Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalaushinta?  (Luettu 13046 kertaa)

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Paalaushinta?
Welgerit on lujia ja tekee tiukkaa paalia.  8) Mutta tietenkin käytetyn ostossa on aina riskinsä, kammion telat maksaa aika "kivasti".  ::) Jos käytettyä ostaisin, niin pitäisi olla laakerit ja ketjut+rattaat vaihdettu.

Pyyntiä tuntuu vieläkin olevan aika paljon vanhoilla Rp220:llä.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Paalaushinta?
Me tehtiin viime kesänä paalausta niin paalaus 10.5-19 €/paali sis. verkon ja käärintä oli 5.5-14 €/kpl sis. muovin riippuen miten paljon meni aikaa eli miten hajaltaan joutui ajamaan ja pitikö viedä tienviereen vai jäikö paikalleen. Eli tuntihommina tehtiin kun toisilta lohkoilta tuli 10+ paalia ha ja eräiltä 19 ha pelloilta 35 paalia...

Viimeksi muokattu: 13.12.14 - klo:09:33 kirjoittanut nuffieldmaster

Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

nissan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 806
Vs: Paalaushinta?
Me tehtiin viime kesänä paalausta niin paalaus 10.5-19 €/paali sis. verkon ja käärintä oli 5.5-14 €/kpl sis. muovin riippuen miten paljon meni aikaa eli miten hajaltaan joutui ajamaan ja pitikö viedä tienviereen vai jäikö paikalleen. Eli tuntihommina tehtiin kun toisilta lohkoilta tuli 10+ paalia ha ja eräiltä 19 ha pelloilta 35 paalia...

Tuossa tulee jo hyvät tunti taksat

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Paalaushinta?
Welgerit on lujia ja tekee tiukkaa paalia.  8) Mutta tietenkin käytetyn ostossa on aina riskinsä, kammion telat maksaa aika "kivasti".  ::) Jos käytettyä ostaisin, niin pitäisi olla laakerit ja ketjut+rattaat vaihdettu.

Pyyntiä tuntuu vieläkin olevan aika paljon vanhoilla Rp220:llä.

Pitäis pitäis Tikkakoskellakin olla alko, en tiedä onko vieläkään  ???  Luulisin että vaikka paalaajalla olis paalattu 60 000 paalia, niin osa laakereista ja rattaista on alkuperäisiä. Ei kait noita useinkaan vaihdella ennakoivasti - toisin kuin ketjuja. Ketjun vaihdot nyt ei työmäärältään edes ole tumpelollekkaan ylipääsemättömiä, hintaa toki ketjuilla on. Jos käytetystä aletaan tekemään uutta, niin se hinta taitaa nousta yli uuden hinnan.

Tuohon welgerien hintaan en osaa ottaa edes oikein kantaa. Muutamaa aikoinaan katselin / kyselin ja olihan niissä aika laaja haitari. Toki saattoi olla kunnoissakin, mutta 46Rc:n vakuutuskorvaus ei ihan riittänyt 235 lunastamiseen, mutta muuttuihan tuo paalaajan luotettavuus melko lailla. Vaikka 46:kin pidin "hyvänä" ei sitä kyllä enää ottaisi vaivoiksi. Oikeastaan en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelle  ::)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Paalaushinta?
jos löytää hyvä 46:sen, joita saa taskunpohjarahalla, niin rahantuloa ei voi estää. saa jämäkät paalit kun nostaa paineet ja pumppaa vipua ajaessa,  mikä lause, mut näin on.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Paalaushinta?
Kommenttien perusteella tuo 7,5 euroa ei sitten kai olekaan kovin kallista. Vaikka siitäkin melkoinen tuntitaksa kertyy jos paaleja tulee vaikka 20 tunnissa. Jos tuota tuntitaksaa vertaa vaikkapa saman hintaiseen kaivuriin, niin sehän kaivaa lähes ilmaiseksi. Tai jos traktorin ja kuskin menoiksi laskee 50€/h niin paalaajalle jäisi vielä satanen :o Mitähän verkko maksaa paalia kohden, 50c vai euron?
Eräällä tännekin kirjoittavalla näyttäisi olevan 46rc myynnissä, mut jos lypsyukkoa uskoo niin se pitäis kiertää kaukaa.
Omien kokemusten mukaan welgerin paaleissa on selvästi enemmän tavaraa, tiedä sitten oliko kerran ostamani claasin paalit  edes kuinka tiukaksi yritetty tehdä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Paalaushinta?
jos löytää hyvä 46:sen, joita saa taskunpohjarahalla, niin rahantuloa ei voi estää. saa jämäkät paalit kun nostaa paineet ja pumppaa vipua ajaessa,  mikä lause, mut näin on.

Kyllä parhaiten rikastuu laakerikauppias ja K-huolto "sepät" . Toki varmaan huonompiakin paalaajia löytyy, mutta jos ei ihan taskurahoilla paalaajaa löydy , edes 46:sta niin hieman lisää niin saa joitain Jontikoita ja pian suomi mallin Welgereitä. Puhutaan mielestäni hieman jo toisenlaisista vehkeistä ja varsinkin paaleista. En mäkään 46:sta osannut pitää huonona, mutta silloin ei ollut oikein muista kokemusta paitsi loppuun ajetusta welger Mc 200:sta ja sillä ajaessa kyllä päsi hieman rumia sanoja  ::)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Paalaushinta?
Kommenttien perusteella tuo 7,5 euroa ei sitten kai olekaan kovin kallista. Vaikka siitäkin melkoinen tuntitaksa kertyy jos paaleja tulee vaikka 20 tunnissa. Jos tuota tuntitaksaa vertaa vaikkapa saman hintaiseen kaivuriin, niin sehän kaivaa lähes ilmaiseksi. Tai jos traktorin ja kuskin menoiksi laskee 50€/h niin paalaajalle jäisi vielä satanen :o Mitähän verkko maksaa paalia kohden, 50c vai euron?
Eräällä tännekin kirjoittavalla näyttäisi olevan 46rc myynnissä, mut jos lypsyukkoa uskoo niin se pitäis kiertää kaukaa.
Omien kokemusten mukaan welgerin paaleissa on selvästi enemmän tavaraa, tiedä sitten oliko kerran ostamani claasin paalit  edes kuinka tiukaksi yritetty tehdä.
Verkko maksaa suurinpiirtein euro/paali

Munkin mielestä aivan järjetöntä ostaa paalitaksalla (etenki karhotettua) ajamaan. Toi 20 paalia/tunti kun ei ole vielä kovin kummoinenkaan tahti.

Welgerihän se noista halvemmista paalaimista paras on. Itse en kylläkään kehtais erikseen paalata ja kääriä yli tuhatta paalia jos ei ole toista kuskia käärimelle.
Tuhottoman kallista toi erilliskoneiden käyttö kokonaisuudessaan.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Paalaushinta?
Kommenttien perusteella tuo 7,5 euroa ei sitten kai olekaan kovin kallista. Vaikka siitäkin melkoinen tuntitaksa kertyy jos paaleja tulee vaikka 20 tunnissa. Jos tuota tuntitaksaa vertaa vaikkapa saman hintaiseen kaivuriin, niin sehän kaivaa lähes ilmaiseksi. Tai jos traktorin ja kuskin menoiksi laskee 50€/h niin paalaajalle jäisi vielä satanen :o Mitähän verkko maksaa paalia kohden, 50c vai euron?
Eräällä tännekin kirjoittavalla näyttäisi olevan 46rc myynnissä, mut jos lypsyukkoa uskoo niin se pitäis kiertää kaukaa.
Omien kokemusten mukaan welgerin paaleissa on selvästi enemmän tavaraa, tiedä sitten oliko kerran ostamani claasin paalit  edes kuinka tiukaksi yritetty tehdä.
Verkko maksaa suurinpiirtein euro/paali

Munkin mielestä aivan järjetöntä ostaa paalitaksalla (etenki karhotettua) ajamaan. Toi 20 paalia/tunti kun ei ole vielä kovin kummoinenkaan tahti.

Welgerihän se noista halvemmista paalaimista paras on. Itse en kylläkään kehtais erikseen paalata ja kääriä yli tuhatta paalia jos ei ole toista kuskia käärimelle.
Tuhottoman kallista toi erilliskoneiden käyttö kokonaisuudessaan.
Mut olis paljon lystimpää, jos siellä pellolla olis koko ajan kaveri!
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Paalaushinta?
Kommenttien perusteella tuo 7,5 euroa ei sitten kai olekaan kovin kallista. Vaikka siitäkin melkoinen tuntitaksa kertyy jos paaleja tulee vaikka 20 tunnissa. Jos tuota tuntitaksaa vertaa vaikkapa saman hintaiseen kaivuriin, niin sehän kaivaa lähes ilmaiseksi. Tai jos traktorin ja kuskin menoiksi laskee 50€/h niin paalaajalle jäisi vielä satanen :o Mitähän verkko maksaa paalia kohden, 50c vai euron?
Eräällä tännekin kirjoittavalla näyttäisi olevan 46rc myynnissä, mut jos lypsyukkoa uskoo niin se pitäis kiertää kaukaa.
Omien kokemusten mukaan welgerin paaleissa on selvästi enemmän tavaraa, tiedä sitten oliko kerran ostamani claasin paalit  edes kuinka tiukaksi yritetty tehdä.
Verkko maksaa suurinpiirtein euro/paali

Munkin mielestä aivan järjetöntä ostaa paalitaksalla (etenki karhotettua) ajamaan. Toi 20 paalia/tunti kun ei ole vielä kovin kummoinenkaan tahti.

Welgerihän se noista halvemmista paalaimista paras on. Itse en kylläkään kehtais erikseen paalata ja kääriä yli tuhatta paalia jos ei ole toista kuskia käärimelle.
Tuhottoman kallista toi erilliskoneiden käyttö kokonaisuudessaan.
Kompit on mennyttä aikaa, tuubi tai tehokas erilliskäärintä niin homma rulaa joutusasti ;) ps. oli ihan pakko...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Paalaushinta?
Kommenttien perusteella tuo 7,5 euroa ei sitten kai olekaan kovin kallista. Vaikka siitäkin melkoinen tuntitaksa kertyy jos paaleja tulee vaikka 20 tunnissa. Jos tuota tuntitaksaa vertaa vaikkapa saman hintaiseen kaivuriin, niin sehän kaivaa lähes ilmaiseksi. Tai jos traktorin ja kuskin menoiksi laskee 50€/h niin paalaajalle jäisi vielä satanen :o Mitähän verkko maksaa paalia kohden, 50c vai euron?
Eräällä tännekin kirjoittavalla näyttäisi olevan 46rc myynnissä, mut jos lypsyukkoa uskoo niin se pitäis kiertää kaukaa.
Omien kokemusten mukaan welgerin paaleissa on selvästi enemmän tavaraa, tiedä sitten oliko kerran ostamani claasin paalit  edes kuinka tiukaksi yritetty tehdä.

kas en huomannut tuota  ;D Nooh tuossa ennemmin jo hieman pehmennin kantaani. Mä siis todella pidin 46:sta hyvänä paalaajana niin kauan kun kunnolla "romaji". Oikeastaan jopa etsin tilalle samanmoista, mutta silloin tarjonta oli aika suppeaa ja halpoja romuja oli 46:t. Jotenkin Welgeri vaan oli sellainen jota aloin etsimään ja lopuksi löysin tarpeeksi halvan. Ja tosiaan tämä 235 Suomi oli reilusti alle 10:n verolla.  Varmaan monta parempaa olis ollut mutta ei näin halpaa ... hintaan nähden tämä on oikeastaan osoittautunut todella hyväksi. Laakereita mulla ainakin meni Claasista aika tuhottomasti, syynä luultavasti nostetut paineet ( siis itse en ollut nostanut). Vannoituneet Claasiin miehet ja osa muistakin pitää vieläkin 46:sta luotto pelinä verrattuna ainakin "huonompi maineiseen" 250:n. Siitä ei mulla ole kokemusta, mutta aika moni sen kyllä mollaa. vanhojahan noi 46:t ainakin alkaa olla ... rasvaamattomat laakerit taitaa jo aikakin syödä.

Ja tosiaankin itse en kyllä etsisi 1000 paalin paalaukseen yksikkökonetta ... mulla käyttö tuosta puolet ja "kökkämies" käärimässä. Siltikin kaipais kyllä jotain muuta ... joskus jopa miettii jospa löytäis "halvan" käärijän perään , niin ei aina olisi tarvis sitä kökkämiestä häiritä.   

Tämän ketjun innoittamana tuli kurkattua tuonne Nettikoneen puolelle ... äkki kattomalla käytettyjen paalainten hinnat ei ole tainnut ainakaan nousta paris vuodes. Miten muuten onkos Claassin 250 laskuri josta näkee kokonaispaalimäärän? Asiahan ei mua kiinnosta, mutta joskus se paalimäärä vois vaikuttaa silti enemmän kuin merkki  ::)

Viimeksi muokattu: 13.12.14 - klo:19:59 kirjoittanut lypsyukko

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Paalaushinta?
Niin mutta kun niistä tuhannesta n. 250 paalia kääritään ja niiden käärinnän saa suosiolla tehdä urakoitsija. En näe heinän ja oljen käärintää kovinkaan taloudellisena :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Paalaushinta?
Niin mutta kun niistä tuhannesta n. 250 paalia kääritään ja niiden käärinnän saa suosiolla tehdä urakoitsija. En näe heinän ja oljen käärintää kovinkaan taloudellisena :)

Mä kun en käärimättä oo ikinä tehnyt mitään , niin pitääkö käärimätön kuivaheinäpaali tai olkipaali olla pehmeä ? Ennen ne meinas noin ... siinä menee hieman tiviin paalin tekevä paalain "hukkaan" . Mutta muuten ajattelis että sellainen 10K:n paalain maksaa jo aikalailla itsensä yhdessä kesässä pelkällä aikataulun täsmäyksellä. Edellyttäen tietysti että itte kerkiää oikealla aikaa  ::)

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Paalaushinta?
Niin mutta kun niistä tuhannesta n. 250 paalia kääritään ja niiden käärinnän saa suosiolla tehdä urakoitsija. En näe heinän ja oljen käärintää kovinkaan taloudellisena :)
  ilman muuta kuivaheinä ja olki ilman muovia, helpompi myydä paremmalla katteella. Itse maksan niistä muutamasta hehtaarista käärittyä 12,5 € per paali ilman muovia, siis muovit tulee minulta.
FIXIT

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Paalaushinta?
Niin mutta kun niistä tuhannesta n. 250 paalia kääritään ja niiden käärinnän saa suosiolla tehdä urakoitsija. En näe heinän ja oljen käärintää kovinkaan taloudellisena :)

Mä kun en käärimättä oo ikinä tehnyt mitään , niin pitääkö käärimätön kuivaheinäpaali tai olkipaali olla pehmeä ? Ennen ne meinas noin ... siinä menee hieman tiviin paalin tekevä paalain "hukkaan" . Mutta muuten ajattelis että sellainen 10K:n paalain maksaa jo aikalailla itsensä yhdessä kesässä pelkällä aikataulun täsmäyksellä. Edellyttäen tietysti että itte kerkiää oikealla aikaa  ::)

Näinhän minäkin olen alkanut miettimään.
Jos tavara vaan on kuivaa niin tiukaks vaan, ettei vie niin paljon tilaa.