Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe JD 7530 vs MF 7485  (Luettu 45051 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4411
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: JD 7530 vs MF 7485

eihän nuissa kylmäkoneissa ikään mee veto suoraan moottorista kompuraan, sehän on melkonen hihnaviidakko tuommonen kylmäkone ja lienee kompuran päässä keskipako/ magneettikytkin ainakin :o :o :o :o mutta uudet kylmäkoneet on hyvin hiljaisia kun vertaa vanhempiin, ennen kuulu tupaan kun kaupalla kävi yöllä pakkasaikaan  auto, nykyisin kuuluu vaan hyvin vaimea  ääni jos viereen kävelee, todella pienillä kierroksilla pyörii pikkudiesel....varmasti värisee :-\ :-\ :-\ :-\

Tapaus on toistakymmentä vuotta vanha, tekniikka oli sen ajan tekniikkaa, ja sen kertoi ja esitteli alan huolto- ja asennusfirmaa pyörittävä yrittäjä. Oli hänkin tehnyt useamman remontin tuon vuoksi. Näin sen koneenkin, ja minusta siinä välissä ei ollut muuta kuin sähkömagneettinen kytkin. Samalla linjalla ja pedillä olivat niin moottori kuin kompura. Olisiko merkki ollut Carrier ?, aikaa tuosta on jo niin paljon että minulle epäoleelliset yksityiskohdat ovat näkömuistista kadonneet. Oli sillä kuitenkin kompuravalmistajan 'techical note' aiheesta.

Kampuroiden vääntövärähtelyt ovat enemmänkin autopuolen tämän päivän ongelma, kun moottoreiden alakierrosväännöt kasvavat,  moottorit tehdään yhä kevyempiä jne. Ilman värähtelyjen hallintaa katkeaa kampiakseli tai hajoaa vaihteisto kun vedätetään alhaisilla kierroksilla . Ei näitä hajoavia VAG-kaksoismassavauhtipyöriä (ja värinänvaimentimia akselin toisessa päässä) käytetty silloin kun ekoja pillarin dieseleitä tehtiin...

Tuulipuolella tehtiin isoja Savonius-roottoreita, ja akselit napsahtelivat. Sitten keksittiin tehdä roottorista spiraali tai jakaa se eri kulmissa oleviin lohkoihin, jolloin se antaa tasaista vääntöä voimakkaasti sykkivän sijaan.

Niin ne pillarin koneet. Mieleenpainuvin moottorimuistoni on jostain yli 40 vuoden takaa. Kyseessä oli jo silloin hyvin iäkkään näköinen puskukone pellonraivauksella. Menin siihen pikkupoikana ihmettelemään, kuski piti tauon, ja tarjosi mulle voileivän puolikkaan eväistään. Istuimme sitten rinnan siinä telan päällä havutuppu takapuolen alla, kuutonen jylkytti selän takana todella hidasta tyhjäkäyntiä, kuuma öljy, dieselin kitku ja märkä savi tuoksuivat. Tunnelma oli poikaselle melko korkealla :-)
Rumiluksessa luki IH, ja mieleen jäi että mokoma kävi uskomattoman tasaisesti, sen käynnissä oloa ei oikeastaan huomannut kuin äänestä. Lienee ollut sarjaa iskutilavuus 50 litraa ja teho 100 hv, noin karrikoiden. Siinä ei taidettu tasaiseen käyntiin tarvita muuta kuin riittävästi rautaa.

Tuosta saakka isot koneet ovat kiinnostaneet, enemmän tai vähemmän.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: JD 7530 vs MF 7485

eihän nuissa kylmäkoneissa ikään mee veto suoraan moottorista kompuraan, sehän on melkonen hihnaviidakko tuommonen kylmäkone ja lienee kompuran päässä keskipako/ magneettikytkin ainakin :o :o :o :o mutta uudet kylmäkoneet on hyvin hiljaisia kun vertaa vanhempiin, ennen kuulu tupaan kun kaupalla kävi yöllä pakkasaikaan  auto, nykyisin kuuluu vaan hyvin vaimea  ääni jos viereen kävelee, todella pienillä kierroksilla pyörii pikkudiesel....varmasti värisee :-\ :-\ :-\ :-\

Tapaus on toistakymmentä vuotta vanha, tekniikka oli sen ajan tekniikkaa, ja sen kertoi ja esitteli alan huolto- ja asennusfirmaa pyörittävä yrittäjä. Oli hänkin tehnyt useamman remontin tuon vuoksi. Näin sen koneenkin, ja minusta siinä välissä ei ollut muuta kuin sähkömagneettinen kytkin. Samalla linjalla ja pedillä olivat niin moottori kuin kompura. Olisiko merkki ollut Carrier ?, aikaa tuosta on jo niin paljon että minulle epäoleelliset yksityiskohdat ovat näkömuistista kadonneet. Oli sillä kuitenkin kompuravalmistajan 'techical note' aiheesta.

Kampuroiden vääntövärähtelyt ovat enemmänkin autopuolen tämän päivän ongelma, kun moottoreiden alakierrosväännöt kasvavat,  moottorit tehdään yhä kevyempiä jne. Ilman värähtelyjen hallintaa katkeaa kampiakseli tai hajoaa vaihteisto kun vedätetään alhaisilla kierroksilla . Ei näitä hajoavia VAG-kaksoismassavauhtipyöriä (ja värinänvaimentimia akselin toisessa päässä) käytetty silloin kun ekoja pillarin dieseleitä tehtiin...

Tuulipuolella tehtiin isoja Savonius-roottoreita, ja akselit napsahtelivat. Sitten keksittiin tehdä roottorista spiraali tai jakaa se eri kulmissa oleviin lohkoihin, jolloin se antaa tasaista vääntöä voimakkaasti sykkivän sijaan.

Niin ne pillarin koneet. Mieleenpainuvin moottorimuistoni on jostain yli 40 vuoden takaa. Kyseessä oli jo silloin hyvin iäkkään näköinen puskukone pellonraivauksella. Menin siihen pikkupoikana ihmettelemään, kuski piti tauon, ja tarjosi mulle voileivän puolikkaan eväistään. Istuimme sitten rinnan siinä telan päällä havutuppu takapuolen alla, kuutonen jylkytti selän takana todella hidasta tyhjäkäyntiä, kuuma öljy, dieselin kitku ja märkä savi tuoksuivat. Tunnelma oli poikaselle melko korkealla :-)
Rumiluksessa luki IH, ja mieleen jäi että mokoma kävi uskomattoman tasaisesti, sen käynnissä oloa ei oikeastaan huomannut kuin äänestä. Lienee ollut sarjaa iskutilavuus 50 litraa ja teho 100 hv, noin karrikoiden. Siinä ei taidettu tasaiseen käyntiin tarvita muuta kuin riittävästi rautaa.

Tuosta saakka isot koneet ovat kiinnostaneet, enemmän tai vähemmän.



sinulla on elämänarvot kohillaan. jenkit tekivät moottoreita jo silloin kun euroopassa vielä asuttiin havumajoissa ja tiesivät jo silloin (siis jenkit), jotta kuutiotuumia ei korvaa mikään.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

roadman

  • Vieras
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Ootte te pojat aika kettuja ,vaihteiston ongelmat johtuvat sisu moottorista ,ei voi kuin nauraa  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Pyörien suunnastako se vika sinne lootaan lykätään  ??? ???
Samaa mieltä. Mikä muu kuin moottori sen särkee? Ja sen moottorin on suunnitellut joku suomalainen insinööri. Ja sen insinöörin on pannut alulle joku maalaisukko heinäladossa kun ei ole ehtinyt vetää ulos ennen h hetkeä. Eli kyllä tääkin on maajussien oma vika.

Mitenkäs ne mainostikaan käyttäjien kehittämä vai jalostama? niin kumpi olikaan ensin muna vai kana?


Haa nythän mä hokasin miks se penkki on edelleen syvällä siellä kahden posken välissä(lokasuojan) Oisko kehitys härö  ihan jalostuksesta saakka.

Viimeksi muokattu: 12.09.14 - klo:19:29 kirjoittanut roadman

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: JD 7530 vs MF 7485
jos välissä asiaa, mutta asian vierestä. Tuo että se penkki on alhaalla on hyvä siinä mielessä ei heilu niin paljon epätasaisuuksissa.

roadman

  • Vieras
Vs: JD 7530 vs MF 7485
jos välissä asiaa, mutta asian vierestä. Tuo että se penkki on alhaalla on hyvä siinä mielessä ei heilu niin paljon epätasaisuuksissa.

Mutta samalla menetään lähinäkyvyys. Tämä on ollut ongelma jo 90 luvun malleista asti nykyisiin malleihin asti.. Kyse ei ole kuin 10-20 cm, ei paljoa vaikuta sivuttais heilumiseen suhteessa traktorin leveyteen. Mtta lähinäkyvyytten sillä onkin jo merkitysta paljonkin.

Viimeksi muokattu: 12.09.14 - klo:20:43 kirjoittanut roadman

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: JD 7530 vs MF 7485
jos välissä asiaa, mutta asian vierestä. Tuo että se penkki on alhaalla on hyvä siinä mielessä ei heilu niin paljon epätasaisuuksissa.

Mutta samalla menetään lähinäkyvyys. Tämä on ollut ongelma jo 90 luvun malleista asti nykyisiin malleihin asti.. Kyse ei ole kuin 10-20 cm, ei paljoa vaikuta sivuttais heilumiseen suhteessa traktorin leveyteen. Mtta lähinäkyvyytten sillä onkin jo merkitysta paljonkin.

Sivuttaisjoustolla ongelma katoaa kuin tuhka tuuleen... :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Samanlainen kokemus on täällä,pääsin allis pillarin kyytiin kun tuli koulusta kotia joskus 60 ja 70 vaihteessa,ero vain oli siinä että sen pillarin kuljettajalta irtosi munuainen kun koko ajan tärisi niin pirusti. :o
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Samanlainen kokemus on täällä,pääsin allis pillarin kyytiin kun tuli koulusta kotia joskus 60 ja 70 vaihteessa,ero vain oli siinä että sen pillarin kuljettajalta irtosi munuainen kun koko ajan tärisi niin pirusti. :o

Mitäs sulta irtosi?
It ain't over till the fat lady sings

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Samanlainen kokemus on täällä,pääsin allis pillarin kyytiin kun tuli koulusta kotia joskus 60 ja 70 vaihteessa,ero vain oli siinä että sen pillarin kuljettajalta irtosi munuainen kun koko ajan tärisi niin pirusti. :o

Mitäs sulta irtosi?
Aivot?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7113
  • karkki vai keppana?
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Samanlainen kokemus on täällä,pääsin allis pillarin kyytiin kun tuli koulusta kotia joskus 60 ja 70 vaihteessa,ero vain oli siinä että sen pillarin kuljettajalta irtosi munuainen kun koko ajan tärisi niin pirusti. :o

Mitäs sulta irtosi?
Aivot?
Ei ole mahdollista.
pessimisti ei pety!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Samanlainen kokemus on täällä,pääsin allis pillarin kyytiin kun tuli koulusta kotia joskus 60 ja 70 vaihteessa,ero vain oli siinä että sen pillarin kuljettajalta irtosi munuainen kun koko ajan tärisi niin pirusti. :o

MInkä ikänen Allis oli? 50 vee?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26193
  • vastustan
Vs: JD 7530 vs MF 7485

eihän nuissa kylmäkoneissa ikään mee veto suoraan moottorista kompuraan, sehän on melkonen hihnaviidakko tuommonen kylmäkone ja lienee kompuran päässä keskipako/ magneettikytkin ainakin :o :o :o :o mutta uudet kylmäkoneet on hyvin hiljaisia kun vertaa vanhempiin, ennen kuulu tupaan kun kaupalla kävi yöllä pakkasaikaan  auto, nykyisin kuuluu vaan hyvin vaimea  ääni jos viereen kävelee, todella pienillä kierroksilla pyörii pikkudiesel....varmasti värisee :-\ :-\ :-\ :-\

Tapaus on toistakymmentä vuotta vanha, tekniikka oli sen ajan tekniikkaa, ja sen kertoi ja esitteli alan huolto- ja asennusfirmaa pyörittävä yrittäjä. Oli hänkin tehnyt useamman remontin tuon vuoksi. Näin sen koneenkin, ja minusta siinä välissä ei ollut muuta kuin sähkömagneettinen kytkin. Samalla linjalla ja pedillä olivat niin moottori kuin kompura. Olisiko merkki ollut Carrier ?, aikaa tuosta on jo niin paljon että minulle epäoleelliset yksityiskohdat ovat näkömuistista kadonneet. Oli sillä kuitenkin kompuravalmistajan 'techical note' aiheesta.

Kampuroiden vääntövärähtelyt ovat enemmänkin autopuolen tämän päivän ongelma, kun moottoreiden alakierrosväännöt kasvavat,  moottorit tehdään yhä kevyempiä jne. Ilman värähtelyjen hallintaa katkeaa kampiakseli tai hajoaa vaihteisto kun vedätetään alhaisilla kierroksilla . Ei näitä hajoavia VAG-kaksoismassavauhtipyöriä (ja värinänvaimentimia akselin toisessa päässä) käytetty silloin kun ekoja pillarin dieseleitä tehtiin...

Tuulipuolella tehtiin isoja Savonius-roottoreita, ja akselit napsahtelivat. Sitten keksittiin tehdä roottorista spiraali tai jakaa se eri kulmissa oleviin lohkoihin, jolloin se antaa tasaista vääntöä voimakkaasti sykkivän sijaan.

Niin ne pillarin koneet. Mieleenpainuvin moottorimuistoni on jostain yli 40 vuoden takaa. Kyseessä oli jo silloin hyvin iäkkään näköinen puskukone pellonraivauksella. Menin siihen pikkupoikana ihmettelemään, kuski piti tauon, ja tarjosi mulle voileivän puolikkaan eväistään. Istuimme sitten rinnan siinä telan päällä havutuppu takapuolen alla, kuutonen jylkytti selän takana todella hidasta tyhjäkäyntiä, kuuma öljy, dieselin kitku ja märkä savi tuoksuivat. Tunnelma oli poikaselle melko korkealla :-)
Rumiluksessa luki IH, ja mieleen jäi että mokoma kävi uskomattoman tasaisesti, sen käynnissä oloa ei oikeastaan huomannut kuin äänestä. Lienee ollut sarjaa iskutilavuus 50 litraa ja teho 100 hv, noin karrikoiden. Siinä ei taidettu tasaiseen käyntiin tarvita muuta kuin riittävästi rautaa.

Tuosta saakka isot koneet ovat kiinnostaneet, enemmän tai vähemmän.



sinulla on elämänarvot kohillaan. jenkit tekivät moottoreita jo silloin kun euroopassa vielä asuttiin havumajoissa ja tiesivät jo silloin (siis jenkit), jotta kuutiotuumia ei korvaa mikään.
ne ei vaan osannu säätää kaasutinta, siitä se johtuu tuo tolokuton litratilavuus ja siitä taas on seurausta jotta kovin pientä matkustamoo e voinu sen konepellin perään laittaa ois näyttäny nololta, sitte taas ei voinu laittaa vaan kahta ihmisen ruholle sopivaa jakkaraa sinne matkustamon laidoille, ois taas näyttäny nololta ni jollaki välähti jotta pultataan plyyssisohva lattiaan ni tulee hyvä :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Lainaus
jotta kuutiotuumia ei korvaa mikään

Jeremy Clarkson: It's amazing! How do they get so little power ?!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: JD 7530 vs MF 7485

eihän nuissa kylmäkoneissa ikään mee veto suoraan moottorista kompuraan, sehän on melkonen hihnaviidakko tuommonen kylmäkone ja lienee kompuran päässä keskipako/ magneettikytkin ainakin :o :o :o :o mutta uudet kylmäkoneet on hyvin hiljaisia kun vertaa vanhempiin, ennen kuulu tupaan kun kaupalla kävi yöllä pakkasaikaan  auto, nykyisin kuuluu vaan hyvin vaimea  ääni jos viereen kävelee, todella pienillä kierroksilla pyörii pikkudiesel....varmasti värisee :-\ :-\ :-\ :-\

Tapaus on toistakymmentä vuotta vanha, tekniikka oli sen ajan tekniikkaa, ja sen kertoi ja esitteli alan huolto- ja asennusfirmaa pyörittävä yrittäjä. Oli hänkin tehnyt useamman remontin tuon vuoksi. Näin sen koneenkin, ja minusta siinä välissä ei ollut muuta kuin sähkömagneettinen kytkin. Samalla linjalla ja pedillä olivat niin moottori kuin kompura. Olisiko merkki ollut Carrier ?, aikaa tuosta on jo niin paljon että minulle epäoleelliset yksityiskohdat ovat näkömuistista kadonneet. Oli sillä kuitenkin kompuravalmistajan 'techical note' aiheesta.

Kampuroiden vääntövärähtelyt ovat enemmänkin autopuolen tämän päivän ongelma, kun moottoreiden alakierrosväännöt kasvavat,  moottorit tehdään yhä kevyempiä jne. Ilman värähtelyjen hallintaa katkeaa kampiakseli tai hajoaa vaihteisto kun vedätetään alhaisilla kierroksilla . Ei näitä hajoavia VAG-kaksoismassavauhtipyöriä (ja värinänvaimentimia akselin toisessa päässä) käytetty silloin kun ekoja pillarin dieseleitä tehtiin...

Tuulipuolella tehtiin isoja Savonius-roottoreita, ja akselit napsahtelivat. Sitten keksittiin tehdä roottorista spiraali tai jakaa se eri kulmissa oleviin lohkoihin, jolloin se antaa tasaista vääntöä voimakkaasti sykkivän sijaan.

Niin ne pillarin koneet. Mieleenpainuvin moottorimuistoni on jostain yli 40 vuoden takaa. Kyseessä oli jo silloin hyvin iäkkään näköinen puskukone pellonraivauksella. Menin siihen pikkupoikana ihmettelemään, kuski piti tauon, ja tarjosi mulle voileivän puolikkaan eväistään. Istuimme sitten rinnan siinä telan päällä havutuppu takapuolen alla, kuutonen jylkytti selän takana todella hidasta tyhjäkäyntiä, kuuma öljy, dieselin kitku ja märkä savi tuoksuivat. Tunnelma oli poikaselle melko korkealla :-)
Rumiluksessa luki IH, ja mieleen jäi että mokoma kävi uskomattoman tasaisesti, sen käynnissä oloa ei oikeastaan huomannut kuin äänestä. Lienee ollut sarjaa iskutilavuus 50 litraa ja teho 100 hv, noin karrikoiden. Siinä ei taidettu tasaiseen käyntiin tarvita muuta kuin riittävästi rautaa.

Tuosta saakka isot koneet ovat kiinnostaneet, enemmän tai vähemmän.



sinulla on elämänarvot kohillaan. jenkit tekivät moottoreita jo silloin kun euroopassa vielä asuttiin havumajoissa ja tiesivät jo silloin (siis jenkit), jotta kuutiotuumia ei korvaa mikään.
ne ei vaan osannu säätää kaasutinta, siitä se johtuu tuo tolokuton litratilavuus ja siitä taas on seurausta jotta kovin pientä matkustamoo e voinu sen konepellin perään laittaa ois näyttäny nololta, sitte taas ei voinu laittaa vaan kahta ihmisen ruholle sopivaa jakkaraa sinne matkustamon laidoille, ois taas näyttäny nololta ni jollaki välähti jotta pultataan plyyssisohva lattiaan ni tulee hyvä :'( :'( :'( :'(
Joo näinsemene eivät muuten ole ameriikan autot mitään häävejä ajettavia. Tai siis varmaan pitkillä preeria teillä ok. Mutta ei sovi mihinkään kaarre oloihin melkein kun taunuksella kiskaisis kurviin ;D Vaikkei silti kyllä nämä uudestaan herätetyt esim Challenge ja Camaro mulle kelpaisivat aihioksi ::) Vakio kunnossa ovat kyllä vieläkin semmosia lullia.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: JD 7530 vs MF 7485

eihän nuissa kylmäkoneissa ikään mee veto suoraan moottorista kompuraan, sehän on melkonen hihnaviidakko tuommonen kylmäkone ja lienee kompuran päässä keskipako/ magneettikytkin ainakin :o :o :o :o mutta uudet kylmäkoneet on hyvin hiljaisia kun vertaa vanhempiin, ennen kuulu tupaan kun kaupalla kävi yöllä pakkasaikaan  auto, nykyisin kuuluu vaan hyvin vaimea  ääni jos viereen kävelee, todella pienillä kierroksilla pyörii pikkudiesel....varmasti värisee :-\ :-\ :-\ :-\

Tapaus on toistakymmentä vuotta vanha, tekniikka oli sen ajan tekniikkaa, ja sen kertoi ja esitteli alan huolto- ja asennusfirmaa pyörittävä yrittäjä. Oli hänkin tehnyt useamman remontin tuon vuoksi. Näin sen koneenkin, ja minusta siinä välissä ei ollut muuta kuin sähkömagneettinen kytkin. Samalla linjalla ja pedillä olivat niin moottori kuin kompura. Olisiko merkki ollut Carrier ?, aikaa tuosta on jo niin paljon että minulle epäoleelliset yksityiskohdat ovat näkömuistista kadonneet. Oli sillä kuitenkin kompuravalmistajan 'techical note' aiheesta.

Kampuroiden vääntövärähtelyt ovat enemmänkin autopuolen tämän päivän ongelma, kun moottoreiden alakierrosväännöt kasvavat,  moottorit tehdään yhä kevyempiä jne. Ilman värähtelyjen hallintaa katkeaa kampiakseli tai hajoaa vaihteisto kun vedätetään alhaisilla kierroksilla . Ei näitä hajoavia VAG-kaksoismassavauhtipyöriä (ja värinänvaimentimia akselin toisessa päässä) käytetty silloin kun ekoja pillarin dieseleitä tehtiin...

Tuulipuolella tehtiin isoja Savonius-roottoreita, ja akselit napsahtelivat. Sitten keksittiin tehdä roottorista spiraali tai jakaa se eri kulmissa oleviin lohkoihin, jolloin se antaa tasaista vääntöä voimakkaasti sykkivän sijaan.

Niin ne pillarin koneet. Mieleenpainuvin moottorimuistoni on jostain yli 40 vuoden takaa. Kyseessä oli jo silloin hyvin iäkkään näköinen puskukone pellonraivauksella. Menin siihen pikkupoikana ihmettelemään, kuski piti tauon, ja tarjosi mulle voileivän puolikkaan eväistään. Istuimme sitten rinnan siinä telan päällä havutuppu takapuolen alla, kuutonen jylkytti selän takana todella hidasta tyhjäkäyntiä, kuuma öljy, dieselin kitku ja märkä savi tuoksuivat. Tunnelma oli poikaselle melko korkealla :-)
Rumiluksessa luki IH, ja mieleen jäi että mokoma kävi uskomattoman tasaisesti, sen käynnissä oloa ei oikeastaan huomannut kuin äänestä. Lienee ollut sarjaa iskutilavuus 50 litraa ja teho 100 hv, noin karrikoiden. Siinä ei taidettu tasaiseen käyntiin tarvita muuta kuin riittävästi rautaa.

Tuosta saakka isot koneet ovat kiinnostaneet, enemmän tai vähemmän.



sinulla on elämänarvot kohillaan. jenkit tekivät moottoreita jo silloin kun euroopassa vielä asuttiin havumajoissa ja tiesivät jo silloin (siis jenkit), jotta kuutiotuumia ei korvaa mikään.
mutta eivät vieläkään oo saanu harrikkaan kestävää konetta tehtyä.