Mondeo 2001-2002 TDDI diesel farmari tuli taloon joku aika sitten, kakkosautoksi.
Vähän miinuksia ja plussia:
- iso kääntösäde ja suuret ulkomitat parkkipaikoilla
- viisivaihteisessa kaupunkiajoon soveltumattomat vaihdevälitykset
- pienillä kierroksilla väännötön (osasyy ylempään)
- vaihteensiirto nahkea ja jotenkin vastustelee
- peilit pienentävät, vääristävät, ja on vaikea peruuttaa peräkärryä
- lämpiää melko hitaasti
- raskas kytkinpoljin, alkaa ruuhkassa vetää suonta herkästi
- kulutus on aika tarkkaan 6.5 - 6.8 l/100 km , kelistä riippumatta
+ käynnistyy kylmässä, jopa alle -30
+ lämmityslaite kirkastaa ikkunat hyvin ja on lämminkin
+ ilmastointi toimii hyvin
+ tuulilasin vastuslämmitys on aivan yliveto
+ penkin sähköinen korkeudensäätö muiden lisäksi, istuminen ei rasita kun penkin saa säädetyksi
+ vetää mukavasti 1800 kg jarrullista perävaunua
+ tehokkaat ajovalot ja maailman helpoin polttimoiden vaihto
+ sisätilat tilavat ja tavaratila jo vähän yletön, farmarissa
+ ajaminen on vakaata, ei ole sivutuulelle herkkä
+ Ghia-versiossa onkin sitten automaatti-ilmastoinnit ja paljon kaikkea
Sitten vikoja, nyt on jotakin 360000 itse ajanut 60000
- takajarrujen käsijarrumekanismi kiertyvine jarrusylintereineen, jumittaa herkästi
sama tuote tekee ikääntyneenä ihan samaa jumitusta Audeissa ja Folkkareissa.
- ns. koiranluut väljistyvät nopeaan tahtiin, alkaa kuulua semmoista napsumista kuopissa
- kollegalla hajosi Garret/Lucas ahtopainesäädinmoottori, vaihtotyö ei kummoinen, mutta auton tehot häviävät ja vikavalo syttyy
ostin itselleni varalle yhden.
- herkkä kesälaadun pakkasjähmettymiselle, olisiko ajoviimassa suodatin sopivasti. Hakeutunut prodiesel mittarille jo syksystä.
- maalivikoja, ovien ja takaluukun alareunat rapeat, mutta eipäs se ajoa haittaa.
Osia saa mukavasti tarvikeliikkeistä, ja tekniikaltaan yksinkertainen moottori, ketjukäyttöinen jakopääkin.
Tarjontaa käytettyjen tarhoilla on paljon, myyntitykkien ja työsuhdeautoilijoiden suosikki ennen Oktaviaa.
Paljon ei pidä maksaa, eikä tarvitsekaan.
-SS-