Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kotimainen päivittäistavarakauppa  (Luettu 5361 kertaa)

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Tuossa hyvä kirjoitus Lidlin rantautumisesta suomeen. Kirjoitus on julkaistu Kauppalehti Optiossa jo lokakuussa

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/unelmavavy+-+lidlista/201412713704

Lidliläiset toimivat saksalaisella täsmällisyydellä ja tehokkuudella. Tulostaso vuodelta 2013 aivan eri tasolla, kuin meidän omien S- ja K-ryhmän päivittäistavarakaupalla. Tulosprosentti Lidlillä liikevaihdosta vuonna 2013 oli 6,7 % ja S- ja K-ryhmillä 2,0 % ja 2,2 %. Nämä luvut he pystyvät tekemään matalammalla myyntihintatasolla, sekä kasvavalla liikevaihdolla. Jo noista voi päätellä, että meidän pöhöttynyt päivittäistavarakauppa on joutunut kohtaamaan todellisen kilpailijan.

Tässä lyhyt lainaus tekstistä, joka kuvaa hyvin kotimaassa tuotettujen elintarvikkeiden kohtaamaa kilpailua:
"Hintakin on Lidlin asiakkaalle tärkeä. Sipponen tietää asiakkaiden kipurajan. Hinnan rinnalle tulevat kuitenkin muutkin seikat kuten kotimaisuus, puhtaus ja läheisyys. Vihanneksissa ja juureksissa kotimaisuus on arvossaan. Myös kalan pitää olla kotimaista. Sisäfilee voi olla vaikkapa Uruguaysta. Eteläamerikkalainen liha on tänään lähes yhtä arvostettua kuin suomalainen liha. Pesuaineiden ja kosmetiikan alkuperän merkitys on hämärtynyt. Lidlissä nuorallatanssi on ollut hinnan ja laadun naittaminen. Siinäkin ketju on onnistunut."

"Me emme katso muihin. Me tutkimme asiakkaita. Me tutkimme aivan koko ajan, mitä asiakasajattelee meistä. Tiedämme vahvuutemme, tunnemme lähitulevaisuuttamme, osaamme tuoteryhmämme ja hallitsemme mainontamme tehon."

Suomalaisilla toimijoilla tässä kisassa riittää tekemistä koko ketjussa ruohonjuuritasolta kuluttajan kassiin.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
  Lidlissä  on hyvääkin mutta sen valikoima on kovin suppea ei täytä kuluttajan vaatimuksia joutuu pakostakin ostamaan ulkolaista koska kotimaisia vaihtoehtija on vähemmän. Myymäleipomoiden takina tulee ulkoa.Päivittäiskauppa ylläpitää lehdistöä ruokamainonllaan . Lidl sitä ei tee. . S ryhmässä valikoima on runsas . Ja siellä on kussakin  tavararyhmässä hinnaltaan edullinen vaihtoehto usein kyllä ulkolainen. S- ryhmä on kokonaisedullinen jos tekee voittoa niin se tulee asiakkaille.
Meilläpäin Halpa-Halli ketju on edullinen ja monipuolinen. 

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Daa. Mutta omien toimien arvioinnin sijaan kauppa on keskittynyt boooonusjärjestelmien kehittämiseen ja asiakkaan manipulointiin tarpeiden selvityksen sijasta. S-ryhmä ehkä pahemmin kuin muut, päätellen mrsa-possun tapauksesta.

Pikku miinus lidlillä on työntekijöiden kohtelu. Tiukemmassa työmarkkinatilanteessa ei suurella vaihtuvuudella meno onnistuisi ihan noin hyvin, näkyisi pakosta tuloksessa. Tai olen ihan mettässä...
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Kovasti johtaja kehui työntekijöidensä palkkausta (yli minimitasojen ?), ovat varmaan joutuneet reagoimaan työntekijäasioihin. Kisa on kovaa, eikä sitäkään puolta voida ohittaa olan kohautuksella.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Tuo tulos-% kertoo vaan sen, että on päästy positiiviseen tulokseen.

Varsinkin S-ryhmä voisi näyttää joko parempaa tulosta tai
pudottaa hintojaan 5 - 10% lopettamalla hölmön markkinoinnin
ja keskittymällä päätoimialaansa.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Kovasti johtaja kehui työntekijöidensä palkkausta (yli minimitasojen ?), ovat varmaan joutuneet reagoimaan työntekijäasioihin. Kisa on kovaa, eikä sitäkään puolta voida ohittaa olan kohautuksella.
Palkkaa en ole kuullut kenenkään moittivan, mutta työpaikan ilmapiiriä pidetään hiostavana ja kyttäävänä, kyykyttävänä. Tämäkin tosin on vuoden vanhaa tietoa.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66015
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
mikä on hölmö markkinointi ja mikä on päätoimiala?

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Bonusjärjestelmän hehkutus ja "yhteistyökumppanien" haalinta on hölmöä.
Onko kaupan sekaantuminen pankkitoimintaan hyvä asia?
Onko suomalaisen osuustoiminnallisen päivittäistavarakaupan
järkevä laajentua Venäjälle ja Viroon? Tämän talouspuolesta en tiedä mitään.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Bonusjärjestelmän hehkutus ja "yhteistyökumppanien" haalinta on hölmöä.
Onko kaupan sekaantuminen pankkitoimintaan hyvä asia?
Onko suomalaisen osuustoiminnallisen päivittäistavarakaupan
järkevä laajentua Venäjälle ja Viroon? Tämän talouspuolesta en tiedä mitään.
Tai tarjota lääkäripalveluja...,
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
S-ryhmän on ollut varaa huseerata ja epäonnistua monilla päivittäistavarakaupan ulkopuolisilla toimialoilla. Niistä on etsitty kasvuhaaroja, mutta monet ovat vieneet ruokakaupalla hankittua tulosta alaspäin (rumasti sanottuna saatanan kallista tavaraa hyvin kannattavissa S-Marketeissa). Tästä karmeimpana esimerkkinä autokauppa, missä viimevuonnakin ryhmä taisi tehdä 10 % tappiota liikevaihdosta. Samalla alalla toimiva Kamux takoo kovaa tulosta lidlimäisellä toimintakonseptilla, ei ole Dallasin seinää autojen ympärillä ja laajenee jo Saksaankin (vielä poliisin perustama, toivottavasti Saksa ei ole paska maa). Suomennettuna ja kärjistettynä jokaisen kymppitonnin auton mukaan S-ryhmässä laitettiin tuhatlappunen (varmaankin epäonnistuneen alan varastojen alaskirjauksia ja muuta, ennen kuin päästiin eroon myymällä pois). Ravintola-ala on ollut lähes samanveroista toimintaa, kun katsoo paikallisen alueosuuskaupan vuosikertomusta. Vuosi toisen jälkeen tappiota. Venäjän Prismat ovat nyt näytön edessä, mitähän sieltäkin tulee. Johtajiston palkat kyllä on saatu kohdilleen, kun tällainen isännätön talo toimii ammattilaishallituksen alaisuudessa ja maakunnasta kerätään väkeä edustajistoon kaffittelemaan pari kertaa vuodessa. Vahvaksi on kyllä asiakkaiden rahoilla taseet kehitetty, mutta toivottavasti ne koituvat asiakkaiden hyväksi. Aina ei siltä näytä.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Suomessa ei ole yhtään päivittäistavara ketjua, joka noteerais kotimaista pätkän vertaa, jos ei saa sillä nyhdettyä lisähintaa  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
S-ryhmän on ollut varaa huseerata ja epäonnistua monilla päivittäistavarakaupan ulkopuolisilla toimialoilla. Niistä on etsitty kasvuhaaroja, mutta monet ovat vieneet ruokakaupalla hankittua tulosta alaspäin (rumasti sanottuna saatanan kallista tavaraa hyvin kannattavissa S-Marketeissa). Tästä karmeimpana esimerkkinä autokauppa, missä viimevuonnakin ryhmä taisi tehdä 10 % tappiota liikevaihdosta. Samalla alalla toimiva Kamux takoo kovaa tulosta lidlimäisellä toimintakonseptilla, ei ole Dallasin seinää autojen ympärillä ja laajenee jo Saksaankin (vielä poliisin perustama, toivottavasti Saksa ei ole paska maa). Suomennettuna ja kärjistettynä jokaisen kymppitonnin auton mukaan S-ryhmässä laitettiin tuhatlappunen (varmaankin epäonnistuneen alan varastojen alaskirjauksia ja muuta, ennen kuin päästiin eroon myymällä pois). Ravintola-ala on ollut lähes samanveroista toimintaa, kun katsoo paikallisen alueosuuskaupan vuosikertomusta. Vuosi toisen jälkeen tappiota. Venäjän Prismat ovat nyt näytön edessä, mitähän sieltäkin tulee. Johtajiston palkat kyllä on saatu kohdilleen, kun tällainen isännätön talo toimii ammattilaishallituksen alaisuudessa ja maakunnasta kerätään väkeä edustajistoon kaffittelemaan pari kertaa vuodessa. Vahvaksi on kyllä asiakkaiden rahoilla taseet kehitetty, mutta toivottavasti ne koituvat asiakkaiden hyväksi. Aina ei siltä näytä.

Tämä on sitä osuustoimintaa ;). Vaihda tuohon tekstiisi S-ryhmän tilalle eräs meijeri, eikö vaikuta aika tutulta????
"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Tai tarjota lääkäripalveluja...,

TUontiruokiin yhdistettynä ikiliikkuja.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
En jaksaisi alkaa selostamaan sinulle eroa, jos et itse ymmärrä. Suurin ero tulee, kun puhutaan liiketoiminnassa asiakkaasta ja toimittajasta, sekä niiden määrästä markkinoilla. Osuustoiminta on mielestäni oikein hyvä tuotantopuolella hyvin hoidettuna, mutta mikään järjestelmä ei ole autuaaksi tekevä, jos sitä ei osata hoitaa kunnolla.

Ja se ero: Kauppoja voi olla kymmenen ja asiakkaita 10.000. Asiakas voi äänestää jaloilla joka päivä. Meijereitä on kymmenen, kauppaketjuja kymmenen (pari merkittävää) ja maidontuottajia 10.000 (eivät voi äänestää jaloilla joka päivä tai ainakin maito happanee huonossa tilanteessa tankkiin). Nämä tekevät neuvotteluaseman markkinoilla maidontuottajalle kovin vaikeaksi. Varmaan huono esimerkki, mutta lue tuosta.

http://elearn.ncp.fi/materiaali/uimonenj/VirtAMK/johdanto3.html

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22274
Vs: Kotimainen päivittäistavarakauppa
Ja näitä kaikkia edellämainittuja toimijoita yhdistää vielä yksi yhteinen piirre.

H.e.l.v.e.t.i.n.moinen ylimielisyys ja mielikuva kuolemattomuudesta.

K-ryhmässä ajatus kuolevaisuudesta taisi herätä ensimmäisenä.

s-ryhmä ja valio opettelevat vasta markkinataloutta ja ajatusta ettei rahalla ja terävillä kyynerpäillä saakkaan enää ihan kaikkea.