millaseen kärriin ootte ajanu noilla radoilla paalit? kuin pienelle alalle tollanen soveltuu? itellä on vain hehtaarin puolentoista paloissa nuo heinäpellot ja kun oon paalannu niin yleensä kerään myös paalit lähinnä iteksein. joskus meinasin ostaa sellasen kolmiomaisen kärrin joka kokoais niitä paaleja läjiin mutta eipä löytynä myyjää silloin joten jäi. yleensä nuo monimuotoiset pellot ollu heinällä ja niillä ei oikein koneistusta järkevää.
Porukalla tehtiin joskus ihan tavallisiin 7t ryskyihin soralaidoilla, mutta se oli aika vaarallistakin, kun mukulat siellä heilui kans. Aikaisemmin porukalla ja viime vuosina yksin olen tehnyt rehuvarustuksella varustettuun yleisperävaunuun, jossa siis ketjupohjapurku. Se kulkee vakaasti perässä ja korkeat laidat estää apuväen putoamisen, jos sitä on käytettävissä. Yksin kun tekee, niin muutaman kymmenen paalia saa pysymään laitojen sisällä ja kun ensimmäinen putoaa, käyn pinoamassa. Yleensä kolme kertaa saa pinota ja menee 130-150 paalia. Kuorman puuran konehalliin ja lykin kaivurin kuormaajalla kasaan ja korkeammalle.
Toisena kärrynä on vanha pappan tekemä korkealaitainen rehukärry, mutta siihen tehdään vain yksi kuorma ja syötetään suoraan siitä, kun ei ole kippiä eikä pohjapurkua. Kolmatta kärryä olen nyt ostamassa, se pitäis ens kesäksi saada...
Pienillä länteillä 0,5 ha - 1,5 ha on meidän kuivaheinät yleensä, mutta vain 0,13 ha läntti oli niin pieni, että paalasin ilman perävaunua, tuli muistaakseni 37 paalia

Itse kun karhottaa, niin saa mieleisensä systeemin. Takaveto Valmetti olis Maxxumia ketterämpi paalaimen veturi, mutta Maxxumi on vaan muuten niin paljon mukavampi, niin on tullu sillä vedeltyä. Pöyhin/karhotin on vanha Farenlöse ja sen työleveys on aika vaatimaton, niin täytyy vähän kattoo, ettei oo kaikki karhot liian lähekkäin, muuten veturi sotkee karhon.
Kärry menee lähes paalaajan jälkiä, joten ihan hyvin on mahtunu. Ja voi sitä yhdistelmää peruuttaakin.