Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesantomurskain tmv.  (Luettu 17341 kertaa)

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Kesantomurskain tmv.
Joku elhon super luoko tai tuplajunkkari ilman torvea. Joku lippa vaan siihen alas joka heittää heinät mahdollisimman hajalle. Edullinen kyllä käytettynä mut riittääkö 1.7metriä työleveys.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Kesantomurskain tmv.
Niittokone tai mikä tahansa niittomurskain käy tuohon hommaan aivan hyvin, onko se pakko odottaa että pellolla kasvaa miehen korkuinen kasvusto ennen niittoa? Hieman aikaisemmin kun niittää niin ei ole jätöksiä seuraavana kesänä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12236
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kesantomurskain tmv.
Itse ostaisin Kverneland FXZ 320:n. Ollaan nyt viime vuodet ajettu niittokoneella, josta on poistettu murskaaja. Minun mielestäni kahden vuoden viherlannoitusnurmet ei ota nokkiinsa/ole merkitystä kasvuston tukehtumisen kannalta. Noissa pitempään kesannolla olleissa pelloissa onkin sitten heinä mennyt itse edestään, mutta ei tullut niin tarkasti seurattua, että onko välttämättä konetyypin vika. Aikaisemmin ajettiin tosiaan niittomurskaajalla, en tiedä oliko se parempi systeemi kuin pelkkä niitto. Pitäisi selvittää vielä, että onko niittomurskaajissa eroja levityksen suhteen. Mun mielestäni me otettiin elhossa perästä siivet pois, että hajonta on maksimi. Kyllähän täällä kaikilla on joku oikea kesantomurskaaja ja merkkejä on paljon, semmoinen oli lainassakin tänä syksynä. Selvästi hitaampi ja vie paljon voimaa ja löpöä verrattuna niittokoneeseen. Ei todellakaan kustannustehokas ratkaisu ja tulee kesantojen hoidolle hintaa.

roadman

  • Vieras
Vs: Kesantomurskain tmv.
Jos ton verran vuodessa niin
tommonen tai joku muu vastaavall työlebeydellä.. tai urakoitsija sitten.
http://www.tapiopirttinen.fi/tuotteet/cabe_eagle.html

itse ajellu mashion perästävedettävällä noin 40-50ha kesässä ja maksimi on tuolle härpäkkeelle.  Perässsä vedettävissä traktorin oikean puoleiset renkaat polkee kasvuston nurin ja jääpi murskaamatta. Parin viikon jälkeen kasvusto alkaa nousta pysyyn ja mukavia rantuja pelto täynnä.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Kesantomurskain tmv.
Jos ton verran vuodessa niin
tommonen tai joku muu vastaavall työlebeydellä.. tai urakoitsija sitten.
http://www.tapiopirttinen.fi/tuotteet/cabe_eagle.html

itse ajellu mashion perästävedettävällä noin 40-50ha kesässä ja maksimi on tuolle härpäkkeelle.  Perässsä vedettävissä traktorin oikean puoleiset renkaat polkee kasvuston nurin ja jääpi murskaamatta. Parin viikon jälkeen kasvusto alkaa nousta pysyyn ja mukavia rantuja pelto täynnä.

Se pitäs olla murskain edessä  ja takana sitten "perhonen"...

Mulla on edessä 3m kesantomurska ja takana 2m piennarmurska, Berttejä molemmat.. työleveydeksi tulee jotain 4m... mutta enimmäkseen ajelen kesantoja/vln:a vain etukoneella..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65754
Vs: Kesantomurskain tmv.
missä vaiheessa syksyä on toinen kerta ajettava että ei jää kivaa kuloa ensi kesälle kun kasvua riittää kuitenkin jonkin verran ja taasen että entinen kerkiää hajota ennen ensikesää?

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Kesantomurskain tmv.
Niittelin tänä vuonna eka kiekan ennen juhannusta ja toisen heinäkuun loppuun mennessä. Nyt kyntäessä kasvustot olivat niin rehevät, että piti "jyrätä"aurojen edeltä. Itse olen kanssa pohtinut niitto, murskaus vaihtoehtoja, ja olen päätynyt niittoon. Perustelut ovat: halvempi kone, pienempi polttoaineen kulutus, nopeampi, parempi työjälki. ;) Liikkeellä pitää kuitenkin olla aikanaa, muuten karhe ei maadu, ja kyntö tökkii.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesantomurskain tmv.
Kynnättekö vihreenä vai glyfosoituna sen hömpiksen?

Mää laitan vastoin Petrin ohjeistusta aina 5litraa glyfoa muutamaa viikkoa ennen murskaamista.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kesantomurskain tmv.
Meinasin alkaa kirjoittamaan, mutta roadrunner sanoi kaikki mitä minäkin ajattelin  :)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12236
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kesantomurskain tmv.
Pakko noi viherlannoitukset on glyfosoida, koska kesannon aikana juolavehnä on mellastanut kaikessa rauhassa ja ongelmia on odotettavissa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kesantomurskain tmv.
Tarkemmin ajateltuna tuollaiset spearheadin malliset koneet saa unohtaa koska pellot olis oikeastaan kaikki sarkaojissa niin pitäisi sitten erikseen käydä vielä ojanpäälliset ajamassa.

Tuo agronautin malli kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta myös kalliilta (kuten myös toi perhoscabe...). Eikö paalinpyörittäjällä ollu samantyyppinen ratkaisu?
Tosin etukone vaatisi sitten traktoriin etunostolaitteita ja voimanottoa.

E: Kesannothan voi siis tietenkin murskata vaikka nykyisellä kalustolla, mutta isommat tuet houkuttelevat myös vln peltoihin ::)

Viimeksi muokattu: 09.10.14 - klo:10:07 kirjoittanut JD6630

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kesantomurskain tmv.
Niittelin tänä vuonna eka kiekan ennen juhannusta ja toisen heinäkuun loppuun mennessä. Nyt kyntäessä kasvustot olivat niin rehevät, että piti "jyrätä"aurojen edeltä. Itse olen kanssa pohtinut niitto, murskaus vaihtoehtoja, ja olen päätynyt niittoon. Perustelut ovat: halvempi kone, pienempi polttoaineen kulutus, nopeampi, parempi työjälki. ;) Liikkeellä pitää kuitenkin olla aikanaa, muuten karhe ei maadu, ja kyntö tökkii.

Niitetty täälläkin on kaikki, noin kolmen metrin lautaskone, ilman murskainta tms.
Joskus kokeilin metristä apilaa ajaa kesantomurskalla, oli niin raskasta ja hidasta touhua että lopetin lyhyeen. Vuosittainen VLN + LHP niittoala on kuitenkin 30-50 ha ja murskaaminen tuntui hyvin turhauttavalta puuhalta. Niittokone menee kuin sukkasillaan ja vauhtia tavallisesti vajaa 10 km/h.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Kesantomurskain tmv.
Niittokone tai mikä tahansa niittomurskain käy tuohon hommaan aivan hyvin, onko se pakko odottaa että pellolla kasvaa miehen korkuinen kasvusto ennen niittoa? Hieman aikaisemmin kun niittää niin ei ole jätöksiä seuraavana kesänä.

Jos on tarkotus maanparannus maksimoida, mitä pidempi sen parempi. Ja sekin katkasta mahdollisimman pitkään sänkeen

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Kesantomurskain tmv.
Monenlaisella koneella on tullut noita vuosien varrella niitettyä, mutta kyllähän toi 460 Spearhead on aivan kuningas. Syksylläkin nurmien puhdistusniitossa helposti 5 ha/tunti työteho. Polveen asti olevaa viherlannoitusapilaa murskailin 10km/h, sen jälkeen urakoitsija kynti sen ilman leikkureita olevalla auralla.

Jos aikoo hankkia tuollaisen, niin kannattaa huomata että McConnel on täsmälleen sama kone, mutta tod.näk. paljon halvempi.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Kesantomurskain tmv.
Täälläki päin on karjatiloja jotka kärvistelee lannanlevitysalan puutteessa, ja te apinat ette ees asu niitä maitanne. Tuommoset höpöhöpöt ei kuulu viljelykiertoon, sato korjataan puimirilla, paalaajalla ja silppurilla :-X