Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eurooppalainen maidonhinta?!  (Luettu 19206 kertaa)

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Tuossa olikin sitten ääripäät. Ei nuo kumpikaan kuorma vielä ratkaise suomen maidontuotannon tilaa ja keräilykustannuksia. Käsittääkseni Finnmikiltäkin saatetaan hakea maito päivittäin, niin ei se ole sen kummempi haku, kuin kahdelta puolta pienemmältä kahden päivän välein. Kyllä ratkaisevassa asemassa ovat ne mediaanin ympärillä olevat tilat ja niiden hakukustannus. Siihen vaikuttaa niiden etäisyydet ja ne voivat olla "Maitosuomen" ulkopuolella hitaita kerätä , tilatiheyden, vesistöjen ja logistisesti hankalan sijaintinsa vuoksi.

antti-x

  • Vieras
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Jos ajatellaan että tankkiauton tunnin keskihinta on 60 euroa, siis kaikki pumppaustunnit yms. mukaanlukien. Nehän kulkee kuitenkin melkein  24/7 eikä kuskien palkat mitkään hirveät ole.  Ja se kerää 30 000 litraa perävaunuineen. En tiedä tarkkoja määriä ja viitsi selvittääkään.

Mutta vois ehkä ajatella että kuorman keräämiseen voi mennä 5 tuntia tai 10 tuntia tai enemmän tai vähemmän. Mutta 5 tunnilla keräilykustannus per litra on 5x60€ / 30000L = 1 sentti/litra. Ja 10 tunnin keräilykustannus on sitten 2 senttiä.

Eli tämä on se hintaskaala...

Hohhoijaa.

24/7, "eikä kulettajien palkat mitkään hirveät ole.
Ei mutta antti on yhtä epätoivoinen jo kun ojala on jo ollut.

 keräilykustannukset on ka. 100eur/tonni Suomessa.

Finmilkillä 10-15e tonni

Aina naurettava väite, 10 senttiä keskiarvona... Hah. Eli yksi auto kun kerää sen 30 tonnia niin maksaa keskimäärin 3 tonnia meijerin portilla?

Koeman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 196
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Jos ajatellaan että tankkiauton tunnin keskihinta on 60 euroa, siis kaikki pumppaustunnit yms. mukaanlukien. Nehän kulkee kuitenkin melkein  24/7 eikä kuskien palkat mitkään hirveät ole.  Ja se kerää 30 000 litraa perävaunuineen. En tiedä tarkkoja määriä ja viitsi selvittääkään.

Mutta vois ehkä ajatella että kuorman keräämiseen voi mennä 5 tuntia tai 10 tuntia tai enemmän tai vähemmän. Mutta 5 tunnilla keräilykustannus per litra on 5x60€ / 30000L = 1 sentti/litra. Ja 10 tunnin keräilykustannus on sitten 2 senttiä.

Eli tämä on se hintaskaala...
Vai maitoauton ja kuljettajan kustannus 60 €/h. Kerro nyt ensin kahdella niin aletaan olemaan lähempänä. Nuppikuorma yhdestä paikasta vs. alle 1000 l/tila tulee keräilykustannukseen hyvinkin 5 c/l eroa. Ei nyt ihan mitätön kuitenkaan.

Hupelo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Vaan onko pointti keräilykustannuksessa?

Onko vain pakko maksaa isoille enemmän, ettei Valiosta tule pitkässä juoksussa syrjäseutujen pikkutilojen palvelija.
Sama tilannehan on jo nähty jalostuspuolella, yksityiset napsii isot tulevaisuuden tilat karjatiheillä alueilla ja Faballe
uhkaa jäädä pienet sivukylien karjat.... Kustannukset nousee, kun volyymi laskee, olipa kyseessä ala kuin ala.

Ootteko muuten huomanneet, että hyvin usein kilpailutus tiloilla alkaa juuri jalostus ja keinosiemennyspuolelta jatkuen sitten
maidonjalostukseen.

Yhteisvastuullisuus rapautuu?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Maidon keskimääräinen keräilykustannus on alle 3 snt/l Valiolaisilla.

Viimeksi muokattu: 06.12.14 - klo:16:45 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Maitosuomi 1,98 (vuosikertomus 2013)

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
On täällä kovia osuustoimintamiehiä, kun isoille pitäisi heti maksaa enemmän kuin pienille ;).

Nyt jo C-alueen iso tila saa 5-25c/l litra enemmän kuin AB-alueen pikkutila. Sitten perustellaan suuruutta tehokkuudella. Minun logiikalla se tarkoittaa, että maitoa pystyy silloin tuottamaan halvemmalla. Oikeasti suuret täältä ensin kaatuu, jos maidon hinta tippuu 30 senttiin.

Muuten tämä meidän tuottajahinnan vertailu esim. Uuden Seelannin 26c/l on aivan turhaa. Tuotantokustannukset on aivan eri. Osuustoiminta meijereiden maidonhinnassa on myös voitto mukana, eikä pelkkä raaka-aineen (maidon) hinta. Antti itse kertoi täällä Saksan matkastaan, kuinka 28c/l oli tappiollinen hinta, mutta 30 c/l tuotti jo voittoa 50000 euroa/omistaja. Kerran maaseudussa oli juttu Irlantilaisesta tuottajasta joka totesi 6000 keskituotoksen olevan taloudellisesti paras! Väkirehuja ei kannattanut syöttää tuotoksen nostamiseksi. Uuden Seelannin keskituotos on samaa tasoa, eläimet ovat koko ajan ulkona ja syövät laidunta. On siinä tuotantokustannukset toista tasoa kuin täällä "härmässä".

Hyvää Itsenäisyyspäivän jatkoa.
"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Pohjolan Maito 2,49 (2013), 2,58 (2012) keräily. sama lähde ( http://www.pohjolanmaito.fi/images/stories/pohjolan_maito_2013.pdf ).

Irlantilaisesta maidontuotannosta juttua tällä viikolla ilmestyneessä Maatilan Pellervo eläin-lehdessä. Kovasti viritetään isoja lypsyasemia ja puolalaiset lypsävät niissä nopeasti ja ahkerasti. Isäntä kertoo innoissaan omasta tuotannosta "Maidon tuottajahinta tällä hetkellä 33 c/l. Suurimmat muuttuvat kulut maitolitran hinnassa olivat ruokinta 4,6 senttiä ja lannoitteet 2,52 senttiä. Urakointiin kuluu 1,62 senttiä ja omaan koneistukseen 0,64 senttiä" (ei saa renttiä näillä kululla laskelmaan mahtumaan). "Tilan keskituotos oli reilu 5600 litraa.  ..... tila aikoo nostaa karjakokonsa 216 lehmään" 

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Keräilykustannuksista ei paljoakaan pystyisi isoille pistehintaa siirtämään. Tuotannon tehostamiseksi on Valiolaisessa kentässä suljettu paljon tuotantolaitoksia ja olisi kohtuutonta maksaa tämänjälkeen joillekin sijainnin perusteella lisähintaa.
Uudessa Seelannissa laitumet ovat täyskäytössä, eikä tuotantoa pystytä enää lisäämään laajaperäisenä. Jonkinverran siellä on kuulemma siirrytty apevaunuihin ja voimaperäisempään tuotantoon.
Mystinen kesälaatumies

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Jos ajatellaan että tankkiauton tunnin keskihinta on 60 euroa, siis kaikki pumppaustunnit yms. mukaanlukien. Nehän kulkee kuitenkin melkein  24/7 eikä kuskien palkat mitkään hirveät ole.  Ja se kerää 30 000 litraa perävaunuineen. En tiedä tarkkoja määriä ja viitsi selvittääkään.

Mutta vois ehkä ajatella että kuorman keräämiseen voi mennä 5 tuntia tai 10 tuntia tai enemmän tai vähemmän. Mutta 5 tunnilla keräilykustannus per litra on 5x60€ / 30000L = 1 sentti/litra. Ja 10 tunnin keräilykustannus on sitten 2 senttiä.

Eli tämä on se hintaskaala...

Hohhoijaa.

24/7, "eikä kulettajien palkat mitkään hirveät ole.
Ei mutta antti on yhtä epätoivoinen jo kun ojala on jo ollut.

 keräilykustannukset on ka. 100eur/tonni Suomessa.

Finmilkillä 10-15e tonni
2centtiä litra,hohoijan laskukaavalla 1,8 me per keräilyauto ;D

Viimeksi muokattu: 06.12.14 - klo:17:22 kirjoittanut milkboi

On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Jos ajatellaan että tankkiauton tunnin keskihinta on 60 euroa, siis kaikki pumppaustunnit yms. mukaanlukien. Nehän kulkee kuitenkin melkein  24/7 eikä kuskien palkat mitkään hirveät ole.  Ja se kerää 30 000 litraa perävaunuineen. En tiedä tarkkoja määriä ja viitsi selvittääkään.

Mutta vois ehkä ajatella että kuorman keräämiseen voi mennä 5 tuntia tai 10 tuntia tai enemmän tai vähemmän. Mutta 5 tunnilla keräilykustannus per litra on 5x60€ / 30000L = 1 sentti/litra. Ja 10 tunnin keräilykustannus on sitten 2 senttiä.

Eli tämä on se hintaskaala...

Hohhoijaa.

24/7, "eikä kulettajien palkat mitkään hirveät ole.
Ei mutta antti on yhtä epätoivoinen jo kun ojala on jo ollut.

 keräilykustannukset on ka. 100eur/tonni Suomessa.

Finmilkillä 10-15e tonni
2centtiä litra,hohoijan laskukaavalla 1,8 me per keräilyauto ;D
Anny vähä armoo. Kaikkiha tietää, et maatalouslaskelmissa on tärkeintä päästä haluttuun lopputulokseen ja siks se päätetään ensin  ;D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2799
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Jos ajatellaan että tankkiauton tunnin keskihinta on 60 euroa, siis kaikki pumppaustunnit yms. mukaanlukien. Nehän kulkee kuitenkin melkein  24/7 eikä kuskien palkat mitkään hirveät ole.  Ja se kerää 30 000 litraa perävaunuineen. En tiedä tarkkoja määriä ja viitsi selvittääkään.

Mutta vois ehkä ajatella että kuorman keräämiseen voi mennä 5 tuntia tai 10 tuntia tai enemmän tai vähemmän. Mutta 5 tunnilla keräilykustannus per litra on 5x60€ / 30000L = 1 sentti/litra. Ja 10 tunnin keräilykustannus on sitten 2 senttiä.

Eli tämä on se hintaskaala...

Hohhoijaa.

24/7, "eikä kulettajien palkat mitkään hirveät ole.
Ei mutta antti on yhtä epätoivoinen jo kun ojala on jo ollut.

 keräilykustannukset on ka. 100eur/tonni Suomessa.

Finmilkillä 10-15e tonni

Aina naurettava väite, 10 senttiä keskiarvona... Hah. Eli yksi auto kun kerää sen 30 tonnia niin maksaa keskimäärin 3 tonnia meijerin portilla?

Oletin että keskustelu oli keräilykustannuksista kokonaisuutena, myös kuljetustuet mukaanlukien.
 
Lisäksi olettaa täytyy että kuljetusautojen päällirakenteet eivät ole kuljetuskustannuksia.

Eli puhutaan asioista ihan oikeilla kustannuksilla.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Kuljetustukea maksetaan jossain Lapissa, ja siellä tuotetaan muutama prosentti maidosta. Se ei näitä laskelmia kauheasti hetkauta. Päälirakenteiden kustannukset ovat huomattavasti auton kustannuksia alemmat. Vieläkin todellisten ja Neken arvailujen välillä on suurinosa klappia.
Mystinen kesälaatumies

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Jos ajatellaan että tankkiauton tunnin keskihinta on 60 euroa, siis kaikki pumppaustunnit yms. mukaanlukien. Nehän kulkee kuitenkin melkein  24/7 eikä kuskien palkat mitkään hirveät ole.  Ja se kerää 30 000 litraa perävaunuineen. En tiedä tarkkoja määriä ja viitsi selvittääkään.

Mutta vois ehkä ajatella että kuorman keräämiseen voi mennä 5 tuntia tai 10 tuntia tai enemmän tai vähemmän. Mutta 5 tunnilla keräilykustannus per litra on 5x60€ / 30000L = 1 sentti/litra. Ja 10 tunnin keräilykustannus on sitten 2 senttiä.

Eli tämä on se hintaskaala...

Hohhoijaa.

24/7, "eikä kulettajien palkat mitkään hirveät ole.
Ei mutta antti on yhtä epätoivoinen jo kun ojala on jo ollut.

 keräilykustannukset on ka. 100eur/tonni Suomessa.

Finmilkillä 10-15e tonni

Aina naurettava väite, 10 senttiä keskiarvona... Hah. Eli yksi auto kun kerää sen 30 tonnia niin maksaa keskimäärin 3 tonnia meijerin portilla?

Oletin että keskustelu oli keräilykustannuksista kokonaisuutena, myös kuljetustuet mukaanlukien.
 
Lisäksi olettaa täytyy että kuljetusautojen päällirakenteet eivät ole kuljetuskustannuksia.

Eli puhutaan asioista ihan oikeilla kustannuksilla.
hohhohhoijaa,mitähän kustannusta nuo säiliöt olis,ja arvaa kuka ne omistaa? :D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Eurooppalainen maidonhinta?!
Kuljetustukea maksetaan jossain Lapissa, ja siellä tuotetaan muutama prosentti maidosta. Se ei näitä laskelmia kauheasti hetkauta. Päälirakenteiden kustannukset ovat huomattavasti auton kustannuksia alemmat. Vieläkin todellisten ja Neken arvailujen välillä on suurinosa klappia.
Kuljetustukea voidaan myöntää Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon maakunnissa, Saarijärven-Viitasaaren seutukunnassa, Kaustisen seutukunnassa sekä entisen Ullavan kunnan alueella sijaitsevien pk-yritysten valmistamien tuotteiden kuljetuksista.

Lisäksi voidaan myöntää saaristokuljetusten tukea ilman kiinteää tieyhteyttä olevilta pysyvästi asutuilta saarilta alkavista kuljetuksista jäljempänä kerrotun mukaisesti
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/kuljetustuki#.VINK0iwcQ4s
Vähän muuallakin kuin "jossain lapissa"..