Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: oltsik - 18.11.08 - klo:18:23

Otsikko: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 18.11.08 - klo:18:23
Onko kellään kokemusta näistä jeantilin pystykelaisista kuivalannanlevittimistä? Olis kiikarissa tollainen, tarkemmin tyypiltää 15-12. Onko mitään heikkoja kohtia tai muita erikoishuomioita joita tulis ottaa huomioon. Ootteko tyytyväisiä levitystarkkuteen ja leveyteen? Sen ymmärrän, että vaunulla on turha tavotella täsmälevittimen jälkeä. Entäs rengastus, tarjouksessa olis 28.1R26(720mm x jotain 1700 mm), riittääkö? Entäs traktorin renkaat pitääkö lähteä paripyörä/mammuttikauppaan kun vetokoneen takaset on 600 mm leveät. Kärryn kantavuus on jotain 14 m3/12 ton.

Rakenteen yksinkertaisuus miellyttää, ja aika hyvinhän tuo tuntuu pärjänneen dlg:n testissä. Myyjä kehui myyneensä yli 150 kappaletta tänä vuonna, kuulostaa aika hurjalta määrältä.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: keskomies - 18.11.08 - klo:18:45
Muista ostaa sitä monoplokkia kaupanpäälle... Tuntuu et noissa ei muuta kaupassa tuukkaan ku monoplokkia.:P Mutta vertaile kärryjä huolellisesti ja mietippä oisko vaikka 5 vuojen kaikkien merkkien myyty kuivalantakärryjen määrä noin paljon...
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Tuumaaja - 18.11.08 - klo:19:34
Onko kellään kokemusta näistä jeantilin pystykelaisista kuivalannanlevittimistä? Olis kiikarissa tollainen, tarkemmin tyypiltää 15-12. Onko mitään heikkoja kohtia tai muita erikoishuomioita joita tulis ottaa huomioon. Ootteko tyytyväisiä levitystarkkuteen ja leveyteen? Sen ymmärrän, että vaunulla on turha tavotella täsmälevittimen jälkeä. Entäs rengastus, tarjouksessa olis 28.1R26(720mm x jotain 1700 mm), riittääkö? Entäs traktorin renkaat pitääkö lähteä paripyörä/mammuttikauppaan kun vetokoneen takaset on 600 mm leveät. Kärryn kantavuus on jotain 14 m3/12 ton.

Jeantilin kärrystäkin kauppaa vääntäneenä asioita jotka eivät mielyttäneet.

Etukuormaajalla lastattaessa ei tahdo ulottuvuus riittää juuri noiden renkaiden takia,tulevat paljon lavanreunasta ulos.
Pohjakuljettimen vahvuus ei oikein vakuuttanut.
Nois yksakselisis toi perä koukkii tosipahasti jos on lantalassa luiskaa tai tie korkeammalla kun pelto.
Ainakin tebbeläisessä laahailee puskuri todella herkästi.
Kyllä 600 mm kohtuullisesti riittää renkaissa ei toki lisäleveydestä haittaakaan ole.
Omassa paskakärryssä 600 mm telillä ja raklaattorissa 800 mm.
Pystykelaisen jos olisin ostanut se olisi joskin tai rolland.
Molemmilta kannattaa tarjousta kysellä,Kukkopekan kannssa saattaa vähän korva väsyä. ;D ;D ;D

Rakenteen yksinkertaisuus miellyttää, ja aika hyvinhän tuo tuntuu pärjänneen dlg:n testissä. Myyjä kehui myyneensä yli 150 kappaletta tänä vuonna, kuulostaa aika hurjalta määrältä.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 18.11.08 - klo:19:44

Jeantilin kärrystäkin kauppaa vääntäneenä asioita jotka eivät mielyttäneet.

Etukuormaajalla lastattaessa ei tahdo ulottuvuus riittää juuri noiden renkaiden takia,tulevat paljon lavanreunasta ulos.
Pohjakuljettimen vahvuus ei oikein vakuuttanut.
Nois yksakselisis toi perä koukkii tosipahasti jos on lantalassa luiskaa tai tie korkeammalla kun pelto.
Ainakin tebbeläisessä laahailee puskuri todella herkästi.
Kyllä 600 mm kohtuullisesti riittää renkaissa ei toki lisäleveydestä haittaakaan ole.
Omassa paskakärryssä 600 mm telillä ja raklaattorissa 800 mm.
Pystykelaisen jos olisin ostanut se olisi joskin tai rolland.
Molemmilta kannattaa tarjousta kysellä,Kukkopekan kannssa saattaa vähän korva väsyä. ;D ;D ;D

Rakenteen yksinkertaisuus miellyttää, ja aika hyvinhän tuo tuntuu pärjänneen dlg:n testissä. Myyjä kehui myyneensä yli 150 kappaletta tänä vuonna, kuulostaa aika hurjalta määrältä.

Niin rengas 720 plus välys renkaan ja lavan välissä=jotain 800 mm. Samalla kun joutuu nostamaa kuormaimen aika ylös niin  tosiaan lastaus voi jäädä vajaaksi renkaan kohdalta. Toisaalta saan kuormaimella paalit helposti paali kärryn toiselle puolelle, joten tuo en usko hirveän iso ongelma olevan. Tarkotatko perän koukkimisella maavaraa levittimen kohdalla?

Mikä ei vakuuttanut pohjakuljettimen ketjussa? Oliko sun kärryssä 14 mm ketjut? Tässä miun kaupankohteessa on 16 mm ketju.

Joskinin käytettyä kärryä katoin koneagriassa ja siinä pisti silmään et kelojen pohjassa ei ollu lautasia, vaan nivelletyt lavat. Toisaalta tuo voi olla hyvä asia. Samoin siinä joskinissa oli hitsatut pohjakuljettimen kolat, joka on kyllä mielestäni iiiiso miinus jos kaikissa on.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Puraat - 18.11.08 - klo:20:16
Onko kellään kokemusta näistä jeantilin pystykelaisista kuivalannanlevittimistä? Olis kiikarissa tollainen, tarkemmin tyypiltää 15-12. Onko mitään heikkoja kohtia tai muita erikoishuomioita joita tulis ottaa huomioon. Ootteko tyytyväisiä levitystarkkuteen ja leveyteen? Sen ymmärrän, että vaunulla on turha tavotella täsmälevittimen jälkeä. Entäs rengastus, tarjouksessa olis 28.1R26(720mm x jotain 1700 mm), riittääkö? Entäs traktorin renkaat pitääkö lähteä paripyörä/mammuttikauppaan kun vetokoneen takaset on 600 mm leveät. Kärryn kantavuus on jotain 14 m3/12 ton.

Rakenteen yksinkertaisuus miellyttää, ja aika hyvinhän tuo tuntuu pärjänneen dlg:n testissä. Myyjä kehui myyneensä yli 150 kappaletta tänä vuonna, kuulostaa aika hurjalta määrältä.
Ei vielä ole kokemusta Jeantillin levitysvanusta, toivottavasti joskus on. Mutta tuosta 28.1R26 renkaasta on. Jeantillin gti 10500 alla on semmoset ja hyvät on. Kantaa hyvin ja yksiakselisena ei revi nurmea rullalle. Levitin kesällä turvemaille lietettä ja traktori jättää pahemmat jäljet kuin vaunu.
Eihän millään pystykelasella päästä noiden tarkkuuslevitinten levitys tarkkuuteen eikä leveyteen. Tosin hintakin on pikkusen toisenlainen. Kysäseppäs Kukkosen Pekalta Rolanttia, saat vertailu pohjaa.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: KJL - 18.11.08 - klo:21:24

Jeantilin kärrystäkin kauppaa vääntäneenä asioita jotka eivät mielyttäneet.

Etukuormaajalla lastattaessa ei tahdo ulottuvuus riittää juuri noiden renkaiden takia,tulevat paljon lavanreunasta ulos.
Pohjakuljettimen vahvuus ei oikein vakuuttanut.
Nois yksakselisis toi perä koukkii tosipahasti jos on lantalassa luiskaa tai tie korkeammalla kun pelto.
Ainakin tebbeläisessä laahailee puskuri todella herkästi.
Kyllä 600 mm kohtuullisesti riittää renkaissa ei toki lisäleveydestä haittaakaan ole.
Omassa paskakärryssä 600 mm telillä ja raklaattorissa 800 mm.
Pystykelaisen jos olisin ostanut se olisi joskin tai rolland.
Molemmilta kannattaa tarjousta kysellä,Kukkopekan kannssa saattaa vähän korva väsyä. ;D ;D ;D

Jeantililla muutaman kuution levittäneenä... (ehkä 2000 kuutiota yhdellä laina-/symbioosikärryllä) voisin todeta, että hinta-laatu-suhteeltaan ihan hyvä peli. Tuo yksilö 8.6 on jollain kohtuullisen kokoisilla Trelleborgin kummeilla eikä  kuormaus oo tuottanu mitään ongelmia edes pyörien kohdalla. (Kuormaukses 8130+Isme 180B, kärryn vedos 5465 Dyna-4) Kelojen pyörityksen vakio 8.8 murtopultti on turhan herkkä, mutta 10.9 kestää huomattavasti paremmin. Härpäkkees ei mun mielestä oo muuta vikaa kuin tuo murtopulttiasia, mutta senkin kans oppii elämään. Oikeestaan se on jopa kuskin vika, jos se murtopultti katkeaa. Levitystasaisuudes ei varmaankaan pärjää noille teppeille ja vastaaville, mutta onhan tuo silti tarkkuuslevittimeksi hyväksyttyjen listalla. Kertoo kai jotain tehtaan lobbaustaidosta...
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 18.11.08 - klo:21:32

Jeantilin kärrystäkin kauppaa vääntäneenä asioita jotka eivät mielyttäneet.

Etukuormaajalla lastattaessa ei tahdo ulottuvuus riittää juuri noiden renkaiden takia,tulevat paljon lavanreunasta ulos.
Pohjakuljettimen vahvuus ei oikein vakuuttanut.
Nois yksakselisis toi perä koukkii tosipahasti jos on lantalassa luiskaa tai tie korkeammalla kun pelto.
Ainakin tebbeläisessä laahailee puskuri todella herkästi.
Kyllä 600 mm kohtuullisesti riittää renkaissa ei toki lisäleveydestä haittaakaan ole.
Omassa paskakärryssä 600 mm telillä ja raklaattorissa 800 mm.
Pystykelaisen jos olisin ostanut se olisi joskin tai rolland.
Molemmilta kannattaa tarjousta kysellä,Kukkopekan kannssa saattaa vähän korva väsyä. ;D ;D ;D

Jeantililla muutaman kuution levittäneenä... (ehkä 2000 kuutiota yhdellä laina-/symbioosikärryllä) voisin todeta, että hinta-laatu-suhteeltaan ihan hyvä peli. Tuo yksilö 8.6 on jollain kohtuullisen kokoisilla Trelleborgin kummeilla eikä  kuormaus oo tuottanu mitään ongelmia edes pyörien kohdalla. (Kuormaukses 8130+Isme 180B, kärryn vedos 5465 Dyna-4) Kelojen pyörityksen vakio 8.8 murtopultti on turhan herkkä, mutta 10.9 kestää huomattavasti paremmin. Härpäkkees ei mun mielestä oo muuta vikaa kuin tuo murtopulttiasia, mutta senkin kans oppii elämään. Oikeestaan se on jopa kuskin vika, jos se murtopultti katkeaa. Levitystasaisuudes ei varmaankaan pärjää noille teppeille ja vastaaville, mutta onhan tuo silti tarkkuuslevittimeksi hyväksyttyjen listalla. Kertoo kai jotain tehtaan lobbaustaidosta...

Tässä pitäs olla automaattikytkin murtopultin sijaan. Tarkkuuslevittimiks hyväksytään kait tänäpäivänä lähes kaikki, jopa tempo
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Puraat - 18.11.08 - klo:22:15

Tässä pitäs olla automaattikytkin murtopultin sijaan. Tarkkuuslevittimiks hyväksytään kait tänäpäivänä lähes kaikki, jopa tempo
[/quote]
Yllätys yllätys, Rolantin kaksikelaista levitintä, muistaakseni c11 mallia, ei ole hyväksytty. C22 malli ilmeisestikin sitten on, mutta kun sitä ei saa noihin pienempiin vaunuihin. No, eihän niitä "pieniä" vaunuja tosi viljelijät/urakoitsijat ostakkaan.  :D : ;) ;D
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Rami - 18.11.08 - klo:22:54
Olen päässyt seuraamaan levitystä kyseisellä vaunulla, itse kuormasin ja urakoitsija levitti. Hyvin paska levisi.

Kokemusta varmaan noin kymmenestä eri vaunusta ja hinta/laatu levitysjäljessä  minusta Tempon pystykelaisessa parhaiten kohdallan(2 kelainen). Vaunun laatu sitten hiukan eri asia, mutta järjellä käytettynä ja levitysmäärien ollessa rajallisia saattaapi olla tämäkin käypänen valinta jollekin.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Jobbari - 19.11.08 - klo:11:25
Kysy ny tarjous myös tebben MS-mallista ja ehkä myös LS-E:stä, ihan vaan vertailun vuoks.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 19.11.08 - klo:11:46
Kysy ny tarjous myös tebben MS-mallista ja ehkä myös LS-E:stä, ihan vaan vertailun vuoks.

LS-E:stä on tarjous, mut sen tiedän et ei tuu kauppoja. Hinnat nousseet aika rutkasti tebben siirryttyä yrmalta keskolle. Ainakin tuon vaunun kohdalla. Vaunu mielestäni ihan törkeen ylihintainen ominaisuuksiin verrattuna, samalla hintaa olis saanu bergmannin teliversion. Yksiakselinen, ja vielä niin että rengas on matala ja lavan alle sijoittuva. Vaihtoehdot miusta joko yks iso tai kaks "pientä"(teli).

Hintatasosta olen antanut itselleni ymmärtää seuraavaa: yksiakseliset pystykelamallit kokoluokassa 13-15 m^3 jotain 35 000-40000 eur. Täsmälevittimet telillä ja 600-700 mm leveillä renkailla sitten jo yli 50000, jos ottaa esim sähkösen pohjakulettimen säädön ja telin kevennyksen, jonka uskon olevan aika välttämätön varuste telikärrissä.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Metsähake - 19.11.08 - klo:11:57
No leviteelehän sillä mutta ei voi samana päivänä puhua samsonin kans mutta antaa tieten tasotusta hinnassa samsoniin, mutta jos tosi urakkaa aletaan ajaan niin kyllä samson on ykkönen edeleen!
Jentilissä on muutama paha miinus,juuri ne pultit ja siitten matala etuseinä päästää taaksepäin sinkoilevat kivet traktorin takalasille asti.Ja samsonissa juuri ne keskipako siivet siinä kiinteän lautasen tilalla on plussaa..mietippä mitä tapahtuu kun paskan seasta vyöryy vaikka kivi siihen kovasti pyörivän lautasen päälle ...keskipakolapa antaa periksi...miten kiinteä lautanen?Ja samsonissa taaksepäin levenevä lava on kans iso plussa kun ajetaan hyvin olkista lantaa,kuorma liikkuu taakse päin aina ja ei käy niin kuin jentilissä näkyy käyvän!No nämä ei merkkaa paljoo jos levitettävät määrät on muutamia satoja motteja vuodessa mutta silloin kyllä kun hommaa tehdään tosissaan..
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 19.11.08 - klo:12:12
No leviteelehän sillä mutta ei voi samana päivänä puhua samsonin kans mutta antaa tieten tasotusta hinnassa samsoniin, mutta jos tosi urakkaa aletaan ajaan niin kyllä samson on ykkönen edeleen!
Jentilissä on muutama paha miinus,juuri ne pultit ja siitten matala etuseinä päästää taaksepäin sinkoilevat kivet traktorin takalasille asti.Ja samsonissa juuri ne keskipako siivet siinä kiinteän lautasen tilalla on plussaa..mietippä mitä tapahtuu kun paskan seasta vyöryy vaikka kivi siihen kovasti pyörivän lautasen päälle ...keskipakolapa antaa periksi...miten kiinteä lautanen?Ja samsonissa taaksepäin levenevä lava on kans iso plussa kun ajetaan hyvin olkista lantaa,kuorma liikkuu taakse päin aina ja ei käy niin kuin jentilissä näkyy käyvän!No nämä ei merkkaa paljoo jos levitettävät määrät on muutamia satoja motteja vuodessa mutta silloin kyllä kun hommaa tehdään tosissaan..

Jos samsonin hinta on useita tonneja yli jeantilin hinnan niin se on kyllä pois laskuista, silloin laitan muutaman tonnin vielä lisää ja ostan täsmälevittimen.

Samsonissa hiukan häiritsee aika huono levitystulos dlg:n testissä. Ongelmana näissä on et ei oo nähny kovinkaan monen vaunun toimivuutta käytännössä. Ainoastaan Rollandin oon nähny käytännössä. Täällä päin ei oikein näitä oo, ovat joko tempoja tai sitten bergmanneja

Pulttikytkimiä ei tosiaan tässä miun vaihtoehdossa pitäis olla. Edessä on tosiaan aika matala tuo suoja, mut mitä oon kuvista katellu ja mittaillu niin en oikein nää mahdollisuutta kiven lentävän takalasiin, jos ei tuu etusermin läpi tai tee mieletöntä kierrettä. Tuo kiintee pohjalautanen tuntuu omasta mielestä hiukan mielekkäämmältä, luulis et röppöä ajaessa toimivampi. tarkotatko et jeantiliin kakki holvaantuu :o :o
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Metsähake - 19.11.08 - klo:14:24
Muutama tonniko vaan..no ajattelin että jos on kymmeniä!!!Jaa millä ne terät on kiini jos ei pulteilla??? Ja niitä saa olla repullinen mukana!Niin sitä vaan että kuorma liikkuu samsonissa aina ja kaikenlaisella tavaralla, kun sen lava levenee taakse päin...jentilässä taas pehkunen tavara ei liiku kun kolat lyö tyhjää..tämä on nähty ihan omin silmin! Niin ja ainakin valtran takalasiin on tullut kiviä ja uusiksi menny.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Tuumaaja - 19.11.08 - klo:15:21
Olen päässyt seuraamaan levitystä kyseisellä vaunulla, itse kuormasin ja urakoitsija levitti. Hyvin paska levisi.

Kokemusta varmaan noin kymmenestä eri vaunusta ja hinta/laatu levitysjäljessä  minusta Tempon pystykelaisessa parhaiten kohdallan(2 kelainen). Vaunun laatu sitten hiukan eri asia, mutta järjellä käytettynä ja levitysmäärien ollessa rajallisia saattaapi olla tämäkin käypänen valinta jollekin.
Toi tempon 2 kelainen levitin on itseasiassa italialainen.
Eli jossain muussa merkissä sama levitin.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 19.11.08 - klo:15:25
Muutama tonniko vaan..no ajattelin että jos on kymmeniä!!!Jaa millä ne terät on kiini jos ei pulteilla??? Ja niitä saa olla repullinen mukana!Niin sitä vaan että kuorma liikkuu samsonissa aina ja kaikenlaisella tavaralla, kun sen lava levenee taakse päin...jentilässä taas pehkunen tavara ei liiku kun kolat lyö tyhjää..tämä on nähty ihan omin silmin! Niin ja ainakin valtran takalasiin on tullut kiviä ja uusiksi menny.

Hinnan eroa en tiedä, mutta sitä tarkoitin et jos on enemmän kuin muutama tonni niin silloin on samsoni ulkona, hinnanero samsonista täsmälevittimeen jää liian pieneksi. Kun kuitenkin täsmälevittimet on ihan omassa sarjassaan levitystarkkuudessa. Niin no terät tosiaan kiinni pultilla, eikös samsonissa oo? Eikös se oo vähän arveluttava ratkaisu, kait nekin kuluu ja katkeilee ja kemppiliimallako ne sitten lopulta vaihdetaan? Tuo holvaus on kyllä huonompi juttu, mut ei varmaan tuu vastaan kuin TOSI pehkusessa ja kevyessä kamassa? Tuo kivien lento myös huonompi juttu, tosin jos se muodostuu ongelmaks niin kait siihen saa itekkin tehtyä lisäsermiä.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Metsähake - 19.11.08 - klo:15:38
Joo joo,teräspulteilla mutta terän malli ja tuenta on erilainen  ja pulteja katkeilee tosi harvoin vaikka lannan seassa on kiviä.Ja vaihdelaatikon hammasrattaille asti ei pääse iskut koska väliillä on kuminen suoja kytkin,Niin näistä ratkasuistahan se hinta ero alkaa muodostuun...Tiesitkö muuten semmoista, että samson on kulutus teräksestä valmistettu...
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: erik - 19.11.08 - klo:17:44
15tn joskinilla ajeltiin viime suvena 3000 mottia ilman murheita levitysjälki todella hyvä ja levitysleveys yli 12 metriä
ainoa murhe oikeastaan oli nivelakselin herkkä räikkä joka välillä löi yli etukuormaajalla joutus vääntään keloista että lähti pyöriin ens kaudeks järeempi akseli jotta saa pistää pohjakuljettimeen vauhtia
holvaamista ei tässä ainaskaan esiintyny vaikka suurin osa paskasta tosi olkista makuupohjaa
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 19.11.08 - klo:17:51
Joo joo,teräspulteilla mutta terän malli ja tuenta on erilainen  ja pulteja katkeilee tosi harvoin vaikka lannan seassa on kiviä.Ja vaihdelaatikon hammasrattaille asti ei pääse iskut koska väliillä on kuminen suoja kytkin,Niin näistä ratkasuistahan se hinta ero alkaa muodostuun...Tiesitkö muuten semmoista, että samson on kulutus teräksestä valmistettu...

Saako samsoniin aisan jousitusta, muuta kuin kumipalaa? Täyttääkö samsonin peruslevitinmalli tän EN-standardin? Onko pohjakulettimen kolat vaihdettavissa ilman rälläkkää?
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Tuumaaja - 19.11.08 - klo:18:34
Ajattele nyt hieman tarkemmin mitä nuo yksakselikauppiaat puhuu.
Murtamisesta ei ole mitään ongelmaa,ihan huoletta saa kääntyä niin jyrkkään kun laajakulmaniveltä kestääkuunnella.
Telinkeventimellä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kun ei ole vetoa se kasvattaa vaan pintapainetta ja upottaa kärryä.
Mutta jos pakosta haluaa painonsiirtoa vaikka sitte
siihen yksakseliseen niin se tulee traktorin ja kärryn väliin sielä se jo jotain vaikuttaakin.
Ajatteleppa oikein maalaisjärjellä kumpi on keveämpi vetää.
Telikärry pienellä pintapaineella joka seuraa tarkasti traktorin tekemiä jälkiä ja paino jakautuu tasaisesti kaikille pyörille.
Vai yksiakselinen joka on erilaisella raideleveydellä ja leveämmällä renkaalla kun traktori.
Lisäksi yksiakselisessa täydellä kuormalla tulee niin paljon aisapainoa jotta joutuu käyttämään huomattavasti suurempia rengaspaineita.
Aisajousituksen tarpeellisuus on ilmeinen yksiakselisessa.

Kuitenkin molemmilla saa lannat levitettyä sellaisissa olosuhteissa kun on muutenkaan järkevää pellolle mennä.
Ja mitä parempi levitysjälki sen monipuolisempi kärry on joten lannan voi levittää vaikka oraille jos ei ennemmin ole keliä tai aikaa.

Nykyisillä isoilla renkailla saa isotkin kuormat sellaiseen paikkaan mitä ennen jollain ylöillö 3motin kuormilla
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 19.11.08 - klo:19:20
Ajattele nyt hieman tarkemmin mitä nuo yksakselikauppiaat puhuu.
Murtamisesta ei ole mitään ongelmaa,ihan huoletta saa kääntyä niin jyrkkään kun laajakulmaniveltä kestääkuunnella.
Telinkeventimellä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kun ei ole vetoa se kasvattaa vaan pintapainetta ja upottaa kärryä.
Mutta jos pakosta haluaa painonsiirtoa vaikka sitte
siihen yksakseliseen niin se tulee traktorin ja kärryn väliin sielä se jo jotain vaikuttaakin.
Ajatteleppa oikein maalaisjärjellä kumpi on keveämpi vetää.
Telikärry pienellä pintapaineella joka seuraa tarkasti traktorin tekemiä jälkiä ja paino jakautuu tasaisesti kaikille pyörille.
Vai yksiakselinen joka on erilaisella raideleveydellä ja leveämmällä renkaalla kun traktori.
Lisäksi yksiakselisessa täydellä kuormalla tulee niin paljon aisapainoa jotta joutuu käyttämään huomattavasti suurempia rengaspaineita.
Aisajousituksen tarpeellisuus on ilmeinen yksiakselisessa.

Kuitenkin molemmilla saa lannat levitettyä sellaisissa olosuhteissa kun on muutenkaan järkevää pellolle mennä.
Ja mitä parempi levitysjälki sen monipuolisempi kärry on joten lannan voi levittää vaikka oraille jos ei ennemmin ole keliä tai aikaa.

Nykyisillä isoilla renkailla saa isotkin kuormat sellaiseen paikkaan mitä ennen jollain ylöillö 3motin kuormilla

Tuon telinkeventimen tarpeellisuudesta olen kuullut kommenttia myös koneiden käyttäjiltä, jotkut valittelee, et ei riitä vetokyky ylämäkeen tms kun kuorma alkaa olemaan tyhjä. Telin kevennys siirtää telin tukeutumispistettä taaksepäin, jolloin kuormitus jakaantuu kärrin ja traktorin välille tasaisemmin. Se on totta et telin renkaiden pinta-ala pienenee, mut samalla kuormitus pienenee myös. Telin kevennintä ei käytetä kuin maantieajossa tyhjällä kärrillä tai kärrin tyhjentyessä. Ja toisaalta telin etupään kevennys parantaa kulkuominaisuutta, onhan velsassakin eturengas kevennetty.

Siihen en ota kantaa kumpi on keveämpi vetää, ei ole kokemusta, mut tosissaan jos haastetaan harvalla on. Vedon keveyteen vaikuttaa todella moni asia, kuten mainitsit. Mut toisaalta oon taipuvainen uskomaan et yksiakselisen normaalia paljon korkeampi rengas kompensoi paljon telin puutetta.

Koukkupaino yksiakselisissa askarruttaa paljon itseäkin. Sitä minä näissä ihmettelen, et kun tieliikennelaki määrää maksimikoukkupainoksi kuormattuna 3 ton ympäri euroopan, niin voiko se paljon tuota suurempi olla. Toisaalta iso koukkupaino varmistaa vetokyvyn säilymisen ;D ;D

Tottakai kaikkein paras olis täsmäkärri telillä, siitähän ei ole epäilystäkään. Mut hintaero on iso, jo tää jeantilin hinta hirvittää :o :o
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Tuumaaja - 19.11.08 - klo:19:33
Mutta muilla valmistajilla olisi jeantilista jotain matkittavaakin valojen läppäri suojukset :o
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: dmem - 19.11.08 - klo:19:39
Toi tempon 2 kelainen levitin on itseasiassa italialainen.
Eli jossain muussa merkissä sama levitin.

Juu, ainakin JF ja Samsonin pienemmät mallit taitaa käyttää samaa kelaa. Varmasti moni muukin merkki.

Kehitystä itä-vehkeissäkin, Tempon yksi akseliseen taitaa nykyään saada jonkin sortin aisajousituksen ja siihen suurimpaan telikärryyn jousitetun akseliston.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 19.11.08 - klo:19:42
Toi tempon 2 kelainen levitin on itseasiassa italialainen.
Eli jossain muussa merkissä sama levitin.

Juu, ainakin JF ja Samsonin pienemmät mallit taitaa käyttää samaa kelaa. Varmasti moni muukin merkki.

Kehitystä itä-vehkeissäkin, Tempon yksi akseliseen taitaa nykyään saada jonkin sortin aisajousituksen ja siihen suurimpaan telikärryyn jousitetun akseliston.

Ei paljon jousitukset auta jos kärrin kehitys muilla alueilla on jäänyt paikalleen. Vieläkö niillä siellä tehtaalla lie paljon sitä kuminauhaa, eikun ketjua jäljellä?
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: dmem - 19.11.08 - klo:19:56
Vieläkö niillä siellä tehtaalla lie paljon sitä kuminauhaa, eikun ketjua jäljellä?

Tuo on kyllä kieltämättä ongelmana nykyisessä vaakakela Tekossa. Ensi kevääksi joutuu lyhentämään, jollei kärry vaihdu.

Mulla kylmäpihatto paskaa levitettävänä noin 3000 kuutiota vuodessa. Aika tuskallista on tällä kärryllä saada kaikki levälleen. Vain 8 kuution lava, tykin renkaat jotka ei kanna turvepelloilla yhtään ja noin 3 metrin levitysleveys.

Luultavasti joutuu turvautumaan ainakin osittain urakoitsijaan.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Tuumaaja - 19.11.08 - klo:20:39
Hintaahan nykyysissä paskakärryissä on hirveästi mutta tuo jara vähäsen lieventää kärrykustannuksia.
Itse kärryjä hankkiessa ajattelin jotta tarttis kovastikkin alkaa urakoimaan mutta nyt se on osoittautunut jottei niitä euroja tarviikkaan niin paljoa sillä urakoinnilla hankkia.

Muutin viljelytapojani niin jotta kynnöksen alle ajetaan vain vähäsen syksyllä.
pääasiassa ajan keväällä äestykselle ja rehunteonjälkeen sängelle 1 ja 2,sadon jälkeen.
Apulantaa vähennettiin 70ha alalla 9600kg normaalista.
Sato kuitenkin oli tavanomaista runsaampi ja voimakas lakoontuminen nosti puinti ja kuivatuskustannuksia joten ensikesänä vähennetään lannoitetasoja lisää.

Sitä ei kokeilematta usko miten paljon lannankäyttö tehostuu kun siirrytään kynnönalta pintalannoitukseen.

Ja kun hankkii kunnollisen levittimen ja immeiset näkee sen työssään ja sen työjäljen markkinoi se itseään ja puskaradion kautta joten nopeesti alkaa kyselyjä tulemaan.

Itsellä en enää tiedä onko se sitten hyvä vai paha kun ei jokapaikkaan kuitenkaan pysty repeemään.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: jps - 19.11.08 - klo:23:30
Jeantilillä nyt yks kesä ajettu, enkä osaa moittiakaan. Oli huomattavasti edullisempi kuin Joskin tai Rolland (meni ryssän kumiketjukärry vaihdossa).
Kerran oon saanu räikän lyömään yli, oma moka.
Valosuojat todella hyvät... kunhan vain muistaa kääntää päälle.
Paskaa tulee kyllä takalasiin niin että lätinä käy ja oletettevasti myös kivetkin.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 20.11.08 - klo:07:40
Jeantilillä nyt yks kesä ajettu, enkä osaa moittiakaan. Oli huomattavasti edullisempi kuin Joskin tai Rolland (meni ryssän kumiketjukärry vaihdossa).
Kerran oon saanu räikän lyömään yli, oma moka.
Valosuojat todella hyvät... kunhan vain muistaa kääntää päälle.
Paskaa tulee kyllä takalasiin niin että lätinä käy ja oletettevasti myös kivetkin.

onko siulla 120 cm korkeat laidat?
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Metsähake - 20.11.08 - klo:10:17
Joo joo,teräspulteilla mutta terän malli ja tuenta on erilainen  ja pulteja katkeilee tosi harvoin vaikka lannan seassa on kiviä.Ja vaihdelaatikon hammasrattaille asti ei pääse iskut koska väliillä on kuminen suoja kytkin,Niin näistä ratkasuistahan se hinta ero alkaa muodostuun...Tiesitkö muuten semmoista, että samson on kulutus teräksestä valmistettu...

Saako samsoniin aisan jousitusta, muuta kuin kumipalaa? Täyttääkö samsonin peruslevitinmalli tän EN-standardin? Onko pohjakulettimen kolat vaihdettavissa ilman rälläkkää

Täyttää EN standin... Huhu kertoo että jentil ei täyttäs muuta kuin myyjän puheissa?ja kolanvaihdossa ei tarvita rälläkää vaan kolan mukana tulee pohjakuletin lenkit.No onko jentilissä nykyisin automaatinen ketjun kireyden säätö?Ja toinen seikka jonka huomasin on se että samsonissa näkee kärryn sisälle ja pohjan traktorista kun taas jeantilistä ei..tästäkin on hyötyä.Kuten sanoinkin niin jeantil on varmaan ihan hyvä kärry kun otetaan hinta huomioon ja ajomäärät on kohtuulisia,mutta kun aletaan homaa tekeen oikein tosissaan niin kärryllä ja kärryllä on eroa.Onhan samson tehnyt levittemiä jo 60v.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: oltsik - 20.11.08 - klo:11:24
Täyttää EN standin... Huhu kertoo että jentil ei täyttäs muuta kuin myyjän puheissa?ja kolanvaihdossa ei tarvita rälläkää vaan kolan mukana tulee pohjakuletin lenkit.No onko jentilissä nykyisin automaatinen ketjun kireyden säätö?Ja toinen seikka jonka huomasin on se että samsonissa näkee kärryn sisälle ja pohjan traktorista kun taas jeantilistä ei..tästäkin on hyötyä.Kuten sanoinkin niin jeantil on varmaan ihan hyvä kärry kun otetaan hinta huomioon ja ajomäärät on kohtuulisia,mutta kun aletaan homaa tekeen oikein tosissaan niin kärryllä ja kärryllä on eroa.Onhan samson tehnyt levittemiä jo 60v.

Joo en epäilekkään samsonin paremmuutta... Onkos siinä sitten ketjussa kolan etu- ja takapuolella ketjulukot vai miten se uus kola saadaan paikalleen. Tuo pohjan näkeminen on kyllä plussaa, tai sanotaanko et olis hyvä nähdä kolat.

Mitä muuten tarkoitat automaattisella ketjun kiristimellä? Ilmeisesti siinä on hydraulinen pohjaketjun kiristys? Mitkään jousisysteemithän ei oo automaattisia kiristimiä. Kuuluuko hydraulinen kiristin vakiovarustukseen?
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: erik - 20.11.08 - klo:12:08
samsonin kärryn saa koota mieleisekseen elikkä likimain kaikki on lisävarusteita
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Metsähake - 20.11.08 - klo:12:27
Täyttää EN standin... Huhu kertoo että jentil ei täyttäs muuta kuin myyjän puheissa?ja kolanvaihdossa ei tarvita rälläkää vaan kolan mukana tulee pohjakuletin lenkit.No onko jentilissä nykyisin automaatinen ketjun kireyden säätö?Ja toinen seikka jonka huomasin on se että samsonissa näkee kärryn sisälle ja pohjan traktorista kun taas jeantilistä ei..tästäkin on hyötyä.Kuten sanoinkin niin jeantil on varmaan ihan hyvä kärry kun otetaan hinta huomioon ja ajomäärät on kohtuulisia,mutta kun aletaan homaa tekeen oikein tosissaan niin kärryllä ja kärryllä on eroa.Onhan samson tehnyt levittemiä jo 60v.

Joo en epäilekkään samsonin paremmuutta... Onkos siinä sitten ketjussa kolan etu- ja takapuolella ketjulukot vai miten se uus kola saadaan paikalleen. Tuo pohjan näkeminen on kyllä plussaa, tai sanotaanko et olis hyvä nähdä kolat.

Mitä muuten tarkoitat automaattisella ketjun kiristimellä? Ilmeisesti siinä on hydraulinen pohjaketjun kiristys? Mitkään jousisysteemithän ei oo automaattisia kiristimiä. Kuuluuko hydraulinen kiristin vakiovarustukseen?
Hydraulinen ja automaatinen kiristys ketjuilla on,ja pitäs olla vakio varuste?Kola vaihdetaan löysäämällä ketjut, tapahtuu päästämällä paine kiristys sylintereistä ja sitten kola lähtee pois kun normaali lenkin vaihto..voi olla vähän työläänpi mitä jentilin pultti systeemi, mutta kolat mennee aika harvoin mutkalle kun ovat jotain erikoisterästä nekin,menee vain jos kuljetin työntää jotain isoa kiviä kelaa vasten,joskus ollaan valtavalla  prässillä painettu suoraksi niin tuntuu uskomattoman lujalta suoristaa.Kolia on mennyt uusiksi 3kpl ja 3 kolaa on oikastu. Kärryllä on ajettu n.65tuhatta kuutiota.Niin ja muista katsoa että saat siinä jeantilissä laajakulmanivelakselin kauppaan!
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Metsähake - 20.11.08 - klo:12:36
Toi tempon 2 kelainen levitin on itseasiassa italialainen.
Eli jossain muussa merkissä sama levitin.

Juu, ainakin JF ja Samsonin pienemmät mallit taitaa käyttää samaa kelaa. Varmasti moni muukin merkki.

Jaa taitaa olla ainostaan jf:ssä mutta ei samsonin kärryissä ainakaan vaan tekee itse alusta loppuun voimansiirron.

Kehitystä itä-vehkeissäkin, Tempon yksi akseliseen taitaa nykyään saada jonkin sortin aisajousituksen ja siihen suurimpaan telikärryyn jousitetun akseliston.
[
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: jps - 20.11.08 - klo:23:58

onko siulla 120 cm korkeat laidat?

*** 120:set laidat on.Itseasiassa tota paskaa lentää lasiin ihan loppuvaiheessa, kun portti täysin auki ja kuorma ei enää täyskorkea. Ongelma poistuu jos laskee portin kuorman tasolle. Kivien ajon lopetin sen jälkeen kun "venakko" aikoinaan pommitti Valmerin pakoputken lommolle.
Laajakulma-akseli kannattaa ehdottomasti ottaa varusteeksi (ei vakiona).
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: herttu - 21.11.08 - klo:18:06

onko siulla 120 cm korkeat laidat?

*** 120:set laidat on.Itseasiassa tota paskaa lentää lasiin ihan loppuvaiheessa, kun portti täysin auki ja kuorma ei enää täyskorkea. Ongelma poistuu jos laskee portin kuorman tasolle. Kivien ajon lopetin sen jälkeen kun "venakko" aikoinaan pommitti Valmerin pakoputken lommolle.
Laajakulma-akseli kannattaa ehdottomasti ottaa varusteeksi (ei vakiona).

Minkämallinen vaunu ? Onko ollu pelittäny ?
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: jps - 22.11.08 - klo:00:04

Minkämallinen vaunu ? Onko ollu pelittäny ?

***Vaunu on 10-6, 8t:n akselilla ja 23,1 renkailla. Hienosti on pelittäny.Ei tolla ole ajettu vasta kuin n.800mottia, mutta sekuntiakaan ei ole kauppa kaduttanut.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Puraat - 22.11.08 - klo:07:42

Minkämallinen vaunu ? Onko ollu pelittäny ?

***Vaunu on 10-6, 8t:n akselilla ja 23,1 renkailla. Hienosti on pelittäny.Ei tolla ole ajettu vasta kuin n.800mottia, mutta sekuntiakaan ei ole kauppa kaduttanut.
Minkälaisella veturilla vedät kärryä? Olen itse kahden vaiheilla joko 8-6 tai 10-6. Mulla on noin 100 heppanen nelonen tarkotus pistää vetämään. Minkälaisessa maastossa, onko suuria mäkiä noustavana? Pystyykö laittamaan reilun kukkukuorman päälle, meneekö läpi? Levitettävänä olis emojen kuivikepohjan olkilantaa.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: jps - 23.11.08 - klo:10:42

Minkälaisella veturilla vedät kärryä? Olen itse kahden vaiheilla joko 8-6 tai 10-6. Mulla on noin 100 heppanen nelonen tarkotus pistää vetämään. Minkälaisessa maastossa, onko suuria mäkiä noustavana? Pystyykö laittamaan reilun kukkukuorman päälle, meneekö läpi? Levitettävänä olis emojen kuivikepohjan olkilantaa.

*** TM Nyyskyllä vetelin viime kesänä, helposti kulki, voimanotto säästöpuolella niin ei vie paljon polttoainettakaan. Mäkiä ei meillä päin ole, mutta pelloista aika iso-osa suomaita.
Kulkee varmasti sataheppasellakin, jos ei upota. Itselläkin tekis mieli vähän isompaa, mutta tuo käyttö niin vähäistä ettei oikein kannata.
Kukkua kuormissa niin paljon kuin kärryssä pysyy.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Paalimies - 13.01.22 - klo:21:32
Mites porukka on tyytyväisiä vaunuihinsa. Itsellä on Jeantil ja kyllä se on pehmeää rautaa joka paikasta. Ostin vähän ennen tämän ketjun aloitusta. Levitettyjä kuutiota ehkä 50000. Nyt on talvella ketjujen, kolien, vetopyörien ja terien uusinta edessä.
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: antti-x - 13.01.22 - klo:22:01
Meillä on kuivaa levitettävää varsin vähän, pari tuhatta vuodessa, mutta on se aika juhlaa nykyisellä 9-10m3 2015 vuoden Joskinilla verrattuna kimppa JF:ään jota takuulla joka vuosi korjattiin ja käsin tyhjennettiin enemmän kuin käytettiin. Tai kai se Joskin nyt tänä vuonna alkaa tekemään kiusaa kun menin kehumaan.  :)
Otsikko: Vs: Jeantilin kakkikärri
Kirjoitti: Jiitu - 17.01.22 - klo:21:30
Onhan se vähän ranskalainen tuote, pehmyttä peltiä ja liian ohuttakin monin paikoin. Vanhan mallin u-palkki pohjan kolat tykkää vääntyillä, uudenmallin umpinaiset ois hyllyssä odottamassa. Kelat saa varmaan kohta rakentaa uusiks, pohjapeltikiin notkuu kävellessä.  :o
Ylimääräsiä suojia ja pohjan sulkuventtiilin on saanu nakella rauniolle että voi ylipäätään ajaa ja huoltaa. Lokarit lähtee seuraavaks veks...