Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Esko 3291 booster  (Luettu 17759 kertaa)

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Esko 3291 booster
On se nyt kumma miten muka Eskot on huonoja. -83 ostettu kai pienin Eskon malli kesti hyvin yli 25 vuotta. Vetovarrentapit on joutunut vahvistamaan ja syöttöruuvia kerran hitsattu. Yhä käytössä sukulaisella. Tosin 2000-luvun samanlainen (Virossa tehty?) linko on heikompi.
Vuos tuhannen alkupuolella Eskon lingon rungot tuli Virosta ja maalaus, kasaus ol Suomessa. Teräkset suomalaista alkuperää kuitenkin. Toi lapasyöttö on ns.ruuvilla muistaakseni norjalaisten keksintöä alunpitäen.
 toi linkojen kestäminen on sit aika käyttäjä kohtainen, toisilla samat kamppeet vain jostain kumman syystä kestää vuosisotalla ja toisilla ne on het p....na.
Tää suomalainen laatu on sitte omakäsityksensä monessa muussakin asiassa/tuotteessa...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Esko 3291 booster
80 luvun lopulla Eskot tehtiin vielä Suomessa, 2000 luvulla olivat virontekoisia. Maalaus oli samanlainen alkydimaalilla sutaisu kuin estren pilkekoneissa ja siinä ei ole mitään taikaa ole, että alkydimaalit haalistuvat muutamassa vuodessa jos et konetta kesällä ihan perunakellarissa säilytä. Ainakin silloin kun Hukin ostin, niin siinä alennusvaihde oli peuralan tekemä ja eskoissa oli virontekoinen alennusvaihde, yhtenä esimerkkinä mainitakseni.

Olihan siinä 252 eskossa moni asia persillään. Esim siivet tukeutuivat 100x100 rhs möttörautapalkkiin edessä ja takana oli reilut 10 cm saumaa heittokammion alaosassa. Joskus minulla meinas lähteä koko siipi irti kun hieman nykäisi kantoon metsätietä ajellessa.
Kierukka-VOA tumppi oli kanssa hienosti toteutettu. Kierukka on pitkänä ja tiheänä sinänsä hyvin toimiva, mutta kun lingon veti suvilunta täyteen ja yritti käynnistää puhalusta, piti monesti sääliä ulostoton pakkaa ja peruuttaa 10 cm. Vaati aivan tautisen momentin ennenkuin kierukka lähti liikkeelle. Kierukan pään ja heittokammion väliin oli jätetty n. 8-10 sentin väli, onneksi ei lingotessa löydy ikinä sen kokoista kiveä sinne väliin menemään  :D Kerran meni tuosta syystä Fe53 tai 37 laatuteräksestä tehty tumppi kierteelle ja poikki, kun ruuvi toppasi kiven takia. Murtopulttejakin oli yksi, mutta ei se just siihenhätään katkennut tai levykytkin luistanut.
Säädettävistä tukijaloista en edes viitsi antaa palautetta, ne olivat yleensä enempi tai vähempi vinksinvonksin... sama design näyttää olevan ainakin takajalaksessa käytössä edelleen.
Lumen ulostuloluukut olivat selkeästi liian pienet, vähänkin enemmän jos oli lunta, niin selvästi alkoi ahdistamaan. Lisäbonuksena suoravetoisessa lingossa se voimantarve kasvaa vielä jyrkemmin. Hukiin vaihdon jälkeen piti monesti ihmetellä että ei voi ottaa niin vähän voimaa traktorista hangen auraaminen. Alennusvaihde ja tuplasti isommat purkausluukut vaikuttavat todella paljon.

Summa summarum, tuo 252 esko oli niin surkea esitys että paha mieli tulis jo siitä, jos joutuis pelkästään omaa pihaa ja metsäteitä tuommosella linkoamaan. Muistan kuinka ennen linkoamisreissua monesti ajattelin että selviääköhän tälläkertaa ilman että tarviaa linkoa mistään sepittää tai murtopulttia vaihtaa.

Lainaus
Koneiden rikkoontuminen johtuu käyttäjästä noin 95 % loput vioista valmistajan syytä.


Ei päde ainakaan näihin peltiheikkeihin. Onhan minulla vielä kalustossa (anoppilassa lainassa) Runnilinko jostain 70 luvun lopulta. Siihen on teriä vaihdettu ja heittolapoja sepitetty ja voa tumppi vaihdettu varmaan pari kertaa, mutta ei se ikinä ole ollut hajoamassa osiin runkonsa puolesta. Ja on lingottu paljon pihoja ja metsäteitä.

Viimeksi muokattu: 18.01.15 - klo:12:08 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Esko 3291 booster
Jos lumilingosta halutaan "täydellinen" se pitää tehdä omassa pajassa :P Minun linko painaa n.1600 kg ja nuoska menee läpi ongelmitta 8)

Kaveri on tuommoisia joskus pari rakennellut. Eräästä urakointimallista tuli melkoisen jykevä siitäkin, oli jäänyt metsäkoneen nosturilla siirtämättä  :D

Noissa oli melko fiksuja juttuja, mm. hydraulisesti säädettävä takajalas, sillä sai helposti jätettyä polannetta halutun verran. Heittokammio oli iso ja kaikki osat liikkuvia, ja ainakin viimeisimmissä olivat nuo nivelet rasvattavia pronssiheloilla. Muuten ominaisuudet melko pitkälti kuin nykyisissä huki/karhulingoissa. Raudan laatu oli monessa paikkaa luokkaa "ylihyvä" kun osien tekoon käytettiin konepajan jätepaloja. Tuotantolingoissa ei kustannussyistä moisia ikinä käytettäisi, eikä se ehkä kestävyydenkään puolestä olisi välttämättä perusteltua.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Esko 3291 booster
Tuomonen boosteri seisoo naapurin takapihalla, ekana talvena tuli joka kohdasta levismalli , kävi tehtaalla takuukorjauksessa, vaitovat vain uudet sisuskalut, sit sepitin levineen siivet parilla vanttiruuvilla oikealle sijoille. vedin paksun palkin vetopalkinalapuolelle, jotta runko pysyisi ryhdissä. linkosivat seuraavan talven, sit sai rakentaa sisuskalut kaikki uudestaan, nyt revenä toinen vetorauta runkosta, ym takalaakeri ongelmaa.....joutaa ruostumaan raunion korokkeeksi. Erittäin heikko tapaus....

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Esko 3291 booster
80 luvun lopulla Eskot tehtiin vielä Suomessa, 2000 luvulla olivat virontekoisia. Maalaus oli samanlainen alkydimaalilla sutaisu kuin estren pilkekoneissa ja siinä ei ole mitään taikaa ole, että alkydimaalit haalistuvat muutamassa vuodessa jos et konetta kesällä ihan perunakellarissa säilytä. Ainakin silloin kun Hukin ostin, niin siinä alennusvaihde oli peuralan tekemä ja eskoissa oli virontekoinen alennusvaihde, yhtenä esimerkkinä mainitakseni.

Olihan siinä 252 eskossa moni asia persillään. Esim siivet tukeutuivat 100x100 rhs möttörautapalkkiin edessä ja takana oli reilut 10 cm saumaa heittokammion alaosassa. Joskus minulla meinas lähteä koko siipi irti kun hieman nykäisi kantoon metsätietä ajellessa.
Kierukka-VOA tumppi oli kanssa hienosti toteutettu. Kierukka on pitkänä ja tiheänä sinänsä hyvin toimiva, mutta kun lingon veti suvilunta täyteen ja yritti käynnistää puhalusta, piti monesti sääliä ulostoton pakkaa ja peruuttaa 10 cm. Vaati aivan tautisen momentin ennenkuin kierukka lähti liikkeelle. Kierukan pään ja heittokammion väliin oli jätetty n. 8-10 sentin väli, onneksi ei lingotessa löydy ikinä sen kokoista kiveä sinne väliin menemään  :D Kerran meni tuosta syystä Fe53 tai 37 laatuteräksestä tehty tumppi kierteelle ja poikki, kun ruuvi toppasi kiven takia. Murtopulttejakin oli yksi, mutta ei se just siihenhätään katkennut tai levykytkin luistanut.
Säädettävistä tukijaloista en edes viitsi antaa palautetta, ne olivat yleensä enempi tai vähempi vinksinvonksin... sama design näyttää olevan ainakin takajalaksessa käytössä edelleen.
Lumen ulostuloluukut olivat selkeästi liian pienet, vähänkin enemmän jos oli lunta, niin selvästi alkoi ahdistamaan. Lisäbonuksena suoravetoisessa lingossa se voimantarve kasvaa vielä jyrkemmin. Hukiin vaihdon jälkeen piti monesti ihmetellä että ei voi ottaa niin vähän voimaa traktorista hangen auraaminen. Alennusvaihde ja tuplasti isommat purkausluukut vaikuttavat todella paljon.

Summa summarum, tuo 252 esko oli niin surkea esitys että paha mieli tulis jo siitä, jos joutuis pelkästään omaa pihaa ja metsäteitä tuommosella linkoamaan. Muistan kuinka ennen linkoamisreissua monesti ajattelin että selviääköhän tälläkertaa ilman että tarviaa linkoa mistään sepittää tai murtopulttia vaihtaa.

Lainaus
Koneiden rikkoontuminen johtuu käyttäjästä noin 95 % loput vioista valmistajan syytä.


Ei päde ainakaan näihin peltiheikkeihin. Onhan minulla vielä kalustossa (anoppilassa lainassa) Runnilinko jostain 70 luvun lopulta. Siihen on teriä vaihdettu ja heittolapoja sepitetty ja voa tumppi vaihdettu varmaan pari kertaa, mutta ei se ikinä ole ollut hajoamassa osiin runkonsa puolesta. Ja on lingottu paljon pihoja ja metsäteitä.
Tuliko tuo kanto lumisateen mukana ja se kivi en usko että niitä sataa lumen mukana.Eskot ja pikku lingot on tehty LUMEN linkoamiseen .
Mites nuo Voutilaisen lingot leppävirralta,jalaksia ei näkynyt kuvassa ,mutta olisko kuljetuksen takia pois .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Pekkis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: Esko 3291 booster
Suurteholinko ois varmaa vähä kätevämpi vehe tonne pikkuteille, mutta tuskin sekään mitään kantoja siitää..  :-\

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Esko 3291 booster
Kyllähän totuus on että tuota kanto- ja kivikäyttöä ei mikään perusmalli kestä, varsinkin jos sitä vedetään koneella joka painaa enemmän kuin mf35. Jos se nurkka tarraa jäisen kannon tai kiven kulmaan, niin jo reippaassa kävelyvauhdissa voimat ovat hurjat kun edessä on massaa 5-6 t. Huvikseni laskin, jos pysähtyy 0,3 sekunnissa vauhdista 6 km/h (1,7 m/s) niin hidastuvuus on 5,7 m/s². Voima siinä nurkassa kuuden tonnin massalla on tällöin 34 000 N, plus se mitä traktori yrittää vielä vetää, helposti 10 000 N ("tonni") lisää. Eli sen rungon pitää kestää mielellään ainakin 5 tonnia vetoa siiven kulmasta... vauhtia lisää tai terävämpi pysähdys niin voimat vaan kasvavat. Aika harva lanakaan kestää tuollaista 'käyttöä'. Kyntöauroissakin on laukaisulaitteet, mutta linkorassukassa ei ole. Joku voisi vaikka kehittää sellaisen...

Omaa 2252-kotipiha-Eskoani olen koettanut kovasti varoa, mutta on sinne muutaman kerran eksynyt sinne kuulumatonta tavaraa.  Viimeksi tutun ja ennen esteettömän peltotien reunassa oli yllättäen pään kokoinen musa - kas joku kyntömies oli heittänyt kiven pois pellolta ja heitto oli mennyt vähän pitkäksi.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Esko 3291 booster
Kyllähän totuus on että tuota kanto- ja kivikäyttöä ei mikään perusmalli kestä, varsinkin jos sitä vedetään koneella joka painaa enemmän kuin mf35. Jos se nurkka tarraa jäisen kannon tai kiven kulmaan, niin jo reippaassa kävelyvauhdissa voimat ovat hurjat kun edessä on massaa 5-6 t. Huvikseni laskin, jos pysähtyy 0,3 sekunnissa vauhdista 6 km/h (1,7 m/s) niin hidastuvuus on 5,7 m/s². Voima siinä nurkassa kuuden tonnin massalla on tällöin 34 000 N, plus se mitä traktori yrittää vielä vetää, helposti 10 000 N ("tonni") lisää. Eli sen rungon pitää kestää mielellään ainakin 5 tonnia vetoa siiven kulmasta... vauhtia lisää tai terävämpi pysähdys niin voimat vaan kasvavat. Aika harva lanakaan kestää tuollaista 'käyttöä'. Kyntöauroissakin on laukaisulaitteet, mutta linkorassukassa ei ole. Joku voisi vaikka kehittää sellaisen...

Omaa 2252-kotipiha-Eskoani olen koettanut kovasti varoa, mutta on sinne muutaman kerran eksynyt sinne kuulumatonta tavaraa.  Viimeksi tutun ja ennen esteettömän peltotien reunassa oli yllättäen pään kokoinen musa - kas joku kyntömies oli heittänyt kiven pois pellolta ja heitto oli mennyt vähän pitkäksi.

Huki ja Näppä ovat semmoisia, että ne kestävät todella kovia paukkuja. Niissä on rautaa käytetty, oikeassa paikassa ja rakenne tukeva. Eihän tarvitse pikkunäpän kokoinen esko (300-312) kuin ketjuttoman sataheppaisen valtran, kiinteistölinkonopeuksilla tarttuu kanttikiveen ja siipi osoittaa taaksepäin, on niin onneton se rakenne.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Esko 3291 booster
Malli olikin  Nokka Esko LL 250 H Vm:2000 eikä 252 . Lingo on erittäin kevyt pyörittää kun molemmat luukut ovat auki ,jotka taasen ovat hydrauliset.Ainoa korjaus jonka olen tehnyt on takimmaisen laakerin lukitusruuvin kohdalle akseliin poralla pieni kolo jossa lukitus ruuvi kärellään pysyy eikä akseli pääse pyörimään sisäkooligin sisällä.
Kokoon panon takia pakkaa nuo akselin päät olevan tehty aika löysäksi.
Lingolla on siis menossa 15 talvi.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Esko 3291 booster
Malli olikin  Nokka Esko LL 250 H Vm:2000 eikä 252 . Lingo on erittäin kevyt pyörittää kun molemmat luukut ovat auki ,jotka taasen ovat hydrauliset.Ainoa korjaus jonka olen tehnyt on takimmaisen laakerin lukitusruuvin kohdalle akseliin poralla pieni kolo jossa lukitus ruuvi kärellään pysyy eikä akseli pääse pyörimään sisäkooligin sisällä.
Kokoon panon takia pakkaa nuo akselin päät olevan tehty aika löysäksi.
Lingolla on siis menossa 15 talvi.

Arvelinkin että ei ole sama malli. Tuo minun 252 oli niitä virossa väännettyjä ja metsäjussin 2252 lienee taas suomessa tinattu kasaan. Tuossa jälkimäisessä on siiven tuentaa kehitetty vs. 252, uudemmassa on alareunassa kotelo joka tukee siiven alanurkkaa heittokammion sivusta.
Muistelen vaihtaneeni laakerin Eskoon jo takuuaikana, mitälie kiinankuraa ollut. Muistaakseni laakeripukkikin halkesi. Jäi tapaus mieleen kun mahdoton itku ja parku oli myyjäliikkeessä kun menin takuuasiaa hoitamaan  ;D

Sassinkin linko jos joutuis oikeasti töihin, niin ei enää olis kevyt pyörittää. Kun umpiseen aukaisee tietä, niin silloin lingon pitää läpäistä mahdollsiimman paljon tavaraa nopeasti jotta homma etenee. Sitten jos on paljon ummenaukaisua, niin aurasysteemit ovat toki järkevämpiä.
Monelle käyttäjälle lumilinko on kompromissi, värkki jolla saa lingottua siististi kiinteistöjen pihat ja samalla koneella satunnaniset metsätiekeikat ummenaukaisuineen. Alennusvaihteesta ja järeämmästä sekä fiksummasta rakenteesta ei ole muuta haittaa lumilingossa kuin että uutta ostaessa nuo asiat tuppaavat nostamaan hintaa.

Viimeksi muokattu: 18.01.15 - klo:16:13 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Tomppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: Esko 3291 booster
Kyllähän totuus on että tuota kanto- ja kivikäyttöä ei mikään perusmalli kestä, varsinkin jos sitä vedetään koneella joka painaa enemmän kuin mf35. Jos se nurkka tarraa jäisen kannon tai kiven kulmaan, niin jo reippaassa kävelyvauhdissa voimat ovat hurjat kun edessä on massaa 5-6 t. Huvikseni laskin, jos pysähtyy 0,3 sekunnissa vauhdista 6 km/h (1,7 m/s) niin hidastuvuus on 5,7 m/s². Voima siinä nurkassa kuuden tonnin massalla on tällöin 34 000 N, plus se mitä traktori yrittää vielä vetää, helposti 10 000 N ("tonni") lisää. Eli

Huki ja Näppä ovat semmoisia, että ne kestävät todella kovia paukkuja. Niissä on rautaa käytetty, oikeassa paikassa ja rakenne tukeva. Eihän tarvitse pikkunäpän kokoinen esko (300-312) kuin ketjuttoman sataheppaisen valtran, kiinteistölinkonopeuksilla tarttuu kanttikiveen ja siipi osoittaa taaksepäin, on niin onneton se rakenne.

Huki pilattu jättämällä lingon keskelle terän kiinnitys pois eli vakiovarusteisena jättää keskelle puolimetriä leveän lumikaistaleen (Harva tuskin käyttää lingoa ilman teriä) Asialla on merkitystä, kun lingotaan leveitä pihoja, joissa ajellaan poikittan linkoussuuntaan nähden. Ja muutenkin lingottu alue saisi olla puhda lumesta.
Toinen ärsyttävä piirre on nuoskalumelle kuuluva paukutus siivikosta. Ilmeisesti siivet hakkaavat rajoitinta vasten kun eivät jaksa pysyä työasennossa.
Kolmas on ettei alennusvaihteessa ole öljylle tarkastusruuvia. Jos haluaa tarkastaa määrän, niin vanha öljy pois ja uutta määrätty määrä lisää.
Neljäs asia on takajalaksen kiinnitystappi, joka menee mutkalle. Ilmeisesti lingon laskunopeus pitäisi olla hyvin hidas, mutta kun sitä pitäisi lingotakin eikä odotella lingon laskeutumista maahan.

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Esko 3291 booster
Yksi vaihtoehto olisi tietenkin pitää entinen talkkari ja hommata suvikeliä varten poikittaisruuvilinko, niistä kait pitäisi mennnä nuoskakin läpi.  ::)
Henri

juhani hirvi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Esko 3291 booster
Alatalkkari 276 ruuvilinko ja kyllä lähtee 8)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Esko 3291 booster
Kyllähän totuus on että tuota kanto- ja kivikäyttöä ei mikään perusmalli kestä, varsinkin jos sitä vedetään koneella joka painaa enemmän kuin mf35. Jos se nurkka tarraa jäisen kannon tai kiven kulmaan, niin jo reippaassa kävelyvauhdissa voimat ovat hurjat kun edessä on massaa 5-6 t. Huvikseni laskin, jos pysähtyy 0,3 sekunnissa vauhdista 6 km/h (1,7 m/s) niin hidastuvuus on 5,7 m/s². Voima siinä nurkassa kuuden tonnin massalla on tällöin 34 000 N, plus se mitä traktori yrittää vielä vetää, helposti 10 000 N ("tonni") lisää. Eli

Huki ja Näppä ovat semmoisia, että ne kestävät todella kovia paukkuja. Niissä on rautaa käytetty, oikeassa paikassa ja rakenne tukeva. Eihän tarvitse pikkunäpän kokoinen esko (300-312) kuin ketjuttoman sataheppaisen valtran, kiinteistölinkonopeuksilla tarttuu kanttikiveen ja siipi osoittaa taaksepäin, on niin onneton se rakenne.

Huki pilattu jättämällä lingon keskelle terän kiinnitys pois eli vakiovarusteisena jättää keskelle puolimetriä leveän lumikaistaleen (Harva tuskin käyttää lingoa ilman teriä) Asialla on merkitystä, kun lingotaan leveitä pihoja, joissa ajellaan poikittan linkoussuuntaan nähden. Ja muutenkin lingottu alue saisi olla puhda lumesta.
Toinen ärsyttävä piirre on nuoskalumelle kuuluva paukutus siivikosta. Ilmeisesti siivet hakkaavat rajoitinta vasten kun eivät jaksa pysyä työasennossa.
Kolmas on ettei alennusvaihteessa ole öljylle tarkastusruuvia. Jos haluaa tarkastaa määrän, niin vanha öljy pois ja uutta määrätty määrä lisää.
Neljäs asia on takajalaksen kiinnitystappi, joka menee mutkalle. Ilmeisesti lingon laskunopeus pitäisi olla hyvin hidas, mutta kun sitä pitäisi lingotakin eikä odotella lingon laskeutumista maahan.
Ennenkin sanonu:Hukista kun tuuppaa 200hv läpi,ei heittolapojen massa riitä.
Toi taakse terän laitto ny niin kova homma ole,toki vois reiät valmiinakin olla.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Esko 3291 booster
Puolenkymmentä vuotta ajettiin AT 240 urakkaa. Lenkille tuli komennuksesta riippuen mittaa 130-140 km , josta linko maassa  yli puolet. Varsinaisia työt keskeyttäneitä rikooontumisia ei muistaakseni tullut ainoatakaan. Pari kertaa tosin muotoillut lumenohjausputket irtosivat tärinästä kesken lenkin. Varmaan parhaita ns. kevyen sarjan linkoja. Nuoskalumen sietokyky huono, siksi nyt siirrytty Huki-kauteen ja homma pelaa, kolisten (:..... Jos linko on suunniteltu hyvin, ei sen tarvi painaa tonniakaan ollakseen hyvä.
Jyrkässä vastaisessa nuoskakelillä  on Huki aivan riittävä jarruvaunu. ... Ja siihen Hukin siipien väliselle  "hampaattomalle" pätkälle voi hitsata verkkoterän pätkän niin jälki on priimaa.