Itse tulee mietittyä kahta asiaa:
1. Mikä ihme sen öljyn pilaa käyttämättömän koneen sisällä? Kondenssivesi, tottakai, mutta se haihtuu pois öljystä kun konetta käyttää, ja ei kai kondenssivettä nyt loputtomasti riitä perän tai moottorin sisällä olevaan ilmaan. Jos öljy säilyy tynnyrissä viidestä kymmeneen vuotta, niin kai sen voi olettaa säilyvän käyttämättömässä koneessa kaksi, kolme tai neljäkin vuotta?
2. Kuinka paljon sattuu (taloudessa ja muuten), jos se tilan vanhin traktori sanoo sopimuksen irti lopullisesti? Aloittaja tietysti puhui märkäjarruista ja muista nykyajan hössötyksistä, kun itsellä vanhin traktori on Leyland 262, ikää muutamaa vuotta vähemmän kuin isännällä... Hyvä ihme, elääkö tosiaan näin vanhaksi?
Kannattaako kuitenkaan surra sen tilan vanhimman koneen öljynvaihtoväliä, jos sitä tarvitaan muutama kymmenen tuntia vuodessa aisankannattajaksi, ja yksi huoltokerta maksaa enemmän kuin viisi, kymmenen, ehkä kaksikymmentä prosenttiakin koneen arvosta?
Itse huollan kuitenkin Leylandini niin kuin manuaalissa lukee: en siksi, että se olisi järkevää, vaan koska vanha isäntä laiminlöi kaikkien koneiden, rakennusten, peltojen ja metsien huollot ja kunnostukset. Meillähän ei p-kele ikinä enää tehdä niin kuin isä olisi tehnyt.