ainakin täällä on opeteltu k-ketjun kuolevaisuus jo lenitan aikana mutta nyt on elo taas alkannu toimia kun lenita ministeriksi. mutta miten sitten pitäis olla? kauppa kuin siva? ei sekään nyt paljoa nöyristele. kuin liet ulkomailla noitten kauppojen kanssa, saabiko siellä ilmatteeks jos ei taho maksaa? miä en ole ulkona ostellu niin en tiiä kuin näitä kotimaisia puoteja..
Jos suomen S- ja K olisivat jotenkin maailman mittapuulla oikein poikkuksellisen ylimielisiä ja korruptoituneita ja tehottomia, niin ei kai saksan halpakaupat (Lidl ja Aldi) menestyisi läheskään yhtä hyvin muilla markkinoilla (esim. UK, Ranska, Ruotsi, Itä-Eurooppa. Benelux-maat, Espanja)? Se että
ne kyllä menestyvät, kertoo siitä että ne ovat jäätävän tehokkaita, ja edes suht järkevästi hoidettu mutta esim. brändeistä suosiolla muille maksava tai joiltain osin edes hitusen epätehokas markkinajohtaja menettää niille väkisin markkinaosuutta. Myös siksi että ihmiset haluavat vaihtelua.
Se että kaikkialta löytyy Ikea, kertoo ilmeisesti siitä että kiakki muut huonekaulukaupat ainakin koko euroopassa ovat tehottomia, koska Ikea on vallannut kaikkialla alaa? Voi olla, mutta ehkä ei silti ole asiamukaista haukkua niitä kaikkia pystyyn...
S-ryhmällä on ollut aika paljon harha-askelia, ja focus vähän hukassa, mutta onhan se tehostanut jo aika paljon, eikä ole tosiaan Lidliä juurikaan kalliimpi kuin joissain harvoissa tuotteissa. Yhdistettynä Lidlin varsin rajattuun valikoimaan toisissa tuotteissa, en usko että sen markkinaosuus kovin paljoa enää nousee.
K-kaupoilla on hankalampi tilanne koska niillä ei taida olla varaa myydä yhtä halvalla kuin S tai Lidl, joten hankala on asiakkaista pitää kiinni. Tämä on sääli sillä pidän monista K-kaupoista ja kauppiasvetoisesta konseptista muutenkin.
S-ryhmä voisi minun mielestäni kyllä luopua bonusjärjestelmästään ja tiputtaa hintoja sen ehkä 4% jonka se mahdollistaisi, mutta kyllä tähänkin talouteen vajaalla tonnilla tulee nykyään ässältä ostettua kuussa, bensat mukaanlukien (osin johtuen siitä että vaimo on töissä S-ryhmän ostoskekuksessa). Ei pidä unohtaa että S-ryhmä ostaa enemmän suomailsia maitotuotteita kuin kukaan muu. Valioltakin varmaan enemmän kuin koskaan on venäjälle mennyt. Vaikka se pyrkiikin siirtymään enemmän kaupan merkkien käyttöön Lidlin paineessa ja Lidlin esimerkin kautta.
Lidl siis luo painetta josta on hyötyä kuluttajille, mutta se asettaa kaupalle muutospaineita, ja se paine siirtyy vuorostaan teollisuudelle, ja sieltä puolestaan alkutuottajille ainakin jos nämä omistavat sen teollisuuden (Valio, Satamaito, Maitokolmio, Kuusamo jne).