäkärri telillä, siitähän ei ole epäilystäkään. Mut hintaero on iso, jo tää jeantilin hinta hirvittää :o :o

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Jeantilin kakkikärri
Mutta muilla valmistajilla olisi jeantilista jotain matkittavaakin valojen läppäri suojukset :o

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Jeantilin kakkikärri
Toi tempon 2 kelainen levitin on itseasiassa italialainen.
Eli jossain muussa merkissä sama levitin.

Juu, ainakin JF ja Samsonin pienemmät mallit taitaa käyttää samaa kelaa. Varmasti moni muukin merkki.

Kehitystä itä-vehkeissäkin, Tempon yksi akseliseen taitaa nykyään saada jonkin sortin aisajousituksen ja siihen suurimpaan telikärryyn jousitetun akseliston.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Jeantilin kakkikärri
Toi tempon 2 kelainen levitin on itseasiassa italialainen.
Eli jossain muussa merkissä sama levitin.

Juu, ainakin JF ja Samsonin pienemmät mallit taitaa käyttää samaa kelaa. Varmasti moni muukin merkki.

Kehitystä itä-vehkeissäkin, Tempon yksi akseliseen taitaa nykyään saada jonkin sortin aisajousituksen ja siihen suurimpaan telikärryyn jousitetun akseliston.

Ei paljon jousitukset auta jos kärrin kehitys muilla alueilla on jäänyt paikalleen. Vieläkö niillä siellä tehtaalla lie paljon sitä kuminauhaa, eikun ketjua jäljellä?

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Jeantilin kakkikärri
Vieläkö niillä siellä tehtaalla lie paljon sitä kuminauhaa, eikun ketjua jäljellä?

Tuo on kyllä kieltämättä ongelmana nykyisessä vaakakela Tekossa. Ensi kevääksi joutuu lyhentämään, jollei kärry vaihdu.

Mulla kylmäpihatto paskaa levitettävänä noin 3000 kuutiota vuodessa. Aika tuskallista on tällä kärryllä saada kaikki levälleen. Vain 8 kuution lava, tykin renkaat jotka ei kanna turvepelloilla yhtään ja noin 3 metrin levitysleveys.

Luultavasti joutuu turvautumaan ainakin osittain urakoitsijaan.

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Jeantilin kakkikärri
Hintaahan nykyysissä paskakärryissä on hirveästi mutta tuo jara vähäsen lieventää kärrykustannuksia.
Itse kärryjä hankkiessa ajattelin jotta tarttis kovastikkin alkaa urakoimaan mutta nyt se on osoittautunut jottei niitä euroja tarviikkaan niin paljoa sillä urakoinnilla hankkia.

Muutin viljelytapojani niin jotta kynnöksen alle ajetaan vain vähäsen syksyllä.
pääasiassa ajan keväällä äestykselle ja rehunteonjälkeen sängelle 1 ja 2,sadon jälkeen.
Apulantaa vähennettiin 70ha alalla 9600kg normaalista.
Sato kuitenkin oli tavanomaista runsaampi ja voimakas lakoontuminen nosti puinti ja kuivatuskustannuksia joten ensikesänä vähennetään lannoitetasoja lisää.

Sitä ei kokeilematta usko miten paljon lannankäyttö tehostuu kun siirrytään kynnönalta pintalannoitukseen.

Ja kun hankkii kunnollisen levittimen ja immeiset näkee sen työssään ja sen työjäljen markkinoi se itseään ja puskaradion kautta joten nopeesti alkaa kyselyjä tulemaan.

Itsellä en enää tiedä onko se sitten hyvä vai paha kun ei jokapaikkaan kuitenkaan pysty repeemään.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Jeantilin kakkikärri
Jeantilillä nyt yks kesä ajettu, enkä osaa moittiakaan. Oli huomattavasti edullisempi kuin Joskin tai Rolland (meni ryssän kumiketjukärry vaihdossa).
Kerran oon saanu räikän lyömään yli, oma moka.
Valosuojat todella hyvät... kunhan vain muistaa kääntää päälle.
Paskaa tulee kyllä takalasiin niin että lätinä käy ja oletettevasti myös kivetkin.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Jeantilin kakkikärri
Jeantilillä nyt yks kesä ajettu, enkä osaa moittiakaan. Oli huomattavasti edullisempi kuin Joskin tai Rolland (meni ryssän kumiketjukärry vaihdossa).
Kerran oon saanu räikän lyömään yli, oma moka.
Valosuojat todella hyvät... kunhan vain muistaa kääntää päälle.
Paskaa tulee kyllä takalasiin niin että lätinä käy ja oletettevasti myös kivetkin.

onko siulla 120 cm korkeat laidat?

Viimeksi muokattu: 20.11.08 - klo:07:58 kirjoittanut oltsik

Metsähake

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Jeantilin kakkikärri
Joo joo,teräspulteilla mutta terän malli ja tuenta on erilainen  ja pulteja katkeilee tosi harvoin vaikka lannan seassa on kiviä.Ja vaihdelaatikon hammasrattaille asti ei pääse iskut koska väliillä on kuminen suoja kytkin,Niin näistä ratkasuistahan se hinta ero alkaa muodostuun...Tiesitkö muuten semmoista, että samson on kulutus teräksestä valmistettu...

Saako samsoniin aisan jousitusta, muuta kuin kumipalaa? Täyttääkö samsonin peruslevitinmalli tän EN-standardin? Onko pohjakulettimen kolat vaihdettavissa ilman rälläkkää

Täyttää EN standin... Huhu kertoo että jentil ei täyttäs muuta kuin myyjän puheissa?ja kolanvaihdossa ei tarvita rälläkää vaan kolan mukana tulee pohjakuletin lenkit.No onko jentilissä nykyisin automaatinen ketjun kireyden säätö?Ja toinen seikka jonka huomasin on se että samsonissa näkee kärryn sisälle ja pohjan traktorista kun taas jeantilistä ei..tästäkin on hyötyä.Kuten sanoinkin niin jeantil on varmaan ihan hyvä kärry kun otetaan hinta huomioon ja ajomäärät on kohtuulisia,mutta kun aletaan homaa tekeen oikein tosissaan niin kärryllä ja kärryllä on eroa.Onhan samson tehnyt levittemiä jo 60v.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Jeantilin kakkikärri
Täyttää EN standin... Huhu kertoo että jentil ei täyttäs muuta kuin myyjän puheissa?ja kolanvaihdossa ei tarvita rälläkää vaan kolan mukana tulee pohjakuletin lenkit.No onko jentilissä nykyisin automaatinen ketjun kireyden säätö?Ja toinen seikka jonka huomasin on se että samsonissa näkee kärryn sisälle ja pohjan traktorista kun taas jeantilistä ei..tästäkin on hyötyä.Kuten sanoinkin niin jeantil on varmaan ihan hyvä kärry kun otetaan hinta huomioon ja ajomäärät on kohtuulisia,mutta kun aletaan homaa tekeen oikein tosissaan niin kärryllä ja kärryllä on eroa.Onhan samson tehnyt levittemiä jo 60v.

Joo en epäilekkään samsonin paremmuutta... Onkos siinä sitten ketjussa kolan etu- ja takapuolella ketjulukot vai miten se uus kola saadaan paikalleen. Tuo pohjan näkeminen on kyllä plussaa, tai sanotaanko et olis hyvä nähdä kolat.

Mitä muuten tarkoitat automaattisella ketjun kiristimellä? Ilmeisesti siinä on hydraulinen pohjaketjun kiristys? Mitkään jousisysteemithän ei oo automaattisia kiristimiä. Kuuluuko hydraulinen kiristin vakiovarustukseen?