Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalaushinta?  (Luettu 13051 kertaa)

teeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Paalaushinta?
Millaisia hintoja olette maksaneet pyöröpaalauksesta? Mulla vaihtui urakoitsija(kummallakin welger 235) ja hintakin vaihtui taas euron verran, eli 7,5€ alv. 0. Paaleja tulee vuodessa noin tuhat, puolet siitä kuivaa heinää ja neljännekset olkia ja säilörehua. Alkaa köyhästä tuntua hieman kalliilta maksaa melkein kymppi vuodessa

En itse ole ostanut pyöröpaalausta vaan myynyt sitä ja tänä kesänä säilörehun paalaus maksoi 11,42 eur/paali (9,21 eur/kpl alv 0%) kun talon puolesta tulee muovit ja verkko taasen koneen mukana. Mikäli muovi+verkko tulee minulta oli hintana 19,46 eur/kpl (15,69 eur/kpl alv 0%).

Hinnat on laskettu 6:lle kerrokselle muovia ja kyseessä on kombikone.

Eikö jo kohta päästäisi eroon näistä paalihinnoista. Laskutettaisi vaikka hehtaareita, tunteja, karhokilometrejä tai jotain. Tollanen paalihinta on vaan niin epäkäytännöllinen laskutusmuoto kun se karhon vaihtelu on niin suuri.

Itse olen käyttänyt hinnoittelussa lisäksi alennuksen perusteena sitä paalimäärää joka hehtaarilta tulee: mitä enemmän paaleja alalta, sitä enemmän annan alennusta laskulla. Tämä omasta mielestäni motivoi paalauttajaa mahdollisimman hyviin satoihin ja toisaalta paalaajaa taas tekemään mahdollisimman tiukkoja paaleja joittei tarvitse antaa alennusta niin paljon  ;)

Tossavainen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Paalaushinta?
Millaisia hintoja olette maksaneet pyöröpaalauksesta? Mulla vaihtui urakoitsija(kummallakin welger 235) ja hintakin vaihtui taas euron verran, eli 7,5€ alv. 0. Paaleja tulee vuodessa noin tuhat, puolet siitä kuivaa heinää ja neljännekset olkia ja säilörehua. Alkaa köyhästä tuntua hieman kalliilta maksaa melkein kymppi vuodessa

En itse ole ostanut pyöröpaalausta vaan myynyt sitä ja tänä kesänä säilörehun paalaus maksoi 11,42 eur/paali (9,21 eur/kpl alv 0%) kun talon puolesta tulee muovit ja verkko taasen koneen mukana. Mikäli muovi+verkko tulee minulta oli hintana 19,46 eur/kpl (15,69 eur/kpl alv 0%).

Hinnat on laskettu 6:lle kerrokselle muovia ja kyseessä on kombikone.

Eikö jo kohta päästäisi eroon näistä paalihinnoista. Laskutettaisi vaikka hehtaareita, tunteja, karhokilometrejä tai jotain. Tollanen paalihinta on vaan niin epäkäytännöllinen laskutusmuoto kun se karhon vaihtelu on niin suuri.

Itse olen käyttänyt hinnoittelussa lisäksi alennuksen perusteena sitä paalimäärää joka hehtaarilta tulee: mitä enemmän paaleja alalta, sitä enemmän annan alennusta laskulla. Tämä omasta mielestäni motivoi paalauttajaa mahdollisimman hyviin satoihin ja toisaalta paalaajaa taas tekemään mahdollisimman tiukkoja paaleja joittei tarvitse antaa alennusta niin paljon  ;)
Eli jos teet muovirullalla 20 kpl, ei rullan hinnaksi tule kuin 160€ sis. alv  :o

teeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Paalaushinta?
Eli jos teet muovirullalla 20 kpl, ei rullan hinnaksi tule kuin 160€ sis. alv  :o

Jotakuinkin näin mikäli talo ostaa muovin koneen mukana. Olen sen muovirullan itse ostanut ja kait sellainen täytyy ensivuodeksikin saada ostettua. Loppusummaa tietysti alentaa mahdolliset alennukset kuten edellä kerroin.

Tällä hetkellä niillä joille paalannut olen, on omat muovit valmiina. Käytännössä ostavat muovin vain mikäli sattuu heiltä omat loppumaan kesken esim. viimeisiä satoja tehdessä.

En ole urakoitsija, paalaukset teen omien rehupaalauksien lomassa

Mr. M

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Vs: Paalaushinta?
Olen veloittanut 10 kpl jos isännällä muovit ja 16 kpl jos minun pitää rullat hommata. Hinnat verollisia ja liikkumavaraa homman sujumisen mukaan. Paalaukset lähinnä suht pieniltä aloilta ja 2,8m murskaimen jäljiltä.

Red Bull

  • Vieras
Vs: Paalaushinta?
Welgerit on lujia ja tekee tiukkaa paalia.  8) Mutta tietenkin käytetyn ostossa on aina riskinsä, kammion telat maksaa aika "kivasti".  ::) Jos käytettyä ostaisin, niin pitäisi olla laakerit ja ketjut+rattaat vaihdettu.

Pyyntiä tuntuu vieläkin olevan aika paljon vanhoilla Rp220:llä.

Pitäis pitäis Tikkakoskellakin olla alko, en tiedä onko vieläkään  ???  Luulisin että vaikka paalaajalla olis paalattu 60 000 paalia, niin osa laakereista ja rattaista on alkuperäisiä. Ei kait noita useinkaan vaihdella ennakoivasti - toisin kuin ketjuja. Ketjun vaihdot nyt ei työmäärältään edes ole tumpelollekkaan ylipääsemättömiä, hintaa toki ketjuilla on. Jos käytetystä aletaan tekemään uutta, niin se hinta taitaa nousta yli uuden hinnan.

Tuohon welgerien hintaan en osaa ottaa edes oikein kantaa. Muutamaa aikoinaan katselin / kyselin ja olihan niissä aika laaja haitari. Toki saattoi olla kunnoissakin, mutta 46Rc:n vakuutuskorvaus ei ihan riittänyt 235 lunastamiseen, mutta muuttuihan tuo paalaajan luotettavuus melko lailla. Vaikka 46:kin pidin "hyvänä" ei sitä kyllä enää ottaisi vaivoiksi. Oikeastaan en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelle  ::)

Ei noita laakereita ja rattaita voi ennakkoon vaihtaa. Ketjut tietenkin pitää ja kannattaa vaihtaa. Siinä on vaan vissi ero kun Claassista tai Welgeristä menee laakeri että kumman varikkopysähdys kestää kauemman.  :P Muuten Lypsyukon kanssa samaa mielipuolta, samat koneet ja paalimäärät.  8)
Kommenttien perusteella tuo 7,5 euroa ei sitten kai olekaan kovin kallista. Vaikka siitäkin melkoinen tuntitaksa kertyy jos paaleja tulee vaikka 20 tunnissa. Jos tuota tuntitaksaa vertaa vaikkapa saman hintaiseen kaivuriin, niin sehän kaivaa lähes ilmaiseksi. Tai jos traktorin ja kuskin menoiksi laskee 50€/h niin paalaajalle jäisi vielä satanen :o Mitähän verkko maksaa paalia kohden, 50c vai euron?
Eräällä tännekin kirjoittavalla näyttäisi olevan 46rc myynnissä, mut jos lypsyukkoa uskoo niin se pitäis kiertää kaukaa.
Omien kokemusten mukaan welgerin paaleissa on selvästi enemmän tavaraa, tiedä sitten oliko kerran ostamani claasin paalit  edes kuinka tiukaksi yritetty tehdä.
Verkko maksaa suurinpiirtein euro/paali

Munkin mielestä aivan järjetöntä ostaa paalitaksalla (etenki karhotettua) ajamaan. Toi 20 paalia/tunti kun ei ole vielä kovin kummoinenkaan tahti.

Welgerihän se noista halvemmista paalaimista paras on. Itse en kylläkään kehtais erikseen paalata ja kääriä yli tuhatta paalia jos ei ole toista kuskia käärimelle.
Tuhottoman kallista toi erilliskoneiden käyttö kokonaisuudessaan.

Siinäpä taas oikeen taloustieteen ainstain..  ;D Käytetty yhdistelmäkone maksaa ja sille pitää olla iso veturi, lisäksi ne pallerot pitää kuitenkin jollain haalia pellon laitaan yhdistelmäkoneen jäljiltä. Varsinkin emolehmätilallla tommosen 1000 paalia tekee helposti yksinään erilliskoneillakin. Lypsäjän päivä on niin lyhkäänen jotta trenki on suotavaa olla..  :-X

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Paalaushinta?
Juu ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa yhdistelmäkonetta :o Tuntuu melkein kaikilla olevan mielessä että säilörehu on se yleisin paalattava. Saa nyt nähdä tuleeko ostettua mitään konetta, ei ainakaa mitään sykähdyttävää löytyny vaihtokonelistoilta.

Hämeen maamies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Paalaushinta?
Pieneen paaliiin paalasimme 0,30 paali..plus alv

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Paalaushinta?
Juu ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa yhdistelmäkonetta :o Tuntuu melkein kaikilla olevan mielessä että säilörehu on se yleisin paalattava. Saa nyt nähdä tuleeko ostettua mitään konetta, ei ainakaa mitään sykähdyttävää löytyny vaihtokonelistoilta.


Sulla ei sitten ole vielä kuume noussut riittävästi ;D

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Paalaushinta?
Juu ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa yhdistelmäkonetta :o Tuntuu melkein kaikilla olevan mielessä että säilörehu on se yleisin paalattava. Saa nyt nähdä tuleeko ostettua mitään konetta, ei ainakaa mitään sykähdyttävää löytyny vaihtokonelistoilta.


Sulla ei sitten ole vielä kuume noussut riittävästi ;D
Tai sitten pankkitiliä on jo kuritettu tarpeeksi tänä vuonna :-\

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: Paalaushinta?
Liikkeellä tuntuu olevan yhdistelmäpaalain vouhotusta, tässä hetki sitten joku kyseli facebookin puolella käärijää 400 paalille vuodessa niin johan sielläkin alettiin ehdottelemaan että osta vaan Fusioni suoraan ;D ;D Ja sitten ihmetellään kustannuskriisiä...

Yksikköpaalaimella ja käärijällä 2 kuskia saa kuitenkin ykköskarheitakin kaahaten navetointien ohessa sen 200-300 paalia pellon LAITAAN asti päivässä ::) eikä edes vielä mahotonta kiirettä pukkaa
Power By Perkins

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Paalaushinta?
Liikkeellä tuntuu olevan yhdistelmäpaalain vouhotusta, tässä hetki sitten joku kyseli facebookin puolella käärijää 400 paalille vuodessa niin johan sielläkin alettiin ehdottelemaan että osta vaan Fusioni suoraan ;D ;D Ja sitten ihmetellään kustannuskriisiä...

Yksikköpaalaimella ja käärijällä 2 kuskia saa kuitenkin ykköskarheitakin kaahaten navetointien ohessa sen 200-300 paalia pellon LAITAAN asti päivässä ::) eikä edes vielä mahotonta kiirettä pukkaa
Nää on niin tilakohtaisia asioita. Jos yksin tekee(niin kuin allekirjoittanut), niin vois sen parinsadan paalin paaluksen jälkeen kun samanverta kääriskelee, niin viimeiset saattaa jo vähän höyrytä..
Keräillä voi sitten sadepäivänä tai niittopäivän iltana tai yrittää ostaa jonkun orjan siihen hommaan..

AhHd

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Paalaushinta?
Paalaus oli 9€/kpl alvi nolla ja käärintä 3,2/kpl alvi nolla.
 Hinnat sisälsi säilöntäaineet,verkot,muovit ja matkat.

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Paalaushinta?
Itse urakoin yhdistelmä koneella hintaan 15,35e/paali alv 0%. Hinta sisältää muovin 6 kerrosta ja verkon. Muovikerroksen lisääminen on ollut 0,6e/kerros +alv.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Paalaushinta?
Paalaus verkkoineen 6€/ kpl, käärintä sis. 6 kerrosta muovia 7€/kpl. Säilöntäaine reilun euron/paali. Hinnat alv. 0.

Asiakkaan näkökulmasta en näe kovin houkuttelevana tilannetta, että ostaisin esim. muovit itse. Urakoitsija tietää parhaiten, mitkä tarvikkeet toimii parhaiten hänen koneissaan. Mieluummin sopii hyvissä ajoin tulevista paalausmääristä.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-