Valmistusmaa kannattaa tutkia...jossakin valloissa on kuivaa eikä ruostesuojausta ole lainkaan..
10 vuotta sitten oli Saksassa (Kölnissä) tehdyissä Ford Focuksissa (3/5 oviset) jonkinmoinen ruostesuojaus. Espanjassa tehdyissä sedaneissa ei mitään. Uuden Mondeon tuotannon siirryttyä Espanjaan Belgian (Genk) tehtaan sulkemisen jälkeen taisi uuden Focuksen sedaneitten valmistus siirtyä Kölniin?
Paljon puhutaan valmistusmaan vaikutuksesta autojen laatuun. Kaikkihan tietävät, että esimerkiksi hyviä Volvoja tehdään vain Ruotsissa. Hollannissa, 20 km. päässä Saksan rajalta tehdyt ovat kaikkein huonoimpia. Belgiassa tehdyt ovat siltä väliltä. Enlannssa tehty Nissan ja Toyota ovat ala-arvoisia, Japanisa tehdyt parhaita ja turkkilaiset ja tsekkiläiset Tojot siltä väliltä.
Fordeja tehdään varmaan kymmenessä eri maassa ja kymmenissä eri tehtaissa. Saavatko ne tehtaalla ihan itse päättää, suojataanko auto vai ei - ja miten se muuten valmistetaan. Ekö siellä firmassa ole mitään sellaista johtoryhmää, joka määrittelisi, että Eurooppaan myytävissä autoissa on ruostesuojaus tasoa x ja pakoputki laatua y. Voiko tosiaan jokainen Manuel, Håkan, Helmut, Ibrahim, Luigi, Vladimir ja Pentti itse siellä tuotantolinjalla päättää kollegoineen, että meidän tehtaallapa laitetaankin nämä suoja-ainerahat pikkujoulukassaan ja muutenkin jätetään viimeinen ruuvi kirstämättä?
Ja jos näin on, niin ovatko ne Suomessa kootut Mersut, Porchet ja Opelit parempia vai huonompia kuin Saksassa kasatut? Ja onko sillä eroa, kiristääkö mutterin Saksassa vaaleatukkainen nahkahousukas Jörg vai Turkin Kurdistanista paennut entinen kebab-yrittäjä Mehmet?