80 luvun lopulla Eskot tehtiin vielä Suomessa, 2000 luvulla olivat virontekoisia. Maalaus oli samanlainen alkydimaalilla sutaisu kuin estren pilkekoneissa ja siinä ei ole mitään taikaa ole, että alkydimaalit haalistuvat muutamassa vuodessa jos et konetta kesällä ihan perunakellarissa säilytä. Ainakin silloin kun Hukin ostin, niin siinä alennusvaihde oli peuralan tekemä ja eskoissa oli virontekoinen alennusvaihde, yhtenä esimerkkinä mainitakseni.
Olihan siinä 252 eskossa moni asia persillään. Esim siivet tukeutuivat 100x100 rhs möttörautapalkkiin edessä ja takana oli reilut 10 cm saumaa heittokammion alaosassa. Joskus minulla meinas lähteä koko siipi irti kun hieman nykäisi kantoon metsätietä ajellessa.
Kierukka-VOA tumppi oli kanssa hienosti toteutettu. Kierukka on pitkänä ja tiheänä sinänsä hyvin toimiva, mutta kun lingon veti suvilunta täyteen ja yritti käynnistää puhalusta, piti monesti sääliä ulostoton pakkaa ja peruuttaa 10 cm. Vaati aivan tautisen momentin ennenkuin kierukka lähti liikkeelle. Kierukan pään ja heittokammion väliin oli jätetty n. 8-10 sentin väli, onneksi ei lingotessa löydy ikinä sen kokoista kiveä sinne väliin menemään
Kerran meni tuosta syystä Fe53 tai 37 laatuteräksestä tehty tumppi kierteelle ja poikki, kun ruuvi toppasi kiven takia. Murtopulttejakin oli yksi, mutta ei se just siihenhätään katkennut tai levykytkin luistanut.
Säädettävistä tukijaloista en edes viitsi antaa palautetta, ne olivat yleensä enempi tai vähempi vinksinvonksin... sama design näyttää olevan ainakin takajalaksessa käytössä edelleen.
Lumen ulostuloluukut olivat selkeästi liian pienet, vähänkin enemmän jos oli lunta, niin selvästi alkoi ahdistamaan. Lisäbonuksena suoravetoisessa lingossa se voimantarve kasvaa vielä jyrkemmin. Hukiin vaihdon jälkeen piti monesti ihmetellä että ei voi ottaa niin vähän voimaa traktorista hangen auraaminen. Alennusvaihde ja tuplasti isommat purkausluukut vaikuttavat todella paljon.
Summa summarum, tuo 252 esko oli niin surkea esitys että paha mieli tulis jo siitä, jos joutuis pelkästään omaa pihaa ja metsäteitä tuommosella linkoamaan. Muistan kuinka ennen linkoamisreissua monesti ajattelin että selviääköhän tälläkertaa ilman että tarviaa linkoa mistään sepittää tai murtopulttia vaihtaa.
Koneiden rikkoontuminen johtuu käyttäjästä noin 95 % loput vioista valmistajan syytä.
Ei päde ainakaan näihin peltiheikkeihin. Onhan minulla vielä kalustossa (anoppilassa lainassa) Runnilinko jostain 70 luvun lopulta. Siihen on teriä vaihdettu ja heittolapoja sepitetty ja voa tumppi vaihdettu varmaan pari kertaa, mutta ei se ikinä ole ollut hajoamassa osiin runkonsa puolesta. Ja on lingottu paljon pihoja ja metsäteitä.