Oma kokemus noista erilaisista tappiin kiinnitetyistä raapastoista on tappien ja silmien kulumine, jolloin raappa kääntyy paluuliikkeessä tankoa vasten eikä sitten työliikkeessä avaudukaan. Työliikkeessä nuo sitten kääntyvät selälleen, evätkä vie tavaraa kunnolla eteenpäin. Raapat j a tapit pystyttäisiin varmaankin tekemään paremmastakin materiaalista. Valukaavin on tuntunt pelaavan luotettavasti jossei törmää mihinkään esteeseen.
Pellinpajan raappa on limoonut reilut 20 vuotta ja mun mielestäni vieläpä ongelmitta. Tosin ulosmeno mäntä ja sylinteri on vaihdettu 2-3 vuotta sitten uudenvuoden aattona Itte kyhäilin muutamaa vuotta myöhemmin lisää raappalinjaa ja laitoin Pellon raapat, mutta nyt täytyy sanoa, että Pellon raappalinja on laadukkaampaa kuin tuo mun omatekemä Nuo oma tekemät olis pitänyt heittää pois jo toissa kesänä tai viimeistään viime kesänä Mutta kuten arvata saattaa, niin ehdoton takaraja on ens kesä
Vaihdettiin keväällä poikkikuiluun uusi linja, vanhalla olikin ikää jo reilut 29 vuotta .Palkki ja raapat oli kuluneet aikalailla ,mutta kyllä ne tehtävänsä oli hoitanut tähän asti. Puristinkelkka on kuitenkin jo kolmas joka vaihdettiin siinä samalla .
Ensimäistä puristinta korjailtiin ja vaihdettiin pakko-ohjauksen osia ja tappeja kunnes se sitten lopullisesti laukesi 16 v vanhana jouluaatonaatto iltana . Otettiin palkkilinja irti kelkasta ja sylinteri molemmista päistä ja vedettiin se kelkka kourua pitkin parsien alle jotta päästiin hitsaamaan läpän korvakkeet paikoilleen . Kivaahan se oli kun kuilu oli tavaraa täynnä
. Taisi olla jotain kolme aamuyöllä kun saatiin sonta pihalle . Aatto-aamuna menikin sitten vielä letku poikki sieltä kuilusta ja sekin piti sitten vielä konttia vaihtoon . >Saman vuoden keväällä se puristin sitten vaihdettiin uuteen ja nyt viime keväällä 13v päästä edellisestä suosiolla uusiksi .
Lantakouruissa on kai jo kolmas palkkilinja sylintereineen menossa ja ensi kesänä vaihdetaan uusiin .Jospa se sitten kestäisi meidän ajan
. Ensinmäiset kourupalkit olivat kyllä huonoja ,mutta nykyinen linja on kestänyt jo liki 15 vuotta