Tuossa hyvä kirjoitus Lidlin rantautumisesta suomeen. Kirjoitus on julkaistu Kauppalehti Optiossa jo lokakuussa
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/unelmavavy+-+lidlista/201412713704Lidliläiset toimivat saksalaisella täsmällisyydellä ja tehokkuudella. Tulostaso vuodelta 2013 aivan eri tasolla, kuin meidän omien S- ja K-ryhmän päivittäistavarakaupalla. Tulosprosentti Lidlillä liikevaihdosta vuonna 2013 oli 6,7 % ja S- ja K-ryhmillä 2,0 % ja 2,2 %. Nämä luvut he pystyvät tekemään matalammalla myyntihintatasolla, sekä kasvavalla liikevaihdolla. Jo noista voi päätellä, että meidän pöhöttynyt päivittäistavarakauppa on joutunut kohtaamaan todellisen kilpailijan.
Tässä lyhyt lainaus tekstistä, joka kuvaa hyvin kotimaassa tuotettujen elintarvikkeiden kohtaamaa kilpailua:
"Hintakin on Lidlin asiakkaalle tärkeä. Sipponen tietää asiakkaiden kipurajan. Hinnan rinnalle tulevat kuitenkin muutkin seikat kuten kotimaisuus, puhtaus ja läheisyys. Vihanneksissa ja juureksissa kotimaisuus on arvossaan. Myös kalan pitää olla kotimaista. Sisäfilee voi olla vaikkapa Uruguaysta. Eteläamerikkalainen liha on tänään lähes yhtä arvostettua kuin suomalainen liha. Pesuaineiden ja kosmetiikan alkuperän merkitys on hämärtynyt. Lidlissä nuorallatanssi on ollut hinnan ja laadun naittaminen. Siinäkin ketju on onnistunut." "
Me emme katso muihin. Me tutkimme asiakkaita. Me tutkimme aivan koko ajan, mitä asiakasajattelee meistä. Tiedämme vahvuutemme, tunnemme lähitulevaisuuttamme, osaamme tuoteryhmämme ja hallitsemme mainontamme tehon." Suomalaisilla toimijoilla tässä kisassa riittää tekemistä koko ketjussa ruohonjuuritasolta kuluttajan kassiin.