Mutta pitää muistaa, että kilpailijoilta on kopioitu niin paljon kuin on kehdattu...
Se on suomalaisen laatutyön peruslähtökohta
Onhan tuon punaisen koneen sivulasin vieressä neljän vivun paketti. En tiedä onko tuokaan käytännöllistä, kun ne ovat kaukana kuljettajasta ja ilmeisesti aika korkealla.
Valmetin hallintalaitteissa olisi vaikka kuinka paljon kehittämistä. Ensinnäkin nostolaitteille on paras ratkaisu se vanha perinteinen rulla+käyttökytkin, joka on siellä alemmalla tasolla. Nostolaitteen kytkin täytyy olla siten, että käden saa laskettua siihen päälle kuin tietokoneen hiirelle. Silloin käyttö on sormille luontevaa. Toi command armin kytkin on aivan kauhea, kun sitä joutuu sormen päät edelle tökkimään. Tässäkin on todennäköisesti ne normaalit nostolaitteen lukitukset, joten lisätökkejä saa tehdä vielä lisäksi:(
Command armista huonompi vaihtoehto on vain monitoimikahva, josta saa koko ajan tunnustella minkä napin alla se haluttu juttu taas olikaan. Tämmöisissä nappulaviidakoissa on aina jonkinlainen vahinkoriski olemassa ja eikä se käytettävyys ole paras mahdollinen, kun jotain tunnottomia kuminappuloita tumpun kanssa käytetään.
Paras ratkaisu on sellainen, että oikealla puolella on perinteinen käsinoja, jolla saa röhnöttää vapaasti, ilman vaaraa siitä, että tökkää jotain toimintoa päälle. Oikeanpuoleisen kurakaaren etureunalla olisi rajattomasti tilaa tehdä kaarevaan tasoon hallintalaitteille työpöytä. Voisi tinkiä sen etuoven kulkukäytöstä, koska nykyiselläänkin siitä on mahdoton kulkea. Vaihteiston hallintaan Hitec-5:n käsikahva ei ole ihan huono vaihtoehto. Jos sen toisi lähemäksi penkkiä, niin olisi paremmin käsillä. Vaihteiston käyttö tuosta kahvasta on loogista ja nappulat osuu hyvin sormiin. Pikkuisen noissakin tuntuu olevan jäykkyyttä, mutta kokonaisuutena ihan ok. Hydrauliikkavivut ovat aina olleet hiukan luonnottomassa paikassa käden liikettä ajatellen. Nekin toimisivat paremmin jos ne olisivat enemmän etuviistossa.
Tämä hytin asettelu olisi pitänyt saada jo Ännä-sarjaan kuntoon, mutta tuntuu siltä, että ei ole kehitystä tullut yhtään.